Era spårtrafikvisioner.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av MalteR »

Min variant:
Bild

Inte helt geografiskt korrekt. Orkade inte heller peta in Tvärbanan, slängde snabbt in en skiss istället (orange).
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Snyggt jobbat, men du fick in Kvarnholmen två gånger!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

LÅ1 skrev:Snyggt jobbat, men du fick in Kvarnholmen två gånger!
Ja, jag tyckte att ett så fint område behövde två stationer, för att ge resenärerna en chans till att kliva av och beundra de vackra byggnaderna. ;)
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
TS

Inlägg av TS »

Jag bidrar med lite drömmar om tram-train på Roslags- och Saltsjöbanorna:

SALTSJÖBANAN.
Mycket mer dubbelspår, så att man kan köra ned till 5- minuterstrafik, bygg även avgrening från Järla via Nacka och Orminge till Gustavsberg eller eventuellt längre ut (till Hemmesta, kanske). 5- minuterstrafik ska vara möjlig där också. På nuvarande Saltsjöbanan körs en linje var 10:e minut från Saltsjöbaden till Norrmalmstorg, går som tåg till Slussen och fortsätter sen via Skeppsbron och vänder antingen i Djurgårdslinjens slinga eller i nybyggd sväng över torget eller längs Norrlandsgatan/Smålandsgatan/Biger Jarlsgatan/Hamngatan. Ytterligare en linje med 10-minuterstrafik Solsidan- Centralen. Till Värmdö kör en tram-train-linje var 10:e minut Gustavsberg- Norrmalmstorg medan en körs med lite större tåg Gustavsberg- Slussen. Den senare går snabbare med färre stopp och längre tåg. Vet ej hur man ska lösa hopkopplingen med TvB i den här modellen. En stor del av de mindre busslinjerna skulle kunna ansluta till tågen, ett mindre antal stanna kvar i Slussen som då får bantad bussterminal. Eller så kan de gå vidare mot centrum på Centralbron.

ROSLAGSBANAN
Från östra byggs slinga Stockholm Ö- Valhallavägen- Sturegatan- Humlegårdsgatan- Engelbrektsgatan- Stockholm Ö. De tyngre stationerna längs vägen (Universitetet, Mörby och Roslags Näsby på den gemensamma sträckan, sedan Täby Kyrkby, Vallentuna, Ormsta och vidare norrut samt Täby C, framtida Arninge, Åkersberga, Tunagård och Österskär) byggs om för att klara åttavagnarståg. Här körs tåg var 15:e minut Stockholm Ö- Lindholmen (vartannat tåg går vidare till Kårsta eller eventuellt Rimbo) samt Stockholm Ö- Österskär. Dessa blir expresståg med högre hastigheter men stannar i gengäld vid Stockholm Ö. Tre tram-train-linjer körs i 15- minuterstrafik Humlegården- Ormsta, Humlegården- Åkersberga och Humlegården- Näsbypark. Mindre mellanstationer anpassas för tram-train helt och hållet.
Eventuellt får tågen från Stockholm Ö 20-minuterstrafik och de andra 10- minuterstrafik istället, men då blir det ju trängre på spåren, tyvärr.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

Bild
L10 Hjulsta-Jakobsberg (Barkarby Handelsplats endast när butikerna är öppna)
L10 Kungsträdgården- Hammarby Sjöstad - Farstabanan- Sjöängen (Blåsut tas bort, ny uppgång på Sandsborg istället)
L11 Akalla - Edsberg (Byte till Pendeltåg i Sollentuna)
L11 Kungsträdgården - Finnberget - Nacka Forum - Orminge - Gustavsberg
L13 Ropsten - Lidingö Centrum (Bussarna vänder i Centrum eller förlängs till Stockholm)
L13 Norsborg - Ny bebyggelse i Aspberget
L14 Fruängen - Kungens Kurva. Spårtaxi i Skärholmen/Kungens Kurva
L14NORR Förgrenas i Danderyds Sjukhus, En linje Mörby Centrum-Kärrdal och en linje Danderyds Sjukhus - Djursholm - Näsbypark - Täby Centrum.
L17 Skarpnäck-Krusboda (Via Bollmora) Går till Hässelby, extratåg Skarpnäck- Vällingby/Åkeshov
L19 Odenplan - Karolinska - Solna Centrum
L19 Rågsved - Huddinge
NY Ringlinje Odenplan-Tekniska-Stadion-Karlaplan-Djurgården-Hammarbyhamnen-Södersjukhuset/Södra Station- Reimersholme-Lilla Essingen-Rålambshov-Odenplan
NY Linje Hallonbergen-Rinkeby-Brommaplan-Mälarhöjden-Hägerstensåsen-Älvsjö-Hagsätra-Högdalen-Nytt bostadsområde ``Ängsdalen´´-Gubbängen-Sköndal-Listudden-Sjöängen-Brandbergen. Vissa tåg Brandbergen-Listudden-Hötorget.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tvärbanan: Sickla Udde-Sickla Handelsplats-Kyrkviken
Samt Alvik-Bromma Flygplats-Duvbo-Rinkeby-Kista
Nockebybanan: Alvik-Bromma Flygplats-Sundbyberg-Näckrosen-Solna Centrum-Solna Station
Saltsjöbanan: Solsidan-Saltsjöbaden(Ringlinje)
Samt Slussen-Reimersholme-Stora Essingen-Klövervägen-Drottningholm-Ekerö
Lidingöbanan döps om till Nordbanan med nya fordon.
Utbyggnad Baggeby-Lidingö Centrum-Sticklinge-Stocksund-Mörby Centrum-Silverdal-Kymlinge-Kista
Baggeby-Ropsten ersätts med buss.
Nya spårvägslinjer i Stockholms Stad, främst ersätta stombussarna. :)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pendeltåg:
Bild
Dubbelspår Västerhaninge-Nynäshamn och Södertälje Hamn-Centrum. Utbyggnad till Nya Hamnen i Via.
Utbyggnad Södertälje Hamn- Hölö-Vagnhärad-Trosa.
Utbyggnad Märsta-Arlanda.
Skytteltrafik Centralen-Frihamnen på Värtabanan när Färjorna/Kryssningsfartygen behöver det. :D
Ulriksdal-Ösby, Roslagsbanan byggs om till Normalspår och Dubbelspår (Lite rakare mellan Hägernäs och Åkersberga oxå)
Österskär-Resarö-Waxholm, Och Kårsta-Rimbo-Finsta-Norrtälje.'
I Roslagen bygger man enkelspår till Kapellskär och Norrtälje-Hallstavik-Östhammar-Öregrund med timmestrafik.

