Extremer i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Jörgen_G skrev:Tack för det beskedet LÅ1. Anade, som antytt, att jag inte hade hela sanningen klar för mig.

Återstår då om detta är enda underjordssträckan där det är möjligt att se mellan plattformen?

:D /Jörgen G
Precis! Jag formulerar det så här:

Enda underjordssträcka där det är möjligt att se mellan två stationers plattformar: Hötorget och Rådmansgata

Är tämligen säker, så jag slänger in den i listan, tills någon påstår att det inte är unikt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kom på ett nytt "Enda ...". Men det lär vara så kortlivat att det knappast är någon ide att föra upp på listan.

Enda stationsnedgång som är helt reklaminklädd: T-Centralens nedgång från Drottninggatan (söder om Klarabergsgatan).

Har det förekommigt något liknande tidigare?
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

LÅ1 skrev:Kom på ett nytt "Enda ...". Men det lär vara så kortlivat att det knappast är någon ide att föra upp på listan.

Enda stationsnedgång som är helt reklaminklädd: T-Centralens nedgång från Drottninggatan (söder om Klarabergsgatan).

Har för mig att S:t Eriksplans uppgång vid just S:t Eriksplan är heltäckt med samma reklam... om jag inte minns fel...
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

MalteR skrev:
LÅ1 skrev:Kom på ett nytt "Enda ...". Men det lär vara så kortlivat att det knappast är någon ide att föra upp på listan.

Har för mig att S:t Eriksplans uppgång vid just S:t Eriksplan är heltäckt med samma reklam... om jag inte minns fel...
Då föll det också!
Fast om det var samma klistringslag som fixade båda stationsnedgångarna så var en av dem unik under en mycket kort tid! :wink:
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Sträckan där flest stationer i rad börjar i samma bokstav:
och här hittade jag 3 st i rad

Sockenplan-Svedmyra-Stureby på gröna linjen.

Någon som kan slå detta rekord?

Dessutom om reklamen i st:eriksplan och i T-centralen. de är tillfälliga och kommer efter en stund att försvinna.
lika tillfälliga som att se reklam på blåbussarnas baksidor. (ta t.ex kalle och chokladfabriken hade det på många av de äldre blåbussmodellerna)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

charmander skrev:Sträckan där flest stationer i rad börjar i samma bokstav:
och här hittade jag 3 st i rad

Sockenplan-Svedmyra-Stureby på gröna linjen.

Någon som kan slå detta rekord?
Tycker jag känner igen det, men hittar det inte i sammanställningen! Så jag tar med den nu! Men formar om den så den liknar de andra:

Flest stationer i rad som börjar med samma bokstav: 3 - Sockenplan, Svedmyra, Stureby
charmander skrev:Dessutom om reklamen i st:eriksplan och i T-centralen. de är tillfälliga och kommer efter en stund att försvinna.
lika tillfälliga som att se reklam på blåbussarnas baksidor. (ta t.ex kalle och chokladfabriken hade det på många av de äldre blåbussmodellerna)
Jag skrev ju det från början :wink:
LÅ1 skrev:Kom på ett nytt "Enda ...". Men det lär vara så kortlivat att det knappast är någon ide att föra upp på listan
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jaså, jag såg det som "enda" innebar att först kom reklamet i T-centralen och några dagar senare kom den upp även i st:eriksplan.
men jag kanske besökte T-centralen före St:Eriksplan när reklamen dök upp på dessa uppgångar.
men det beror på att jag reser mest mellan T-centralen och karlaplan samt Tekniska högskolan-karlaplan under rusningarna till och från plugget. och då passerar man aldrig St:eriksplan :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Upptäckte en sak i dag som jag inte sett på någon annan T-banestation! En snurrdörr! (heter det så?) Det är ingången till Kungsträdgårdens biljetthall från Gallerian!

