Rapport fran Nurnberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Odd Holstensson

Rapport fran Nurnberg

Inlägg av Odd Holstensson »

Hallaj allihopa hemma i Sverige.
Tyska tangentbord är konstiga. Inget a med ring över, men ä och ö finns, men dom rackarna har även bztt plats pa z och y ;-).

En liten rapport fran sällskapets rundresa i Bayern i sydtyskland.

Var första anhalt pa vägen var i Naumberg, där vi spanade in museibanan, som man haller pa att förlänga till järnvägsstationen. Förhoppningen är att man pa sikt skall kunna ateruppta reguljär trafik pa denna metersparväg. En liten tur pa banan företogs följt av en rundvisning av hallen.

Vi har nu kört sparvagn i saväl Nurnberg som i Würzburg. Det var trevligt och man önskar att dessa trevliga ledvagnar även fanns i Stockholm. I Würzburg finns det en mycket lang backe som har en största lutning pa runt 9% (90 promille). Starka motorer 12 x 50 kW klarade biffen.

I Nurnberg körde vi en ledvagn med fyra delar pa ca 40 meter. 60 km/h i gatutrafik, men man kom i praktiken aldrig upp i dessa hastigheter. Tänk om SL skulle fa reda pa detta :-}.

Nästa anhalt pa resan blir Augsburg och därefter München. Se om vi aterkommer med rapport därifran. Skriv garna lite fragor sa aterkommer jag vid nästa tillfälle.

Behöver jag nämna att ölkonsumtionen i resegruppen är hög (utom da körning är förestaende)?

Tchüß. (Rätt stavat?)

Odd Holstensson
(Dom andra hälsar säkert ocksa)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Inlägg av Stefan Widén »

Ja det va väl kul att du hörde av dig..och nej av din berättelse så kan ni inte ha något kul...känns mycket roligare att laga vagnarna i alkärret... och lägg inte ut några bilder bara..som du med all säkerhet har i parti och minut..så vi även måste ..se...hur tråkigt ....ni har...nä nu väntar en avslagen i svanen

hälsa alla

F:mtr
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar