SL-stombussarnas linjenummer (förslag)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TS

SL-stombussarnas linjenummer (förslag)

Inlägg av TS »

Jag tänkte mig att man kunde göra som det verkar vara hos Östgötatrafiken och ge alla SL:s stomlinjer en- och tvåsiffriga linjenummer. Omnumreringen är egentligen ganska enkel, man tar i stort sett bara bort tiotalssiffran (7:an). Innerstadslinjerna får vara som de är, de andra såhär:

172= 12
173= 13
176= 16
177= 17
178= 18
179= 19
471= 41
474= 44
670= 67
676= 64 (enda undantaget, 660-bussarna går ju till Vallentuna, så 64 är ett bättre nummer på Norrtäljebussarna)
872= 82
873= 83
875= 85

Detta kräver ju att man ger innerstadslinjerna nya nummer. 100- serien verkar inte användas alls idag, och 120- serien innehåller ganska få linjer. 110-serien används visserligen desto mer, men de skulle kunna få nya nummer i 150-serien vars linjer hamnar i de nummerserie som används i respektive länsdel (151 och 153 får 700- nummer, 157 ett 500- eller 600- nummer osv). Innerstadsbussarna får alltså nummer från 100-129, för linjerna i 70-serien lägger man bara på en 1:a. Nattbussarna skulle kunna gå i 90- serien som nu.

Det blir ju en del rokader, men å andra sidan får stomlinjerna lite mer av egen identitet än de har nu. Man skulle kunna göra som i Berlin och sätta ett M (för metrobuss, det svamlade jag om för ett par år sen) framför numret också.

Spårtrafiken då? Ja, här skulle man ju kunna avskaffa linjenumren. Men jag är inte helt ideologiskt rättroende på den punkten :wink:. De får gärna vara kvar om det går att hitta nån lösning där ihopblandning kan undvikas.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
bruse

Re: SL-stombussarnas linjenummer (förslag)

Inlägg av bruse »

Modigt att ge samma linjenummer til en busslinje som en befintlig tunnelbanelinje eller spårvägslinje,
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

SL:s numrering av stomlinjer är fullständigt meningslös. Är det någon normal SL-resenär som förstår att ett linjenummer på mönstret x7x är en stombuss? Jag kan tänka mig två bättre alternativ:

* Stomlinjerna ges nummer som slutar på en nolla, t.ex. 170, 640, 670, 410, 810 osv. Dessa nummer är betydligt lättare att komma ihåg än t.ex. 472...

Eller...

* Stomlinerjna ges nummer på mönstret x0x, dvs 101-109, 201-209, osv. Det blir också lättare att komma ihåg, och då blir dessa dessutom numrerade på samma sätt som innerstadens stombusslinjer (1-9)
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Stombussarna kan ha nummer 1-99 tycker jag.
Visst, man vet inte vilket trafikområde den går i men det är lättare än att komma ihåg x7x eller xx0 osv.
Nuvarande 1-4 får ha kvar sina nummer men nuvarande 40-99 borde få 1xx-nummer istället.

Då ser man en markant skillnad iaf och ofta brukar stomlinjer ha de lägsta numrerna.
TS

Inlägg av TS »

kildor skrev:SL:s numrering av stomlinjer är fullständigt meningslös. Är det någon normal SL-resenär som förstår att ett linjenummer på mönstret x7x är en stombuss? Jag kan tänka mig två bättre alternativ:

* Stomlinjerna ges nummer som slutar på en nolla, t.ex. 170, 640, 670, 410, 810 osv. Dessa nummer är betydligt lättare att komma ihåg än t.ex. 472...

Eller...

