Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström skrev:
Att bussen är överlägsen på långa expresstreckor som Uddevalla-Göteborg är en helt annan sak. Fast angående det stannar den för ofta mellan Uddevalla och Ljungskile, 820:an alltså, där kunde man bli ännu bättre.
Nej, Stefan!
Jag tar mig själv som exempel. Ska jag till Göteborg tar jag i första hand spårvagnens storebror, regiontåget. Samma restid som bussen, betydligt bättre komfort och färre stopp än bussen. Då menar jag alla stopp, så väl vid hållplats som rödljus eller väjnings/stopplikt.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Stefan_Brännström skrev:
Att bussen är överlägsen på långa expresstreckor som Uddevalla-Göteborg är en helt annan sak. Fast angående det stannar den för ofta mellan Uddevalla och Ljungskile, 820:an alltså, där kunde man bli ännu bättre.
Nej, Stefan!
Jag tar mig själv som exempel. Ska jag till Göteborg tar jag i första hand spårvagnens storebror, regiontåget. Samma restid som bussen, betydligt bättre komfort och färre stopp än bussen. Då menar jag alla stopp, så väl vid hållplats som rödljus eller väjnings/stopplikt.
Håller med dig, tåg är mycket bekvämare än buss. Fast inte att glömma är att Bohusbanan är av låg standard, enkelspårig osv. När man i framtiden rustar upp den och bygger ut till dubbelspår kommer man verkligen märka av skillnaden. Fast tåget är ju inte dåligt jämfört med bussen nu heller, så menar jag inte.
Senast redigerad av LÅS den söndag 30 november 2008 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan_Brännström skrev:
Nej, Stefan!
Håller med dig, tåg är mycket bekvämare än buss. Fast inte att glömma är att Bohusbanan är av låg standard, enkelspårig osv. När man i framtiden rustar upp den och bygger ut till dubbelspår, DÅ kommer man verkligen märka av skillnaden. Fast den är ju inte dålig nu heller, så menar jag inte.
Bohusbanan mellan Göteborg och Uddevalla rustades upp i mitten på 1990-talet för att klara en trafikökning, och ha möjlighet att köra snabbare. Bla förstärktes banvallarna och så bytte man spår, från skarvspår till helsvetsat. Visst finns det ytterligare saker att göra för att snabba upp trafiken, dubbelspår har det talats om fast då upp till Stenungsund. Ska man verkligen snabba upp trafiken borde man i första hand räta ut en del kurvor. Dock kommer det inom en relativt snar framtid gå att åka Älvsborgsbanan från Uddevalla, och via det nya triangelspåret vid Öxnered söderut mot Göteborg på den år 2012 fördiga dubbelspåret (Norge/Vänerbanan)
Fast nu hamnade vi en bra bit från spårväg i Malmö
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
TonyM skrev:Var i stadsrummet har ni tänkt er att ta upp hål för den ramp ner till underjorden som kommer att behövas?
//Tony
Kommer man söderifrån, där ju hela stråket från UMAS nya akutmottagning förbi Triangeln och vidare längs Davidshallsgatan i framtiden kommer att vara kollektivtrafikstråk (dvs. senare spårvagnsstråk) och helt bilfritt, kan man ju tänka sig att spårvagnarna går ner i en tunnel strax innan Davidshallsgatan möter Regementsgatan. Var den ska komma upp igen i närheten av Centralen är desto mer problematiskt, antar jag - i synnerhet med tanke på Citytunneln och det nya stationsrummet vid Malmö C Nedre.
Dock har ju liknande problem lösts i hundratals andra städer i världen, så det bör ju gå i Malmö också. Det viktiga är att man har lite framförhållning så att man inte inser om 15 år (när den knappt hunnit invigas ännu) att man kanske måste gräva ner den under centrum trots allt. Det pratades ju häromåret om att Citytunneln är "överbelastad" redan innan den tas i bruk.
TonyM skrev:Var i stadsrummet har ni tänkt er att ta upp hål för den ramp ner till underjorden som kommer att behövas?
//Tony
Kommer man söderifrån, där ju hela stråket från UMAS nya akutmottagning förbi Triangeln och vidare längs Davidshallsgatan i framtiden kommer att vara kollektivtrafikstråk (dvs. senare spårvagnsstråk) och helt bilfritt, kan man ju tänka sig att spårvagnarna går ner i en tunnel strax innan Davidshallsgatan möter Regementsgatan. Var den ska komma upp igen i närheten av Centralen är desto mer problematiskt, antar jag - i synnerhet med tanke på Citytunneln och det nya stationsrummet vid Malmö C Nedre.
Dock har ju liknande problem lösts i hundratals andra städer i världen, så det bör ju gå i Malmö också. Det viktiga är att man har lite framförhållning så att man inte inser om 15 år (när den knappt hunnit invigas ännu) att man kanske måste gräva ner den under centrum trots allt. Det pratades ju häromåret om att Citytunneln är "överbelastad" redan innan den tas i bruk.
Plats finns, var så säker. Om vi talar om ett nät motsvarande dagens linje 2 och 5, så ryms dom i dagens gaturum mer än väl. Börjar man tala om tunnlar, så blir det ingen spårväg under vår livstid och kapacitetsproblemen finns redan nu. Det är förmodligen nu eller aldrig för en spårväg i Malmö.
