Sovande passagerare på pendeln i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Slagpåse

Sovande passagerare på pendeln i Stockholm

Inlägg av Slagpåse »

Igårkväll så åkte min syster från Centralen 23:40 ut mot Jakobsberg vilket hon inte är ensam om.
Dock hände en grej, hon somnade på pendeln och blir då väckt i Bålsta, därifrån går pendeln till depå "Ej i trafik" varpå min syster står dumpad på perrongen i Bålsta, är detta ett normalt förfarande mot nyktra personer som av misstag somnat??
Detta misstag kostade henne en taxiresa från Bålsta tillbaka till Jakobsberg, kostnaden ser inte jag eller min syster som problemet men att utsätta folk för rån/misshandels/våldtäktsrisk visar bara på en bristande empati från den personalen.
Som kuriosa så strandsatte jag inte en enda gång, under ca 9 år som spf, en sovande person vid en ändhållplats utan denna fick ALLTID åka med tillbaka bara jag fick reda på vilken hpl dom skulle till.

Kan någon insatt person förare på pendeln i Stockholm klara av att besvara min fråga på hur Ni skall hantera en dylik situation??
Andra svävande svar från personer som INTE vet till 100% behöver inte bry sig om att svara ;)
daniel_s

Re: Sovande passagerare på pendeln i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Om det hade varit i T-banan hade det i alla fall varit helt enligt rutinerna. Men nu var det ju inte det du frågade om...
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

daniel_s skrev:Om det hade varit i T-banan hade det i alla fall varit helt enligt rutinerna. Men nu var det ju inte det du frågade om...
Då är det väl enligt rutinerna även på pendeln, ja det är ju inte för inte att 08 tror att dom styr Sverige :roll:

Men som sagt, vore kul o få svar från nånn på pendeln med :cheesygrin:
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Slagpåse skrev:Igårkväll så åkte min syster från Centralen 23:40 ut mot Jakobsberg vilket hon inte är ensam om.
Dock hände en grej, hon somnade på pendeln och blir då väckt i Bålsta, därifrån går pendeln till depå "Ej i trafik" varpå min syster står dumpad på perrongen i Bålsta, är detta ett normalt förfarande mot nyktra personer som av misstag somnat??
Detta misstag kostade henne en taxiresa från Bålsta tillbaka till Jakobsberg, kostnaden ser inte jag eller min syster som problemet men att utsätta folk för rån/misshandels/våldtäktsrisk visar bara på en bristande empati från den personalen.
Som kuriosa så strandsatte jag inte en enda gång, under ca 9 år som spf, en sovande person vid en ändhållplats utan denna fick ALLTID åka med tillbaka bara jag fick reda på vilken hpl dom skulle till.

Kan någon insatt person förare på pendeln i Stockholm klara av att besvara min fråga på hur Ni skall hantera en dylik situation??
Lite beroende på hur gammal din syster är - men i princip skulle jag agera likadant. Tåget ska in i Brohallen, så det finns ingen vits med att låta personen åka med. Dock så skulle man kunna låta henne följa med till Bro för att på så sätt komma lite närmare stan; i just det här fallet är Bro station fortfarande öppen eftersom det inte var sista tåget ut; i annat fall finns det inget säkert sätt att släppa ut en resenär från pendeltågstrafiken när stationerna är stängda. Så det finns en anledning till att resenärer inte får medfölja tjänstetåg (tomtåg).

