Extremer i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
micke b

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av micke b »

NerdBoy skrev:Stadshagen är den enda stationen som är uppkallad efter en hage. [...]
...och så vidare, i all oändlighet. :wink:
Om vi bortser från Björkhagen då, eller? Och så vidare. I all oändlighet ;-)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Apropå Kantorns redogörelse så kan man konstatera att Sveavägen borde heta Sveagatan. (Karlavägen borde ... etc.) Åtminstone om namnet skall spegla vad det är för status på trafikleden. Att Sveavägen är en gata torde vara uppenbart för alla som vistats på den. (Även om den bitvis bara har bebyggelse på ena sidan.)
Namnet måste inte spegla verkligheten. Min fru hette Carlsson som ogift. Hennes far heter inte Carl och hon är definitivt ingen son. Alltså - efternamn speglar inte per automatik verkligheten (vilket den dock i större utsträckning gjorde förr i tiden, och gör så fortfarande på Island).

Stadsdelen Huvudsta ligger inte ens i huvudstaden, utan i en kranskommun som heter Solna. Speglar inte verkligheten där heller.

Finns flera exempel. Orkar inte komma på fler dock. Men jag kan inte se att vare sig Gullmarsplan eller Thorildsplan är gator. I så fall är Strömsnäs Hagatorpet en gata. (Jag känner folk som har den adressen, och vägen de bor på heter Strömsnäsvägen. Hagatorpet är en samling hus.) De är platser, ytor, torg. Men inte gator.

Som jag ser det alltså. ;)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Fridhemsplan: enda station där två (varken mer eller mindre) "linjer" (den gröna och den blå) korsar varandra.
Du får gärna definiera om den.

Stureby - den enda stationen som inte har någon bussförbindelse (utöver närtrafik). Där är jag dock inte säker.

Längst sträcka med samma ändelse: 4 stationer (Thorildsplan, Fridhemsplan, S:t Eriksplan, Odenplan)

Detta passar inte in i denna tråd, men jag har en liten favorit i Stockholms tunnelbanenät:
Sex stationer i rad:
Stora Mossen - Islandstorget

Ta första bokstäverna i dessa hållplatserna i den ordningen och läs högt.
Ledtråd: har med tunnelbanan att göra på nåt sätt...
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Stadsdelen Huvudsta ligger inte ens i huvudstaden, utan i en kranskommun som heter Solna. Speglar inte verkligheten där heller.
Hur menar du då? Huvudsta är ju namnet på en stadsdel i Solna (visserligen inte den där stationen Huvudsta ligger, men ändå!).
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Stadsdelen Huvudsta ligger inte ens i huvudstaden, utan i en kranskommun som heter Solna. Speglar inte verkligheten där heller.
Hur menar du då? Huvudsta är ju namnet på en stadsdel i Solna (visserligen inte den där stationen Huvudsta ligger, men ändå!).
Jag syftade inte på stationen utan på logiken i att Sveavägen inte heter Sveagatan - att saker inte måste spegla vad de heter.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Silverpilen skrev:Äldsta station är väl Södra Bantorget/Medborgarplatsen och Ringvägen/Skanstull, den gamla spårvägstunneln.
Eller finns det någon annan gammal förortsbane-station?
Ja, stationerna Globen t o m Stureby är ju ursprungligen hållplatser på Örbybanan, som öppnades några år före södertunneln. Med undantag för Slakthuset har ju dessa dessutom fått bibehålla sina ursprungliga namn (eller vänta nu, Svedmyra kanske hette Svedmyran från början?)

Detta leder oss osökt in på frågan: Vad är äldsta stationsnamnet? För att inte oreda skall uppstå vill jag hävda att namnet hela tiden skall ha varit starkt anknutet till den nuvarande stationen. Hållplatsnamn/hållstationsnamn från spårvägen går bra om T-banan ersatte spårvägen, men inte om de gått parallellt eller om det varit ett långt uppehåll. Kristineberg går alltså bra, men inte Skarpnäck. Ok?

I så fall gissar jag på Alvik.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Apropå Kantorns redogörelse så kan man konstatera att Sveavägen borde heta Sveagatan. (Karlavägen borde ... etc.) Åtminstone om namnet skall spegla vad det är för status på trafikleden. Att Sveavägen är en gata torde vara uppenbart för alla som vistats på den. (Även om den bitvis bara har bebyggelse på ena sidan.)
Namnet måste inte spegla verkligheten. Min fru hette Carlsson som ogift. Hennes far heter inte Carl och hon är definitivt ingen son. Alltså - efternamn speglar inte per automatik verkligheten (vilket den dock i större utsträckning gjorde förr i tiden, och gör så fortfarande på Island).

