Extremer i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Vad sägs om denna extrem:

Den enda T-banevagn som varit utrustad med takströmavtagare: Tunnelvagn C1 2001 - under åren 1949-1950.

Hoppas det stämmer! Hittar ingen annan i vagnhallen i alla fall.

Tranquility skrev:
LÅ1 skrev:Observatoriekullen, Stadsbiblioteket och Handelshögskolan. Observatoriekullen har fördelen att vara mest beständigt. Man flyttar inte på den i första taget! (Jag vet att man KAN schakta bort den som så mycket annat, men det känns inte så troligt att det kommer att ske de närmate århundradet.)
Säg inte det. Enligt det vinande förslaget om ett nytt stadsbibliotek tycker en står del av kullen och om via får som dem vill rycker nog resten också.
Sant! Men på kullens högsta topp finns en byggnad som rimligen har en högt klassad K-märkning. Tänker förstås på det gamla observatoriet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Vad sägs om denna extrem:

Den enda T-banevagn som varit utrustad med takströmavtagare: Tunnelvagn C1 2001 - under åren 1949-1950.

Nej du! Det stämmer inte. C20 2001 har också varit utrustad med takströmavtagare. På de första reklambilderna på C20 kan man se att den är bortretuscherad (liksom en kontaktledningsstolpe, vars spegelbild dock syns i vagnssidan!), men det finns också bilder där den visas.

En annan T-vagn som haft takströmavtagare, måhända något oväntat, är C8 2829. (Hoppas att numret blev rätt nu!) Den var dock inte inkopplad, utan satt bara på taket för att prova Saltsjöbanans kontaktledning inför de nya vagnarnas driftsättning (eller om det var för att prova strömavtagarens överensstämmelse med kontaktledningen, ni förstår vad jag menar i alla fall!).

Även en C14-enhet skall ha provats på SB, där vet jag dock inga detaljer. Utöver detta finns det rykten som påstår att C1 2002 också hade takströmavtagare. Det har jag dock aldrig sett några bevis på.
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

daniel_s skrev:

Nej du! Det stämmer inte. C20 2001 har också varit utrustad med takströmavtagare. På de första reklambilderna på C20 kan man se att den är bortretuscherad (liksom en kontaktledningsstolpe, vars spegelbild dock syns i vagnssidan!), men det finns också bilder där den visas.

En annan T-vagn som haft takströmavtagare, måhända något oväntat, är C8 2829. (Hoppas att numret blev rätt nu!) Den var dock inte inkopplad, utan satt bara på taket för att prova Saltsjöbanans kontaktledning inför de nya vagnarnas driftsättning (eller om det var för att prova strömavtagarens överensstämmelse med kontaktledningen, ni förstår vad jag menar i alla fall!).

Även en C14-enhet skall ha provats på SB, där vet jag dock inga detaljer. Utöver detta finns det rykten som påstår att C1 2002 också hade takströmavtagare. Det har jag dock aldrig sett några bevis på.
http://www.eriksrailnews.com/stuff/c20.jpg
Menar du denna bilden? :D
Leve Spårvägen!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Silverpilen skrev:http://www.eriksrailnews.com/stuff/c20.jpg
Menar du denna bilden? :D
Tja... lite mer högupplöst, kraftigt redigerad samt spegelvänd så ja!
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

Ja, strömavtagaren är med iaf. :)
Leve Spårvägen!
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Kantorn skrev:OK det är för luddigt. Stryk Stureby.
Det finns väldigt många tunnelbanestationer som endast har nattrafik, några av dem är nämnda här ovan. Men frågan är hur man definierar "har busshållplats"? Efter att ha mätt lite på Eniro kan jag konstatera att:

Stureby är den enda tunnelbanestation med mer än 500 meters avstånd till en busshållplats som är upphandlad av SL.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:

Att man provade för SB hade jag inte en tanke på!
Men C20 2001, var det för att kunna provköra i fabriken?

Calipo skrev:
Kantorn skrev:OK det är för luddigt. Stryk Stureby.
Det finns väldigt många tunnelbanestationer som endast har nattrafik, några av dem är nämnda här ovan. Men frågan är hur man definierar "har busshållplats"? Efter att ha mätt lite på Eniro kan jag konstatera att:

Stureby är den enda tunnelbanestation med mer än 500 meters avstånd till en busshållplats som är upphandlad av SL.
En förutsättning tycker jag är att hållplatsen har samma namn som T-stationen, kan man tycka, men i innerstaden kanske det inte alltid är så?

