Vagnen till vänster är en M98, jag drar till med att det är 21. Den bakom syns ju inte färgerna så bra på men plåten runt fönstren ser ju onekligen vit ut så jag gissar på att det är teatervagnen M67(?) 99 (som jag inte sett rulla på jag vet inte hur länge) Platsen är väl cirkus 300 m från där jag sitter, alltså vagnhallen i Norrköping. Men den där vagnen märkt 700 är för mig ett mysterium...
Vagnen till höger är den norska Hökavagnen som Djurgårdslinjen köpte/övertog och använde som cafévagn. Har den inga arbetsuppgifter nu när ett gammalt mustangsläp från västkusten sköter caféverksamheten?
Vad gäller M67 99 så kommer den troligen att gå på ett beställningskörning fredag kväll, avgång från Folkets Park 18.00, tillsammans med vagn 1 och 16.
Samma plats vid samma tillfälle, men ur annan vinkel. 2003-08-31, foto Leif D.
Där var 196 och 331 också... för det var väl 331 som kördes ner dit...
två vagnar hit (med tre vagnars längd = tre vagnar måste bort ur vagnhallen).
DjL:s vagnhall är som ett Kimspel med för många brickor...
Vagnen har sedan den sattes i trafik på djurgården haft en "hoppande gång" vid ca 20 KM/h. Nu skall detta åtgärdas på ett eller annat sätt och det är det som utreds. Om allt går enligt planerna är vagnen åter i Sthlm lagom till Skansens julmarknadsdagar med en "ny" jämn gång.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Andy skrev:Hmmmm, ex. Oslo vogner er jammen bereiste.........
Andreas
Jo då, Oslovagnar är nog rätt så välberesta, men de lär nog inte slå vagnen till vänster om 700
som är M98 21, fd BSAG 3801/801, som väl fortfarande är en av världens mest beresta spårvagnar.
Kanske någon diggare vet vilken vagn som varit på flest spårvägar i världen ? Jag tror att M98 21 ligger ganska bra till där.