Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1 skrev:En förutsättning tycker jag är att hållplatsen har samma namn som T-stationen, kan man tycka, men i innerstaden kanske det inte alltid är så?
I ytterstaden är det inte heller alltid så. Station Husby har busshållplatser på ungefär 70 meters avstånd från respektive uppgång, men detta ses inte som anslutning av SL - enligt dem finns det bara anslutning i Kista och Akalla för de bussar som går parallellt med t-banan på denna sträcka.
Hur kommer du fram till det, reseplaneraren? Jag kan tänka mig att det inte finns någon relation där (reseplaneraren anser att) det går snabbare att byta vid Husby, och att det därför aldrig kommer fram som bytesmöjlighet.
17AGR skrev:3st stationer i följd som börjar på samma bokstav: Sockenplan, Svedmyra och Stureby.
Från 1 st station kan man se en rest av spårvagnsslinga: Svedmyra Fd slingan för linje 19S.
Är inte den upphöjda gräsplanen (precis norr om plattformen) vid Västertorp den gamla vändslingan?
CS skrev:Tunnelstationer med dagsljus på plattformen
Liljeholmen och Medborgarplatsen
kanske även Danderyds Sjukhus
Vreten!
(Sen kan vi ju ta den gamla vanliga diskussionen om huruvida en station som en gång sett dagsljuset någonsin kan bli tunnelstation. Jag får väl erkänna att jag har vissa problem att få in Odenplan i mitt resonemang, men Liljeholmen tycker jag är att ta i lite väl mycket.)
CS skrev:Tunnelstationer med dagsljus på plattformen
Liljeholmen och Medborgarplatsen
kanske även Danderyds Sjukhus
Vreten!
(Sen kan vi ju ta den gamla vanliga diskussionen om huruvida en station som en gång sett dagsljuset någonsin kan bli tunnelstation. Jag får väl erkänna att jag har vissa problem att få in Odenplan i mitt resonemang, men Liljeholmen tycker jag är att ta i lite väl mycket.)
17AGR skrev:3st stationer i följd som börjar på samma bokstav: Sockenplan, Svedmyra och Stureby.
Från 1 st station kan man se en rest av spårvagnsslinga: Svedmyra Fd slingan för linje 19S.
Odenplan-Thorildsplan: fyra stationer i rad som slutar på "plan".
Ser man inte rester av slingor även vid Islandstorget och Fruängen, eller är det bara för att man vet att slingorna legat där som man tycker sig se rester av dem?
I Fruängen kunde man se rester innan dom byggde en massa lägenheter i den skogsdungen som slingan låg i...
Jag har stuvat om i listan. (Trådens första inlägg.) Nu kammer alla som börjar på "Enda ---" i en grupp för sig. Ändrade minimalt på texten i några av dessa också, så att det blev enhetligt uttryckssätt.
Men några av dessa borde kunna redigeras om:
Enda station som som betjänar samtliga tre T-banesystemen: T-Centralen.
kan skrivas Flest antal T-banesystemen som stannar vid en station: 3 - T-Centralen.
Enda station som ligger på gränsen mellan två kommuner: Näckrosen (Sola och Sundbybergs kommuner)
Kan bli Flest antal kommuner som en stationhar uppgångar i: 2 - Statrion Näckrosen (Sola och Sundbybergs kommuner)
Alla "Enda..." går kanske inte att skriva om. Och andra blir kanske lite krystat.
Ge gärna synpunkter och förslag på omformuleringar!
daniel_s skrev:Ja, skriv "störst antal" eller bara "Flest". (Hur många är t ex två antal?)
Vettigt! Kommer att ändra!
daniel_s skrev:Har du förresten med "Flest kommungränspassager på samma linje"? (Linje 11, jag får det till fem)
Nej! Den var ny!
Utan att kolla på kartan får jag spontant bara till 3 gränspassager på 11:an: Stockholm --> Solna --> Sundbyberg --> Stockholm
Men kollar man på kartan så är det faktiskt så här: Stockholm --> Solna --> Sundbyberg --> Solna --> Sundbyberg --> Stockholm
Utan att titta på kartan så skulle jag gissa att OM det inrättas en linje Norsborg - Mörby så skulle den också komma upp i 5. Eller blir det bara 4?
Så här blir det då: Flest kommungränspassager på samma linje: 5 - Linje 11 (Stockholm --> Solna --> Sundbyberg --> Solna --> Sundbyberg --> Stockholm)
djth skrev:Enda station med vändbrygga på båda sidor om stationen: Gullmarsplan.
Oj, ska vi börja diskutera såna trafiktekniska detaljer så finns det mycket att grotta i! Kortaste vändbryggan, längsta vändbryggan, tväraste kurvan på trafikspår och i depå, längsta raksträckan, största antal huvudsignaler i rad som kan passeras med "två gröna" (7 st! Någon som kommer på var?), enda stället där en huvudsignal i kombination med riktningssignal kan visa fyra olika signalbilder osv osv...
djth skrev:Enda station med vändbrygga på båda sidor om stationen: Gullmarsplan.
Oj, ska vi börja diskutera såna trafiktekniska detaljer så finns det mycket att grotta i! Kortaste vändbryggan, längsta vändbryggan, tväraste kurvan på trafikspår och i depå, längsta raksträckan, största antal huvudsignaler i rad som kan passeras med "två gröna" (7 st! Någon som kommer på var?), enda stället där en huvudsignal i kombination med riktningssignal kan visa fyra olika signalbilder osv osv...
Sätt igång. Jag har poppat pop-corn.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark