Spårvägslämningar i Uppsala

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
carlolof
Kontakt:

Spårvägslämningar i Uppsala

Inlägg av carlolof »

Hej
På min hemsida http://w1.870.telia.com/~u87010436/lemningar.htm har jag börjat publicera lämningar från spårvägstiden i Uppsala. Än så länge finns bara en lämning inrapporterad, ett fäste för stag till kontaktledningen, som sitter på en husgavel. Men jag hoppas på fler. Gå ut i Uppsala och leta!

Carl-Olof
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Uppsala fans det en provstrecka till den planerade spårtaxi. Finns denna kvar?
essin

Inlägg av essin »

Jag har sett en spårtaxi stående på en industritomt i Boländerna, men jag såg inte riktigt om det fanns något spår till den.

För övrigt var jag idag ute och cyklade längs den gamla Granebergslinjen, där man ganska ofta kan ana hur spårvägen gått. Genom Ulleråker är jag inte helt säker, men Ulls väg genom Ultuna har ett mycket brett vägrum. Om man skulle återuppbygga spårvägen i Uppsala skulle man lätt få plats med separata kollektivtrafik- bil- och GC-körfält på denna gata.

När man fortsätter söderut passerar man över den spårvägsbro som nämnts nånstans tidigare, och sedan kommer man in på Åkervägen, som har en gräsmittremsa ganska lagom för ett enkelspår. Numera står det några fåniga träd i den, så ska man återuppbygga spårväg här krävs nog en lite större ombyggnad av gatan. Där spårvägen korsade Dag Hammarskjölds väg har det olyckligtvis byggts en del. Linjens fortsättning i Rälsvägen är kanske tydligast på en karta, där man ser att den går i en snygg båge genom Sunnerstas annars ganska oregelbundna gatunät.

Sedan kan man se banvallen en bit parallellt med Granebergsvägen, och när jag sedan fortsatte i banvallens förlängning längs Seglarvägen upptäckte jag en kort bit banvall vid Lyssnaängsbadet. Det verkar som att ändhållplatsen låg här, eftersom banvallen är ganska hög och sedan slutar tvärt strax före badplatsen. Banvallen är ganska igenvuxen, men fullt identifierbar.

Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men det kanske blir fler bilder nån annan gång!
GLG

Inlägg av GLG »

Missade Du stolpfundamenten vid Graneberg?
essin

Inlägg av essin »

GLG skrev:Missade Du stolpfundamenten vid Graneberg?
De missade jag nog tyvärr. Jag var ute en ny vända för ett par dagar sedan, men inte till Graneberg den här gången, bara till Ultuna. Nu utforskade jag banvallen genom Ulleråker noggrannare, den är ganska välbevarad som cykelväg, förutom att något sorts ungdomsvårdboende byggts mitt på. Det verkar också som att SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) har byggts över banvallen där den gick in i Ultuna norrifrån. Jag såg också resterna av fyrans slinga vid Polacksbacken, där kommunen till och med satt upp en liten infoskylt med en spårvagn på.

Ännu inga bilder, men jag har önskat mig en digitalkamera i födelsedagspresent, så vi får väl se!
FredrickB

Re: Spårvägslämningar i Uppsala

Inlägg av FredrickB »

Hej, jag bor i Sunnersta, och har nyligen letat och fotograferat spår efter Mälarbanan från Grindstugan till Graneberg. Carl-Olof Lind har varit vänlig att publicera detta på sin hemsida över Upsala Spårvägar.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Så bra! Hvilken adresse har hjemmesiden?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

BaardB skrev:Så bra! Hvilken adresse har hjemmesiden?
Prøv deg på http://www.colind.se/us/

Andreas
FredrickB

Inlägg av FredrickB »

det som ligger där nu är bara del 1 av en mer omfattande "vandring", där vi försökt att visa hur det ser ut där de gamla fotona togs, typ "då och nu"-reportage, kanske man kan säga.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Jag skulle gärna vilja se de gamla spårvägslinjerna utritade på en modern karta över Uppsala. :)
FredrickB

Inlägg av FredrickB »

Mälarbanan har jag ritat ut på Google Maps:

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&h ... urce=embed
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

har de satt någon fnurra på en återuppbyggnad, eller en ny musiespårväg?
FredrickB

Inlägg av FredrickB »

LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

FredrickB skrev:här är nu foton + dokument:

http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 4127e41b58
Kul med dokumentation av gamla linjer med nya och gamla bilder! Med lite text till, så skulle det kunna publiceras som en bok!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Cool design på kontaktledningsstolparna. Förekom designen nån annan stans än i Uppsala?
FredrickB

Inlägg av FredrickB »

Enligt boken "Spårvägen i Uppsala" är kontaktledningsstolparna ett patent, utvecklat av spårvägsdirektören Hilding Ångström, mannen som var primus motor bakom byggandet av Mälarlinjen. "Svanhalsstolpar" kallades de, och patenterades. Konstruktionen möjliggjorde att avståndet mellan stolparna kunde ökas från c:a 60 m för traditionella, upp till 75-80 m. Enligt boken förekom dessa stolpar, som tillverkades i spårvägsbolagets egna verkstäder, endast på Mälarlinjen.
Skriv svar