Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Håkan

Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?

Inlägg av Håkan »

Undrar lite om verkvagn 9370. Vad har den för uppgift, när är den tillverkad osv. Vet även att den brunnit men inte hittat någon info om detta.
Tack på förhand. Håkan
Erik J
Kontakt:

Re: Verkvagn 9370 Vad har den för uppgift?

Inlägg av Erik J »

9370 har till uppgift att spruta glykol på strömskenan för att motverka ev isbildning på den

Har den brunnit när hände det?
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Det undrar jag med, när hände det?
ännu en dag
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är ganska sotigt på utsidan av vagnen eftersom den innehåller en dieselmotor, är det det Håkan tänker på?
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Håkan skrev:Undrar lite om verkvagn 9370. Vad har den för uppgift, när är den tillverkad osv. Vet även att den brunnit men inte hittat någon info om detta.
Tack på förhand. Håkan
Vagnen byggdes om från C13H 1170 under 2005 av Tågia Hammarbyverkstan. All drivutrustning är borttagen så vagnen måste nu dras av lok. Strömskorna har ersatts med sprutmunstycken för att spruta glykollösning på strömskenan för att förhindra isbildning. Vagnen har också provats på Nockebybanan för att blåsa rent i rillorna på gatusspår.

Underligt nog använde man inte en av de två C16 som sedan länge fanns avställda i Hammarby som utgångspunkt för ombyggnaden - C16 hade ju hytter i bägge ändar medan man på 9370 fick bygga en hytt i B-änden och montera strålkastare. Under vintern 2005-2006 åkte vagnen in och ut i Hammarbyverkstan för modifieringar av stänkskydd på bogierna - glykolen hamnade tydligen på platser den inte skulle hamna på. Varje eftermiddag vid stängningsdags drogs den iväg av ett av "storloken" 9200/9201 för att följande morgon åter stå parkerad utanför verkstan för att sedan arbetas på under dagen. Om och hur den fungerar nu har jag ingen aning om.

Pumputrustningen är dieseldriven och vagnen ser inte så kul ut där avgasröret mynnar ut på vagnssidan. Den verkar sakna partikelfilter på avgassystemet.

EDIT: Om vagnen har brunnit har jag ingen aning om - men det skulle i så fall inte vara första gången ett av Hammarbyverkstans "hembyggen" går upp i rök.

//Lars S
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Lars Stegenius skrev:Vagnen byggdes om från C13H 1170 under 2005 av Tågia Hammarbyverkstan. All drivutrustning är borttagen så vagnen måste nu dras av lok. Strömskorna har ersatts med sprutmunstycken för att spruta glykollösning på strömskenan för att förhindra isbildning.
Tar man hand om denna glykol efteråt på något vis? Det har diskuterats på postvagnen om att miljöregler mer eller mindre sätter krokben för att använda glykol för avisning/"av-snöing" av växlar på banverkets nät, så därför undrar jag vad som gäller i tunnelbanan.
Lars Stegenius skrev:Underligt nog använde man inte en av de två C16 som sedan länge fanns avställda i Hammarby som utgångspunkt för ombyggnaden - C16 hade ju hytter i bägge ändar medan man på 9370 fick bygga en hytt i B-änden och montera strålkastare.
Hur stor är den nybyggda hytten? Hur mycket skiljer mot en vanlig C13-hytt (en hel del antar jag)?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Hur stor är den nybyggda hytten? Hur mycket skiljer mot en vanlig C13-hytt (en hel del antar jag)?
"Hytt" är en överdrift, det som har gjorts är att diverse utrustning har anbringats i vagnens B-ände.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Hur stor är den nybyggda hytten? Hur mycket skiljer mot en vanlig C13-hytt (en hel del antar jag)?
"Hytt" är en överdrift, det som har gjorts är att diverse utrustning har anbringats i vagnens B-ände.
Aha. Kan det vara så enkelt att man av nån anledning inte ville ha en hyttvägg alls?
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

M_M skrev:
daniel_s skrev:
Aha. Kan det vara så enkelt att man av nån anledning inte ville ha en hyttvägg alls?
Men "hytten" har en bakvägg, om jag nu inte minns helt fel. Vagnen är avsedd att kunna gå med valfri ände först i rörelseriktningen.

//Lars S
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

M_M skrev: Tar man hand om denna glykol efteråt på något vis? Det har diskuterats på postvagnen om att miljöregler mer eller mindre sätter krokben för att använda glykol för avisning/"av-snöing" av växlar på banverkets nät, så därför undrar jag vad som gäller i tunnelbanan.
Nej det gör man inte.
Dock är hanteringen tillståndspliktig och man skall journalföra hur mycket man släpper ut och på vilka platser man har släppt ur medlet.
Glykol är även ett ganska missvisande namn, då det är samlingsnamn för flera olika kemikalier, tex, etylenglykol, propylenglykol.
Etylenglykol är ganska hälsovådligt då det allt som oftast innehåller rostskyddsinhibitorer vilka kan påverka miljön på ett skadligt sätt.
Det som SL sprutar ut är Propylenglykol.
Propylenglykol används ofta i hudcremer och drycker (källa saknas)
Propylenglykol är biologiskt nedbrytbart, och är bedömt som ett ej miljöfarligt ämne..

Jag är inte kemiprofessor...
/Daniel
Skriv svar