Jag insåg det. Får väl komma på nåt annat i stället...LÅ1 skrev:Två Europavägar som dessutom är en väg! Om man nu inte definierar en motorväg som två enkelriktade vägar förstås!Kantorn skrev: Katten också. Inget unikum där inte.
Möjligen:
Enda stället där tunnelbanan passerar ovanför två europavägar: Strax norr om Fruängen.Ännu mer krystat
![]()
Lite väl krystat!
Extremer i Stockholms T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Extremer i Stockholms T-bana
Professionell tyckare
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Hmm ja, kanske... Men hur långt är det vid Gärdet Norra och Hallunda?MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
...och finns det nån mer station förutom Rissne som saknar IDTS-skylt i biljetthallen?
Längsta avståndet mellan skylt och station torde vara de som sitter i SLs huvudkontors entre och visar tiderna för thorildsplan vilket är ca 500 meter... Svårslaget?djth skrev:Hmm ja, kanske... Men hur långt är det vid Gärdet Norra och Hallunda?MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
/Daniel
Är det inte så i Skarpnäck också?Rakt Fram skrev:...och finns det nån mer station förutom Rissne som saknar IDTS-skylt i biljetthallen?
I Karlbergs station finns det en skylt som visar gröna linjens tider för S:t Eriksplan. Har ingen koll på avståndet, men har för mig att det står 600 m. Nån som vet?Daniel L skrev:Längsta avståndet mellan skylt och station torde vara de som sitter i SLs huvudkontors entre och visar tiderna för thorildsplan vilket är ca 500 meter... Svårslaget?djth skrev:Hmm ja, kanske... Men hur långt är det vid Gärdet Norra och Hallunda?MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
-
Rakaste sträcka mellan två t-banestationer.
Ingen tycks ha nämnt Hötorget - Rådmansgatan. Den ser mycket rak ut för mig.
Nya förslag:
Minst trafikerade sträcka i form av antal passagerare per dygn. Borde vara nära ändstationer som t ex Hässelby - Hässelby Strand eller Farsta - Farsta Strand.
Minsta kurvradie i linjespår:
Underjordsbroar: På grön linje norrspår söder om slussen över röd linje och röd linje mellan Universitet och Tekniska Högskolan över blivande norra länken. Finns det fler broar på t-banan i underjorden? Sedan har vid S:t Eriksbron, under vägbana men ovan jord.
I sidled förflyttade linjesträckor: Över Tranbergsbroar när T-banebron blyttades till egen bron från delad bro.
Nya förslag:
Minst trafikerade sträcka i form av antal passagerare per dygn. Borde vara nära ändstationer som t ex Hässelby - Hässelby Strand eller Farsta - Farsta Strand.
Minsta kurvradie i linjespår:
Underjordsbroar: På grön linje norrspår söder om slussen över röd linje och röd linje mellan Universitet och Tekniska Högskolan över blivande norra länken. Finns det fler broar på t-banan i underjorden? Sedan har vid S:t Eriksbron, under vägbana men ovan jord.
I sidled förflyttade linjesträckor: Över Tranbergsbroar när T-banebron blyttades till egen bron från delad bro.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Finns ganska många som saknar det, b.la Hagsätra,Rågsved, Bandhagen,Stureby,Sockenplan, Enskede Gård, Globen, osv.. Listan kan göras lång.Rakt Fram skrev:...och finns det nån mer station förutom Rissne som saknar IDTS-skylt i biljetthallen?
- Kristofer
- Kontakt:
Kolla vilken ändstation som har minst antal påstigande passagerare, så vet du sedan.Karlaplan skrev: Nya förslag:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
Kan detta vara rekordet? Skriver såhär:pellle skrev:I Karlbergs station finns det en skylt som visar gröna linjens tider för S:t Eriksplan. Har ingen koll på avståndet, men har för mig att det står 600 m. Nån som vet?
IDTS-skylt placerad längst från den perrong vars trafik den visar: Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation.
Svårt att bedömma. Många stationer ligger väl i linje. Medan spåren går i små krokar eftersom de går ihop mellan stationerna och sedan går isär igen för att ge plats åt perrongerna. Någon som har ett bra extremvärde på detta?Karlaplan skrev:Rakaste sträcka mellan två t-banestationer.
Det var et bra tips. Och lätt att kolla upp. Av alla 11 ändstationer är det Hjulsta som har minsta antal resande. 3.773 resande per dag enligt Stockholm under. (Näst minst är Norsborg med drygt 4.400. Flest antal resenärer på en ändstation har Ropsten med över 24.900 Föga förvånande!)Karlaplan skrev:Nya förslag:
Alltså en ny extrem:
T-banesträckan med minst antal passagerare: Tensta till Hjulsta - under 4000 resande per dygn
Föredrar att inte redovisa en så exakt siffra.
Hur var det med detta, daniel_s? Borde vara en av kurvorna vid "vinkelboda" Gissar på kurvan efter Stora mossen vid resa söder ut.Karlaplan skrev:Minsta kurvradie i linjespår:

Underjordbroar finns det kanske några. Svåra att se dock!Karlaplan skrev:Underjordsbroar: På grön linje norrspår söder om slussen över röd linje och röd linje mellan Universitet och Tekniska Högskolan över blivande norra länken. Finns det fler broar på t-banan i underjorden? Sedan har vid S:t Eriksbron, under vägbana men ovan jord.

