Spårväg city försenas till 2013, men staden är positiv!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
Spårväg city försenas till 2013, men staden är positiv!
Spårväg City kommer att försenas från 2011 till 2013 pga att betongkonstruktionen vid Sergels torg först måste renoveras.
"Kontoren föreslår att utredningsarbetet fortsätter med hög prioritet samt att tidsplanen justeras för renoveringen av däckskonstruktionen vid Sergels torg. En justering innebär att trafikstart planeras till 2013 istället för till 2011. Kontoren föreslår att utbyggnadsetapperna planeras med SL så att de kan genomföras så effektivt som möjligt."
Se Stockholms stads mycket positiva och professionella utlåtande om Spårväg City, som också nämner framtida konverteting av stomlinje 4 från buss till spårväg.
http://insyn.stockholm.se/exploatering/ ... /37/37.pdf
"Kontoren föreslår att utredningsarbetet fortsätter med hög prioritet samt att tidsplanen justeras för renoveringen av däckskonstruktionen vid Sergels torg. En justering innebär att trafikstart planeras till 2013 istället för till 2011. Kontoren föreslår att utbyggnadsetapperna planeras med SL så att de kan genomföras så effektivt som möjligt."
Se Stockholms stads mycket positiva och professionella utlåtande om Spårväg City, som också nämner framtida konverteting av stomlinje 4 från buss till spårväg.
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg city försenas till 2013, men staden är positiv!
Jag håller med om att det var ett genomtänkt dokument som exploateringskontoret tagit fram!
Det innehåller också en i mitt tycke realistisk tidsplan - det är bara synd att detta inte kom fram innan SL startade sin "koncessionsupphandling". Tyvärr tog nog den politiska ivern över i det fallet - nu framstår hela upphandlingen som synnerligen amatörmässig...
Ja hur är egentligen läget med den berömda upphandlingen - finns det något gällande förfrågningsunderlag längre? Det har ju varit så många ändringar att jag kan förstå om anbudsräknarna tröttnat, jag vet själv hur man ser på beställare som inte vet vad dom håller på med!
/TKO
Det innehåller också en i mitt tycke realistisk tidsplan - det är bara synd att detta inte kom fram innan SL startade sin "koncessionsupphandling". Tyvärr tog nog den politiska ivern över i det fallet - nu framstår hela upphandlingen som synnerligen amatörmässig...
Ja hur är egentligen läget med den berömda upphandlingen - finns det något gällande förfrågningsunderlag längre? Det har ju varit så många ändringar att jag kan förstå om anbudsräknarna tröttnat, jag vet själv hur man ser på beställare som inte vet vad dom håller på med!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det finns betydligt mer handfast material ute nu på SLs projektwebb (en plattform som du uppenbarligen är bekant med), än vad det gjorde under den tidigare vändan. Sedan finns det givetvis omvärldsfaktorer som kan komma att ge ett förväntat utslag framöver.TKO skrev:Jag håller med om att det var ett genomtänkt dokument som exploateringskontoret tagit fram!
/TKO
Då ska jag se vad man frågar efter den här gången - tack för tipset!
/TKO
/TKO
-
Thomas Åkerblad
Äh, öh? Vad? Att vid ett eventuellt maktskifte 2010 (s) lägger ner förslaget eftersom det gynnar innerstaden som man ändå betraktar som förlorad när det gäller väljarunderlag?Richard Jacobsson skrev:..... Sedan finns det givetvis omvärldsfaktorer som kan komma att ge ett förväntat utslag framöver.
/TÅ
Varför så negativ?Thomas Åkerblad skrev:Äh, öh? Vad? Att vid ett eventuellt maktskifte 2010 (s) lägger ner förslaget eftersom det gynnar innerstaden som man ändå betraktar som förlorad när det gäller väljarunderlag?Richard Jacobsson skrev:..... Sedan finns det givetvis omvärldsfaktorer som kan komma att ge ett förväntat utslag framöver.
/TÅ
Fast visst är det bättre att satsa på spårväg där den behövs mest än där den syns mest... Det finns ju väldigt bra siffror på vilka linjer i innerstan som i första hand bör ställas om till spårväg - och jag har aldrig sett någon analys som visar att en förlängd Djurgårdslinje hamnar i topp!
/TKO
Och jag har aldrig sett någon analys som visar att Partiet menar vad de säger i såna här frågor! Det här med "använda resurserna där de behövs bäst" är bara tomt prat som syftar till att skjuta upp igångsättningen av saker. Naturligtvis vore det kul om exempelvis linje 4 blev spårväg snart, men det finns ju inte på kartan för Partiet utan det är bara ett fiktivt objekt som man försöker använda som hävstång för att slingra sig ur djurgårdslinjeförlängningen, såvitt jag kan se!TKO skrev:Fast visst är det bättre att satsa på spårväg där den behövs mest än där den syns mest... Det finns ju väldigt bra siffror på vilka linjer i innerstan som i första hand bör ställas om till spårväg - och jag har aldrig sett någon analys som visar att en förlängd Djurgårdslinje hamnar i topp!
Partiets kärnväljare är kanske tillräckligt dumma för att gå på det där snacket, men jag tror inte på någonting så länge jag inte ser en spårväg byggas i stan, på vilken gata som helst (jag är generös ikväll!) och med vilken finansiering som helst. Såså, sätt igång bara!
- Nils Carl Aspenberg
Djurgårdslinjen er det sporveisprosjektet som er lettest å gjennomføre, fordi 2/3 av strekningen redan fins. Det er derfor naturlig å starte med denne, selv om linje 4 kan være et bedre prosjekt.
När kommer man börja bygga då om trafik starten ska vara 2013? Kommer man hinna sätta spaden i jorden innan valet 2010 eller ?Thomas Lange skrev:Spårväg City kommer att försenas från 2011 till 2013 pga att betongkonstruktionen vid Sergels torg först måste renoveras.
- Thomas Lange
Det finns ju alla möjligheter att börja i den östra änden, sträckan Djurgårdsbron–Tegeluddsvägen till läget för den blivande vagnhallen torde inte innebär några hinder.
Ju förr dess bättre.
- Thomas Lange
SL gör uppehåll i upphandlingen för Spårväg City
Den 17 december meddelade SL anbudsgivarna och övriga intressenter följande:
"Stockholm stad har i ett tjänsteutlåtande daterat 28 november 2008 behandlat olika frågor beträffande
projektet.
Bland annat anges att:
de nya tidsangivelserna har gjorts av SL.
Vi kommer att informera om trolig ändring av tidplanen för upphandlingen så snart vi har fått ytterligare
information i frågan. Ytterligare information beräknas kunna lämnas i slutet på januari 2008."
Den 17 december meddelade SL anbudsgivarna och övriga intressenter följande:
"Stockholm stad har i ett tjänsteutlåtande daterat 28 november 2008 behandlat olika frågor beträffande
projektet.
Bland annat anges att:
- - Stockholm stad är mycket positiva till projektet och anser att spårvägen blir en viktig del av
infrastrukturen i Stockholm.
- Området kring Sergels Torg måste genomgå omfattande reparationsarbeten i samband med
att spårvägen genomförs.
- På grund av reparationsarbetena måste tidplanen ändras så att trafikstart kan ske först 2013
istället för 2011.
de nya tidsangivelserna har gjorts av SL.
Vi kommer att informera om trolig ändring av tidplanen för upphandlingen så snart vi har fått ytterligare
information i frågan. Ytterligare information beräknas kunna lämnas i slutet på januari 2008."
Ju förr dess bättre.
Hur var det nu man skulle säga?
"Sätt igång och bygg då!"
