172= 12
173= 13
176= 16
177= 17
178= 18
179= 19
471= 41
474= 44
670= 67
676= 64 (enda undantaget, 660-bussarna går ju till Vallentuna, så 64 är ett bättre nummer på Norrtäljebussarna)
872= 82
873= 83
875= 85
Detta kräver ju att man ger innerstadslinjerna nya nummer. 100- serien verkar inte användas alls idag, och 120- serien innehåller ganska få linjer. 110-serien används visserligen desto mer, men de skulle kunna få nya nummer i 150-serien vars linjer hamnar i de nummerserie som används i respektive länsdel (151 och 153 får 700- nummer, 157 ett 500- eller 600- nummer osv). Innerstadsbussarna får alltså nummer från 100-129, för linjerna i 70-serien lägger man bara på en 1:a. Nattbussarna skulle kunna gå i 90- serien som nu.
Det blir ju en del rokader, men å andra sidan får stomlinjerna lite mer av egen identitet än de har nu. Man skulle kunna göra som i Berlin och sätta ett M (för metrobuss, det svamlade jag om för ett par år sen) framför numret också.
Spårtrafiken då? Ja, här skulle man ju kunna avskaffa linjenumren. Men jag är inte helt ideologiskt rättroende på den punkten
