Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Bil och spårvagn i kollision vid Ullevi (Gbg)
och så en överblickande bild på händelsen...
http://www.bildagenturen.se/Ullevi_olycka.jpg
Trafikbefäl - Så enkelt, så sant!
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
- Erik Sandblom
trafikbefäl skrev:På ett annat internetforum där man kanske ser trafiksäkerhet på ett ur mitt perspektiv mer objektivt sätt fick jag tips om denna länk. Den innehåller inga spårvagnar eller cyklar, men jag tror den för den vidsynte kan vara tänkvärd.
http://bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=22034
Ojdå -- Objektiv skulle jag aldrig kalla denna film. Det är tvärtom en grov anspelning på känslor. Inte ens jag vill se sån grafisk skrämselpropaganda mot biltrafik.
Jag kan säga en positiv sak om filmen. Den visar att krockuddar, älgtest och trafikregler inger en falsk trygghet. Det är alltid bäst att sakta ner och se vart man kör. Det dör för övrigt ungefär 450 personer i vägtrafiken varje år, det motsvarar tre kraschade SAS-plan varje år. Måste man vara mer grafisk än den liknelsen?
Det är självklart en subjektiv fråga om filmen är objektiv, Erik. Jag delar inte din uppfattning.
Det är dock en naken sanning att all trafik är farlig. Den som jobbat med och som rör sig yrkesmässigt i trafik är inte förvånad över de bilder som visas i filmen - det begås mycket tokigheter och det är ofta bara den smala försynen som leder till att olyckor inte uppkommer.
Allt för ofta ser man att debattörer härstädes påpekar att man skall hävda sin rätt. Så är det aldrig i trafiken, vad hjälper det om det på din gravsten står "han hade i alla fall rätt"?
Visa hänsyn och hjälp varandra i trafiken - det är så det måste funka, för fel gör vi.
Errare humanum Est!
//Tony
Det är dock en naken sanning att all trafik är farlig. Den som jobbat med och som rör sig yrkesmässigt i trafik är inte förvånad över de bilder som visas i filmen - det begås mycket tokigheter och det är ofta bara den smala försynen som leder till att olyckor inte uppkommer.
Allt för ofta ser man att debattörer härstädes påpekar att man skall hävda sin rätt. Så är det aldrig i trafiken, vad hjälper det om det på din gravsten står "han hade i alla fall rätt"?
Visa hänsyn och hjälp varandra i trafiken - det är så det måste funka, för fel gör vi.
Errare humanum Est!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Jag undviker t.ex. i möjligaste mån att bli stående på mittrefugen vid övergångsställen. Jag har ju ingen stans att fly om jag märker att ett fordon är på väg att köra upp på refugen! Visserligen stoppas kanske bilen av en stolpe, men den böjer sig ju och är då en fara i sig.
Detta apropå filmen som i några exempel visade att man kan bli påkörd även vid sidan av gatan.
Detta apropå filmen som i några exempel visade att man kan bli påkörd även vid sidan av gatan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Här visas ett par exempel på olyckstillbud mellan bil o tåg och gångtrafikant o tåg! Varför riskerar man livet på det viset? (Man har någon minut att vinna men riskerar resten av livet!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Bra fråga... jag brukar säga att "det enda man har brått till är sin egen begravning" - lite på samma tema.
//T
//T
Med reservation för tyckfel.
- Erik Sandblom
TonyM skrev:Det är dock en naken sanning att all trafik är farlig.
Ja så är det ju, och på så vis är filmen sanningsenlig. Men alla vet att det är så, och därför är jag tveksam till nyttan med en film som understryker det så grafiskt.
Det håller jag med om. Så då tycker jag inte det finns behov av filmer som förklarar att olyckor är dåligt. Vissa saker fattar folk utan att man måste vara övertydlig.trafikbefäl skrev:det är sällsynt att man med vilje sätter sig i olyckssituationer
Är inte korsningen vid Ullevi just omänsklig? Den är omänskligt rörig, omänskligt stor och uppmuntrar till omänskligt höga hastigheter. Det verkar för mig som att en rondell med spårväg rakt igenom skulle göra korsningen mer mänsklig. Det är möjligt att man måste minska genomströmningen också.trafikbefäl skrev:Vi kan bygga (eller bygga bort) barriärer i infrastrukturen som hjälper till att förlåta våra misstag men det är svårt att bygga bort vår mänsklighet.
- trafikbefäl
Jag tänkte bara kort kommentera vad jag tyckte var värdefullt i filmen jag länkade till. Den visar på ett tydligt sätt att det inte krävs mycket för att man ska begå misstag i trafiken. Om man försöker använda sitt intellekt, kan man t ex applicera den första scenen - där bilförarens uppmärksamhet för ett ögonblick riktas åt ett annat håll - på något som man själv ägnar sig åt såsom spårvagnskörning eller cykling. Även om konsekvenserna kanske blir mindre om man cyklar omkull på grund av att man riktar uppmärksamheten åt fel håll så kan man råka ut för t ex skrubbsår. Jag tycker skrubbsår gör ont och vill gärna undvika dem, det är min åsikt. Även om det man ser på en film kanske inte exakt går att applicera på en själv, så brukar åtminstone jag få en och annan tankeställare. Nu tror jag att den här filmens tanke bland annat var att väcka tankar om exempelvis att hålla uppmärksamheten i färdriktningen och att hålla avstånd. För mig var det ganska lätt att applicera på såväl bilkörning som cykling och spårvagnskörning.Erik Sandblom skrev:TonyM skrev:Det är dock en naken sanning att all trafik är farlig.
Ja så är det ju, och på så vis är filmen sanningsenlig. Men alla vet att det är så, och därför är jag tveksam till nyttan med en film som understryker det så grafiskt.
Det håller jag med om. Så då tycker jag inte det finns behov av filmer som förklarar att olyckor är dåligt. Vissa saker fattar folk utan att man måste vara övertydlig.trafikbefäl skrev:det är sällsynt att man med vilje sätter sig i olyckssituationer
Är inte korsningen vid Ullevi just omänsklig? Den är omänskligt rörig, omänskligt stor och uppmuntrar till omänskligt höga hastigheter. Det verkar för mig som att en rondell med spårväg rakt igenom skulle göra korsningen mer mänsklig. Det är möjligt att man måste minska genomströmningen också.trafikbefäl skrev:Vi kan bygga (eller bygga bort) barriärer i infrastrukturen som hjälper till att förlåta våra misstag men det är svårt att bygga bort vår mänsklighet.
Jag är tillräckligt ödmjuk för att inse mina egna begränsningar som förare och tycker att det är bra att få en tankeställare då och då. Om en tankeställare kan få mig att undvika att kolla något ovidkommande när jag är ute kör och därmed gör att jag kan komma hem oskadd till min fru och dotter - ja, då tycker jag att det finns en poäng i det. Notera att jag i meningen innan inte specificerar vad jag kör. Även jag har en cykel så det kan lika gärna vara den jag avser.
Det här var ett av mina få stopp här på forumet. Jag har skrivit mer än vad jag egentligen har bestämt mig för att göra så nu vandrar jag vidare i cyberrymden. Hej svejs!
Jag kör hellre motorcykel!
Det blir en väldigt stor rondell i så fall eftersom spårvägen grenar sig en bit söder om korsningen (vilket är jättebra för spårvägstrafikens effektivitet).Erik Sandblom skrev:Är inte korsningen vid Ullevi just omänsklig? Den är omänskligt rörig, omänskligt stor och uppmuntrar till omänskligt höga hastigheter. Det verkar för mig som att en rondell med spårväg rakt igenom skulle göra korsningen mer mänsklig. Det är möjligt att man måste minska genomströmningen också.
Största problemet är att förstå varandras förståelse handlar om just erfarenheter.
Jag var extremt fyrkantig innan jag började köra spårvagn, en sak som jag lärde mig under dom åren jag körde var ödmjukhet även om jag inte visade den så fanns den innanför skalet och hjälpte mig.
Jag dömde en del bilister, gångtrafikanter, kollegor, osv osv till idioter, nötter, puckon men ibland glömde jag bort att en del av misstagen var just misstag för att dom inte hade riktat uppmärksamheten mot det som faktiskt var det farligaste i den situatoinen som dom hamnat i, just det, spårvagnen. Som förare av en spårvagn gör man så många olika beslut hela tiden om allt möjligt oach även en spårvagnsförare gör fel.
Den dagen jag kan säga att jag INTE gör ett enda fel så är det dax att lämna in körkort och gräva gropen som korset/stenen ska stå på.
Jag brukar tänka så att kommer jag genom dagen utan att skada mig själv eller andra så har jag vunnit en stor seger.
Dessutom om jag kan roa en person genom min uppenbarelse så har jag också vunnit den dagen.
Jag har också, så som trafikbefäl, ett mål varje dag, komma hem till min fru och mina 2 underbara grabbar levande utan skador, varken fysiskt eller psykiskt, det senare var MYCKET svårt sålänge jag körde vagn. Nu har jag ett rikt liv, ser spårvagnarna "glida" över Göta Älvbron från min arbetsplats och bli påmind om hur jag har det och hur lyckligt lottad jag var som tog steget/den vänliga sparken i rumpan till ett nytt liv där jag psykiskt mår bra
Jag var extremt fyrkantig innan jag började köra spårvagn, en sak som jag lärde mig under dom åren jag körde var ödmjukhet även om jag inte visade den så fanns den innanför skalet och hjälpte mig.
Jag dömde en del bilister, gångtrafikanter, kollegor, osv osv till idioter, nötter, puckon men ibland glömde jag bort att en del av misstagen var just misstag för att dom inte hade riktat uppmärksamheten mot det som faktiskt var det farligaste i den situatoinen som dom hamnat i, just det, spårvagnen. Som förare av en spårvagn gör man så många olika beslut hela tiden om allt möjligt oach även en spårvagnsförare gör fel.
Den dagen jag kan säga att jag INTE gör ett enda fel så är det dax att lämna in körkort och gräva gropen som korset/stenen ska stå på.
Jag brukar tänka så att kommer jag genom dagen utan att skada mig själv eller andra så har jag vunnit en stor seger.
Dessutom om jag kan roa en person genom min uppenbarelse så har jag också vunnit den dagen.
Jag har också, så som trafikbefäl, ett mål varje dag, komma hem till min fru och mina 2 underbara grabbar levande utan skador, varken fysiskt eller psykiskt, det senare var MYCKET svårt sålänge jag körde vagn. Nu har jag ett rikt liv, ser spårvagnarna "glida" över Göta Älvbron från min arbetsplats och bli påmind om hur jag har det och hur lyckligt lottad jag var som tog steget/den vänliga sparken i rumpan till ett nytt liv där jag psykiskt mår bra

Den där korsningen var ett av det mest idiotiska jag sett - hur kan man lägga spåren på diagonalen rätt igenom en korsning på det sättet.jari skrev:och så en överblickande bild på händelsen...
Spåren ska gå på en bro över korningen när dom kommer med den där vinkeln - får vägtrafiken rött när det kommer en spårvagn eller kör vagnarna dessutom bara rakt igenom när vägtrafiken åker på grönt?
(då är det ju som gjort för olyckor eftersom förare på vägen ofta inte räknar med att det ska komma fordon från en kostig vinkel på diagonalen när dom har grönt - speciellt inte dom som inte kör där så ofta)
Misstag kan man begå av olika skäl men sannolikheten ökar betydligt på en plats som denna.
Jag skulle inte bara skylla på fordonsförare (varken förare av vägfordon eller spårvagnarna) utan likväl på dom som designat platsen att det händer olyckor där - iallfall om spårvagnar och vägtrafik tillåts passera samtidigt genom korsningen.
-
Ja, överblicksbilden ger ju känslan av att "här smäller det oftare än i andra korsningar". Sen brukar det vara så att olyckorna kommer först, sedan förbättringarna.