Eller det gäller kanske inte dom som har makten i stad och landsting just nu, där ska vi ha ett oändligt tålamod medan man gör SL till åtlöje med denna helt amatörmässiga upphandling... Hur tror man att någon seriös anbudsgivare skall lägga ner jobb på att ta fram ett genomtänkt anbud när förutsättningarna ändras hela tiden - och när tidpunkten för upphandling skjuts allt längre in i en oviss framtid?
Och när det gäller att anslå pengar tror sej ju alliansstyret ha hittat en fin lösning - någon annan ska betala allting! Spårvägen skall koncessionsinnehavaren betala, de nödvändiga förstärkningsarbetena vid Sergels Torg skall SL betala och så vidare... på de premisserna skulle jag alldeles själv kunna bestämma att vi skall ställa om hela stombussnätet till spårväg nästa år - det kostar nämligen ingenting!
/TKO
"Sätt igång och bygg då!"
Eller det gäller kanske inte dom som har makten i stad och landsting just nu, där ska vi ha ett oändligt tålamod medan man gör SL till åtlöje med denna helt amatörmässiga upphandling... Hur tror man att någon seriös anbudsgivare skall lägga ner jobb på att ta fram ett genomtänkt anbud när förutsättningarna ändras hela tiden - och när tidpunkten för upphandling skjuts allt längre in i en oviss framtid?
Och när det gäller att anslå pengar tror sej ju alliansstyret ha hittat en fin lösning - någon annan ska betala allting! Spårvägen skall koncessionsinnehavaren betala, de nödvändiga förstärkningsarbetena vid Sergels Torg skall SL betala och så vidare... på de premisserna skulle jag alldeles själv kunna bestämma att vi skall ställa om hela stombussnätet till spårväg nästa år - det kostar nämligen ingenting!
/TKO
En intressant fråga är hur stor del av Hamngatan som berörs av renoveringsbehovet? Jag har dålig koll på hur lång den där överdäckta gågatan egentligen är. Inte för att man gör någon jättestor vinst på att lägga spårväg i östra halvan av Hamngatan, men LITE närmare centrum kommer ju spårvagnarna, och det kanske är av symboliskt värde att man faktiskt anlagt åtminstone en ny bit spår?Thomas Lange skrev:Det finns ju alla möjligheter att börja i den östra änden, sträckan Djurgårdsbron–Tegeluddsvägen till läget för den blivande vagnhallen torde inte innebär några hinder.
Dessutom borde det väl gå bra att börja bygga den västra delen av spårsystemet? Hur många vagnar skulle krävas för en sådan trafik? Det känns dumt om man inte har bra anslutningsspår via tunnelbanan mot Alvik. Kan Alvikhallen ens teoretiskt rymma några fler trafikvagnar än idag, förutsatt att man inte lägger fler spår där?
Varför blandar du in Brommahallen hela tiden? Den ska rivas. Men även om den inte ska det, så ser jag det som otroligt att det skulle bli någon anslutning via T-banan. Har vi inte redan gått igenom det här?M_M skrev:Dessutom borde det väl gå bra att börja bygga den västra delen av spårsystemet? Hur många vagnar skulle krävas för en sådan trafik? Det känns dumt om man inte har bra anslutningsspår via tunnelbanan mot Alvik. Kan Alvikhallen ens teoretiskt rymma några fler trafikvagnar än idag, förutsatt att man inte lägger fler spår där?
