bruse skrev:Kändes på lukten när jag for förbi med gröna banan efter den trevliga festen.Bobban skrev:För den som missade det var det tydligen en kabelbrand.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
bruse skrev:Kändes på lukten när jag for förbi med gröna banan efter den trevliga festen.Bobban skrev:För den som missade det var det tydligen en kabelbrand.
Då har du inte testat att knuffa ett tåg, det hör jag det...Bobban skrev:
Att knuffa 210 ton tåg är inga problem. Så egentligen så är det lite fånigt med "världens starkaste man" när dem ska dra ett lok. Får du bara rull på tåget är det inga som helst problem att dra/knuffa det. Problemet är ju att stanna skiten när man kommit tillräckligt långt. Sen kan det ju vara lite tungt om det lutar också.Men om vi ser det ur ett plant läge där tåget bara ska puttas några meter för att komma till plattformen så skulle det gå ja. Men knappast om det brinner.
Det var troligen skyddsbrädan över strömskenan som fattade eld och den rökskadade personen var tydligen en TB elev.Lars Stegenius skrev:Är det någon som kan tala om (utan attt hoppa på "slipsdirrar") vad som egentligen hänt och hur trafikeringen nu är löst.
SLs trafikinformation säger i skrivande stund följande:
Trafiken ersätts med buss mellan Zinkensdamm - Slussen och Stadion - Ropsten, via Karlaplan och Gärdet, för tunnelbanans röda linje 13 och mellan Zinkensdamm - Slussen och Tekniska högskolan - Mörby centrum för tunnelbanans röda linje 14 sedan kl 15:45 på grund av beslut av polisen.
Uppdaterat: 2008-12-11 01:24
Dekrypterar man detta får jag det till att det går tåg Slussen - Tekniska Högskolan i norr och Zinkensdamm/Hornstull/Liljeholmen - Fruängen resp. Norsborg i söder.
//Lars S
Ok, jag argumenterar inte vidare om det här, men jag är helt säker på att du har fel, så vida du inte brukar vara med i "världens starkaste man" tävlingar förståsBobban skrev:Tro mig, jag har knuffat ett och ett annat tåg i mina dagar. Och det gör man lätt om man är några stycken. Att knuffa en singel C20 gör man ensam utan några större anstängningar. Och visst får man "suga i" lite om man ska knuffa 3 vagnar solo, men det tror jag dem flesta fixar!
Och som jag skrev i mitt förra inlägg, "Men om vi ser det ur ett plant läge där tåget bara ska puttas några meter för att komma till plattformen så skulle det gå", så menade jag inte specifikt vid det här tillfället. Utan jag tänkte mer om det är plant fram till stationen och tåget behöver "puttas" av någon anledning så borde det alltså inte vara några problem att knuffa tåget fram till stationen.
Edit: Självklart blir det tyngre när man kommer in i kurver osv. Men det är fortfarande möjligt!
Om hyttsignalsystemet är urkopplat, menar du? För annars är väl motspårskörning inte något som man så gärna ägnar sig åt på bana 2? Fast nu var det inte så de gjorde, åtminstone inte fullt ut, de båda spåren vid Slussen användes växelvis för vändningarna. Jag såg ett tåg lämna Gamla stan söderut på söderspåret, samtidigt som ett (helt tomt) tåg stod på söderspåret vid Slussen och väntade på att avgå mot Tekniska högskolan.gek skrev:Man kanske låter ett tåg pendla på vardera spåret mellan KTH och Slussen? Detta skulle antagligen vara enklaste sättet att snabbt få igång trafik utan att några växlar behöver läggas om. Och med två sådana pendeltåg borde man kunna klara ungefär tiominuterstrafik.- Förstod jag rätt så vände man tågen vid Slussen så att tågen växelvis gick till norr- resp. söderspår. Hur man dirigerade resenärerna rätt vet jag inte
"Fast rörlig", det var roligt.daniel_s skrev:Det är inte så konstigt - det finns inte längre någon fast rörlig värdpersonal, som det fanns för ett par år sedan.
Det var ersättningsbussarna som gick Stadion-Ropsten, inte tunnelbanan...Kantorn skrev:Liten petimätrig kommentar: Vilken tunnelbana går mellan Stadion och Ropsten - som enligt SL.se ska vara avstängt?
Åååhhh så dum jag är!!!daniel_s skrev:Det var ersättningsbussarna som gick Stadion-Ropsten, inte tunnelbanan...Kantorn skrev:Liten petimätrig kommentar: Vilken tunnelbana går mellan Stadion och Ropsten - som enligt SL.se ska vara avstängt?
Detta är förstås sant, det tar ju lite att sätta spinn på motorerna också, man lär ju få "ligga på" en stund för att få fart på den - men det vore kul att testa (känner tyvärr ingen som jobbar med tåg, på bangård etc.), men man vill kanske ha nån i hytten som kan bromsa vagnen om det skulle behövas (har man väl fått fart på den, så rullar den ju en bit)Lars Stegenius skrev:En C20 väger närmare 70 ton.
Det är skillnad mellan att dra/knuffa vagnar och att dra/knuffa fordon med banmotorer (eller någon annan form av drivning, för den delen). För att få ett fordon med elmotorer att röra sig måste du få ett antal elmotorer att börja rotera och det är inte helt trivialt, den är en stor massa som ska fås i rörelse. När dom till slut börjar rotera kan det bli problem att få hejd på det hela. På en C20 är det 8 motorer du ska få attt börja rotera. Är det sedan det minsta lilla motlut eller kurva blir det ännu mycket svårare.
Det är bara att lägga en "dojja" (stoppsko) ungefär där man vill att rörelsen ska upphöra.C20_rules skrev:Detta är förstås sant, det tar ju lite att sätta spinn på motorerna också, man lär ju få "ligga på" en stund för att få fart på den - men det vore kul att testa (känner tyvärr ingen som jobbar med tåg, på bangård etc.), men man vill kanske ha nån i hytten som kan bromsa vagnen om det skulle behövas (har man väl fått fart på den, så rullar den ju en bit)Lars Stegenius skrev:En C20 väger närmare 70 ton.
Det är skillnad mellan att dra/knuffa vagnar och att dra/knuffa fordon med banmotorer (eller någon annan form av drivning, för den delen). För att få ett fordon med elmotorer att röra sig måste du få ett antal elmotorer att börja rotera och det är inte helt trivialt, den är en stor massa som ska fås i rörelse. När dom till slut börjar rotera kan det bli problem att få hejd på det hela. På en C20 är det 8 motorer du ska få attt börja rotera. Är det sedan det minsta lilla motlut eller kurva blir det ännu mycket svårare.
Risken finns att HS-antennerna slår undan den...Lars Stegenius skrev:Det är bara att lägga en "dojja" (stoppsko) ungefär där man vill att rörelsen ska upphöra.
Alltså måste man ha "dojjor" med som inte är så höga. Finns i HY. Gack och se!daniel_s skrev:Risken finns att HS-antennerna slår undan den...Lars Stegenius skrev:Det är bara att lägga en "dojja" (stoppsko) ungefär där man vill att rörelsen ska upphöra.