Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Då kanske vi kan hoppas på lite kinesisk ordning på plankarna?
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Då får vi nog engagera den kinesiska polismakten också, och det hoppas och tror jag inte att en svensk polisman önskarCyclocop skrev:Då kanske vi kan hoppas på lite kinesisk ordning på plankarna?

Skämt åsido, ordningens upprätthållande samt ansvaret för färdbeviskontrollen ligger väl kvar hos SL (samt i någon mån hos den svenska polismakten

Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
De som arbetat med upphandlingen har inte vetat vilken offert som kom från vilket bolag. Men hur troligt är det att det går att läsa "mellan raderna" vem som skrivit vilken offert? Förmodligen nämner man tidigare erfarenheter och företagsinfo som borde ge ledtrådar. Dessutom har ju media skrivit om de olika bolagen på senaste tiden, och då skrivit om deras visioner. Dessa visioner borde också gå att hitta i offerthandlingarna.
Eller drar jag fel slutsatser på något vis?
En annan fråga: MTR säger sig vara bra på punktlighet, i Hongkong. Men hur överför man det till Stockholm? Organisation och stödsystem kan överföras och ge bättre förutsättning för punktlighet, men personal och resenärers mentalitet kan man inte ändra så lätt. Och arbetstidslagar, kollektivavtal etc. är svårt att göra något åt, åtminstone på kort sikt!
Eller drar jag fel slutsatser på något vis?
En annan fråga: MTR säger sig vara bra på punktlighet, i Hongkong. Men hur överför man det till Stockholm? Organisation och stödsystem kan överföras och ge bättre förutsättning för punktlighet, men personal och resenärers mentalitet kan man inte ändra så lätt. Och arbetstidslagar, kollektivavtal etc. är svårt att göra något åt, åtminstone på kort sikt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
En viktig del i att få bätttre punktlighet är ju att se till att dörrarna går att stänga när det är dags att åka.
Det kräver att man bygger om dörrarna så att dom stängs när dom ska och att det inte går att hålla upp dom bara för att det kommer någon till som vill med. Antingen får vi nog fortsätta med att det blir onödiga förseningar eller så kan vi hoppas att MTR försöker lära nya stockholmare hur man SKA uppföra sig i kollektivtrafiken.
Rakblad i stället för gummilister är väl lite väl drastiskt men är det någon som har ett bättre förslag?
Det kräver att man bygger om dörrarna så att dom stängs när dom ska och att det inte går att hålla upp dom bara för att det kommer någon till som vill med. Antingen får vi nog fortsätta med att det blir onödiga förseningar eller så kan vi hoppas att MTR försöker lära nya stockholmare hur man SKA uppföra sig i kollektivtrafiken.
Rakblad i stället för gummilister är väl lite väl drastiskt men är det någon som har ett bättre förslag?
Det är inte för sent att börja på nytt
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Man kan läsa mycket mellan raderna i alla möjliga sammanhang. Den som vill kan ju roa sig med att försöka läsa genom raderna i mitt tidigare inlägg i den här tråden. Men att man i alla möjliga sammanhang kan läsa mellan raderna är nog något man får leva med. Och så försöker man hantera det på bästa möjliga sätt.LÅ1 skrev:De som arbetat med upphandlingen har inte vetat vilken offert som kom från vilket bolag. Men hur troligt är det att det går att läsa "mellan raderna" vem som skrivit vilken offert? Förmodligen nämner man tidigare erfarenheter och företagsinfo som borde ge ledtrådar. Dessutom har ju media skrivit om de olika bolagen på senaste tiden, och då skrivit om deras visioner. Dessa visioner borde också gå att hitta i offerthandlingarna.
Eller drar jag fel slutsatser på något vis?
Jag ska göra en kommentar till, som jag kunde ha skrivit men inte skrev i mitt förra inlägg här. Därför att då hade det kanske lett till en ny runda i ryktessvängen. Även om en anbudsgivare som är entreprenör idag inte skulle ligga bäst till i en upphandling, så vore det verkligen att "skicka signaler mellan raderna" om det företaget inte ens får vara med i slutdiskussionerna. Då skulle man "mellan raderna" tala om för alla andra anbudsgivare att den nuvarande entreprenören inte är aktuell för en förlängning. Vilket tenderar att medföra fördyringar. Så att en befintlig entreprenör är med i "slutstriden" behöver man inte dra så långtgående slutsatser av, som kanske DN eller andra gjorde. Som relief till diskussionen är det intressant att återge det inledande inlägget igen, som dessutom verkligen blivit sannspått:
Att utfallet av tunnelbaneupphandlingen indirekt också får någon sorts inverkan på en avreglerad tågmarknad på det nationella järnvägsnätet, är väl heller inte en alltför djärv gissning.Hechtwagen skrev:Så står det i vart fall i DN idag. Fast när man läser artikeln så framkommer det att det är Veolia själva som säger att dom är favoriter. SL som är dom som ska charmas har i nuläget inte uttalat sig och tidigare har dom inte varit helt nöjda med Veolia/Connex. En sak som visat sig vid tidigare upphandlingar är att det absolut inte är någon fördel att inneha kontraktet som snart löper ut. Detta talar emot Veolia som vinnare av näste kontrakt.
