Vilket är nordligaste spårväg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Vilket är nordligaste spårväg?
I kampen för att ha kvar linje 1 till Kottby i Helsingfors så har Kottbyborna påstätt att linje 1 är den nordligaste spårvägslinje i världen. Helsingfors finns lite norr från 60 grader.
Detta är ganska intressant, eftersom t. ex. Gråkalllinjen i Trondheim fanns vid ca 63 grader norr, och Arkangelsk vid ca 64 grader norr.
Alltså, till frågan:
- Vilket är nordligaste spårväg (tunnelbana, trådbuss) i drift?
- Vilket är nordligaste spårväg eller trådbuss någonsin?
Svar borde troligtvis ligga någonstans runt Norge, Sverige och Ryssland ...
Mvh Mikko
Detta är ganska intressant, eftersom t. ex. Gråkalllinjen i Trondheim fanns vid ca 63 grader norr, och Arkangelsk vid ca 64 grader norr.
Alltså, till frågan:
- Vilket är nordligaste spårväg (tunnelbana, trådbuss) i drift?
- Vilket är nordligaste spårväg eller trådbuss någonsin?
Svar borde troligtvis ligga någonstans runt Norge, Sverige och Ryssland ...
Mvh Mikko
- Thomas Lange
- Reimersholme71
- Kontakt:
Spetsbergen?
Spetsbergen/Svalbard? Dom lär i alla fall vara enda stället utanför Sverige som använt spårvidden Tre Svenska Fot = 891 mm -- men om det var en industribana, gruvspårväg, eller vad det var får någon annan svara på.Anonymous skrev:Kiruna ligger norr om Archangels
Martin
- Reimersholme71
- Kontakt:
Murmansk?
Murmansk då? Eller har dom trådbuss?bruse skrev:Kiruna har ingen spårväg längre. Så de kvalar nog bara in under de som varit längst norrut.Anonymous skrev:Kiruna ligger norr om Archangels
Martin
nordligaste spårvägen
Frågan har varit uppe för ett par år sedan i dagstidningen Helsingin Sanomat, och expertisen som tillkallats från Suomen Raitiotieseura bekräftade att Arkangelsk har den nordligaste spårvägen. Murmansk har bara trådbussar. Trondheim är den näst norligaste spårvägsstaden på jorden i dag.
-
Världens nordligaste spårvägar idag är, som redan skrivits i denna tråd:
1. Arhangelsk
2. Trondheim
3. Helsingfors
Fjärde platsen hör troligtvis till St Petersburg, men jag är inte helt säker på det.
Murmansk kan ha varit världens nordligaste spårvägsstad, men enligt en rysk källa lades trafiken ned där år 1934.
Kan för övrigt vara att metron i Helsingfors är världens nordligaste tunnelbana. Någon som vet bättre?
mvh
J Erra
1. Arhangelsk
2. Trondheim
3. Helsingfors
Fjärde platsen hör troligtvis till St Petersburg, men jag är inte helt säker på det.
Murmansk kan ha varit världens nordligaste spårvägsstad, men enligt en rysk källa lades trafiken ned där år 1934.
Kan för övrigt vara att metron i Helsingfors är världens nordligaste tunnelbana. Någon som vet bättre?
mvh
J Erra
- Thomas Lange
Archangelsk
Det var då för väl att mitt bud på Archangelsk blev accepterat av Forums panel!
Jag lutade mig nämligen mot den eminenta tidskriften Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet, där det i nr 3 1996 finns en artikel om denna spårväg med karta och allt!
Rekommenderas för den som har sin samling intakt.
MfSS red.
Jag lutade mig nämligen mot den eminenta tidskriften Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet, där det i nr 3 1996 finns en artikel om denna spårväg med karta och allt!
Rekommenderas för den som har sin samling intakt.
MfSS red.
Ju förr dess bättre.