Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Skrymmande gods i kollektivtrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Förstudie för Spårväg Syd
Har du åkt buss den sträckan?duga skrev:Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Så "är" det idag. Tänk utanför "lådan", måste det vara så i ett hållbart samhälle?duga skrev:Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Det är ju också lite frågan om vad man menar med "skrymmande gods"... Att man inte tar med sin nyinköpta Sultansäng på vare sej buss eller spårvagn är väl självklart, men nog har man släpat hem ett och annat från IKEA med hjälp av kollektivtrafiken. Då är det ju bra om detta kan ske på ett smidigt sätt!TonyM skrev:Så "är" det idag. Tänk utanför "lådan", måste det vara så i ett hållbart samhälle?duga skrev:Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
//Tony
Dessutom är det ju så att riktigt skrymmande gods kör "man" inte, det låter "man någon köra" - så det så!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Godsspårvagn?TKO skrev:Det är ju också lite frågan om vad man menar med "skrymmande gods"... Att man inte tar med sin nyinköpta Sultansäng på vare sej buss eller spårvagn är väl självklart, men nog har man släpat hem ett och annat från IKEA med hjälp av kollektivtrafiken. Då är det ju bra om detta kan ske på ett smidigt sätt!TonyM skrev:Så "är" det idag. Tänk utanför "lådan", måste det vara så i ett hållbart samhälle?duga skrev:
Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
//Tony
Dessutom är det ju så att riktigt skrymmande gods kör "man" inte, det låter "man någon köra" - så det så!![]()
/TKO
Professionell tyckare
Nej. Har jag missat något?NerdBoy skrev:Har du åkt buss den sträckan?duga skrev:Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
Jag tycker att många fler av de som åker 1-2 personer i personbil i stället borde gå, cykla eller använda kollektivtrafik. Däremot ser jag inget problem med att man kör sin nyinköpta tv eller bokhylla i bilen eller att man tar bilen om man är 3-5 personer i ett sällskap.TonyM skrev:Så "är" det idag. Tänk utanför "lådan", måste det vara så i ett hållbart samhälle?duga skrev:Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
//Tony
De flesta av oss gör nog inte det heller, men ärligt talat - vi kanske borde lyfta blicken lite mer än så, helhetstänk skadar inte.duga skrev:Jag tycker att många fler av de som åker 1-2 personer i personbil i stället borde gå, cykla eller använda kollektivtrafik. Däremot ser jag inget problem med att man kör sin nyinköpta tv eller bokhylla i bilen eller att man tar bilen om man är 3-5 personer i ett sällskap.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ja, alla som köper skrymmande paket på IKEA och tar med dem på bussen. Kanske inte sängar eller soffor, men Billy-bokhyllor och ihoprullade madrasser.duga skrev:Nej. Har jag missat något?NerdBoy skrev:Har du åkt buss den sträckan?duga skrev:Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
Ovanstående kommentar fick följande kommentarer i tur och ordning (Man kan inte ha så många citat i varandra.)LÅ1 skrev:Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
duga skrev:Skrymmande gods kör man i personbil eller lastbil, inte i kollektivtrafiken.
NerdBoy skrev:Har du åkt buss den sträckan?
Ja, det har du tydligen!duga skrev:Nej. Har jag missat något?

På hållplatserna vid IKEA har passagerarna mycket bagage! Först och främst stora och välfylda kassar. Dessutom ett och annat halvstort paket. Sen finns de de som försöker frakta stora paket, innehållande bordsskivor etc. med bussen. Själv brukar jag ta taxi, om jag finner det lämpligt. Även om det inte alltid är så lätt att få tag i en herrgårdsvagn. (Är "herrgårdsvagn" det normala generella begreppet fortfarande? För "kombi" är väll inte riktigt samma sak?)
Bussförarna är för det mesta ganska toleranta. (Undra om tidtabellen är satt med långt stopp här, 5 minuter eller så?)
En gång i tiden fans det konturerna av en liten resväska målad på grinden vid bussföraren. I den stod det textat "Största avgiftsfria kolli". (eller möjligen "Största tillåtna avgiftsfria kolli".) Och inte var den stor. Aningen större än en normal portfölj.
Största, eller i alla fall mest otympliga, "kolli" jag sett några medföra på T-banan var delarna till en drake, efter den då årliga drakfestivalen på Gärdet. Det var något böjbara stänger (PV-rör?) på ca 4, 5 meter. Insvepta i någon segelduk eller liknande.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Inte om man är produktchef på Volvo kanske, men annars är det nog typ samma sak...LÅ1 skrev:(Är "herrgårdsvagn" det normala generella begreppet fortfarande? För "kombi" är väll inte riktigt samma sak?)