Stadsdelen Huvudsta ligger inte ens i huvudstaden, utan i en kranskommun som heter Solna. Speglar inte verkligheten där heller.

Finns flera exempel. Orkar inte komma på fler dock. Men jag kan inte se att vare sig Gullmarsplan eller Thorildsplan är gator. I så fall är Strömsnäs Hagatorpet en gata. (Jag känner folk som har den adressen, och vägen de bor på heter Strömsnäsvägen. Hagatorpet är en samling hus.) De är platser, ytor, torg. Men inte gator.

Som jag ser det alltså. ;)
Vi var nog inne på samma linje!
Det jag menade var att Svevägen kan heta så trots att det är en gata etc. "Borde" var mer menat som bevis på att det du inleder ditt inlägg med; "Namnet måste inte spegla verkligheten". ( ... Annars borde ...)
Kantorn skrev:Fridhemsplan: enda station där två (varken mer eller mindre) "linjer" (den gröna och den blå) korsar varandra.
Du menar att linjerna korsar varandra ganska tvärt, fast i olika plan. För egentligen korsar ju röda linjen den gröna, även om det sker lite utdraget med ett spår i taget från söder om Slussen, till norr om T-Centralen. Hur ser andra på det?
Kantorn skrev:Stureby - den enda stationen som inte har någon bussförbindelse (utöver närtrafik). Där är jag dock inte säker.
Någon som vet säkert? Hur är det med Johannelund?
Kantorn skrev:Längst sträcka med samma ändelse: 4 stationer (Thorildsplan, Fridhemsplan, S:t Eriksplan, Odenplan)
Den kan jag acceptera direkt, om ingen annan har invändningar.
Jag lägger in den i listan i trådens första inlägg! Men omformulerar den en aning. (För det är väl antal stationer, inte antal meter du syftar på?) Formulerar om svaret också, för att få det att likna formuleringarna i övriga svar.

Flest stationer i rad med samma ändelse: 4 - Thorildsplan, Fridhemsplan, S:t Eriksplan och Odenplan
Kantorn skrev:Detta passar inte in i denna tråd, men jag har en liten favorit i Stockholms tunnelbanenät:
Sex stationer i rad:
Stora Mossen - Islandstorget

Ta första bokstäverna i dessa hållplatserna i den ordningen och läs högt.
Ledtråd: har med tunnelbanan att göra på nåt sätt...
Lite konstig stavning, men i alla fall :lol:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
Silverpilen skrev:Äldsta station är väl Södra Bantorget/Medborgarplatsen och Ringvägen/Skanstull, den gamla spårvägstunneln.
Eller finns det någon annan gammal förortsbane-station?
Ja, stationerna Globen t o m Stureby är ju ursprungligen hållplatser på Örbybanan, som öppnades några år före södertunneln. Med undantag för Slakthuset har ju dessa dessutom fått bibehålla sina ursprungliga namn (eller vänta nu, Svedmyra kanske hette Svedmyran från början?)

Detta leder oss osökt in på frågan: Vad är äldsta stationsnamnet? För att inte oreda skall uppstå vill jag hävda att namnet hela tiden skall ha varit starkt anknutet till den nuvarande stationen. Hållplatsnamn/hållstationsnamn från spårvägen går bra om T-banan ersatte spårvägen, men inte om de gått parallellt eller om det varit ett långt uppehåll. Kristineberg går alltså bra, men inte Skarpnäck. Ok?

I så fall gissar jag på Alvik.
Det där börjar bli svårt. Det handlar då om vilken station som funnits längs tid innan det blev "riktig" T-bana. Och när blev det station, eller något som liknar det i stället för att vara en spårvagnshållplats med (eller utan) vanlig gaturefug och en stolpe? det där kräver nog en rejäl utredning och en massa definitioner!

Tycker jag i alla fall! :)
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Stureby - den enda stationen som inte har någon bussförbindelse (utöver närtrafik). Där är jag dock inte säker.
Någon som vet säkert? Hur är det med Johannelund?
Johannelund har, men inte Skärmarbrink.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Vad är "saknar bussförbindelse"? Hur långt till närmaste busshållplats, är det gångavstånd som gäller, och vad är då gångavstånd.