Men mellan Liljeholmen och Hornstull finns en bro under vatten. (Tunneln ligger inte på botten hela sträckan.) Men det kanske finns flera sådana sträckor? Norrstöm?
Kan vi enas om ett nytt nytt unikum? Så här:
Enda tvåvåningsbro i T-banesystemet: S:t Eriksbron (T-bana i undre broetaget, bilar på övre)
Men det är överspelat och hör till historien nu!Karlaplan skrev:I sidled förflyttade linjesträckor: Över Tranbergsbroar när T-banebron blyttades till egen bron från delad bro.
Jag var ute på promenad i dag och tänkte se hur det ser ut på Riddarholmen, och vattnet söder därom, nu när man håller på att bygga Citybanans tunnel. Då kom jag på en extrem. Tror det är en i alla fall! Motförslag mottages tacksamt. (Nåja, tacksamt, men är det fel så är det klart att jag vill få rätt info.)
T-baneutgång närmast vatten (strand eller kaj): Gamla stans utgång mot Riddarholmen - uppskattningsvis 10 till 12 meter mellan nattgallret och kajkanten.
Lägger in detta i listan nu. Rättar eller tar bort om jag får påpekande!
Extremer:
IDTS-skylt placerad längst från den perrong vars trafik den visar: Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation.
T-banesträckan med minst antal passagerare: Tensta till Hjulsta - under 4000 resande per dygn
T-baneutgång närmast vatten (strand eller kaj): Gamla stans utgång mot Riddarholmen - uppskattningsvis 10 till 12 meter mellan nattgallret och kajkanten.
Unikum:
Enda tvåvåningsbro i T-banesystemet: S:t Eriksbron (T-bana i undre broetaget, bilar på övre)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jag gjorde så, och fick fram Hjulsta med minst antal resande. Verkar förstås fullt troligt.Kristofer skrev:Kolla vilken ändstation som har minst antal påstigande passagerare, så vet du sedan.Karlaplan skrev: Nya förslag:
Men rent teoretiskt skulle ju det kunna vara en mängd interna resor mellan Hjulsta - Tensta - Rinkeby, samtidigt som detta område har mycket lite resandeutbyte med övriga T-banenätet, och då skulle sträckan Rinkeby - Rissne kunna ha färre resenärer. Men som sagt, så är det bara rent teoretiskt. I alla fall i en stad med Stockholms struktur.
Har inte den Röda Linjen en s k undervattensbro under Liljeholmsviken (mellan Liljholmen och Hornstull)?Karlaplan skrev:
Hmm, visste inte att SL hadde huvudkontoret i närheten av Thorildsplan. Hadde för mej att SL hadde sina egna kontor vid Globen. Men - jag har inte varit i Sverige i flera år.Daniel L skrev:Längsta avståndet mellan skylt och station torde vara de som sitter i SLs huvudkontors entre och visar tiderna för thorildsplan vilket är ca 500 meter... Svårslaget?djth skrev:Hmm ja, kanske... Men hur långt är det vid Gärdet Norra och Hallunda?MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
Strax efter plattformen vid Rådmansgatan mot Hötorget är det två kurvor, en högerkurva och en vänsterkurva. I motsatt riktning (eller rättare sagt på andra spåret) är det fyra olika kurvor. Vi skippar den sträckan, den är inte rakare än Abrahamsberg-Stora mossen som är den rakaste någon hittat hittills. En annan bra kandidat var Hallunda-Norsborg, men även den faller på att det är lite för många kurvor. Axelsberg-Örnsberg har också för mycket kurvorLÅ1 skrev:Svårt att bedömma. Många stationer ligger väl i linje. Medan spåren går i små krokar eftersom de går ihop mellan stationerna och sedan går isär igen för att ge plats åt perrongerna. Någon som har ett bra extremvärde på detta?Karlaplan skrev:Rakaste sträcka mellan två t-banestationer.
Här får vi ju lägga till Skogskyrkogården-Sandsborg, där linjen flyttades permanent i samband med att den nya viadukten över Nynäsvägen byggdes. Även runt Slussen har man flyttat omkring spåren en hel del i sidled under åren kring 1957.Karlaplan skrev:I sidled förflyttade linjesträckor: Över Tranbergsbroar när T-banebron blyttades till egen bron från delad bro.
LÅ1 skrev:Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation
Nja, mer än omkring 450 m är det väl ändå inte. Om det är fågelvägen vi räknar så är det tämligen dött lopp mellan den sträckan och sträckan från Lindhagensgatan 100 till Thorildsplan, däremot är den senare sträckan längre att gå.
Hötorget-Rådmansgatan - spåren är inte raka.
Däremot kan man se tågen när de står på Hötorgets station från norra delan av plattformsdelen för norrgående tåg på Rådmansgatan.
Är den möjligheten att se plattformen på en station från en annan på underjordssträcka unik? I så fall förslag på formulering:
Enda plats där man kan se mellan plattformarna på två intilliggande stationer på underjordssträcka - Från Rådmansgatan till Hötorget norrgående.
Nu undrar säkert vän av ordning varför man inte kan se mellan stationerna i motsatt riktning?
Jo - Rådmansgatans station är böjd i norra änden. Därför får man därifrån perfekt vinkel att se in i tunneln söderut. På Hötorget är plattformen rak och man får inte vinkeln som gör det möjligt att se upp mot Rådmansgatan. Detsamma gäller för plafformsdelarna för södergående tåg melllan stationerna. Eller har jag fel där?
/Jörgen G
Däremot kan man se tågen när de står på Hötorgets station från norra delan av plattformsdelen för norrgående tåg på Rådmansgatan.
Är den möjligheten att se plattformen på en station från en annan på underjordssträcka unik? I så fall förslag på formulering:
Enda plats där man kan se mellan plattformarna på två intilliggande stationer på underjordssträcka - Från Rådmansgatan till Hötorget norrgående.
Nu undrar säkert vän av ordning varför man inte kan se mellan stationerna i motsatt riktning?
Jo - Rådmansgatans station är böjd i norra änden. Därför får man därifrån perfekt vinkel att se in i tunneln söderut. På Hötorget är plattformen rak och man får inte vinkeln som gör det möjligt att se upp mot Rådmansgatan. Detsamma gäller för plafformsdelarna för södergående tåg melllan stationerna. Eller har jag fel där?
/Jörgen G
Om man kan se från A till B, så kan man rimligen också se från B till A. Annars är det något som inte stämmer...
I det av mig relaterade fallet beror det på att Rådmansgatan har böjd plattform och Hötorget rak.
På norra, krökta, delen av Rådmansgatan kan man stå på plattformen och titta bort mot Hötorget och se stationen.
På Hötorget måste man luta sig ut över spåren för att se bort till Rådmansgatan. Eftersom jag är vanlig resenär i tunnelbanan gör jag aldrig sådant
(Utom den gången då jag kollade varför man inte ser Rådmansgatan från Hötorgets plattform fast man ser Hötorget från Rådmansgatans
)
/Jörgen G
På norra, krökta, delen av Rådmansgatan kan man stå på plattformen och titta bort mot Hötorget och se stationen.
På Hötorget måste man luta sig ut över spåren för att se bort till Rådmansgatan. Eftersom jag är vanlig resenär i tunnelbanan gör jag aldrig sådant