Finns det sådana dörrar på fler ställen i T-banan?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Tubens två ända stränder, Farsta Strand och Hässelby Strand?
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

ang. reklamen om mobilen. ännu en klädd nedgång på tekniska högskolan mot RB har reklamen.

flest stationer i rad som slutar med samma bokstav: 5st på tub 1
thorildsplan-Fridhemsplan-st:eriksplan-odenplan-rådmansgatan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sparkfot skrev:Tubens två ända stränder, Farsta Strand och Hässelby Strand?
Två gör ju att det inte blir unikt!
charmander skrev:flest stationer i rad som slutar med samma bokstav: 5st på tub 1
thorildsplan-Fridhemsplan-st:eriksplan-odenplan-rådmansgatan.
Vi har ju redan "Flest stationer i rad med samma ändelse: 4 - Thorildsplan, Fridhemsplan, S:t Eriksplan och Odenplan" så det känns lite som samma sak, men OK! Jag har inte kontrollerat att uppgiften stämmer, litar på dej!

Flest stationer i rad med samma slutbokstav: 5 - Thorildsplan, Fridhemsplan, S:t Eriksplan, Odenplan och Rådmansgatan

Synd att Hötorget kom emellan för sen är det tre till!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

ja, skulle ha varit jättebra om hötorget fortfarande kungsgatan.
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

LÅ1 skrev:Synd att Hötorget kom emellan för sen är det tre till!
Fyra. T-centralen, Gamla stan, Slussen, Medborgarplatsen. :) Sen kommer Skanstull och sabbar.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

MalteR skrev:
Fyra. T-centralen, Gamla stan, Slussen, Medborgarplatsen. :) Sen kommer Skanstull och sabbar.
:oops: Nu kan jag tydligen inte räkna heller! Glömde väl att vika ut ett finger för någon av dem! :roll: För jag tänkte på alla fyra!
Kontakt:

Inlägg av »

I går hade DN PÅ Stan gett sig in på samma ämne som denna tråd:

"Jag och min tjej brukar dividera om en grej när vi åker tunnelbana. Vi kan inte komma överens, eller, vi kan över huvud taget inte komma fram till ett svar, jag tror på Slussen-Medborgarplatsen och hon säger Odenplan-S:t Eriksplan, men vilka tunnelbanestationer ligger närmst varandra? /David

Hej! Stellan Gustafsson på Spårvägsmuseet vet besked: Det kortaste avståndet mellan två perronger i Stockholms tunnelbanesystem är från Slussen till Medborgarplatsen, 449 meter. Därefter följer Hötorget-T-Centralen, 530 meter. Mellan Odenplan och S:t Eriksplan är det 664 meter. Grattis, du hade rätt! /Jenny Damberg, reporter"
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

LÅ1 skrev:
MalteR skrev:
:oops: Nu kan jag tydligen inte räkna heller! Glömde väl att vika ut ett finger för någon av dem! :roll: För jag tänkte på alla fyra!
Thorildsplan-fridhemsplan-st:eriksplan-odenplan-rådmansgatan-kungsgatan(nuvarande hötorget)-T-centralen-gamla stan-slussen-Medborgarplatsen-ringvägen(nuvarande skanstull)-gullmarsplan-hammarbyhöjden/globen...
sedan kommer jag inte på något mer på farstagrenen eller skarpnäcks bana. mott hagsätra kommer svedmyra.
alltså så skulle det bli totalt 13-14st på raken om inte man namnändrade hötorget och skanstull.

/ :cheesygrin:
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Tubens enda skog, Västra Skogen?
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Nej, skogskyrkogården, är den andra skogen.
däremot det enda "kyrkogård" med tunnelbana.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

charmander skrev:Thorildsplan-fridhemsplan-st:eriksplan-odenplan-rådmansgatan-kungsgatan(nuvarande hötorget)-T-centralen-gamla stan-slussen-Medborgarplatsen-ringvägen(nuvarande skanstull)-gullmarsplan-hammarbyhöjden/globen...
sedan kommer jag inte på något mer på farstagrenen eller skarpnäcks bana. mott hagsätra kommer svedmyra.
alltså så skulle det bli totalt 13-14st på raken om inte man namnändrade hötorget och skanstull.

/ :cheesygrin:
Gullmarsplan-Globen får det lov att bli, mellan Gullmarsplan och Hammarbyhöjden har du ju Skärmarbrink. :)
There's nothing in the world like Action Park!
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

charmander skrev:Nej, skogskyrkogården, är den andra skogen.
däremot det enda "kyrkogård" med tunnelbana.
Nja jag vetefan om man kan räkna med det, 50/50..
Skriv svar