Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M32 används bara i utbildningssyfte för tillfället.
Meningen var att en ny kull skulle köra emellan ordinarie omlopp med passagare innan man kommer ut på trafikdagar samtidigt som en ny kull skulle påbörja utbildning i måndags.
Nu råder det vagnbrist och övningskörning sker med M32 medan den nya kullen får teoretisk utbildning, detta förutsätter att det inte finns någon vagn att tillgå som det kan göra(nu har jag säkrat mig inför eventuella hawkeyes på stan ).
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald skrev:Nu ser man en och annan M32 på stan. De är dock skyltade Övningskörning. Jag antar att man inte tar risken att få en vagn stående och blockera spåren bara för att övningsköra. En befogad gissning är att det finns en lösning på problemen och att man vill testa hållbarheten i den innan man släpper ut vagnarna i ordinarie trafik.
Kan det också vara så att man tänkt att om man kör M32 i Övningskörning så kan man provköra dem på sträckor där ett eventuellt stopp inte ger "totalkaos". Om man exempelvis hör högervarv brunnsparken-valand-vasaplatsen-grönsakstorget-brunnsparken (obs, bara ett exempel!) och får stopp så kan man omleda de vanliga linjerna så att de bara behöver köra en omväg några enstaka kvarter i centrum men ändå ha full trafik i alla de områden som annars blir helt utan om en vagn blockerar spåret (framförallt längst ut på de olika grenarna där det inte finns någon paralell busstrafik att tala om)?
Idag såg jag ett par omlopp som gick med dubbla M28/29 och där båda vagnarna hade biljettautomat. Samtidigt såg jag flera enkel-M28 i trafik där vagnen saknade biljettautomat. Lite olyckligt kan tyckas. Har föraren möjlighet att sälja enkelbiljetter när han/hon hamnat på ett sådant omlopp? Eller är det upp till resenären att lösa sin biljett på något annat vis?
I den rådande situationen är det nog klokt att överse med att några inte har kunnat lösa biljett. Det är väl inte riktigt läge att hålla stenhårt på resenärernas skyldigheter.
Betänk att en orsak till att M32 är urtagen är passagerarsäkerhet, det finns en del ställen det är riktigt olämpligt med en vagn som stendör och att det sker en okontrollerad evakuering av passagerare, exempelvis är Angeredsbanan och Gammelstadstorget/Centralstationen med Banverkets spår alldeles bredvid.
En del passagerare kan inte lyssna på en förares uppmaning att inte nödöppna med hänvisning till den livsfara det innebär.
Nu är iallafall italiensk hjälp på plats sedan drygt ett dygn tillbaka
En dator som skall berätta för batteriladdaren att det finns spänning från kontaktledningen via strömavtagaren har av okänd anledning givit fel information och stoppat laddningen av batterierna.
Det har medfört att batterierna laddats ur och plötsligt har förardatorn och övriga reglage slutat fungera. Därmed har de mekaniska bromsarna slagit till och stoppat fortsatt körning.
En dator som skall berätta för batteriladdaren att det finns spänning från kontaktledningen via strömavtagaren har av okänd anledning givit fel information och stoppat laddningen av batterierna.
Det har medfört att batterierna laddats ur och plötsligt har förardatorn och övriga reglage slutat fungera. Därmed har de mekaniska bromsarna slagit till och stoppat fortsatt körning.
Är ju inte datorn i sig som orsakar problemet utan en bugg i mjukvaran som styr laddningen. Altså ett mjukvarufel, inte ett hårdvarufel.
Harald skrev:I den rådande situationen är det nog klokt att överse med att några inte har kunnat lösa biljett. Det är väl inte riktigt läge att hålla stenhårt på resenärernas skyldigheter.
I det här läget är det väl till och med så att Västtrafik lovad att det finns biljettautomat om man kliver på i den främre vagnen, och inte kunnat hålla detta. Eller minns jag fel om vad de lovar och inte lovar?
Slagpåse skrev:Betänk att en orsak till att M32 är urtagen är passagerarsäkerhet, det finns en del ställen det är riktigt olämpligt med en vagn som stendör och att det sker en okontrollerad evakuering av passagerare, exempelvis är Angeredsbanan och Gammelstadstorget/Centralstationen med Banverkets spår alldeles bredvid.
En del passagerare kan inte lyssna på en förares uppmaning att inte nödöppna med hänvisning till den livsfara det innebär.
Finns det nån linje där det "i stort sett" inte finns nån sån fara alls? Finns det ens nån dellinje som man kan betrakta som "ofarlig"? Jag har svårt att komma på nån sån linje, kanske L2 avkortad till Brunnsparken (egentligen Centralen, men "kasta av" passagernar vid Brunnsparken så att endast nån som somnat eller är obstinat återstår om man skulle fastna när man vänder runt Eggers)? Näe, inte ens det?