Stationen i Bålsta är bemannad, och då det dessutom var en vanlig vardagkväll kan jag inte se att risken för rån/våldtäkt var direkt överhängande. Tyvärr finns det inte så mycket mer att göra än att hänvisa personen till stationsvärden för att få hjälp med att ordna taxi eller liknande. Så det handlar inte om bristande empati från personalen.

mvh Patrik
förare på Stockholmståg
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Se där, ett svar på min fråga och det besvarade min fråga, men en fråga till av nyfikenhet, Du säger att Bro är öppet, det är altså där pendeltågen viker av till depå??
Nåja hon är 33 så hon kan självklart ta hand om sig själv, inte frågan om annat ;)
Dessutom lär rånrisken vara mer överhängande i sovande läge ombord på pendeln än utanför i väntan på taxi eller dylikt transportmedel

Men som sagt tack för ditt svar, det gav lite klarhet i hur sådana "problem" löses och även att det inte finns någon annan lösning, visst hade man kunnat ta med personer till Jakobsberg (om man nu hade passerat där med tjänstetåg) men då måste smita över spår = oansvarligt av den föraren eventuellt skulle låta detta ske medvetet och det skulle ge en erinran om det uppdagades.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Bro är stationen före Bålsta, och strax söder om stationen finns en växel och spår in till depån.

Oftast finns det bra förklaringar till sådant som utomstående kan uppfatta som konstigt eller okänsligt. Men tyvärr finns det sällan tid att förklara detta ute i trafiken. Bra då att det finns forum som detta :D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

De flesta som jag har väckt ute vid ändstationen har ju varit urskuldande och mest tyckt att det är pinsamt att vara sist kvar och vara på fel ställe. Sen finns förstås de som får bäras ut av ett par rejäla vakter för att man överhuvudtaget ska bli av med dem. De flesta förare har nog för vana att kolla igenom tåget vid t ex Farsta strand (om det är sista tåget till Hässelby man kör) efter eventuella kvarsittare, så att dessa får en chans att gå av/hjälpas av vid lämplig station längs vägen. Alla vinner på detta, speciellt föraren som kanske slipper tjugo minuters oönskat övertidsarbete. Men ibland lallar det ju faktiskt på någon längs sista sträckan, och då går det som det går.

Själv somnade jag alltid på pendeltåget på vägen till militärtjänsten i Kungsängen, men man väcktes alltid i lagom tid av förarens tyfonsignaler vid ett par vägar på sista biten. På den femte signalen (vid bergskärningen före Kungsängens station) var det dags att samla ihop sina kroppsdelar och förbereda sig på att stiga av, en sån service. Det fanns bara ett problem med detta system: Ibland vaknade jag lite tidigare och åkte med första tåget. Det körde förbi tavlorna före kl 6.00 och tutade inte, och det hände därför några gånger att jag missade bussen om jag åkte med detta tåg. Jag kan tänka mig att jag inte är ensam om denna upplevelse, så modern men ändå så museal på något sätt...
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Själv hamnade jag en morgon efter att ha jobbat natt på uppställningsspåren söder om Västerhaninge. Föraren hade uppenbarligen inte gått igenom tåget efter avställning.
Jag fick helt enkelt öppna dörrarna med nödöppnaren och hoppa ut på spårområdet (det fanns gångväg fram till stationen) och säga till på stationen att tåget nu stod öppet, så fick de lösa stängningen bäst de ville.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Märkligt. På morgonen ställer man inte av några tåg. Det kan inte ha varit så att tåget bara växlades undan för att sedan tas i trafik 15 minuter senare?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: ....bortklippt...

Själv somnade jag alltid på pendeltåget på vägen till militärtjänsten i Kungsängen, men man väcktes alltid i lagom tid av förarens tyfonsignaler vid ett par vägar på sista biten. På den femte signalen (vid bergskärningen före Kungsängens station) var det dags att samla ihop sina kroppsdelar och förbereda sig på att stiga av, en sån service. Det fanns bara ett problem med detta system: Ibland vaknade jag lite tidigare och åkte med första tåget. Det körde förbi tavlorna före kl 6.00 och tutade inte, och det hände därför några gånger att jag missade bussen om jag åkte med detta tåg. Jag kan tänka mig att jag inte är ensam om denna upplevelse, så modern men ändå så museal på något sätt...
Känner igen det där. Fast då jag bodde i Nynäshamn. Efter en knapp timmes resa från Stockholm (på den tiden gick tågen direkt från Stockholm till Nynäshamn) så blev man väckt lagom efter Ösmo av tutandet och det var då man kvicknade till och kunde lagom hasa sig upp och kliva av i Nynäsgård...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