Tvärbanan hade ju i början en tillfällig vagnhall! Något liknande borde väl gå att få till någonstans i Hornsbergsområdet? Om man nu vinner tillräckligt mycket på att öppna denna del före genomgående trafik kan startas.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
Man kan mycket väl börja bygga till frihamnen och till depån där. Få de nya vagnarna levererade och få chans att köra in dem på bef Djl. Då är vagnarnas ev barnsjukdommar fixade och närså den riktiga trafiken startar och ev vagnsfiasko uteblir. Mao den "succe" som vi alla vill ha.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- TimK
- Kontakt:
Ska Brommahallen verkligen rivas, och i så fall var ska tolvans och Tvärbanans vagnar härbärgeras?daniel_s skrev:Varför blandar du in Brommahallen hela tiden? Den ska rivas. Men även om den inte ska det, så ser jag det som otroligt att det skulle bli någon anslutning via T-banan. Har vi inte redan gått igenom det här?M_M skrev:Dessutom borde det väl gå bra att börja bygga den västra delen av spårsystemet? Hur många vagnar skulle krävas för en sådan trafik? Det känns dumt om man inte har bra anslutningsspår via tunnelbanan mot Alvik. Kan Alvikhallen ens teoretiskt rymma några fler trafikvagnar än idag, förutsatt att man inte lägger fler spår där?
There's nothing in the world like Action Park!
Under förutsättning att jag förstått allting rätt skall man bygga en ny depå i anslutning till Ulvsunda när tvärbanan förlängs åt det hållet.
Ser inte riktigt syftet med M_M:s ideer om att bygga i stumpen av hamngatan upp mot Sergels Torg - det ger verkligen ingenting. Finns ingen bra vändmöjlighet på den plats där spårvägen i så fall tvingas sluta.
Varför skall man envisas med att bygga en stump här och en där? Bygg rejält när ni sätter igång, etablerings- och avetableringskostnader skall icke förringas.
Symbolvärden är inte mycket till värden i det här fallet, det är bara kapitalförstöring.
//Tony
Ser inte riktigt syftet med M_M:s ideer om att bygga i stumpen av hamngatan upp mot Sergels Torg - det ger verkligen ingenting. Finns ingen bra vändmöjlighet på den plats där spårvägen i så fall tvingas sluta.
Varför skall man envisas med att bygga en stump här och en där? Bygg rejält när ni sätter igång, etablerings- och avetableringskostnader skall icke förringas.
Symbolvärden är inte mycket till värden i det här fallet, det är bara kapitalförstöring.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Mikael Karlsson
Visst skulle man kunna förlänga spårvägen en stump i Hamngatan. Det ger säkert politikerna blodad tand att då också fortsätta utbyggnaden när ekonomin och annat tillåter. Lite som utbyggnaden till Ljura i Norrköping.M_M skrev:En intressant fråga är hur stor del av Hamngatan som berörs av renoveringsbehovet? Jag har dålig koll på hur lång den där överdäckta gågatan egentligen är. Inte för att man gör någon jättestor vinst på att lägga spårväg i östra halvan av Hamngatan, men LITE närmare centrum kommer ju spårvagnarna, och det kanske är av symboliskt värde att man faktiskt anlagt åtminstone en ny bit spår?Thomas Lange skrev:Det finns ju alla möjligheter att börja i den östra änden, sträckan Djurgårdsbron–Tegeluddsvägen till läget för den blivande vagnhallen torde inte innebär några hinder.
Dessutom borde det väl gå bra att börja bygga den västra delen av spårsystemet? Hur många vagnar skulle krävas för en sådan trafik? Det känns dumt om man inte har bra anslutningsspår via tunnelbanan mot Alvik. Kan Alvikhallen ens teoretiskt rymma några fler trafikvagnar än idag, förutsatt att man inte lägger fler spår där?
Eller som vid Järntorget i Göteborg där man lagt in växlar som ännu inte leder någonstans
Mikael
Ja, men det här är inte en förort till Norrköping, vilket har både en sarkastisk och en allvarlig komponent. Den sarkastiska är att man inte gillar att ta små enkla steg här, utan lyxigt och allt på en gång ska det vara. Och den allvarliga är att det inte skulle funka att vända spårvagnar på Hamngatan.Mikael Karlsson skrev:Visst skulle man kunna förlänga spårvägen en stump i Hamngatan. Det ger säkert politikerna blodad tand att då också fortsätta utbyggnaden när ekonomin och annat tillåter. Lite som utbyggnaden till Ljura i Norrköping.