Då och nu

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Anders Forsberg

Då och nu

Inlägg av Anders Forsberg »

Efter att ha avlagt ett besök på Sahlgrenska Sjukhuset så tog jag mig en promenad via Slottsskogen - Ekedal till Vagnhallen Majorna där min bil stod parkerad. För att sedan ta mig hem. Men jag tog några bilder på vägen och bland annat två där jag sökte upp nästan samma motiv men på vykort. Jag gillar detta med då och nu om man i princip hittar den plats där den tidigare fotografen (skulle även kunna vara en själ) stått. Nåja här kommer två försök.

Anders F

Sahlgrenska Sjukhuset

Bild

Bilden är troligen tagen mellan 1942 och 1945. Före 1942 gick linje 6 rakt fram till porten i bakgrunden. Den 26 november 1942 förlängdes linje 6 vidare i Guldhedsgatan ca 200 m till Jubileumskliniken vid Sahlgrenska Sjukhuset, ungefär där nuvarande hållplatsen Sahlgrenskas huvudentré är placerad, den gamla ändstationen ändrades till hållplats och fick namnet ”Sahlgrenska nedre”.

Den 12 januari 1945 förlängdes linje 7 från Wavrinskys Plats via Guldhedsgatan till Sahlgrenska Sjukhuset. Vändslinga anlades vid Norra entrén, där linje 6 tidigare haft sin ändstation i form av ett gaffelspår. De två linjerna kom därmed att lappa över varandra.

På vykortet syns inga spår av vändslingan för linje 7.

Bild

Dagens bild kanske inte riktigt som på vykortet men nästan.

Nästa plats blev Majvallen där linje 4 gick från 1939 till 2002. På Vykortet ser vi en fyra mot Sannaplan och på dagens bild saknas en spårvagn.

Bild

Bild
Användarens profilbild
Martin

Re: Då och nu

Inlägg av Martin »

"Förr och nu"-trådar som denna ger iaf mig ståpäls, mera sånt!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Man tycks ju ha flyttat hållplatsläget i alla fall. Ofta är det ju så att hållplatsnamn som i det här fallet Majvallen stämde som allra bäst när de sattes.

Annars är det ett intressant geografisktområde, en liten högslätt omgiven av berg förutom där Shellmacken ligger vid Fjällgatans hpl.
Satsa på Spårvägarna
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hållplatsen Majvallen flyttades när Dahlströmsgatan slopades. Nu har det ju tillkommit nya hus NV om korsningen Ekedalsgatan-Såggatan så det kanske är läge att flytta tillbaka Majvallen till korsningen med Såggatan och så dra in Ekedal.
Stefan_Brännström

Dahlströmsgatan...*suck*

Orkade folk inte gå långt förr eller? Samtidigt har man ju hört om sjömännen som promenerade de 5 milen från Göteborgs hamn till Spekeröds dansbana förr i tiden för att vara framme lagom till kvällen...

Vissa hållplatser låg ju anmärkningsvärt nära varandra förr, och jag vill inte tänka på hur det kan ha varit att åka mellan Stigberget och Mariaplan med tanke på att Amiralitetsgatans hpl fanns också.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Orkade folk inte gå långt förr eller? Samtidigt har man ju hört om sjömännen som promenerade de 5 milen från Göteborgs hamn till Spekeröds dansbana förr i tiden för att vara framme lagom till kvällen...
Vad gjorde man inte för lite kvinnlig fägring :?:
Speciellt om det enda man sett av det motsatta könet på många månader bar fiskstjärt :lol:

Vilket kön har förresten en spårvagn????
En skuta säger man hon om, men vad säger ni om Spårvagnen i ett genusperspektiv :mrgreen:
Perra-Spårvagnsförare!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Pwer med ölmagen skrev:Vilket kön har förresten en spårvagn????
En skuta säger man hon om, men vad säger ni om Spårvagnen i ett genusperspektiv :mrgreen:
En ganska vanlig benämning är "dom"! Varför vet man inte riktigt, men en tänkbar ledtråd är att man får gå via "tåget", vilket i sin tur innerst inne lär vara något slags kollektiv. En annan möjlighet är att det historiskt oftast har varit två- eller flerbemannade tåg och att man med "dom" således menar föraren och konduktören, biträdet etc. Hur som helst är det vanligt att man säger t ex "dom kommer in 18.13", "dom var i xyz för en stund sen" osv trots att det inte egentligen finns något "dom" att tala om.