Stadshagen är lite speciell!Bussar skyltade Stadshagen går ju inte ens nära T-station Stadshagen. Sedan har väl den (tidvisa) ändhållplatsen ett annat namn, Stadshagsplan eller något sådan, har jag för mig i alla fall(?)
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Har bara roat mig med att läsa denna tråd, men ger här några förslag. Rätta gärna om jag har fel:

Flest stationer på rad ovan jord: 15 st (Thorhildplan-Hässelby strand)
Flest stationer på rad under jord: 14 st (Kungsträdgården - Hjulsta)
Linje med flest avgånger från T-centralen per vardagsdygn: Linje 14 (184 avgångar mot Mörby Centrum, ifall jag har räknat rätt)
Enda kommun som trafikeras av två banor (varken mer eller mindre): Solna (röd och blå)
Enda tunnelbanestation som ligger i direkt anslutnign till Bibliotek: Högdalen
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Calipo skrev:Har bara roat mig med att läsa denna tråd, men ger här några förslag. Rätta gärna om jag har fel:

Flest stationer på rad ovan jord: 15 st (Thorhildplan-Hässelby strand)
Flest stationer på rad under jord: 14 st (Kungsträdgården - Hjulsta)
Linje med flest avgånger från T-centralen per vardagsdygn: Linje 14 (184 avgångar mot Mörby Centrum, ifall jag har räknat rätt)
Enda kommun som trafikeras av två banor (varken mer eller mindre): Solna (röd och blå)
Enda tunnelbanestation som ligger i direkt anslutnign till Bibliotek: Högdalen
Jag avvaktar andras kommentarer! Lärt mig att det är bäst så! :wink:

"Enda kommun som trafikeras av två banor (varken mer eller mindre): Solna (röd och blå)"
skulle jag vilja ändra till
"Enda kranskommun som trafikeras av fler än en bana: Solna (röd och blå)"

Det verkar som om idéerna om rekord eller extremer är många!

TILLÄGG I EFTERHAND:
Vet inte hur man definierar kranskommun, men jag uppfattar det som de kommuner som kan räknas till Stockholms storstadsutbredning och som inte är Stockholms kommun. Alltså inte nödvändigtvis kommuner som gränsar till Stockholms kommun utan även t.ex. Täby. Men inte Södertälje m.fl. "avlägsna" delar av länet. Det här är alltså min luddiga uppfattning. Men finns det någon mer specifik definition?

Kollar vidare genom googling:
Wikipedia beskriver det som något informellt som stämmer med min mångordiga beskrivning, medan Susning tycks anse att det krävs att kranskommunen gränsar till den kommun den är kranskommun till!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Calipo skrev:Flest stationer på rad ovan jord: 15 st (Thorhildplan-Hässelby strand)
Oftast felstavade stationsnamn: Thorildsplan

Thomas Thorild

:wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Calipo skrev:Enda tunnelbanestation som ligger i direkt anslutnign till Bibliotek: Högdalen
Vad menar du med direkt? Stadsbiblioteket på S:t Eriksgatan ligger ju i samma kvarter som T-banans biljetthall. Kanske finns det fler exempel.
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

daniel_s skrev:
Calipo skrev:Enda tunnelbanestation som ligger i direkt anslutnign till Bibliotek: Högdalen
Vad menar du med direkt? Stadsbiblioteket på S:t Eriksgatan ligger ju i samma kvarter som T-banans biljetthall. Kanske finns det fler exempel.
Jag gjorde inga omfattande efterforskningar. Men Stadsbiblioteket har ju tydligt marknadsfört placeringen av det nya biblioteket i Högdalen, under parollen "Tunnelbanebiblioteket".
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Calipo skrev:
daniel_s skrev:
Jag gjorde inga omfattande efterforskningar. Men Stadsbiblioteket har ju tydligt marknadsfört placeringen av det nya biblioteket i Högdalen, under parollen "Tunnelbanebiblioteket".
Ok. Tja, jag håller med om att det ligger närmare, men "enda..." borde kanske bytas ut mot "närmaste..." i så fall.

