Hur "verklighetstrogen" är 17?
Hade den hel framruta och bladdörrar under den venetianska perioden?
Finns planer (om pengar finns) på att återställa den till originalutseende om så inte är fallet?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Vagnen ägs av SL/Spårvägsmuseum och har deponerats till AB SS och Djurgårdslinjen för en tid av tre år. Vårt åtagande är att svara för översyner och löpande underhåll, så att vagnen kan vara i körbart skick när den kommer tillbaka till Lidingöbanan (detta har inte fungerat under senare år, eftersom ansvarsfrågan och kostnaderna för vagnens körbarhet har varit oklar).
Svenska Spårvägssällskapet har ju vagn 16 och 34 i mer ursprungligt utförande i Malmköping, så vagn 17 skulle kunna ha en fortsatt roll att visa ett steg i den successiva utveckling som skedde med vagntypen.
I det utfaönde vagnen är nu är det möjligt att köra den ihop med vagn 373 när den blivit renoverad. i det skede kan man fundera på att bygga tillbaka klaverdörrarna men som sagt om det finns inget bestämt och det ligger kanske tio år fram i tiden.
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Vagnen är idag att betrakta som en veteranvagn om än att den kallas museivagn (min personliga tolkning). Varken denna eller någon annan vagn var brun och försedd med bladdörrar. När vagnarna försågs med förarmanövrerade bladdörrar och en del andra mindre ändringar så målades de också blå, de först ombyggda blev blå med vit överdel, sedan infördes SL:s nuvarande designprogram och det blev helblå med vit rand. I blå skrud med vit rand är vagnen högst representativ för Lidingöbanan åren 1986 - 1993.
Blev besviken för jag missade transporten från Aga till Akh. Trodde den skulle åka nattetid. Brukar inte köra specialtransporter genom stan på en fredagförmiddag...
Men men. Fin är den
Stefan Widén skrev:I det utfaönde vagnen är nu är det möjligt att köra den ihop med vagn 373 när den blivit renoverad. i det skede kan man fundera på att bygga tillbaka klaverdörrarna men som sagt om det finns inget bestämt och det ligger kanske tio år fram i tiden.
/Stefan
Vore en syn det. 373 och 17. Synd vi inte har kvar 373 då
hade vi inte andra ängbyvagnar på DJl. hade för mig att en gammal B30 släpar efter A1 och ännu en ängbyvagn sedan i somras. (har faktiskt bild på den sistnämnda.)
charmander skrev:hade vi inte andra ängbyvagnar på DJl. hade för mig att en gammal B30 släpar efter A1 och ännu en ängbyvagn sedan i somras. (har faktiskt bild på den sistnämnda.)
Vagnen ägs av SL/Spårvägsmuseum och har deponerats till AB SS och Djurgårdslinjen för en tid av tre år. Vårt åtagande är att svara för översyner och löpande underhåll, så att vagnen kan vara i körbart skick när den kommer tillbaka till Lidingöbanan (detta har inte fungerat under senare år, eftersom ansvarsfrågan och kostnaderna för vagnens körbarhet har varit oklar).
Svenska Spårvägssällskapet har ju vagn 16 och 34 i mer ursprungligt utförande i Malmköping, så vagn 17 skulle kunna ha en fortsatt roll att visa ett steg i den successiva utveckling som skedde med vagntypen.
"Verklighetstrogen" eller inte, det enda som jag egentligen tycker stör vagnens utseende är den 80-talistiska linjenummerskylten i Helvetica-typsnitt. Enligt min åsikt skulle intrycket man får av vagnen hjälpas upp mycket om man satte dit de gamla skyltsatserna istället.
(Inte menat som kritik mot vagnens ägare eller någon annan!)
charmander skrev:hade vi inte andra ängbyvagnar på DJl. hade för mig att en gammal B30 släpar efter A1 och ännu en ängbyvagn sedan i somras. (har faktiskt bild på den sistnämnda.)
/
B30 ihopkopplad med en A1:a ???
Skulle vara kul att se bilden.
missförstå mig inte men jag hade ingen bild på de två, men hade åkt i själva A1:an när B30 föjlde med (tror jag)
finns i vagnhallen. jag har en bild på en annan spårvagn som stod utanför vagnhallen vid spårvagnens dag i somras.
jag lägger upp den snart...
/
B30 ihopkopplad med en A1:a ???
Skulle vara kul att se bilden.
missförstå mig inte men jag hade ingen bild på de två, men hade åkt i själva A1:an när B30 föjlde med (tror jag)
finns i vagnhallen. jag har en bild på en annan spårvagn som stod utanför vagnhallen vid spårvagnens dag i somras.
jag lägger upp den snart...
A1 och B30 har du inte åkt på Djurgården. Möjligen han du åkte en B11 i hop med en A1:a. Annars är det B 19 och B20 som normalt går efter A1 och inte att förglömma Bc 4 dvs 182.
När det gäller vagn 17 så kommer vi givetvis att anpassa den för trafik Djurgårdslinjen. Vagnen kommer att få körriktningsvisare och bromsljus samt växelmagnet. Nummerkrukan kommer att byggas till orginalutförande så vi kan skylta vagnen korrekt. I överigt kommer den att ha det utseende som den har idag. Möjligen att vi klär om sätena till rött lika orginal. Idag har den en blårandig tygklädsel.
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det är bara att applådera detta initiativ från SSS-S/DjL att till slut ge SSLidJ 17 ett hem där vagnen kommer till användning. Vagnen har tillbringat alldeles för många år i gamla lokstallet i AGA och bara rullat någon enstaka gång - senast jag själv såg (och åkte med) vagnen var 1994 när SSLidJ 16 var på besök på Lidingö och de bägge vagnarna gjorde några vändor tillsammans. Senaste körning bör vara 27/10 2005, dagen efter Veterantunneltågets senaste (sista?) körning.
Att vagnen historiskt sett är ett missfoster är mindre viktigt och tämligen lätt att ändra på, det är "bara" att lacka den i blå/vitt igen.
Snart är det kanske dax att ordna ett "A24-meet": SSLidJ16 och 17 plus SL 373 i ett trevagnarståg. Sedan väntar vi bara på att få se 34 och 42 rulla igen..... Ett femvagnarståg - huvva!! (A24/B24 var byggda för att kunna köras i sexvagnarståg). Något att köra i Malmköping, kanske. Vadå sth 50.