Bilden på 230 bör vara tagen 1995. Den på 331 är gissningsvis 1993 eller 1994, och den på 288+846 är från tidigast 1994 och senast 2000 - troligen närmare det förstnämnda, med tanke på att det är en Volvo 340/360 på bilden.
Övriga bilder bör vara från 1992, snöbilden från Bellmansro möjligen tidigt 1993 (eller 1995?).
Bilden ovan fick mig att fundera på om parkeringskontoret (eller vad det heter) har utryckning och beställer bärgar numera! Och hur lång tid kan det tänkas ta från första samtalet till att bilen är bortbärgad? Om inga (trafiktekniska) åtgärder vidtas kan jag tänka mig att hela DL-flottan som är i trafik kan stå i kö från denna plats och bort till Nybroplan innan hindret är borta!
Ett tag hade man ju permanenta lag som åkte runt och plockade bort bilar från kollektivtrafikfilerna!
Det finns väll många som vill ha tillbaka dem. Och andra som är glada att de inte finns längre!
LÅ1 skrev:Bilden ovan fick mig att fundera på om parkeringskontoret (eller vad det heter) har utryckning och beställer bärgar numera! Och hur lång tid kan det tänkas ta från första samtalet till att bilen är bortbärgad? Om inga (trafiktekniska) åtgärder vidtas kan jag tänka mig att hela DL-flottan som är i trafik kan stå i kö från denna plats och bort till Nybroplan innan hindret är borta!
Nja, man får oftast plats med alla trafiktågen på Norrmalmstorg. I början fanns det ingen tågradio och då kunde det bli lite konstigt. Men numera är lastzonerna placerade hinderfritt från spåret, så det är ovanligt att någon bil står i vägen i mer än ett par minuter.
Bilden ovan fick mig att fundera på om parkeringskontoret (eller vad det heter) har utryckning och beställer bärgar numera! Och hur lång tid kan det tänkas ta från första samtalet till att bilen är bortbärgad? Om inga (trafiktekniska) åtgärder vidtas kan jag tänka mig att hela DL-flottan som är i trafik kan stå i kö från denna plats och bort till Nybroplan innan hindret är borta!
Ett tag hade man ju permanenta lag som åkte runt och plockade bort bilar från kollektivtrafikfilerna!
Det finns väll många som vill ha tillbaka dem. Och andra som är glada att de inte finns längre!
Nu är det Securitas som sköter övervakningen och de verkar vara mer på hugget att få bort bilar. Speciellt de som behöver flyttas.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
ÅÅÅ glömde ju måste ju givetvis sälla mig till beundrarskaran över alla tjusig bilder. Efter snart 20 år med trafik så finns det massor av roliga minnen och speciellt från första åren då "inget var omöjligt" Vi är nu på god väg att nåt tillbaka till den andan... kanske invigningen av förlängningen är det som gör att vi verkligen når dit. Om nu alla slutar å dansa snödanser och påkallar alla solgudars uppmärksamhet kan vi få upp banan och få en trafikstart som planerat dvs den 21 mars.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Nu är det Securitas som sköter övervakningen och de verkar vara mer på hugget att få bort bilar. Speciellt de som behöver flyttas.
/Stefan
På tal om väktare så ser det ut som om bilen ovan tillhörde Partena Security, jämför med den här bilden. Alltså före detta ABAB, blivande Falck Security och numera G4S. Enligt Vägverket köptes bilen av en bilskrot i Huddinge 931117, så bilden kan inte vara tagen senare än sommaren 1993.
Så här kan det gå till att flytta fordon som står felparkerade numera:
1) I Stockholm är p-övervakningen upphandlad och det är Svensk Bevakningstjänst och Securitas som har det några år. När det gäller innerstaden och DjL så är det de sistnämnda.
2) P-vakt uppmärksammar felparkerat fordon - oftast genom att någon ringer till Gatukontorets driftcentral (08-6510000).
3) P-vakt bedömer arr flytt är nödvändig - och berättar detta för jourhavande på driftcentralen.
4) Då detta är myndighetsutövning - så fattar en kommunal tjm på driftcentralen detta beslut - efter att p-vakten redogjort fär läget på platsen.
5) Bilbärgare tillkallas och om inte bilens förare har hunnit nu dit så blir det bärgning. Räkna med upp till en ½ timme, allt annat är fort!
(Har färska bilder från verställd fordonsflytt från i höstas, men tekniken strular, så jag kompletterar senare.....)
Så här kan även det gå till att flytta fordon som står felparkerade:
1) Polis blir uppmärksammad på samma problem.
2) Hänvisar till P-vakt och åker därifrån......
Så här borde det även kunna gå till att flytta fordon som står felparkerade:
1) Polis blir uppmärksammad på samma problem.
2) Polisen ifråga tar sig an problemet och BESLUTAR om fordonsflytt.
3) Polisens ledningscentral beställer bärgare och om inte bilens förare har hunnit dit så blir det bärgning.
- Jag återkommer med besked om skillnad i påföljd, men ni kan ju gissa kostnaden under tiden?
Appropå bärgning, vore det inte smidigt med nån slags domkraft som man sticker in från sidan under bilens drivande hjulpar och som sedan lyfter bilen i hjulen? Domkraften är då försedd med egna hjul (med broms kopplad till dödmansgrepp) så att det går att knuffa iväg bilen dit man vill.
Annars i ett sånthär fall, funkar det inte att först ta ett stadigt tag om bilens framhjul och vrida dem så att de står svängda åt nåt lämpligt håll och rattlåset går i, och sen bogsera bilen med spårvagnen trots att parkeringsbroms och/eller växel ligger i? Är det lagligt att göra så om nån tjänsteman på kommunkontoret beslutat om bärgning, eller måste bärgning ske "enligt konstens alla regler"?
Förresten, i dagens it-samhälle, gör man nåt så enkelt som att börja med att slå upp bilens ägare i bilregistret och sen slå upp den personen i telefonkatalogen och ringa upp personen i fråga?
M_M skrev:Förresten, i dagens it-samhälle, gör man nåt så enkelt som att börja med att slå upp bilens ägare i bilregistret och sen slå upp den personen i telefonkatalogen och ringa upp personen i fråga?
Vid minst två tillfällen har jag sett när turistbussar har haft framkomlighetsproblem, och ett gäng "gubbar" helt enkelt lyft bilen åt sidan. (Upp på trottoaren.) En gång i Hamburg och en gång i Stockholm.
Jag har berättat det förr, men i alla fall:
När Karlskrona fyllde 300 år så gick ett veterantåg från Hoglands park till Verkö, ett ångloksdraget dito. Och tillbaka. Dvs den turen jag åkte kom inte ända tillbaka först - en bil hade trotsat tillfälligt uppställt parkeringsförbud på det som nu heter Kungsplan, utan ställt sig på järnvägsspåret - troligen i tron att där aldrig någonsin går tåg. Vad gör man? Tågen ska bara förbi. Sagt och gjort: arton tågentusiaster tar tag om bilen och lyfter upp den - och ställer bilskrället uppepå en liten jordhög, med alla hjulen fria i luften. Sedan åkte tåget vidare. (Jag var själv tolv år vid händelsen så jag tyckte mest det var skojigt, jag deltog inte i flyttandet.)
Vad bilägaren gjorde minns jag inte att jag fick reda på.
Ja det var en liten urspårning, men jag tänkte jag kunde bjuda på den så här när helgen närmar sig.