Inte helt geografiskt korrekt. Orkade inte heller peta in Tvärbanan, slängde snabbt in en skiss istället (orange).
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja, jag tyckte att ett så fint område behövde två stationer, för att ge resenärerna en chans till att kliva av och beundra de vackra byggnaderna.LÅ1 skrev:Snyggt jobbat, men du fick in Kvarnholmen två gånger!
Gillade raden: 'anslutningar till allt', låter underbart!Kristofer skrev:Nu blev jag visionär igen.
... T-Centralen (parallellt med nuvarande station för grön och röd linje, strax norr om. Anslutningar till allt) - ...
Reagerade direkt på förlängningen från Norsborg: att bygga en ytterligare station (Aspberget) gör restiden alldeles orimlig, resetiden är redan idag på gränsen till det vettiga. Att sitta ca 40 min på väg in till centrala delar är inte hållbart; jag skulle hellre se en avstyckning av en del av banan (som FRODO-planen ansåg många år sen) till en s-bana-linje en realistisk möjlighet. Att koppla pendeln från Älvsjö till grenen från tex Skärholmen och neråt vore nog en bra idé.Silverpilen skrev:
L10 Hjulsta-Jakobsberg (Barkarby Handelsplats endast när butikerna är öppna)
L10 Kungsträdgården- Hammarby Sjöstad - Farstabanan- Sjöängen (Blåsut tas bort, ny uppgång på Sandsborg istället)
L11 Akalla - Edsberg (Byte till Pendeltåg i Sollentuna)
L11 Kungsträdgården - Finnberget - Nacka Forum - Orminge - Gustavsberg
L13 Ropsten - Lidingö Centrum (Bussarna vänder i Centrum eller förlängs till Stockholm)
L13 Norsborg - Ny bebyggelse i Aspberget
L14 Fruängen - Kungens Kurva. Spårtaxi i Skärholmen/Kungens Kurva
L14NORR Förgrenas i Danderyds Sjukhus, En linje Mörby Centrum-Kärrdal och en linje Danderyds Sjukhus - Djursholm - Näsbypark - Täby Centrum.
L17 Skarpnäck-Krusboda (Via Bollmora) Går till Hässelby, extratåg Skarpnäck- Vällingby/Åkeshov
L19 Odenplan - Karolinska - Solna Centrum
L19 Rågsved - Huddinge
NY Ringlinje Odenplan-Tekniska-Stadion-Karlaplan-Djurgården-Hammarbyhamnen-Södersjukhuset/Södra Station- Reimersholme-Lilla Essingen-Rålambshov-Odenplan
NY Linje Hallonbergen-Rinkeby-Brommaplan-Mälarhöjden-Hägerstensåsen-Älvsjö-Hagsätra-Högdalen-Nytt bostadsområde ``Ängsdalen´´-Gubbängen-Sköndal-Listudden-Sjöängen-Brandbergen. Vissa tåg Brandbergen-Listudden-Hötorget.
Vad sägs?
Om det blir verklighet är en annan sak förstås...![]()
F*n också. Har för mig att det var nåt annat jag hade glömt också, men det har jag glömt...
Nja, Sverige och Norge hade så gott som helt skilda ekonomier i unionen så det hade aldrig hänt. Norge placerar ju inte heller direkt sina oljepengar i kollektivtrafiken, snarare sparar man väl in på allt för att ha råd att fondera så mycket pengar (jag är inte helt hundra på hur det där fungerar, så om någon har lust att förklara alt. korrigera mig så är jag tacksam!).antaeus skrev:Men annars gillar jag dina planer.... Synd att unionen med Norge bröts hundra år sen, de har ju pengar genom sin olja. Dem kunde man placera i Stockholms kollektivtrafik!
mickeb skrev:Men om du vill fortsätta på spåret många stationer tätt, är det en miss eller planerat att Blåsut försvann?
Silverpilen skrev:L10 Kungsträdgården- Hammarby Sjöstad - Farstabanan- Sjöängen (Blåsut tas bort, ny uppgång på Sandsborg istället)
1.Tyresö Centrum=BollmoraKantorn skrev:Hördu Silverpilen:
Stående ovationer för fantasifullt fantastiskt förslag!
