Förlängning av Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Förlängning av Saltsjöbanan

Inlägg av Gäst »

Jag är gäst här och brukar ibland läsa en del inlägg.
Nu kommer jag själv med en ide.

Det är alltid kul att leka med tanken:
Då pendeltågstunneln kommer att byggas ökar resandet till Södra Station och när Saltsjöbanan konverteras till spårvagn kan man förlänga den till Södra Station via Folkungagatan. Det innebär att S-banan inte kommer att stanna vid Slussen, utan Medborgarplatsen-Södra Station-Mariatorget.
Om ni tänker efter kommer ingen bytesmöjlighet att försämras, möjligtvis från S-banan till Nackabussarna men de går ju ändå åt samma håll.
På så vis inför man spårvagnen i innerstan igen!
Förbättra gärna iden om ni har förslag!

Bilden kunde jag inte ladda upp (nybörjare) därför en kort beskrivning:

Viker in på Folkungagatan, möjliga stationer: Någon på Folkungagatan-Medborgarplatsen-Södra Station-Mariatorget.
Användarens profilbild
bruse

Re: Förlängning av Saltsjöbanan

Inlägg av bruse »

Gäst skrev: Bilden kunde jag inte ladda upp (nybörjare) därför en kort beskrivning
Du får lägga bilden på din hemsida och länka till den.
http://www.ss.se/forum/rules.php#25
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mr. Burns

Re: Förlängning av Saltsjöbanan

Inlägg av Mr. Burns »

Gäst skrev:Då pendeltågstunneln kommer att byggas ökar resandet till Södra Station och när Saltsjöbanan konverteras till spårvagn kan man förlänga den till Södra Station via Folkungagatan.
Vilket givetvis beror på om Södra station överhuvudtaget kommer trafikeras av pendeltåg.
Gäst

Bilden

Inlägg av Gäst »

Gäst

Inlägg av Gäst »

Troligtvis blir det för dyrt och omständligt att bygga pendelstation Slussen, vilket har framförts av SL.
Skriv svar