Metra hittar man i Chicago, denna fantastiska stad som jag varit i fem gånger nu.
Här kommer några bilder från linjen Milwaukee West tagna i maj 2008.
Stationsskylten i Bartlett.
Det nya stationshuset i Bartlett, det gamla syns i den högra nederkanten bakom träden.
Många tar bilen till stationen.
Tåg ankommer till Bartlett. Lägg märke till att tågen backar tillbaka till stan.
``Skumberg´´
Och tillsist ett ankommande tåg till Schaumburg.
Silverpilen skrev:
Tåg ankommer till Bartlett. Lägg märke till att tågen backar tillbaka till stan.
Backar?? Tåget har ett diesellok i ena änden och en manövervagn i den andra, man kör "Push-Pull". Jämför med X2-tågen i Sverige.
//Lars S
Det är nog mera utseendemässigt... Jag menar att det ser ut som om tåget backar, eftersom manövervagnen inte ser ut som ett lok, och i andra änden av tåget finns det ett lok. X2 är ju en enda enhet - eller i vissa fall fler - rent utseendemässigt. I alla fall är det inte samma självklara skillnad (för ett otränat öga) vilket som är fram och vilket som är bak när tåget susar fram (eller bak).
Silverpilen skrev:
Backar?? Tåget har ett diesellok i ena änden och en manövervagn i den andra, man kör "Push-Pull". Jämför med X2-tågen i Sverige.
//Lars S
Det är nog mera utseendemässigt... Jag menar att det ser ut som om tåget backar, eftersom manövervagnen inte ser ut som ett lok, och i andra änden av tåget finns det ett lok. X2 är ju en enda enhet - eller i vissa fall fler - rent utseendemässigt. I alla fall är det inte samma självklara skillnad (för ett otränat öga) vilket som är fram och vilket som är bak när tåget susar fram (eller bak).
När det gäller liknelsen med X2 tänkte jag inte så mycket på utseendet som tekniken - ett X2-tåg körs också "Push-Pull", alltså loket/drivenheten drar i ena riktning och skjuter på i den andra. Och även i Sverige finns loktåg med manövervagn i ena änden - fast det finns bara tre manövervagnar typ AFM7 (som visst ska bli BFMS7, ha jag läst någonstans).
Där, Lars, var nåt som var verkligen motsvarade detta tåg, tycker jag. Jag har dock missat det i trafik - när jag bodde i Stockholm gick U-pendeln med två lok, vill jag minnas.
Men du, Silverpilen, jag glömde säga att det var ett tåg som jag inte ofta sett - mest beroende på att jag bara varit "over there" en gång, och då åkte vi buss (inte dit, men där). Snygga bilder!
Kantorn skrev:Där, Lars, var nåt som var verkligen motsvarade detta tåg, tycker jag. Jag har dock missat det i trafik - när jag bodde i Stockholm gick U-pendeln med två lok, vill jag minnas.
/.../
Jo, AFM7orna gick i Uppsalapendeln tills man ville ha bättre prestanda i tågen, som ju är rätt långa och tunga (10 vagnar?), då blev det en Rc6 i var ände och SMS-koppling mellan loken. Var vagnarna används just nu har jag faktiskt ingen aning om - men det kan man ju alltid fråga om på SJKs Postvagnen.
Kantorn skrev:Där, Lars, var nåt som var verkligen motsvarade detta tåg, tycker jag. Jag har dock missat det i trafik - när jag bodde i Stockholm gick U-pendeln med två lok, vill jag minnas.
/.../
Jo, AFM7orna gick i Uppsalapendeln tills man ville ha bättre prestanda i tågen, som ju är rätt långa och tunga (10 vagnar?), då blev det en Rc6 i var ände och SMS-koppling mellan loken. Var vagnarna används just nu har jag faktiskt ingen aning om - men det kan man ju alltid fråga om på SJKs Postvagnen.
För att återgå tilll ämnet var det i alla fall tidigare så att lokaltåg både norr och söder ifrån hade loket i norra änden. Det hade med att göra hur stationen var utformad och att i norra änden loken kunde stå ute i "friska" luften medan södra delen var under tak.
I det stora landet i väster är även tågen stora! Notera förresten blindskriften på stationsskylten!
Skulle gärna se fler bilder från kollektivtrafikens USA. Någon som kanske har bilder från pendeltåget/tunnelbanan/stadsbanan PATH (Port Authority Trans Hudson) som går mellan World Trade Center inne på Manhattan och Newark i New Jersey? Att jag skriver pendeltåget/tunnelbanan/stadsbanan är för att jag inte vet riktigt hur den definieras; PATH påminner ju ganska mycket om New Yorks tunnelbana, men går ju mest ovan jord på New Jersey-sidan om Hudsonfloden. Nån som vet hur det har gått med ändstationen under WTC (som ju förstördes vid 9/11-attackerna), har den återuppbyggts? Nån som har bilder?
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
/.../
//Lars S
A7M7 går mycket i omloppen till Eskilstuna bla.
A7M7 går i rusningstrafiken mellan Eskilstuna och Stockholm. Oftast tåg 991 från Stockholm C 16:30. Någon gång på morgon går de till Stockholm.