Jag uppfattar kombi mer som en bil med tämligen ordinärt bagageutrymme, men med stor lucka och där man lätt fäller ner ryggstödet bak för att få ett stort lastutrymme. Ungefär lika stort som i en herrgårdsvagn utan nerfällda ryggstöd. Men det kanske bara är i min förställningsvärd?daniel_s skrev:Inte om man är produktchef på Volvo kanske, men annars är det nog typ samma sak...LÅ1 skrev:(Är "herrgårdsvagn" det normala generella begreppet fortfarande? För "kombi" är väll inte riktigt samma sak?)
Hur som helst, en taxi med stor lastkapacitet är många gånger det bästa sättet att frakta hem skrymmande, men inte allt för tunga paket från IKEA.
Vet inte, min uppfattning är nog i huvudsak grundad på nomenklaturen i Teknikens Värld vid 1990-talets börjanLÅ1 skrev:Jag uppfattar kombi mer som en bil med tämligen ordinärt bagageutrymme, men med stor lucka och där man lätt fäller ner ryggstödet bak för att få ett stort lastutrymme. Ungefär lika stort som i en herrgårdsvagn utan nerfällda ryggstöd. Men det kanske bara är i min förställningsvärd?

Ja, den uppfattningen delar du nog med så gott som alla stockholmare med erfarenhet av att inte disponera egen bil. Enstaka individer väljer dock andra metoder. Det kan bero på ren envishet, aversion mot att åka taxi eller på att man t ex råkat få ett eller flera barn utöver vad som hade varit ekonomiskt optimalt.LÅ1 skrev:Hur som helst, en taxi med stor lastkapacitet är många gånger det bästa sättet att frakta hem skrymmande, men inte allt för tunga paket från IKEA.
Nånstans på SL:s hemsida står det litet om vad man får ta med sig. (Hittar det inte just nu)
Ungefär följende gäller:
Föremålen ska kunna bäras av en person vid av och påstigning samt får inte vara längre än två meters. Dessutom får de inte hindra andra trafikanters förflyttning i fordonet, d v s inte blockera mittgången. Några fastställda gränser utöver längdmåttet finns således inte.
/Jörgen G
PS
Nu hittade jag sidan: http://sl.se/templates/Page.aspx?id=66 /DS
Ungefär följende gäller:
Föremålen ska kunna bäras av en person vid av och påstigning samt får inte vara längre än två meters. Dessutom får de inte hindra andra trafikanters förflyttning i fordonet, d v s inte blockera mittgången. Några fastställda gränser utöver längdmåttet finns således inte.
/Jörgen G
PS
Jörgen_G skrev:Nånstans på SL:s hemsida står det litet om vad man får ta med sig. (Hittar det inte just nu)
Ungefär följende gäller:
/Jörgen G
PS
Det där kan ju gälla för barnvagnar på bussar!SL skrev:...
De här reglerna finns av säkerhetsskäl. Bussar och tåg måste kunna utrymmas snabbt om det skulle inträffa en olycka. Vissa föremål kan dessutom vara orsaken till olyckor och skador.
Men nu är vi långt från ämnet, "Förstudie för Spårväg Syd"!
- Jourmaster
- Moderator
Delad tråd
Det stämmer. Därför är den här diskussionen numera en egen tråd!LÅ1 skrev:Men nu är vi långt från ämnet, "Förstudie för Spårväg Syd"!
mvh