En annan möjlighet skulle kunna vara att undersöka hur nummernamn som "femman" har kommit till. Jag uppfattar det som feminint eller neutralt, beroende på vilket nummer det är. och kopplat till själva siffran/talet, typ "5:an". Men i Norge säger man, om jag förstått det rätt, snarare "femmeren" vilket antyder en maskulin form. Kommentarer?
Stefan_Brännström

En teori skulle kunna vara att man helt enkelt inte ville råka ut för konstiga omskrivningar.

Om man t.ex skulle skriva maskulin bestämd form på 4 eller 8, så skulle man få fyren och åtten. Med nuvarande form behålls "fyra" och "åtta" i "fyran" och "åttan" vilket förmodligen kändes mest logiskt.

Sen byggde man väl bara på med feminint genus så som att "tre" fick heta "trean" i bestämd form o.s.v.

En rolig kuriosa är ju faktiskt en benämning som jag själv startat med som Olivedalsbo där L13 går, nämligen "trettan"!

Förvisso ger ju faktiskt inte språket någon enordig fortsättning på bestämd form för nummer efter tolv. Man lägger ju till -de som tretton, trettonde, men det följer ju på en annan serie där 12 motsvaras av "den tolfte". Så när jag nämner L13 faller "trettan" väldigt bra i munnen istället för det lite för korrekta "där kommer linje 13".

Särskilt som linjesträckningen vid Linnégatan bådar för att kunna uttala det lite poetiska att "där gick ettan, och här kommer trettan".

"Fjortan" om L14 låter inte lika bra, så det vet jag däremot inte om jag kommer att ta upp om den linjen kommer tillbaka...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Pwer med ölmagen skrev: Vilket kön har förresten en spårvagn????
Vad heter det på tyska? Det kan kanske vore en liten fingervisning om det är en han/hon/den vi partar om :roll:
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Stefan_Brännström skrev:Dahlströmsgatan...*suck*

Vissa hållplatser låg ju anmärkningsvärt nära varandra förr, och jag vill inte tänka på hur det kan ha varit att åka mellan Stigberget och Mariaplan med tanke på att Amiralitetsgatans hpl fanns också.
Bilen var inte så vanlig då, ville man fran fort fick man ta vagnen, även om den med dagens ögon mätt var ett långsamt alternativ.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Martin skrev:
Vad heter det på tyska? Det kan kanske vore en liten fingervisning om det är en han/hon/den vi partar om :roll:
Die -> sie = hon!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
TheGhr
Kontakt:

Inlägg av TheGhr »

Jag sitter och söker på forumet men ser att alla dina bildadresser har brustit, vore kul att se lite av de gamla godbitarna. :P
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

stockholm79 skrev:
Martin skrev:
Die -> sie = hon!

/or
Nja, inte riktigt så. "Spårvägen" heter "die Straßenbahn", alltså femininum, men "spårvagnen" heter "der Straßenbahnwagen", alltså maskulinum. I mer formella sammanhang kan den även kallas "das Straßenbahnfarzeug" (spårvägsfordonet), alltså neutrum. I vardagligt talspråk kallas ofta en spårvagn för "eine Straßenbahn" eller bara "eine Bahn" liksom det väl finns folk i Stockholm som kallar ett tunneltåg för "en tunnelbana". Det är dock inte korrekt skriftspråk och hur som helst så har spårvagnen inget genus. Det är orden som har genus, och de olika orden för spårvagn har alltså olika genus.
Användarens profilbild
LarryB

Inlägg av LarryB »

Jag har rätt svårt att accceptera sättet att ge vagnar (=individer i min föreställningsvärld) namn efter par eller grupper. Några exempel:
345 Andesson & Läling (inte Andersson, http://www.hegerfors.se/ps_vanliga_fragor.php)
368 Göteborgskoloristerna
375 Dickson-familjen
704 Wilhelm & Augusta Röhss
806 Albert & Herbert
829 Emil & Emilia

Kunde de inte fått en vagn var?
- Eller är A-delen Andesson, B-delen Läling och C-delen "&"-et?
- Fick Wilhelm och Augusta Röhss en boggi var?
- Blir det ett hjul åt var medlem i Dickson-familjen?
/Lars B
Stefan_Brännström

Albert & Herbert är ju ett begrepp :D , så det funkar väl. Däremot håller jag med dig om Dickson-familjen. Där kunde man nöjt sig med Robert Dickson istället.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Albert och Herbert är väl inget "Begrepp" det är två rollkaraktärer som är var sin personlighet.

Är det någon här som möjligen skall kunna kallas ett begrepp så är det väl Emil och Emilia. Emil är urchalmeristen, Emilia hans ständiga följeslagarrinna som tillkommit i Vera Sandbergs spår.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar