Nya nummerskyltar på M32 433
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nya nummerskyltar på M32 433
Idag såg jag 433 gå på femman. Nummerskyltarna framtill och längst fram på sidan såg ut att vara lysdiodmatriser. Test av nya skyltar?
Re: Nya nummerskyltar på M32 433
Ja,
en test av möjliga skyltar till de eventuella 25 optionsvagnarna.
Vi provar med LED-färg i stället för band.
Färgerna är inte de som vi vill ha, avvikelser finns på olika linjefärger, men vi håller på med finliret just nu.
Även LCD-delen är ny med lite ny teknik bakom glaset.
/JAgr
en test av möjliga skyltar till de eventuella 25 optionsvagnarna.
Vi provar med LED-färg i stället för band.
Färgerna är inte de som vi vill ha, avvikelser finns på olika linjefärger, men vi håller på med finliret just nu.
Även LCD-delen är ny med lite ny teknik bakom glaset.
/JAgr
En bild, snälla någon !?!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Jag vill också se en bild på't.
Kommer under dagen.
/JAgr
Här kommer lite bilder tagna inne i depå Rantorget.

Till sist ny och äldre skylt, 433 ny skylt 434 äldre skylt.

//JAgr
/JAgr
Här kommer lite bilder tagna inne i depå Rantorget.

Till sist ny och äldre skylt, 433 ny skylt 434 äldre skylt.

//JAgr
Senast redigerad av JAgr den fredag 30 januari 2009 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
Så om det fungerar väl så kommer alla M32 få denna nya skyltningen eller?
Kanske vore något för M31 också då....
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Är 434 också satt i trafik?
Nej, enbart 441-465 under förutsättning att de beställs.alex87 skrev:Så om det fungerar väl så kommer alla M32 få denna nya skyltningen eller?
/T
Med reservation för tyckfel.
Det är inte planerat så men....alex87 skrev:Så om det fungerar väl så kommer alla M32 få denna nya skyltningen eller?
Den som (har) lever får C

/JAgr
Ettans vita färg är väldigt lik 14:s färg.
Men det kan nog bli bra, om det blir rätt färger.
Men det kan nog bli bra, om det blir rätt färger.
Nja, det är nog tvärt om.
14:s lungsiktigt blekrosa är nog lik 1:s vita bakgrund.
Överhuvudtaget är de urblekta färgerna väldigt svåra att få till i en led-matris. Färgpaletten är mycket begränsad.
En ide kan kanske vara att använda den gamla tekniken grön/röd (gamla 8 ) gul/blå (gamla 10) osv. Vem vet?
/JAgr
Överhuvudtaget är de urblekta färgerna väldigt svåra att få till i en led-matris. Färgpaletten är mycket begränsad.
En ide kan kanske vara att använda den gamla tekniken grön/röd (gamla 8 ) gul/blå (gamla 10) osv. Vem vet?

/JAgr
Ankomsten... 21/11 - 08

Lite bilder på 433 in action! Från den 29/1 - 09

Lite bilder på 433 in action! Från den 29/1 - 09

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
-
Iofs hade man ju kunnat låta både linjenummer och destination visas med en lysdiodmatris i färg, hade satt tillbaka lite mer känsla med destinationerna i linjens färger.
Satsa på Spårvägarna
Nej det kunde man inte. Med lysdioder hade man inte klarat tex 5:ans skyltning som ses på bilden i ett tidigare inlägg.
Upplösningen på diodskylten är för låg.
/JAgr
Upplösningen på diodskylten är för låg.
/JAgr
-
Fast lila för L8 skall väl inte vara något problem att visa med led-matriserna?JAgr skrev:Nja, det är nog tvärt om.
En ide kan kanske vara att använda den gamla tekniken grön/röd (gamla 8 ) gul/blå (gamla 10) osv. Vem vet?![]()
/JAgr
Skulle man börja ändra linjefärger känns det dock som att du är rätt ute med L10, och isåfall kunde man ju ge tvåfärger till L13 och L14 också, eftersom
de lätt förväxlas med andra linjer. L13 med L2, L14 med L1 o.s.v.
Satsa på Spårvägarna
-
Såg idag uppifrån Lundbybadets gym, 433 köra på L6.
DET var inte klockrent, jag hade faktiskt svårt att se om det var L5 eller L6 eftersom de har samma slutdestination (Länsmansgården) i nordväst. Istället fick den gamla vanliga nummerskylten på vagnens sida indikera, vilket tyder på att ni kanske skulle skaffa mer kvalitativa lysdeodmatriser.
DET var inte klockrent, jag hade faktiskt svårt att se om det var L5 eller L6 eftersom de har samma slutdestination (Länsmansgården) i nordväst. Istället fick den gamla vanliga nummerskylten på vagnens sida indikera, vilket tyder på att ni kanske skulle skaffa mer kvalitativa lysdeodmatriser.
Satsa på Spårvägarna
Du behöver inte se vilken linje vagnen går på om du befinner dig på Lundbybadets gym. Förmodligen hade du sett det om du hade stått på hållplatsen. Om du mot förmodan inte skulle se det på hållplatsen heller, så gör det inget eftersom de som du skriver har samma destination.Stefan_Brännström skrev:Såg idag uppifrån Lundbybadets gym, 433 köra på L6.
DET var inte klockrent, jag hade faktiskt svårt att se om det var L5 eller L6 eftersom de har samma slutdestination (Länsmansgården) i nordväst.
-
Det finns nog resenärer som vill resa från Hisingen till Avenyn t.ex. och då har ju det en helt avgörande betydelse att kunna skilja på L5 och L6 

Satsa på Spårvägarna
Ja, men ditt resonemang grundades ju på att det var svårt att se vilken linje vagnen gick på eftersom de två linjerna hade samma destination. Det blir ju svårt att återanvända den delen av argumentationen när det gäller vagnar i andra riktningen, som har olika destinationer. (Fast jag anser förstås ändå att man ska kunna se vilken linjefärg det är...)Stefan_Brännström skrev:Det finns nog resenärer som vill resa från Hisingen till Avenyn t.ex. och då har ju det en helt avgörande betydelse att kunna skilja på L5 och L6
Dessutom baseras din observation på att du står på ett gym en bit ifrån och med taskig vinkel. Relevans i resonemanget uppnås när du står på hållplatsen och innan vagnen kan svara på om vagnen går mot ena eller andra destinationen. På det avstånd du beskriver är du ändå "i god tid till nästa vagn" eller bättre betjänt av att använda wap.vasttrafik.se.
//Tony
//Tony
Med reservation för tyckfel.