Jourhavande forummoderator.
Re: Skrymmande gods i kollektivtrafiken
I pendeltåg x60 har jag tagit en ituplockad säng utan madrass. Den gick även in i tunnelbanan, trots att spärrvakten var tveksam, när jag påpekade att "det gick ju i pendeltåget."
I tunnelbanan har jag även tagit en halvstor bokhylla (130x90 cm) och ett antal styva kartor (max kanske 120x210 cm). Under årens lopp har det också blivit en del stolar, kartonger och annat smått och gott.
På buss aldrig något större än hopfällbara stolar.
Givetvis inget skrymmande i eller ens i närheten av rusningstrafik, bara sent på kvällen. Spontant tycker jag att cykel skulle kunna tas med i tunnelbanan när det är få resenärer på samma sätt som i pendeltåget.
I tunnelbanan har jag även tagit en halvstor bokhylla (130x90 cm) och ett antal styva kartor (max kanske 120x210 cm). Under årens lopp har det också blivit en del stolar, kartonger och annat smått och gott.
På buss aldrig något större än hopfällbara stolar.
Givetvis inget skrymmande i eller ens i närheten av rusningstrafik, bara sent på kvällen. Spontant tycker jag att cykel skulle kunna tas med i tunnelbanan när det är få resenärer på samma sätt som i pendeltåget.
Re: Kombi
Det du beskriver tycker jag verkar vara en kombi-kupé. Vad jag förstår kan kombikupén ha antingen 2 eller 4 vanliga dörrar. Annars har väl en kupé i vanliga fall bara 2 dörrar. Sen brukar bakluckan på en kombikupé ofta räknas som en egen dörr, och då talas det om 3-dörrars resp 5-dörrars.LÅ1 skrev:Jag uppfattar kombi mer som en bil med tämligen ordinärt bagageutrymme, men med stor lucka och där man lätt fäller ner ryggstödet bak för att få ett stort lastutrymme. Ungefär lika stort som i en herrgårdsvagn utan nerfällda ryggstöd. Men det kanske bara är i min förställningsvärd?
Herrgårdsvagn är svenska för Station Wagon antar jag. Och är inte kombi en synonym här? Eller kan det skilja något tro?
T ex sägs väl Volvo 145 245 och 745 vara herrgårdsvagnar. Men var Amazonen i motsvarande modell också det? Något säger mig att den var kombi. Är det skillnad ändå?
Volvo Duett, vill minnas att man varken sa kombi eller herrgårdsvagn om den.
Ja, kombi-kupé är nog den normala benämningen på den flexibla variantnen. Den benämningen hade jag nästan glömt!Mr G skrev:Det du beskriver tycker jag verkar vara en kombi-kupé. Vad jag förstår kan kombikupén ha antingen 2 eller 4 vanliga dörrar. Annars har väl en kupé i vanliga fall bara 2 dörrar. Sen brukar bakluckan på en kombikupé ofta räknas som en egen dörr, och då talas det om 3-dörrars resp 5-dörrars.LÅ1 skrev:Jag uppfattar kombi mer som en bil med tämligen ordinärt bagageutrymme, men med stor lucka och där man lätt fäller ner ryggstödet bak för att få ett stort lastutrymme. Ungefär lika stort som i en herrgårdsvagn utan nerfällda ryggstöd. Men det kanske bara är i min förställningsvärd?
Herrgårdsvagn är svenska för Station Wagon antar jag. Och är inte kombi en synonym här? Eller kan det skilja något tro?
T ex sägs väl Volvo 145 245 och 745 vara herrgårdsvagnar. Men var Amazonen i motsvarande modell också det? Något säger mig att den var kombi. Är det skillnad ändå?
Volvo Duett, vill minnas att man varken sa kombi eller herrgårdsvagn om den.
Är inte Duetten en liten variant av det man ibland kallar skåpbil? Men numera används den betäckningen om varuleveransbilar som är betydlig större. Jag vill annars mest associera skåpbil med någon gammal fransk bil med två dörrar bak.
- Erik Sandblom
Mr G skrev:Herrgårdsvagn är svenska för Station Wagon antar jag.
Station Wagon låter som ett motoriserat eller omotoriserat spårgående fordon. Såna brukar det finnas på stationen

Eller en baggagevagn kanske