* Stomlinerjna ges nummer på mönstret x0x, dvs 101-109, 201-209, osv. Det blir också lättare att komma ihåg, och då blir dessa dessutom numrerade på samma sätt som innerstadens stombusslinjer (1-9)
Jo, jag tycker också att den är meningslös i nuvarande utformning, bortsett från i innerstaden. Färgschemat säger egentligen inte heller så mycket när det är exakt samma som på andra bussar med enda skillnaden att rött bytts mot blått. Där borde SL hämta inspiration från Köpenhamn. När det gäller nummerserier skulle man kunna ta valfritt av dina förslag, hämta ännu mer inspiration från Köpenhamn och lägga ett S efter linjenumret (och ett A efter innerstadens stomlinjer, de utanför har ju egentligen mer gemensamt med S-bussarna). Egentligen tycker jag att Berlin har det bästa systemet, men i Stockholm skulle ju ett sånt innebära att en del linjenummer blev samma för bussar och spårtrafik, om man behåller linjenumren i spårtrafiken. Just i den frågan är det visserligen nästan fem år sen senaste 180-graderssvängen så det kanske börjar bli dags för en ny och då vore det fritt fram för något Berlinliknande 8) .

Ytterligare ett alternativ vore att reservera en hel 100-serie för stomlinjerna utanför innerstaden. Man skulle kunna flytta över dagens 100-linjer till 200-serien, den är ju rätt tom och Lidingölinjernas nummer borde kunna komprimeras till att bara omfatta nummer 201-219. Stomlinjerna skulle i så fall få nummer i 100-serien med samma tiotalssiffra som hundratalssiffran i respektive trafikområde. Men betyder förstås ännu mer byråkrati och pensionärer som hamnar i Norrtälje istället för Årsta.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Spelar ingen roll vilka nummer eller nummerserier som stombussarna får, de kommer vara lika anonyma ändå. Försök hitta på SL:s hemsida vilka linjer som är stomlinjer. Finns det någon karta där stombussar är utritade? Finns det någon samlingshäfte med alla tidtabeller? Någon folder, broschyr osv? Näe, inte alls. På hållplatserna är det lika anonymt. Linjenumret försvinner bland de övriga linjenumrena på skyltar och kartor.

Och varför är bussarna blåa? Var finns den informationen att busslinje nr xx har blåa bussar för att et är en stomlinje? Som dessutom ibland trafiekras med en röd buss....

Ska det få kallas för stomlinje måste det väl vara vissa minimikrav på linjerna. Som att turtätheten är lite bättre än var 30:e minut i rusningen eller som en del linjer som inte trafikeras alls på söndagar. Vad är det för en stomlinje? Nej, samma turtäthet och trafikdygn som tunnelbanan tycker jag det ska vara för att få bli kallad stomlinje.

Har inte SL något riktig marknadsförare, som vet hur man marknadsför en produkt som stomlinjer? Eller har dom anlitat närmaste dagis för att tota ihop nåt kul liksom på en kafferast.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag tycker såhär.

blåbussar bokstäver, alla andra som vanligt...
men spårtrafiken (tunnelbanan och spårvägar) 1-9.
TS

Inlägg av TS »

bruse skrev:Modigt att ge samma linjenummer til en busslinje som en befintlig tunnelbanelinje eller spårvägslinje,
Nja, i Ålsten och Nockeby vågar jag nog inte sätta foten de närmaste tio åren. Minst. :wink:
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Får man flika in med en eventuellt dum fråga som lite smått är utanför huvudämnet. För jag tänker mig att detta kan nyttjas över större delarna av Sverige...

Ta idén i ursprungsinlägget och tänk er att stomlinje har ett tvåsiffrigt nummer. Säg ja vad ska vi hugga till med 33. Stomlinje 33 går Säg Brommaplan - Tappström (Ej Ekerö C) - Svanhagen - Stenhamra (Solvik) Eventuellt kan varannan tur fortsätter till Jäsängen via Hilleshög Kyrka (dagens 318)

Alla turer samma väg och i tätt trafik. tex var 10 min dagtid och vardagar och 15 min övrig tid. I Svanhagen ansluter buss mot Skå Edeby och Svarsjö numera med nummer 335 (Stomlinje 33 anslutande linje 5)

Från Svanhagen mot Björkvik ansluter under högtrafik en linje med nummer 338 (oj det där var blev nästan kusligt?) Nummer 338 för den ansluter mot Stomlinje 33 och är anslutande linje 8.

Solvik/Stenhamra där ansluter linje 337 mot Björkvik via Färentuna och Kungsberga (Dagens linje 317) Eventuellt kan en ny linje med nummer 339 Utgå härifrån också och Köra via Hilleshög Kyrka - Kungsberga till Jäsängen om inte vissa turer på själva stomlinje 33 dras dit.