För övrigt börjar jag tycka att noteringar som börjar med "Enda..." inte riktigt passar in i trådens rubrik. Den handlar ju om extremer, inte om unika (eller vad det nu kan heta i plural). Visst är ett unikum också på sätt och vis extremt, men det är ju inte särskilt svårt att vara bäst när man är ensam, om liknelsen tillåts. (Det är inte heller särskilt svårt att vara ett av de tre bästa företagen i branschen när det bara finns tre...)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det där med "enda ..." kan i vissa fall tyckas vara lite utanför, speciellt om det egentligen inte rör T-banan hela vägen, så att säga. Svårt att dra gränsen, men nog passar en del av dem in i sammanhanget. Åtminstone om unikum räknas som något som är extremt. Jag klarar inte att formulera någon regel, dock.

Att t.ex. säga att Medborgarplatsens station är den enda som har uppgång i Björns Trädgård är ju inte meningsfullt. Att säga att T-Centralen är enda station som betjänar samtliga T-banelinjer är däremot meningsfullt i sammanhanget. I alla fall enligt min åsikt!

Vi kanske får börja med omröstningar eller tillsätta en kommitté! :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

jag har fått för mig att biblioteket i Högdalen är ihopbyggt med stationen, och har ingång genom biljetthallen. Jag får ta och göra ett studiebesök där. Nån gång!
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

LÅ1 skrev:jag har fått för mig att biblioteket i Högdalen är ihopbyggt med stationen, och har ingång genom biljetthallen. Jag får ta och göra ett studiebesök där. Nån gång!
Stämmer fint det, en rulltrappa går från biljetthallen upp till bibloteket, men än är det inte klart det senaste projektet är att golvet kring rulltrappan upp till bibblan ska kläs i mosaik så det är en aningen trångt i biljetthallen för tillfället.
Tranquility

Inlägg av Tranquility »

LÅ1 skrev: Sant! Men på kullens högsta topp finns en byggnad som rimligen har en högt klassad K-märkning. Tänker förstås på det gamla observatoriet!
Jag känner väl till Observatoriemuseet och de andra aktiviteter som finns i observatoriets byggnader. Mitt inlägg var mest och ses som en pik om att inget ska tas för givet, speciellt med tanke på att själva kullen har en viss status också men det verkar inte hindra uppförandet av en full glasbyggnad, men nu tillbaka till topic.
LÅ1 skrev: Vi kanske får börja med omröstningar eller tillsätta en kommitté! :wink:
Självklart :wink:, först måste vi dock ha en snabbutredning på sisådär två år om hur kommittén ska vara sammansatt och dra upp riktlinjer.

Underjordsstation som ligger grundast räknat från lokal markyta eller formulerat på ett annat sätt: Underjordsstation som har minst mängd jord/sten (utrymme) mellan tak och markplan. Känns som Odenplan eller någon station i närheten ligger bra till. Med Underjordsstation menar jag en station som ligger helt under jord och som har tunnlar på båda sidor om stationen.

Är det någon som varit ute och mätt plattformslängder ännu? ;)
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
AGR
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana S

Inlägg av AGR »

3st stationer i följd som börjar på samma bokstav: Sockenplan, Svedmyra och Stureby.
Från 1 st station kan man se en rest av spårvagnsslinga: Svedmyra Fd slingan för linje 19S.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
daniel_s

Re: Extremer i Stockholms T-bana S

Inlägg av daniel_s »

17AGR skrev:3st stationer i följd som börjar på samma bokstav: Sockenplan, Svedmyra och Stureby.
Från 1 st station kan man se en rest av spårvagnsslinga: Svedmyra Fd slingan för linje 19S.
Odenplan-Thorildsplan: fyra stationer i rad som slutar på "plan".

Ser man inte rester av slingor även vid Islandstorget och Fruängen, eller är det bara för att man vet att slingorna legat där som man tycker sig se rester av dem?
Persson

Inlägg av Persson »

LÅ1 skrev:En förutsättning tycker jag är att hållplatsen har samma namn som T-stationen, kan man tycka, men i innerstaden kanske det inte alltid är så?
I ytterstaden är det inte heller alltid så. Station Husby har busshållplatser på ungefär 70 meters avstånd från respektive uppgång, men detta ses inte som anslutning av SL - enligt dem finns det bara anslutning i Kista och Akalla för de bussar som går parallellt med t-banan på denna sträcka.
Skriv svar