Två saker dock:
1) Tyresö är "bortglömt". Eller har jag missat nåt?
2) Vaxholm är bortskämt med direktbussar till Stockholm. De vill nog inte åka ens utspikad Roslagsbana via Österskär tror jag. Det blir liksom fel håll. Möjligen främjar det pendling mellan Vaxholm och Åkersberga. Men om det ska vara beroende av vilka tåg som går från Österskär/Åkersberga till Stockholm vet jag inte. Möjligen skulle en snabbspårväg mellan Vaxholm och Åkersberga vara bättre.
Men det är ju bara min åsikt.
Om det inte bor tillräckligt med folk runt stationerna, får byggherrarna spendera lite pengar!mickeb skrev:Sikta högt, Silverpilen!
Gillar grenstationen Listudden, där åretruntboendet idag nog inte räcker till att räknas i tiotal
Faschinerad över mängden stationsnamn som jag inte kan placera, även de som ligger i områden jag borde ha koll på.
Men om du vill fortsätta på spåret många stationer tätt, är det en miss eller planerat att Blåsut försvann?
Bygga fyrspårigt Liljeholmen-Aspberget?antaeus skrev:Reagerade direkt på förlängningen från Norsborg: att bygga en ytterligare station (Aspberget) gör restiden alldeles orimlig, resetiden är redan idag på gränsen till det vettiga. Att sitta ca 40 min på väg in till centrala delar är inte hållbart; jag skulle hellre se en avstyckning av en del av banan (som FRODO-planen ansåg många år sen) till en s-bana-linje en realistisk möjlighet. Att koppla pendeln från Älvsjö till grenen från tex Skärholmen och neråt vore nog en bra idé.Silverpilen skrev:
L10 Hjulsta-Jakobsberg (Barkarby Handelsplats endast när butikerna är öppna)
L10 Kungsträdgården- Hammarby Sjöstad - Farstabanan- Sjöängen (Blåsut tas bort, ny uppgång på Sandsborg istället)
L11 Akalla - Edsberg (Byte till Pendeltåg i Sollentuna)
L11 Kungsträdgården - Finnberget - Nacka Forum - Orminge - Gustavsberg
L13 Ropsten - Lidingö Centrum (Bussarna vänder i Centrum eller förlängs till Stockholm)
L13 Norsborg - Ny bebyggelse i Aspberget
L14 Fruängen - Kungens Kurva. Spårtaxi i Skärholmen/Kungens Kurva
L14NORR Förgrenas i Danderyds Sjukhus, En linje Mörby Centrum-Kärrdal och en linje Danderyds Sjukhus - Djursholm - Näsbypark - Täby Centrum.
L17 Skarpnäck-Krusboda (Via Bollmora) Går till Hässelby, extratåg Skarpnäck- Vällingby/Åkeshov
L19 Odenplan - Karolinska - Solna Centrum
L19 Rågsved - Huddinge
NY Ringlinje Odenplan-Tekniska-Stadion-Karlaplan-Djurgården-Hammarbyhamnen-Södersjukhuset/Södra Station- Reimersholme-Lilla Essingen-Rålambshov-Odenplan
NY Linje Hallonbergen-Rinkeby-Brommaplan-Mälarhöjden-Hägerstensåsen-Älvsjö-Hagsätra-Högdalen-Nytt bostadsområde ``Ängsdalen´´-Gubbängen-Sköndal-Listudden-Sjöängen-Brandbergen. Vissa tåg Brandbergen-Listudden-Hötorget.
Vad sägs?
Om det blir verklighet är en annan sak förstås...![]()
Men annars gillar jag dina planer.... Synd att unionen med Norge bröts hundra år sen, de har ju pengar genom sin olja. Dem kunde man placera i Stockholms kollektivtrafik!
Trevligt med helt nya idéer!Silverpilen skrev: Bygga fyrspårigt Liljeholmen-Aspberget?
Vissa tåg går bara till Sätra/Axelsberg och några tåg hoppar över stationerna Liljeholmen-Sätra och vänder i Aspberget/Alby?