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Kan man inte tvångsstänga dörrarna på tunnelvagnarna? Om man inte har ändrat i programmen så fungerar dörrarna på M31 så att när föraren stänger dem (=tvångsstängning) så ljuder en signal och efter två sekunder stängs de. Om kännande kanten stöter på något så öppnas de en gång så att folk kan flytta på sig. Sen stängs dörrarna. Signalen ljuder hela tiden förstås så att folk ska förstå att det är allvar.KSE skrev:En viktig del i att få bätttre punktlighet är ju att se till att dörrarna går att stänga när det är dags att åka.
Det kräver att man bygger om dörrarna så att dom stängs när dom ska och att det inte går att hålla upp dom bara för att det kommer någon till som vill med. Antingen får vi nog fortsätta med att det blir onödiga förseningar eller så kan vi hoppas att MTR försöker lära nya stockholmare hur man SKA uppföra sig i kollektivtrafiken.
Rakblad i stället för gummilister är väl lite väl drastiskt men är det någon som har ett bättre förslag?
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Angående punktligheten se mitt inlägg här på forumet! Rubrik: "MRT och punktligheten"
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Vad hjälper tut och stängning när folk ändå drar i dörrarna och kastar sig mellan dem för att vinna knappt två minuter?Harald skrev:Kan man inte tvångsstänga dörrarna på tunnelvagnarna? Om man inte har ändrat i programmen så fungerar dörrarna på M31 så att när föraren stänger dem (=tvångsstängning) så ljuder en signal och efter två sekunder stängs de. Om kännande kanten stöter på något så öppnas de en gång så att folk kan flytta på sig. Sen stängs dörrarna. Signalen ljuder hela tiden förstås så att folk ska förstå att det är allvar.KSE skrev:En viktig del i att få bätttre punktlighet är ju att se till att dörrarna går att stänga när det är dags att åka.
Det kräver att man bygger om dörrarna så att dom stängs när dom ska och att det inte går att hålla upp dom bara för att det kommer någon till som vill med. Antingen får vi nog fortsätta med att det blir onödiga förseningar eller så kan vi hoppas att MTR försöker lära nya stockholmare hur man SKA uppföra sig i kollektivtrafiken.
Rakblad i stället för gummilister är väl lite väl drastiskt men är det någon som har ett bättre förslag?
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Håller med dig - dessutom vad hjälper det när det är höst och lövhalka och tågen måste krypa för att undvika plattor? Undrar hur många % det blir i punktlighet då?august skrev: Vad hjälper tut och stängning när folk ändå drar i dörrarna och kastar sig mellan dem för att vinna knappt två minuter?
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Svar nej, det går inte att tvångsstänga dörrarna på ett tunneltåg.Harald skrev:Kan man inte tvångsstänga dörrarna på tunnelvagnarna? Om man inte har ändrat i programmen så fungerar dörrarna på M31 så att när föraren stänger dem (=tvångsstängning) så ljuder en signal och efter två sekunder stängs de. Om kännande kanten stöter på något så öppnas de en gång så att folk kan flytta på sig. Sen stängs dörrarna. Signalen ljuder hela tiden förstås så att folk ska förstå att det är allvar.KSE skrev:En viktig del i att få bätttre punktlighet är ju att se till att dörrarna går att stänga när det är dags att åka.
Det kräver att man bygger om dörrarna så att dom stängs när dom ska och att det inte går att hålla upp dom bara för att det kommer någon till som vill med. Antingen får vi nog fortsätta med att det blir onödiga förseningar eller så kan vi hoppas att MTR försöker lära nya stockholmare hur man SKA uppföra sig i kollektivtrafiken.
Rakblad i stället för gummilister är väl lite väl drastiskt men är det någon som har ett bättre förslag?
C20:s dörrstängning fungerar så att dörrarna går upp igen om de möter något hinder. Varje dörr gör ett antal stängningsförsök (jag har för mig att det är tre, men jag kanske missminner mig), sedan går dörren upp och förblir i öppet läge. Då måste tutf göra en ny stängningsmanöver för att den dörren ska gå igen.
Hos Cx finns ju inte dessa funktioner, men Cx-dörrar har vad jag vet alltid varit lätta att bända upp.
Vad som behövs är dörrar som går igen när föraren bestämmer att de ska, som inte går att bända upp och som aldrig låter klarsignal gå fram till föraren om något har fastnat i en dörr. (I det där sista syftar jag på möjligheten för ett föremål på max 30 cm att fastna i en C20-dörr, föraren kan ändå få klarsignal...eller så var det förr i alla fall. Jag var med om det själv som förare en gång.)
Men SL är för mjäkiga, tror jag, för att se till att det blir ordning i detta. Jag skrev om just detta i Tub3:s lokala facktidning Mullvaden för några år sedan.
Mvh Tim
There's nothing in the world like Action Park!
Re: Veolia favorit i T-baneupphandlingen.
Trafikvärdar som fäller krokben på resenärer som springer mot dörrar på väg (signal ljuder) att stängas.KSE skrev:En viktig del i att få bätttre punktlighet är ju att se till att dörrarna går att stänga när det är dags att åka.
Det kräver att man bygger om dörrarna så att dom stängs när dom ska och att det inte går att hålla upp dom bara för att det kommer någon till som vill med. Antingen får vi nog fortsätta med att det blir onödiga förseningar eller så kan vi hoppas att MTR försöker lära nya stockholmare hur man SKA uppföra sig i kollektivtrafiken.
Rakblad i stället för gummilister är väl lite väl drastiskt men är det någon som har ett bättre förslag?