Skulle ytterligare spårvagnar krocka just här dom närmsta åren kommer man förmodligen att överväga en ombyggnation, på något sätt, fråga mig inte exakt vad, för det är inte någon delikat trafikplats att pussla ihop om den skall göras om till det bättre.

Skulle ytterligare spårvagnar krocka just här dom närmsta åren kommer man förmodligen att överväga en ombyggnation, på något sätt, fråga mig inte exakt vad, för det är inte någon delikat trafikplats att pussla ihop om den skall göras om till det bättre.

Satsa på Spårvägarna
Är du, trots dina stora ord, helt okunnig om regelverket för trafiksignaler? Givetvis har den biltrafik som är i konflikt rött när spårvagnen har "kör" i kollektivtrafiksignalen.C20_rules skrev:Den där korsningen var ett av det mest idiotiska jag sett - hur kan man lägga spåren på diagonalen rätt igenom en korsning på det sättet.jari skrev:och så en överblickande bild på händelsen...
Spåren ska gå på en bro över korningen när dom kommer med den där vinkeln - får vägtrafiken rött när det kommer en spårvagn eller kör vagnarna dessutom bara rakt igenom när vägtrafiken åker på grönt?
(då är det ju som gjort för olyckor eftersom förare på vägen ofta inte räknar med att det ska komma fordon från en kostig vinkel på diagonalen när dom har grönt - speciellt inte dom som inte kör där så ofta)
Misstag kan man begå av olika skäl men sannolikheten ökar betydligt på en plats som denna.
Jag skulle inte bara skylla på fordonsförare (varken förare av vägfordon eller spårvagnarna) utan likväl på dom som designat platsen att det händer olyckor där - iallfall om spårvagnar och vägtrafik tillåts passera samtidigt genom korsningen.
Vem ska betala bron?C20_rules skrev:Den där korsningen var ett av det mest idiotiska jag sett - hur kan man lägga spåren på diagonalen rätt igenom en korsning på det sättet.jari skrev:och så en överblickande bild på händelsen...
Spåren ska gå på en bro över korningen när dom kommer med den där vinkeln
Om man kollar på satellit/flygfotobilderna på eniro/hitta.se så syns det tydligt att spåren ligger just sådär för att spårvägen inte ska få jobbiga S-kurvor (eller tvära kurvor efter varandra) strax norr om korsningen. (Tyvärr är bilderna såpass gamla att bygget inte är färdigt, så du får tro mig eller provåka själv för att vara säker på att det faktiskt inte är onödiga s-kurvor).
När spårvagnarna kör här så skulle de ändå vara ivägen för exakt samma vägtrafikriktningar även om spårvagnarna gått rakt genom denna korsning, eftersom de då behövt svänga precis norr om korsningen.
Eller näe, om spårvägen gått rakt och sen svängt norr om korsningen så hade spårvagnar kunna kört från Svingeln söderut på Skånegatan samtidigt som bilar kunnat köra söderifrån och österifrån i denna korsning för att komma in på parkeringsplatsen i den närliggande kyrkogårdens södra ände. Jag vet inte hur stort det trafikflödet är men man kan väl gissa på ett par bilar i timmen = försumbart...
Eller näe igen, om spårvägen gått rakt framåt så skulle spårvagnar mellan Svingeln och Skånegatan vara ivägen för biltrafiken västerifrån på Ullevigatan som svänger norrut mot Odinsplatsen ("semi-rondellen" ett kvarter norr om korsningen som olyckan skedde i). Den biltrafiken är destå rikligare.
IMHO var det ett 100% korrekt beslut att bygga spåren som man gjorde.
Observera att alla bilvägar redan fanns på plats när spåren lades ut i Skånegatan. Tidigare gick spårvägen bara mellan Svingeln och Centralen här...
Om man tittar på utsiktsbilden så ser man tydligt att det finns vägmarkeringar som visar att man bara får köra rakt fram och dessutom en refug som tydligt visar att man inte ska svänga vänster.