Ta nu linje 301 Skärvik - Ekerö C /Tappström som kan få linjenummer 31 och förlängas till Brommaplan. I Ekerö C/Tappström ansluter linje 311 och 312 mot Munsö /Adelsö (Linje 31 anslutande linje 1 och 2)

32 Går Brommaplan - Ekerö - Knalleborg och fasas med linje 31 så sträckan Ekerö C - Tappström - Brommaplan får en jämnare trafik, tex en buss var 6 min.
Linje 31 och 32 kan som exempel få en avgång var 12 min hela dagen och på gemensam sträcka med linje 33 ge en buss var 2 till 4 minut eller så.

Nu behöver bara alla linjer på Ekerö/Färingsö osv byta nummer till den linje dom ansluter till. Tex 309 blir 319/329 beroende på vilken linje den är kopplad med. 303 blir 313/323.

OBS linje 177 och 176 dras in och ersätts av linje 31 till 33. Eventuellt kan man förlänga linje 33 till Mörby Centrum (Som dagens 176 och 177 går) Det sparar in ett byte men ger istället en längre mer störningskänslig linje....

Observera att detta var bara ett förslag taget ur luften för att illustrera mitt 2 och 3 siffriga linjesystem.

Ja just en detalj till. Vissa tider behöver trafiken förstärkas mellan Ekerö C och Brommaplan. Det uppnår man genom att köra bussar på linje 31 och 32 som då har stomlinjen linjenummer men inte går lika långt. Tex 31 Skyltar Skärvik via Ekerö C på vanliga turerna men extraturerna står det 31 Ekerö C som exempel.

Tanken är följande Stomlinjerna ska gå med ledbuss medan anslutande linjer går med kortare normal-längds-vagnar. Detta betyder att det är alltid Bussbyte vid Ekerö C (Eller tappström beroende på) från kort vagn till ledbuss) Alternativt att vissa linjer har några förlängda turer som fortsätter på en avkortat 31 eller 32 mot Bormmaplan. Dessa turer körs då med ledbuss hela vägen, alltså även på den kortare anslutande lokallinjen-

Detta ger då som exempel följande. En kortare 32 är Skyltat följande vid avgången från Brommaplan:

32 Ekerö C (Rad 1)
323 Jungfrusund (rad 2)

Nu har jag lättat lite på mitt hjärta, är förslaget dåligt eller bra, ja det kan inte jag avgöra för jag är för insnöad på min idé...

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Jona skrev:
Nu har jag lättat lite på mitt hjärta, är förslaget dåligt eller bra, ja det kan inte jag avgöra för jag är för insnöad på min idé...

/Jona
Rent spontant verkar det vara en god idé, bortsett från en del geografiska missar i Ekerö. Om jag får fundera ett tag kommer jag säkert på något som talar emot förslaget, förutom just att det blir rätt stora förändringar. Intressant tanke! :D
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

det här tänkte jag på en lång stomlinje

170 Lidingö C-Ropsten-Humlegården-Norrmalmstorg-centralen-Fridhemsplan-västerbron-skanstull-gullmarsplan-hammarby sjöstad-sikla ind. omr-Forum nacka-Nacka strand-Jarlaberg.
och vissa turer kör en annorlunda väg
A: Fortsätter från Lidingö C till Larsberg stn
B: kör från forum nacka vidare till Orminge C
C:Ropsten-humlegården-Norrmalmstorg-Centralen-fridhemsplan, vissa turer körs:
Ropsten-Universitetet-Sveaplan-Odenplan-fridhemsplan.

och en insatslinje 171/172 vid rusningen kör
171:Ropsten-fridhemsplan(gullmarsplan)
172:Ropsten-Universitetet-norra stn gatan-karlbergs stn-fridhemsplan
172A:Ropsten-universitetet-odenplan-fridhemsplan
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

charmander skrev:det här tänkte jag på en lång stomlinje

170 Lidingö C-Ropsten-Humlegården-Norrmalmstorg-centralen-Fridhemsplan-västerbron-skanstull-gullmarsplan-hammarby sjöstad-sikla ind. omr-Forum nacka-Nacka strand-Jarlaberg.
och vissa turer kör en annorlunda väg
A: Fortsätter från Lidingö C till Larsberg stn
B: kör från forum nacka vidare till Orminge C
C:Ropsten-humlegården-Norrmalmstorg-Centralen-fridhemsplan, vissa turer körs:
Ropsten-Universitetet-Sveaplan-Odenplan-fridhemsplan.

