Bilden på linje 28 i Alvik är rimligtvis från ett besök en lördag. Och det är idag inte möjligt att kliva på tåget där de kvinnliga resenärerna står.
/Lars J
stockholm79 skrev:Va? Varför inte??
Har man byggt dit några skrymmande glasdörrar ute på perrongen?
Plattformen längdförsköts ungefär en vagnslängd söderut i samband med snabbspårvägsbygget 1998, varvid den delen de står på på Anders bild försvann. På bilden nedan ser man tydligt den nya delen av plattformen (här tittar vi österut från förarhytten på ett södergående tåg).
Notera pinnen t v, som bar upp dörrgränsmärke 2 i sitt gamla läge (ett ganska besynnerligt signalmärke som talar om för föraren hur mycket han har missat plattformen med)!
Ja, Anders!
Jag har sagt det förut och säger det igen. Du sitter på en skatt! Tack för att du delar med dig av dina "guldklimpar".
Tycker att förslaget någon gav dig om att skapa en egen hemsida är verkligt bra!
Persson skrev:Underbara bilder! Hur länge gick C2 som ledarvagnar?
1982 till sommaren försvann C2 som ledarvagn.
Det var en linje 18 som vart sist i trafik med c2 som ledarvagn, tack vare felaktig rangering, så delades det tåget och då vart det en C2 som ledarvagn.
Micke
Var en utfärd som som Sture Sabel genomförde på hösten 1985 och då var det väl meningen att C2 skulle skrotas ut totalt.
Men 37 st fick förlängd livslängd genom renovering i Kalmar, varav det finns 4 kvar. (3 var ju C3).
Micke
Kantorn skrev:Hmmm... anar jag historieförfalskning?
Hur ser detta kort ut i färg?
(Busshållplatsskylten skvallrade...)
Jag skulle tippa 1990-tal.
Hotellet var färdigbyggt 1991 men ser ganska klart ut på bilden så något innan dess bör det vara; jag gissar på 1990. Topptavlor av det där utförandet bör väl ha förekommit från 1986, då den nya grafiska profilen infördes.
Kantorn skrev:Hmmm... anar jag historieförfalskning?
Hur ser detta kort ut i färg?
(Busshållplatsskylten skvallrade...)
Jag skulle tippa 1990-tal.
Hotellet var färdigbyggt 1991 men ser ganska klart ut på bilden så något innan dess bör det vara; jag gissar på 1990. Topptavlor av det där utförandet bör väl ha förekommit från 1986, då den nya grafiska profilen infördes.
Min tanke var gammal Saab, gammalt T-tåg (vilket det inte var då kanske) och - framför allt - svartvitt kort. Men ibland hade man ju svartvit film i kameran, så enkelt kan det ju vara.
Fotnot för unga: Film var något man hade i kameror förr i tiden. Motivet exponerades en kort stund på filmen som sedan fick framkallas. En film kunde få plats med hela 36 kort, ja upp till 38 om man var modig! Dock fick man vara försiktig: ett kort som hade tagits, gick inte att radera för att lämna plats till ett nytt, och det fanns ingen display på kameran som visade hur kortet såg ut.
Det kostade pengar att framkalla bilder, men i gengäld fick man dem direkt på papper. Dock kunde man inte lägga in dem i sin dator, eftersom de flesta datorer inte kunde hantera bilder, och de som kunde var alldeles för dålig grafik i. Det fanns också svartvita skärmar - de kallades monokroma. Scanners fanns även förr, men de var dyra - om jag minns rätt kostade en flatbäddsscanner på den tiden ca 10 000 - 20 000 kronor.
Datorer hade man till att skriva enkla dokument med skrivmaskinsstil eller spela spel. Man kunde faktiskt också skriva noter och göra musik men det är en helt annan historia.
Vissa nördar gjorde program i ett språk som hette basic.
Kantorn skrev:Fotnot för unga: Film var något man hade i kameror förr i tiden. Motivet exponerades en kort stund på filmen som sedan fick framkallas. En film kunde få plats med hela 36 kort, ja upp till 38 om man var modig! Dock fick man vara försiktig: ett kort som hade tagits, gick inte att radera för att lämna plats till ett nytt, och det fanns ingen display på kameran som visade hur kortet såg ut.
Det kostade pengar att framkalla bilder, men i gengäld fick man dem direkt på papper. Dock kunde man inte lägga in dem i sin dator, eftersom de flesta datorer inte kunde hantera bilder, och de som kunde var alldeles för dålig grafik i. Det fanns också svartvita skärmar - de kallades monokroma. Scanners fanns även förr, men de var dyra - om jag minns rätt kostade en flatbäddsscanner på den tiden ca 10 000 - 20 000 kronor.
Datorer hade man till att skriva enkla dokument med skrivmaskinsstil eller spela spel. Man kunde faktiskt också skriva noter och göra musik men det är en helt annan historia.
Vissa nördar gjorde program i ett språk som hette basic.
Å ja, så det är därför min fotobok snackar om "Mörkerrummets magi"...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...