Karlaplan skrev:Underjordsbroar: På grön linje norrspår söder om slussen över röd linje och röd linje mellan Universitet och Tekniska Högskolan över blivande norra länken. Finns det fler broar på t-banan i underjorden? Sedan har vid S:t Eriksbron, under vägbana men ovan jord.
Zill skrev:Har inte den Röda Linjen en s k undervattensbro under Liljeholmsviken (mellan Liljholmen och Hornstull)?

LÅ1 skrev:Underjordbroar finns det kanske några. Svåra att se dock!![]()
Men mellan Liljeholmen och Hornstull finns en bro under vatten. (Tunneln ligger inte på botten hela sträckan.) Men det kanske finns flera sådana sträckor? Norrstöm?
SL har flyttat till Lindhagesngatan 100. Inte långt från Hornsbergsgaraget. Närmaste T-banestation är Stadshagen, så där en 100 m norr ut! Detta är ett område som håller på att förvandlas just nu!Zill skrev:Hmm, visste inte att SL hadde huvudkontoret i närheten av Thorildsplan. Hadde för mej att SL hadde sina egna kontor vid Globen. Men - jag har inte varit i Sverige i flera år.
OK! Tar bort den ur sammanställningen! (Tittar man noga i trådens rubrik så handlar det ju om extremer i T-banan, alltså inte vid eller runt T-banan.)daniel_s skrev:LÅ1 skrev:Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation
Nja, mer än omkring 450 m är det väl ändå inte. Om det är fågelvägen vi räknar så är det tämligen dött lopp mellan den sträckan och sträckan från Lindhagensgatan 100 till Thorildsplan, däremot är den senare sträckan längre att gå.

Det är inga problem att se perrongen för södergående tåg vid Rådmansgatan när man står på Hötorgets perrong! Man kan ha full koll på när södergående tåg anländer och avgår därifrån!Jörgen_G skrev:Är den möjligheten att se plattformen på en station från en annan på underjordssträcka unik? I så fall förslag på formulering:
Tack för det beskedet LÅ1. Anade, som antytt, att jag inte hade hela sanningen klar för mig.
Återstår då om detta är enda underjordssträckan där det är möjligt att se mellan plattformen?
/Jörgen G
Återstår då om detta är enda underjordssträckan där det är möjligt att se mellan plattformen?