och en insatslinje 171/172 vid rusningen kör
171:Ropsten-fridhemsplan(gullmarsplan)
172:Ropsten-Universitetet-norra stn gatan-karlbergs stn-fridhemsplan
172A:Ropsten-universitetet-odenplan-fridhemsplan
Vad skulle uppnås med en såpass lång linje, och vad skulle den ersätta? Belastningen på de olika linjedelarna känns klart ojämn..
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Det där med bokstav tycker jag låter bra. Antingen M för Metrobuss - men det skulle ta tid att lära in - eller S för stombuss - men vem vet i dag i Stockholm vad det är? - eller kanske hellre B för Blåbuss. Då kan man ha vilka linjenummer som helst. 676 skulle kunna heta 676B/B676 eller 64B/B64 eller nåt annat i den stilen. En bokstav skulle kanske få folk att se att det är nåt annorlunda med bussen.

Sen tycker jag som Bruse att stombussarna har alldeles för lite blick på sig. Men det beror kanske på att de inte är nåt speciellt. Måhända ett litet fiasko?
Som det är nu känns det som om tex 3-an är linje 48 med annat nummer och - oftast - annan färg på bussen. Det känns inte som om man åker spårbundet eller nåt. Inget speciellt alls.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Skulle vara, som i Helsingfors. att stombussar ersätts med spårvagnar (i innerstan) och spårvagnarna är stomlinjer.
dessutom kan alla stomlinjer ha bokstäver istället som i siffror.

Spr. City verkar kännas bli någon form av en ny stomlinje. och tunnelbanorna är defenitivt stomlinjer.
pendeltågen skulle vara lite tätare än idag för att ha underlaget...
A=1
B=2
C=3
D=4
E=Sprv. City
F=10
G=11
H=13
I=14
J=17
K=18
L=19
och sedan förortsstommen... lägsta numret fortsätter från M och liknande linjer kan få siffror som tillägg t.ex M=471
M1=474 och sedan anslutningslinjer som 634 (norrtälje-blidö) N34 (när 676 är N och 670 N1)
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Karsten skrev: Rent spontant verkar det vara en god idé, bortsett från en del geografiska missar i Ekerö. Om jag får fundera ett tag kommer jag säkert på något som talar emot förslaget, förutom just att det blir rätt stora förändringar. Intressant tanke! :D
En fråga nu Karsten, vem har geografiska missar i Ekerö, du eller jag? Jag har geografiska missar men känner till Ekerö-trafiken bäst av alla linjer i Stockholms Län, (med betoning på LÄN) på grund av den trafiken intresserar mig mest. Har ändå bott på Färingsö 2 år så. Men linjeförslaget som jag bara gav som exempel, alltså likt det forna systemet man hade tidigare med att t.ex busslinje 110 anslöt till tunnelbanelinje 10 osv fast i detta fall gav jag Ekerö som exempel och där knyter siffran till den tvåsiffriga stomlinjen istället.

Jag är därför nyfiken om du nu när du fått tänka några dagar hittat något som talar emot förslaget?

/J
Jona i Söv
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Jona skrev:
Karsten skrev: Rent spontant verkar det vara en god idé, bortsett från en del geografiska missar i Ekerö. Om jag får fundera ett tag kommer jag säkert på något som talar emot förslaget, förutom just att det blir rätt stora förändringar. Intressant tanke! :D
En fråga nu Karsten, vem har geografiska missar i Ekerö, du eller jag? Jag har geografiska missar men känner till Ekerö-trafiken bäst av alla linjer i Stockholms Län, (med betoning på LÄN) på grund av den trafiken intresserar mig mest. Har ändå bott på Färingsö 2 år så. Men linjeförslaget som jag bara gav som exempel, alltså likt det forna systemet man hade tidigare med att t.ex busslinje 110 anslöt till tunnelbanelinje 10 osv fast i detta fall gav jag Ekerö som exempel och där knyter siffran till den tvåsiffriga stomlinjen istället.

