Som gamal resenär på linje 7 tycker jag fortfarande att det känns avigt med 7:an kommande ifrån öster till Vasaplatsen.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kungsten får en direktvagn till Valand men Frölunda blir av med sin.hej skrev:Kunde man inte låta L7 och L11 byta linjesträckning i Centrum?
Alltså L7 tillbaka till Västra Hamngatan.
Som det är nu på kvällstid så kör L1 och L11 ganska samtidigt och likaså gör L3 och L7.
Dessutom så skulle Chalmers få direktvagn till Domkyrkan och Kungsten dito till Valand.
Då skulle L7 dessutom hitta tillbaka till sin rätta läge vid Vasaplatsen
Ja, och då skulle man "behöva" flytta L1, och då blir "Munkebäck"-Ullevi Norra av med sin vagn till grönsakstorget, varpå L3 "behöver" flyttas, och sen har man helt plötsligt ett nytt linjenät.Daniel R skrev:Kungsten får en direktvagn till Valand men Frölunda blir av med sin.hej skrev:Kunde man inte låta L7 och L11 byta linjesträckning i Centrum?
Alltså L7 tillbaka till Västra Hamngatan.
Som det är nu på kvällstid så kör L1 och L11 ganska samtidigt och likaså gör L3 och L7.
Dessutom så skulle Chalmers få direktvagn till Domkyrkan och Kungsten dito till Valand.
Då skulle L7 dessutom hitta tillbaka till sin rätta läge vid Vasaplatsen
Det gör de även på dagtid men jag kanske bara har råkat vara där vid fel tillfällen.hej skrev:Som det är nu på kvällstid så kör L1 och L11 ganska samtidigt och likaså gör L3 och L7.
Varför köra omvägar? Det är väl bättre att vissa får byta och andra får fortsätta åka rakaste vägen. L3 borde överhuvudtaget inte köra omvägen över Valand som man envisats med i många år nu.M_M skrev: En grej som jag däremot tycker att man borde överväga är att när det råder låg turtäthet (sena kvällar, nätter, första morgonturerna o.s.v.) så borde man fortsätta köra L1,3,9,11 över vasaplatsen precis som nu när Victoriabron är avstängd.
Nu gissar jag bara, men det är säkert en effekt av att man vill ha så jämn turtäthet som möjligt på sträckorna längre ut från centrum som har färre antal linjer och därmed lägre turtäthet?Johan skrev:Det gör de även på dagtid men jag kanske bara har råkat vara där vid fel tillfällen.hej skrev:Som det är nu på kvällstid så kör L1 och L11 ganska samtidigt och likaså gör L3 och L7.
Är det någon som forskat i varför vagnar på två olika linjer ofta kommer i kolonn när de går samma sträcka? Det är ett signifikant fenomen på flera ställen.
Omvägen tar bara 2 minuter extra. Det är väl allmänt känt att högre turtäthet gör kollektivtrafiken mer attraktiv.Johan skrev:Varför köra omvägar? Det är väl bättre att vissa får byta och andra får fortsätta åka rakaste vägen. L3 borde överhuvudtaget inte köra omvägen över Valand som man envisats med i många år nu.M_M skrev: En grej som jag däremot tycker att man borde överväga är att när det råder låg turtäthet (sena kvällar, nätter, första morgonturerna o.s.v.) så borde man fortsätta köra L1,3,9,11 över vasaplatsen precis som nu när Victoriabron är avstängd.