kildor skrev:Märkligt. På morgonen ställer man inte av några tåg. Det kan inte ha varit så att tåget bara växlades undan för att sedan tas i trafik 15 minuter senare?
Fast nu är det inte så värst många år sedan man ställde upp ett par 8-vagnarstågsätt i Vhe mellan morgon och eftermiddagsrusningarna så det behöver inte ha varit frågan om någon 15-minutersuppställning. Och för sakens skull vill jag meddela att det helt och hållet är tågvärdens uppgift och inte förarens att syna av tågsättet och se till att alla resenärer klivit av innan Tsä växlas undan eller avgår som tjänstetåg.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Slagpåse skrev:Dessutom lär rånrisken vara mer överhängande i sovande läge ombord på pendeln än utanför i väntan på taxi eller dylikt transportmedel
Ja, det är korrekt. När ORDNINGSVAKTERNA väcker sovande resenärer och tvingar av dem på nästa station så tänker de enbart på resenärens egen säkerhet. Att bli avtvingad på en station där man aldrig har varit, och inte har en aning om hur/var/när/om man hittar en nattbuss att fortsätta färden med, är nämligen betydligt mindre farligt än att fortsätta färden sovande.

Edit: nu kanske det är lättare att förstå?
Senast redigerad av NerdBoy den måndag 15 december 2008 8:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Hechtwagen skrev:Fast nu är det inte så värst många år sedan man ställde upp ett par 8-vagnarstågsätt i Vhe mellan morgon och eftermiddagsrusningarna så det behöver inte ha varit frågan om någon 15-minutersuppställning. Och för sakens skull vill jag
meddela att det helt och hållet är tågvärdens uppgift och inte förarens att syna av tågsättet och se till att alla resenärer klivit av innan Tsä växlas undan eller avgår som tjänstetåg.
Jo, det är helt riktigt - även fast förare och tågvärd normalt sett brukar dela på den uppgiften. Daguppställning i Västerhaninge var det dessutom så sent som i somras när jag tänker efter...
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

kildor skrev:Märkligt. På morgonen ställer man inte av några tåg. Det kan inte ha varit så att tåget bara växlades undan för att sedan tas i trafik 15 minuter senare?
Med tanke på att jag sovit runt 45 minuter på tåget ståendes på uppställningen så var det inte 15-minutersväxling på tal...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

NerdBoy skrev:Ja, det är korrekt. När väktarna väcker sovande resenärer och tvingar av dem på nästa station så tänker de enbart på resenärens egen säkerhet. Att bli avtvingad på en station där man aldrig har varit, och inte har en aning om hur/var/när/om man hittar en nattbuss att fortsätta färden med, är nämligen betydligt mindre farligt än att fortsätta färden sovande.
Det låter som du talar om något som du själv upplevt. Eller? Vad hände?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:
NerdBoy skrev:Ja, det är korrekt. När väktarna väcker sovande resenärer och tvingar av dem på nästa station så tänker de enbart på resenärens egen säkerhet. Att bli avtvingad på en station där man aldrig har varit, och inte har en aning om hur/var/när/om man hittar en nattbuss att fortsätta färden med, är nämligen betydligt mindre farligt än att fortsätta färden sovande.
Det låter som du talar om något som du själv upplevt. Eller? Vad hände?
Jag har bevittnat proceduren ett antal gånger, både med sovande fyllon och helt nyktra "vanliga knegare". Den gången jag själv blev väckt på tuben var det dock av ett par tågvärdar (eller vad de nu hette, de som gick runt i blå västar) och de kunde ju inte göra något mer än att knuffa lite på mig så jag vaknade.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Som trådskapare har jag fått svar på min ursprungliga fråga, vilket jag tackar för, det bara bekräftade den misstanke jag hade om att somna på pendeln i Stocholm och dess förorter.
Jag är inte direkt insatt i hur man löser dessa "problem" i Stockholms lokaltrafik men vet ändå mer än en "vanlig Svensson"