Jag är därför nyfiken om du nu när du fått tänka några dagar hittat något som talar emot förslaget?

/J
Jag har allvarligt talat inte haft så mycket tid att hitta fel i ditt resonemang, men det betyder inte att jag skulle hitta fel i det bara för att jag skulle ge mig f-n på det. Jag tycker tanken är god, så länge det inte är fler än 10 matarbussar längs någon stomlinje. De geografiska "missar" jag talade om var väl mest petitesser, t.ex. tror jag du menar Solbacka i stället för Solvik och jag tror inte det går att köra ledvagn till Jäsängen (helt enkelt för att jag aldrig sett ledvagnar gå dit). Spinn vidare vetja! Hur skulle idén fungera i t.ex. Norrtälje eller Nacka/Värmdö, och hur utvecklar vi tidtabellslösningarna? :wink:
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Idén skulle fungera rätt bra.
fortsätt dra 676 till grisslehamn vet ja :D
och hemmersta-linjen till Saltarö :D
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Karsten skrev: De geografiska "missar" jag talade om var väl mest petitesser, t.ex. tror jag du menar Solbacka i stället för Solvik och jag tror inte det går att köra ledvagn till Jäsängen (helt enkelt för att jag aldrig sett ledvagnar gå dit). Spinn vidare vetja! Hur skulle idén fungera i t.ex. Norrtälje eller Nacka/Värmdö, och hur utvecklar vi tidtabellslösningarna? :wink:
Tack för svar, din Uppfattning är helt korrekt, Solvik ligger några mil norr om där jag bor, så Solbacka är den korrekta orten.

Nacka eller Värmdö har jag lite svårt för och fixa förslag för själv då det inte är det område jag känner till allt för mycket. Skulle man kunna dra en stomlinje över lokalvägen (den som följer Salsjöbanan en bit) Sickla - Nacka - Fintorp C - osv, ja det är kanske en sak jag funderat på.
I övrigt fungerar samma sak här, några tvåsiffriga stomlinjer med tresiffriga anslutande linjer. Ta linje 474 och låt den heta 47 som exempel. Alla i t.ex Hemmesta anslutande linjer heter 470, 471 osv.

Men just Nacka/Värmdö vet jag inte vart man behöver stomlinjer, någon med kunskap kanske kan ge förslag till stomlinje gärna och med förslag på tvåsiffrigt linjenummer.

Vågar jag säga detta, vågar jag??? Ja okej, men då får ni kommentera just detta i annan tråd.
Självklart hör jag till dom som tycker att Nackas Stomlinje ska köras med tunnelbanans Blåa linje.
......Kungsträdgården - Nacka Forum - Finntorp - Orminge - Boo - Gustavsberg - Hemmesta.

(med reservation för eventuella fel i ortnamnen. )

/J
Jona i Söv
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

okej, jag vet inte exakt geografiskt om hur nacka-värmdö ser ut.
men tunnelbanan passar bra att bara gå till forum nacka.
några stomlinjer kan gå från henriksdal (där nya bussterminalen för nacka/värmdö kommer att finnas) via forum nacka-orminge och vidare mot gustavsberg och hemmersta är ett tillräckligt stort folkunderlag.
vissa turer under rusningen kan bussen fortsätta till Norrmalmstorg för att lasta av folk från tunnelbanan och spårvägarna. annars blir det jättetrångt mellan Henriksdal och centralen/slussen.
Snacke

Inlägg av Snacke »

Karsten skrev:jag tror inte det går att köra ledvagn till Jäsängen (helt enkelt för att jag aldrig sett ledvagnar gå dit).
(Jag har egentligen slutat skriva på det här forumet, men måste ändå lägga mig i här.)

Det går att köra ledbuss till Jäsängen, och jag har sett det ske. Dock undviker man oftast det eftersom det inte går att vända där med ledbuss ifall det skulle stå en bil eller dylikt på vändplanen. Med andra ord måste vändplanen vara helt fri för att ledbussar ska komma runt. Detta enligt en chaffis jag känner.
Skriv svar