Vad sägs?
Om det blir verklighet är en annan sak förstås... :P :mrgreen:
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

MalteR skrev:Min variant:
Bild

Inte helt geografiskt korrekt. Orkade inte heller peta in Tvärbanan, slängde snabbt in en skiss istället (orange).
Du har glömt Husby! :wink:
Leve Spårvägen!
antaeus

Inlägg av antaeus »

Kristofer skrev:Nu blev jag visionär igen.
... T-Centralen (parallellt med nuvarande station för grön och röd linje, strax norr om. Anslutningar till allt) - ...
Gillade raden: 'anslutningar till allt', låter underbart! :mrgreen: :P
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
antaeus

Inlägg av antaeus »

Silverpilen skrev:Bild
L10 Kungsträdgården- Hammarby Sjöstad - Farstabanan- Sjöängen (Blåsut tas bort, ny uppgång på Sandsborg istället)
L13 Ropsten - Lidingö Centrum (Bussarna vänder i Centrum eller förlängs till Stockholm)
L14NORR Förgrenas i Danderyds Sjukhus, En linje Mörby Centrum-Kärrdal och en linje Danderyds Sjukhus - Djursholm - Näsbypark - Täby Centrum.
L17 Skarpnäck-Krusboda (Via Bollmora) Går till Hässelby, extratåg Skarpnäck- Vällingby/Åkeshov
L19 Rågsved - Huddinge
NY Ringlinje Odenplan-Tekniska-Stadion-Karlaplan-Djurgården-Hammarbyhamnen-Södersjukhuset/Södra Station- Reimersholme-Lilla Essingen-Rålambshov-Odenplan
NY Linje Hallonbergen-Rinkeby-Brommaplan-Mälarhöjden-Hägerstensåsen-Älvsjö-Hagsätra-Högdalen-Nytt bostadsområde ``Ängsdalen´´-Gubbängen-Sköndal-Listudden-Sjöängen-Brandbergen. Vissa tåg Brandbergen-Listudden-Hötorget.

Vad sägs?
Reagerade direkt på förlängningen från Norsborg: att bygga en ytterligare station (Aspberget) gör restiden alldeles orimlig, resetiden är redan idag på gränsen till det vettiga. Att sitta ca 40 min på väg in till centrala delar är inte hållbart; jag skulle hellre se en avstyckning av en del av banan (som FRODO-planen ansåg många år sen) till en s-bana-linje en realistisk möjlighet. Att koppla pendeln från Älvsjö till grenen från tex Skärholmen och neråt vore nog en bra idé.

Men annars gillar jag dina planer.... Synd att unionen med Norge bröts hundra år sen, de har ju pengar genom sin olja. Dem kunde man placera i Stockholms kollektivtrafik!
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Silverpilen skrev:
Bild

F*n också. Har för mig att det var nåt annat jag hade glömt också, men det har jag glömt... :P
Mina bilder är ©Hannes R
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

antaeus skrev:Men annars gillar jag dina planer.... Synd att unionen med Norge bröts hundra år sen, de har ju pengar genom sin olja. Dem kunde man placera i Stockholms kollektivtrafik!
Nja, Sverige och Norge hade så gott som helt skilda ekonomier i unionen så det hade aldrig hänt. Norge placerar ju inte heller direkt sina oljepengar i kollektivtrafiken, snarare sparar man väl in på allt för att ha råd att fondera så mycket pengar (jag är inte helt hundra på hur det där fungerar, så om någon har lust att förklara alt. korrigera mig så är jag tacksam!).
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Hördu Silverpilen:
Stående ovationer för fantasifullt fantastiskt förslag!