Någon skrev att väktare körde av sovande från fordonet?? Skedde detta med fysiskt våld eller verbalt?? En väktare får inte använda fysiskt våld mer än vad en vivilperson får göra, dock har dom fördelen av att vara uniformerad och därmed lite lättare "vinna" över den nyvakne personen.
Enbart ordningsvakter som får göra detta om man inte tillkallar polis.

Som kuriosa somnade jag på tåget mellan Göteborg och Uddevalla en eftermiddag, på morgonen hade jag tagit bilen till Ljungskile för att det gick fortare att åka dit än min normala parkering och promenad, var rätt trött på morgonen redan.
Iallafall så påvägen hem somnade jag och vaknade nånn minut efter att tåget passerade Ljungskile påväg till Uddevalla, blev väl lite förbannad på mig själv då jag vaknat till 3-4 minuter innan Ljungskile men somnat om.
Blev till att hitta en buss tillbaka till Ljungskile, kostade inget för min del då jag höll på med utbildningen till spf och var uniformerad, busschaffisen skrattade gött åt mitt lilla missöde :cheesygrin:
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Fast att missa Ljungskile är värst om man gör det i södergående rikting med buss 820 t.ex. Få turer går in vid Munkeröd, så nästa stopp är vanligtvis Kungälv. Och skulle bussen gå in vid Munkeröd kan det vara lång väntetid tills nästa avgång norrut.
Satsa på Spårvägarna
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:När väktarna väcker sovande resenärer och tvingar av dem på nästa station så tänker de enbart på resenärens egen säkerhet. Att bli avtvingad på en station där man aldrig har varit, och inte har en aning om hur/var/när/om man hittar en nattbuss att fortsätta färden med, är nämligen betydligt mindre farligt än att fortsätta färden sovande.
Slagpåse skrev:Någon skrev att väktare körde av sovande från fordonet?? Skedde detta med fysiskt våld eller verbalt?? En väktare får inte använda fysiskt våld mer än vad en vivilperson får göra, dock har dom fördelen av att vara uniformerad och därmed lite lättare "vinna" över den nyvakne personen.
Det har gått troll i begreppet "väktare"; det var säkerligen fråga om ordningsvakter. Nåväl: sovande i T-banan (och på pendeln, kan man tänka?) är så vanliga att det i någons ögon säkerligen blir fel nästan hur man än gör. Väcka eller låta sova? Slänga av eller låta åka med? Lämna kvar på stationen eller övertala att följa med sista tåget? Skillnaden mellan "riktiga" och "självförvållade" sjukdomstillstånd är suddig och svårdefinierad, och en yrvaken men i övrigt vettig människa kan vara omöjlig att skilja från en allmänt besvärlig typ som man absolut inte har tid att stå och diskutera med. Det blir till att chansa, men vad man än gör så kommer det ändå alltid att kunna komma någon och klaga över att är man inte klok och tänk om det hade varit en bla bla bla...
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Slagpåse skrev:Någon skrev att väktare körde av sovande från fordonet?? Skedde detta med fysiskt våld eller verbalt?? En väktare får inte använda fysiskt våld mer än vad en vivilperson får göra, dock har dom fördelen av att vara uniformerad och därmed lite lättare "vinna" över den nyvakne personen.
Alla väktare som arbetar med att upprättahålla ordningen i SL-trafiken har ordningsvaktsförordnande och bör alltså benämnas "ordningsvakter", som Daniel påpekar. De är, oberoende av vilket bevakningsföretag de är anställda av, då iförda en enhetlig röd uniform som tydligt avviker från de uniformer trafikentreprenörernas personal bär och har också en väl synligt ordningsvaktsbricka på uniformen.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Skriv svar