Skärmarbrink är en bra kandidat. Men även Hammarbyhöjden och Björkhagen saknar bussförbindelse om vi bortser från nattbussen eller de där Närlinjerna. Närmaste busshållplats i Bagarmossen ligger några kvarter bort.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

OK det är för luddigt. Stryk Stureby.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Fridhemsplan: enda station där två (varken mer eller mindre) "linjer" (den gröna och den blå) korsar varandra.
Du menar att linjerna korsar varandra ganska tvärt, fast i olika plan. För egentligen korsar ju röda linjen den gröna, även om det sker lite utdraget med ett spår i taget från söder om Slussen, till norr om T-Centralen. Hur ser andra på det?
Jag menar att min defintion håller. Enda station där två (varken mer eller mindre) "linjer" (den gröna och den blå) korsar varandra. I ditt exempel inbegrips flera stationer, samt de facto tre linjer. (Du nämner T-Centralen, där är ju den blå med också.)

Jag har försökt definiera det så det inte ska bli luddigt, men det räckte visst inte. Jag blir inte sur om du inte tar med det i uppräkningen. :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Vid Fridhemsplan korsar faktiskt fler linjer än två varandra. På bana 1 ghår linje 17, 18 och 19, och på bana 3 10 och 11. Innalles 5 linjer.

Tycker det är vanartigt att kala en bana för exempelvis Gröna linjen i singluaris, när det går tre linjer på den. I själva verket är det en bana man talar om, en bana med tre linjer på. Troligen kommer det från engelskans Green line, som direkt översatt betyder "gröna banan", men de engelska kunskaperna hos SL:s tjänstemän verkar nog skrala.

Fast svenskan verkar lite sisådär, då man med förtjusning använder ordet bana för en linje, som Nockebybanan, när den egentligen borde heta Nockebylinjen. Eller vad är det för fel med linje 12?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Vid Fridhemsplan korsar faktiskt fler linjer än två varandra. På bana 1 ghår linje 17, 18 och 19, och på bana 3 10 och 11. Innalles 5 linjer.

Tycker det är vanartigt att kala en bana för exempelvis Gröna linjen i singluaris, när det går tre linjer på den. I själva verket är det en bana man talar om, en bana med tre linjer på. Troligen kommer det från engelskans Green line, som direkt översatt betyder "gröna banan", men de engelska kunskaperna hos SL:s tjänstemän verkar nog skrala.

Fast svenskan verkar lite sisådär, då man med förtjusning använder ordet bana för en linje, som Nockebybanan, när den egentligen borde heta Nockebylinjen. Eller vad är det för fel med linje 12?
Jag har medvetet satt "linje" mellan citattecken och sen förtydligat med parentesen. Samtidigt har jag bett om omformulering. Så jag tycker faktiskt att jag har ryggen fri. Hade jag skrivit "två banor" hade folk antingen inte förstått, eller trott jag menat spårväg/tunnelbana eller nåt. "två system" kanske hade varit bättre.

Vad gäller spåret Nockeby-Alvik så anser i alla fall jag att det är linje 12 som går på Nockebybanan. För mig är Nockebybanan inget annat än spåren där spårvagnen (tolvan) går.
Jämförelse med bil (hu!). Om jag ska ta bilen till Stockholm och någon undrar hur jag ska köra dit, svarar jag inte "Jag tar min frus bil" utan jag svarar "Jag kör på E4". På samma sätt säger jag om jag är i Alvik och ska till Nockeby att jag tar Nockebybanan. Jag menar då inte att jag går på spåret utan att jag tar ett lämpligt fordon som går på Nockebybanan. Lite haltar jämförelsen om man blandar in övriga tåg - pendel eller fjärr - eller buss, då man snarare talar om destinationer eller linjer. Däremot passar Roslagsbanan och Saltsjöbanan.

Är jag fullständigt ologisk? :roll:
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:
bruse skrev:Vid Fridhemsplan korsar faktiskt fler linjer än två varandra. På bana 1 ghår linje 17, 18 och 19, och på bana 3 10 och 11. Innalles 5 linjer.

Jag har medvetet satt "linje" mellan citattecken och sen förtydligat med parentesen. Samtidigt har jag bett om omformulering. Så jag tycker faktiskt att jag har ryggen fri. Hade jag skrivit "två banor" hade folk antingen inte förstått, eller trott jag menat spårväg/tunnelbana eller nåt. "två system" kanske hade varit bättre.

Vad gäller spåret Nockeby-Alvik så anser i alla fall jag att det är linje 12 som går på Nockebybanan. För mig är Nockebybanan inget annat än spåren där spårvagnen (tolvan) går.
Jämförelse med bil (hu!). Om jag ska ta bilen till Stockholm och någon undrar hur jag ska köra dit, svarar jag inte "Jag tar min frus bil" utan jag svarar "Jag kör på E4". På samma sätt säger jag om jag är i Alvik och ska till Nockeby att jag tar Nockebybanan. Jag menar då inte att jag går på spåret utan att jag tar ett lämpligt fordon som går på Nockebybanan. Lite haltar jämförelsen om man blandar in övriga tåg - pendel eller fjärr - eller buss, då man snarare talar om destinationer eller linjer. Däremot passar Roslagsbanan och Saltsjöbanan.

Är jag fullständigt ologisk? :roll:
Banan är infrastrukturen. Linjen är rutten som fordonen trafikerar. På en bana/infrastruktur/väg kan det trafikera flera linjer, buss 47, spårvägslinjer 12, tunnelbanelinje 17 sov.

Va inte meant att klanka på dig, utan det var mer allmänna tankar.
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Där är det väl ingen tvekan om att sträckan Slussen Medborgarplatsen Skanstull är äldst men på Tub2 finns det en bit söder om Telefonplan som har varit med länge.
Det är inte för sent att börja på nytt
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
Jag menar att min defintion håller. Enda station där två (varken mer eller mindre) "linjer" (den gröna och den blå) korsar varandra. I ditt exempel inbegrips flera stationer, samt de facto tre linjer. (Du nämner T-Centralen, där är ju den blå med också.)

Jag har försökt definiera det så det inte ska bli luddigt, men det räckte visst inte. Jag blir inte sur om du inte tar med det i uppräkningen. :)
Vi tar väl med den också! Det jag beskrev är ju att först "fläta ihop" två linjer och sedan dela dem igen, tre stationer bort, även om de aldrig delar spår.
Så här då, (något omredigerat):

Enda station där två (varken mer eller mindre) "linjer" korsar varandra: Fridhemsplan - grön och blå "linje"

Införs i sammanställning i trådens inlägg nr 1.

Språkfråga: om vi nu godtar ordet linje, skall det då stå grön och blå "linje" eller grön och blå "linjerna" eller gröna och blåa "linjerna"?

Vi kanske skulle starta en kampanj med upprop i tidningar och på nätet att uppmana stockholmarna att säg[/i]a gröna banan, röda banan och blå banan i stället för linje. Linje använder man lämpligen i uttryck som "Linje 17", "Linjen mot Farsta" eller "Farstalinjen". :lol:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

KSE skrev:Där är det väl ingen tvekan om att sträckan Slussen Medborgarplatsen Skanstull är äldst men på Tub2 finns det en bit söder om Telefonplan som har varit med länge.
Nej, det är inte den sträckan som är äldst utan Globen-Stureby. (Skrev jag inte det nyligen?)
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
KSE skrev:Där är det väl ingen tvekan om att sträckan Slussen Medborgarplatsen Skanstull är äldst men på Tub2 finns det en bit söder om Telefonplan som har varit med länge.
Nej, det är inte den sträckan som är äldst utan Globen-Stureby. (Skrev jag inte det nyligen?)
Men Örbybanan korsade ursprungligen de flesta gator i samma plan, så om vi ser det i tre dimensioner så är det enbart vissa delar av den sträckning du nämner som är ursprunglig!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Tranquility

Inlägg av Tranquility »

LÅ1 skrev:Observatoriekullen, Stadsbiblioteket och Handelshögskolan. Observatoriekullen har fördelen att vara mest beständigt. Man flyttar inte på den i första taget! (Jag vet att man KAN schakta bort den som så mycket annat, men det känns inte så troligt att det kommer att ske de närmate århundradet.)
Säg inte det. Enligt det vinande förslaget om ett nytt stadsbibliotek tycker en står del av kullen och om via får som dem vill rycker nog resten också.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Skriv svar