Två saker dock:
1) Tyresö är "bortglömt". Eller har jag missat nåt?
2) Vaxholm är bortskämt med direktbussar till Stockholm. De vill nog inte åka ens utspikad Roslagsbana via Österskär tror jag. Det blir liksom fel håll. Möjligen främjar det pendling mellan Vaxholm och Åkersberga. Men om det ska vara beroende av vilka tåg som går från Österskär/Åkersberga till Stockholm vet jag inte. Möjligen skulle en snabbspårväg mellan Vaxholm och Åkersberga vara bättre.

Men det är ju bara min åsikt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Sikta högt, Silverpilen!

Gillar grenstationen Listudden, där åretruntboendet idag nog inte räcker till att räknas i tiotal :)
Faschinerad över mängden stationsnamn som jag inte kan placera, även de som ligger i områden jag borde ha koll på.
Men om du vill fortsätta på spåret många stationer tätt, är det en miss eller planerat att Blåsut försvann?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

mickeb skrev:Men om du vill fortsätta på spåret många stationer tätt, är det en miss eller planerat att Blåsut försvann?
Silverpilen skrev:L10 Kungsträdgården- Hammarby Sjöstad - Farstabanan- Sjöängen (Blåsut tas bort, ny uppgång på Sandsborg istället)
:wink:
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Ah, läsa hela inlägget? :oops:
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

Kantorn skrev:Hördu Silverpilen:
Stående ovationer för fantasifullt fantastiskt förslag!

Två saker dock:
1) Tyresö är "bortglömt". Eller har jag missat nåt?
2) Vaxholm är bortskämt med direktbussar till Stockholm. De vill nog inte åka ens utspikad Roslagsbana via Österskär tror jag. Det blir liksom fel håll. Möjligen främjar det pendling mellan Vaxholm och Åkersberga. Men om det ska vara beroende av vilka tåg som går från Österskär/Åkersberga till Stockholm vet jag inte. Möjligen skulle en snabbspårväg mellan Vaxholm och Åkersberga vara bättre.

Men det är ju bara min åsikt.
1.Tyresö Centrum=Bollmora

2=VisstVisst, det är ju bara visioner :D
mickeb skrev:Sikta högt, Silverpilen!

Gillar grenstationen Listudden, där åretruntboendet idag nog inte räcker till att räknas i tiotal :)
Faschinerad över mängden stationsnamn som jag inte kan placera, även de som ligger i områden jag borde ha koll på.
Men om du vill fortsätta på spåret många stationer tätt, är det en miss eller planerat att Blåsut försvann?
Om det inte bor tillräckligt med folk runt stationerna, får byggherrarna spendera lite pengar!
Leve Spårvägen!
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

antaeus skrev:
Silverpilen skrev:Bild
L19 Rågsved - Huddinge

Vad sägs?
Reagerade direkt på förlängningen från Norsborg: att bygga en ytterligare station (Aspberget) gör restiden alldeles orimlig, resetiden är redan idag på gränsen till det vettiga. Att sitta ca 40 min på väg in till centrala delar är inte hållbart; jag skulle hellre se en avstyckning av en del av banan (som FRODO-planen ansåg många år sen) till en s-bana-linje en realistisk möjlighet. Att koppla pendeln från Älvsjö till grenen från tex Skärholmen och neråt vore nog en bra idé.

Men annars gillar jag dina planer.... Synd att unionen med Norge bröts hundra år sen, de har ju pengar genom sin olja. Dem kunde man placera i Stockholms kollektivtrafik!
Bygga fyrspårigt Liljeholmen-Aspberget?
Vissa tåg går bara till Sätra/Axelsberg och några tåg hoppar över stationerna Liljeholmen-Sätra och vänder i Aspberget/Alby?
Leve Spårvägen!
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

MalteR skrev:
Silverpilen skrev:
Bild

F*n också. Har för mig att det var nåt annat jag hade glömt också, men det har jag glömt... :P
Igelboda-Solsidan?
Leve Spårvägen!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Silverpilen skrev: Bygga fyrspårigt Liljeholmen-Aspberget?
Vissa tåg går bara till Sätra/Axelsberg och några tåg hoppar över stationerna Liljeholmen-Sätra och vänder i Aspberget/Alby?
Trevligt med helt nya idéer!

Men du, det är bara Liljeholmen - Sätra som behöver vara fyrspårig!
Och sträckan utan stopp för de långväga tågen blir då Bredäng - Aspudden! Man behöver kunna byta i Sätra!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
oberoende

Inlägg av oberoende »

Mitt eget bidrag, har förekommit förut i detta forum men är nu något förädlat:

Bild

Tack för redigeringshjälpen!
Senast redigerad av oberoende den onsdag 07 januari 2009 2:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Du har inaktiverat BBCode, då funkar inte bildvisningen. Redigera ditt inlägg och aktivera BBCode (en liten bock längst ner under rutan)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar