Jag vill inleda att jag inte vill smutskasta GS eller den aktuella förare. Jag är bara intresserad av rutiner.
Jag åkte i morse med L11 mot Saltholmen mellan nio och tio (jag vet exakt vilken avgångstid från Bergsjön, men det tycker jag är ointressant i detta fall).
Redan när jag gick på vagnen vid Runstavsgatan märkte jag att det luktade kraftigt av brända lameller samt att luften såg "rökig" ut. Jag påtalade detta för föraren som sa att det var OK och att vagnen hade bromsproblem. Flera andra påpekade samma sak för föraren, men han tyckte det var OK.
Fyra hållplatser senare, vid Bellevue beordrade föraren utrymmning på grund av rökutveckling. Allt gick mycket lugnt och enligt mig, förvånansvärt snabbt, på ca 5 sekunder var alla ute ur vagnen
Min fundering är vilka rutiner som finns när en vagn börjar bete sig konstigt och saker som kan tyda på brand uppkommer? Vart går gränsen för när man skall utrymma och när man får köra vidare?
Som sagt, ingen attack på någon, ren nyfikenhet.
/Barre
Rökfylld spårvagn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Rökfylld spårvagn
"I bring nothing to the table!"
Re: Rökfylld spårvagn
Vagn 747 hade påliggande mekanisk broms, föraren följer de rutiner som är skrivna när misstanke om brand finns och utrymmer då vagnen på lämpligt ställe.
Föraren kanske misstänkte något annat fel på resan ner mot Bellevue men ändrade sin misstanke till bromsfel.
Det framgår inte så mycket mer i din berättelse, hade omloppet mer än en vagn?
När vagnen kom ut ur tunneln från Kortedala torg, såg du någon rök då?
Påliggande broms på pedalvagnarna är inget ovanligt, samma dag hade vi 2 händelser till med påliggande broms men där blev det aldrig stopp på linjen.
När det går så långt att vagnen har kraftig rökutveckling är det oftast släpet som har anliggande broms eftersom bromsfelet inte märks av föraren som sitter i vagnen framför.
Föraren kanske misstänkte något annat fel på resan ner mot Bellevue men ändrade sin misstanke till bromsfel.
Det framgår inte så mycket mer i din berättelse, hade omloppet mer än en vagn?
När vagnen kom ut ur tunneln från Kortedala torg, såg du någon rök då?
Påliggande broms på pedalvagnarna är inget ovanligt, samma dag hade vi 2 händelser till med påliggande broms men där blev det aldrig stopp på linjen.
När det går så långt att vagnen har kraftig rökutveckling är det oftast släpet som har anliggande broms eftersom bromsfelet inte märks av föraren som sitter i vagnen framför.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.