Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
Undrar lite om verkvagn 9370. Vad har den för uppgift, när är den tillverkad osv. Vet även att den brunnit men inte hittat någon info om detta.
Tack på förhand. Håkan
Tack på förhand. Håkan
Re: Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
9370 har till uppgift att spruta glykol på strömskenan för att motverka ev isbildning på den
Har den brunnit när hände det?
Har den brunnit när hände det?
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
Det är ganska sotigt på utsidan av vagnen eftersom den innehåller en dieselmotor, är det det Håkan tänker på?
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
Vagnen byggdes om från C13H 1170 under 2005 av Tågia Hammarbyverkstan. All drivutrustning är borttagen så vagnen måste nu dras av lok. Strömskorna har ersatts med sprutmunstycken för att spruta glykollösning på strömskenan för att förhindra isbildning. Vagnen har också provats på Nockebybanan för att blåsa rent i rillorna på gatusspår.Håkan skrev:Undrar lite om verkvagn 9370. Vad har den för uppgift, när är den tillverkad osv. Vet även att den brunnit men inte hittat någon info om detta.
Tack på förhand. Håkan
Underligt nog använde man inte en av de två C16 som sedan länge fanns avställda i Hammarby som utgångspunkt för ombyggnaden - C16 hade ju hytter i bägge ändar medan man på 9370 fick bygga en hytt i B-änden och montera strålkastare. Under vintern 2005-2006 åkte vagnen in och ut i Hammarbyverkstan för modifieringar av stänkskydd på bogierna - glykolen hamnade tydligen på platser den inte skulle hamna på. Varje eftermiddag vid stängningsdags drogs den iväg av ett av "storloken" 9200/9201 för att följande morgon åter stå parkerad utanför verkstan för att sedan arbetas på under dagen. Om och hur den fungerar nu har jag ingen aning om.
Pumputrustningen är dieseldriven och vagnen ser inte så kul ut där avgasröret mynnar ut på vagnssidan. Den verkar sakna partikelfilter på avgassystemet.
EDIT: Om vagnen har brunnit har jag ingen aning om - men det skulle i så fall inte vara första gången ett av Hammarbyverkstans "hembyggen" går upp i rök.
//Lars S
Re: Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
Tar man hand om denna glykol efteråt på något vis? Det har diskuterats på postvagnen om att miljöregler mer eller mindre sätter krokben för att använda glykol för avisning/"av-snöing" av växlar på banverkets nät, så därför undrar jag vad som gäller i tunnelbanan.Lars Stegenius skrev:Vagnen byggdes om från C13H 1170 under 2005 av Tågia Hammarbyverkstan. All drivutrustning är borttagen så vagnen måste nu dras av lok. Strömskorna har ersatts med sprutmunstycken för att spruta glykollösning på strömskenan för att förhindra isbildning.
Hur stor är den nybyggda hytten? Hur mycket skiljer mot en vanlig C13-hytt (en hel del antar jag)?Lars Stegenius skrev:Underligt nog använde man inte en av de två C16 som sedan länge fanns avställda i Hammarby som utgångspunkt för ombyggnaden - C16 hade ju hytter i bägge ändar medan man på 9370 fick bygga en hytt i B-änden och montera strålkastare.
Re: Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
"Hytt" är en överdrift, det som har gjorts är att diverse utrustning har anbringats i vagnens B-ände.M_M skrev:Hur stor är den nybyggda hytten? Hur mycket skiljer mot en vanlig C13-hytt (en hel del antar jag)?
Re: Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
Aha. Kan det vara så enkelt att man av nån anledning inte ville ha en hyttvägg alls?daniel_s skrev:"Hytt" är en överdrift, det som har gjorts är att diverse utrustning har anbringats i vagnens B-ände.M_M skrev:Hur stor är den nybyggda hytten? Hur mycket skiljer mot en vanlig C13-hytt (en hel del antar jag)?
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
Men "hytten" har en bakvägg, om jag nu inte minns helt fel. Vagnen är avsedd att kunna gå med valfri ände först i rörelseriktningen.M_M skrev:Aha. Kan det vara så enkelt att man av nån anledning inte ville ha en hyttvägg alls?daniel_s skrev:"Hytt" är en överdrift, det som har gjorts är att diverse utrustning har anbringats i vagnens B-ände.M_M skrev:Hur stor är den nybyggda hytten? Hur mycket skiljer mot en vanlig C13-hytt (en hel del antar jag)?
//Lars S
Re: Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?
Nej det gör man inte.M_M skrev: Tar man hand om denna glykol efteråt på något vis? Det har diskuterats på postvagnen om att miljöregler mer eller mindre sätter krokben för att använda glykol för avisning/"av-snöing" av växlar på banverkets nät, så därför undrar jag vad som gäller i tunnelbanan.
Dock är hanteringen tillståndspliktig och man skall journalföra hur mycket man släpper ut och på vilka platser man har släppt ur medlet.
Glykol är även ett ganska missvisande namn, då det är samlingsnamn för flera olika kemikalier, tex, etylenglykol, propylenglykol.
Etylenglykol är ganska hälsovådligt då det allt som oftast innehåller rostskyddsinhibitorer vilka kan påverka miljön på ett skadligt sätt.
Det som SL sprutar ut är Propylenglykol.
Propylenglykol används ofta i hudcremer och drycker (källa saknas)
Propylenglykol är biologiskt nedbrytbart, och är bedömt som ett ej miljöfarligt ämne..
Jag är inte kemiprofessor...
/Daniel