Jag har en spårvägslinje som ligger mig varmt om hjärtat och tror många delar detta. Så jag tänkte göra en liten rundvandring på spårvägen till Woltersdorf utanför Berlin. Linjen mellan Rahnsdorf och Woltersdorf startades den 17 maj 1913. År 1991 fick den nummer 87 i maj 1991. Den är 5,6 km och enkelspårig med mötesspår, trafikeras var 20:e minut som tätast. Vagnparken består av 6 st Gothamotorvagnar nr 27 – 32 tillverkade mellan 1959 och 1961. Samt fyra släpvagnar nr 88-90 , 92 även dessa från Gotha. Vagnarna är övertagna från andra spårvägar i DDR.
Under många årtionden har trafiken skötts av tre motorvagnar och två släpvagnar. Släpvagnarna går mellan Thälmansplatz och S-bahn stationen Rahnsdorf. Vid Thälmanplatsz kopplas släpvagnen av och kopplas till på mötande motorvagn.
Detta är den totala spårvägsidyllen och var så även under DDR tiden. Den som inte varit där kan när han/hon besöker Berlin ta S-bahn mot Erkner och stiga av vid Rahnsdorf.
Här följer en hög bilder tagna mellan 1984 och 2000.
Anders F

Valborgsmässoaftonen 1985 står vagn 38 vid Rahnsdorf.

Ensam motorvagn lämnar Thälmanplatz mot Woltersdorf, Schleuse. I förgrunden syns spåret till vagnhallen.

Ensam motorvagn på väg mot Rahnsdorf i Woltersdorf. År 1985 fanns en liten krog i denna kurva där man kunde få sin vätskebalans tillfredställd.

Tählmanplatz och man håller på att byta släpvagn.

Ändhållplatsen vid Woltersdorf, Schleuse

Vagn 28 har lämnat ändhållplatsen i Woltersdorf. Enkelspåret löper den gensaset vägen, med andra ord körs ibland högertrafik och i bland vänstertrafik.

Thälmansplatz och släpkoppling

Vagn 29 ska köra in på mötesspåret för att koppla till släpvagnen.

Tydligen hade femårsplanen år 1987 inkluderat blåfärg. Ändhållplatsen vid Rahnsdorf.

Slussen i Woltersdorf.

Efter den Tyska återföreningen drivs linjen som ett eget företag. Vagnarna har renoverats och fått en lite annan färgsättning. Rahnsdorf hösten 2000.

Vagn 27 kommer längs sitt enkelspår mot mötesspåret vid Thälmansplatz, heter så ännu.

Vagn 30 vid Slussen i Woltersdorf

Idyll även här vagn 30

Bilderna från hösten 2000 är tagna en söndag och det rullade då tre enkelvagnar på linjen.

Åk dit det är en idyll och en spårväg som är väl värd ett besök.