(Det finns länkar till flera artiklar på den länkade sidan.)
Det är väl betydligt längre sträckor än så som utgör flaskhals?SvD skrev:Tunnelbanan mellan Slussen och t-centralen är idag en flaskhals som står i vägen för en utökning av turtätheten.
Hur brant kan man lägga spåren? (Eller skall tågen åka i värdens längsta hissar ner och upp?SvD skrev:Vårt förslag â€Ny syn på Slussen†visar att detta är både tekniskt och ekonomiskt möjligt. Det har fackgranskats av Klas Cedervall tillsammans med professor Håkan Stille på KTH.

Men nog måste väl åtminstone Medborgarplatsen byggas om? (Jag tror vi diskuterat detta i förbifarten i någon tidigare tråd.)
Vinner man så mycket på att bli av med T-banan ovan jord här? Blev man av med Centralbron (bilbron) vore dock en hel del vunnet! En stor nackdel med T-bana i djupläge (alltså inte strax under marken, utan djupt) är att den blir mer svåråtkomlig. Jämför Tub3.
I en stor stad med storstadsambitioner skall väl kollektivtrafiken vara lättillgänglig och även synas! Idyll får man söka på Djurgården eller andra ställen! Inte i stans absoluta centrum!