Slängde ihop en liten karta på spårvagns/lightrail-nätet enligt vad som föreslås i utredningen. Tog mig friheten att dra alla linjer i en tunnel mellan Central och GAT som föreslagits tidigare i tråden. Endast större knutpunkter/stationer utmarkerade förstås.
Kompletterade den dessutom med en Limhamn-Hyllielinje (enl. planprogram för Kalkbrottet) samt Malmö Spårvägssällskaps "Vision 2007". Lila tunna linjer är förstås Pågatåg, inkl. Citytunnelsträckningen.
staff skrev:Slängde ihop en liten karta på spårvagns/lightrail-nätet enligt vad som föreslås i utredningen. Tog mig friheten att dra alla linjer i en tunnel mellan Central och GAT som föreslagits tidigare i tråden. Endast större knutpunkter/stationer utmarkerade förstås.
Kompletterade den dessutom med en Limhamn-Hyllielinje (enl. planprogram för Kalkbrottet) samt Malmö Spårvägssällskaps "Vision 2007". Lila tunna linjer är förstås Pågatåg, inkl. Citytunnelsträckningen.
Jag saknar Näsettrafiken i Malmös vision. Visserligen pekar den gula linjen (linje 1+5?) söderut men den körvägen lär väl ta 15 minuter längre tid jämfört med dagens sträckning Trelleborgsvägen-Nobelvägen-Södervärn-Bergsgatan-Amiralsgatan-Djäknegatan.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Kollektivtrafikutreningen behandlar ju endast Malmös lokaltrafik.
Jag tror att Vellinge- och Malmö kommuner planerar för en sådan sträckning vid sidan av, så det kommer säkert att hända. Dock vet jag inte om en sådan linje kommer att kopplas på en av stomlinjerna i Malmös lightrail-nät eller om den kommer gå en annan sträckning.
Varför skulle enkelspårsdrift på Engelbrektsgatan vara en dålig idé? Låter man alla vagnar stanna precis bakom Lilla Torg (vid Darth Vader-huset) borde man kunna koordinera det där ganska lätt.
Tram-tunnel igenom Malmö känns som om det ligger ganska långt in i tiden.
staff skrev:Slängde ihop en liten karta på spårvagns/lightrail-nätet enligt vad som föreslås i utredningen. Tog mig friheten att dra alla linjer i en tunnel mellan Central och GAT som föreslagits tidigare i tråden. Endast större knutpunkter/stationer utmarkerade förstås.
Av de fem linjerna som går genom centrala Malmö så når två den blivande järnvägsstationen Triangeln, och de återstående tre går "en station" ifrån Triangeln.
Vad sägs om att rita om nätet så att Triangeln blir den viktigaste bytespunkten mellan lokal/regionaltåg och spårvagn, och låta fjärrtågresenärerna antingen ansluta med lokal/regionaltåg eller spårvagn som går sakta genom gamla stan?
Jag erkänner min okunnighet när det gäller resandeunderlaget på den blåa linjen norr om centralen respektive den röda och gröna linjen väster om centralen. Skulle den trafiken kunna klara sig med den långsammare körningen genom gamla stan? I så fall skulle den gula och rosa linjen kanske kunna gå direkt från Värnhemstorget till Gustav Adolfs torg utan att passera Centralen, och därmed få mycket kortare körtid. Den rosa linjen har redan byte till tåg vid Triangeln, och den gula har motsvarande vid Hyllie (för de som absolut vill undvika byten - perfekt vid de enstaka tillfällen då man har enormt mycket packning eller liknande).
Med en sån förändring behöver linjenätet inte nödvändigtvis se ut som tänkt på bilden...
Om man skall satsa på en tunnel: Den där "håltagningen" borde gå att fixa om man lägger spåren från Triangeln mot Centralen genom Davidshallsgatan - Storgatan till Västra Kanalgatan (med hållplats vid SF:s bio nära Södra Förstadsgatan) och sedan utnyttjar parkeringsplatsen vid Västra Kanalgatan till att göra hålet i marken. Därefter kan man ordna cut-&-coverlösningar under Amiralsgatan och kanalen genom ett schackt på parkeringsplatsen och ett schakt vid Södra Promenaden för spårvägstunnel under Kanalen och Drottninggatan. Därefter föreställer jag mig cut&cover igenom Södergatan med underjordiska hållplatser nära marknivå på Gustav Adolfs torg och Stortorget. Spåren fortsätter under jord under Hamngatan och kanalen till Centralen. Där föreställer jag mig att man kan göra hål vid stationens västra entré där det idag är cykelparkering och buskage.
Summa summarum en spårvägstunnel på ca en kilometer, två underjordiska stopp och två stationer i markplan mellan Triangeln och Centralen. Dessutom stopp vid platser där mycket folk är i rörelse (Södra förstadsgatan ger utrymme för byte buss/spårvagn och är nära en välbegången affärsgata, Gustav Adolfs torg detsamma, Stortorget blir nära Lilla Torg). Man kan dessutom bygga tunneln relativt billigt större delen av sträckan, undantaget vid Västra Kanalgatan där man måste passera under kvarteret Sparven. Där spåren går ovan jord är det gator som inte är gågator eller vältrafikerade gator såsom Storgatan, undantaget är korsningen med Södra Förstadsgatan men ett stopp vid den gör det naturligt att sakta ned hursomhelst. Centralen kan det bli lite problem med i och med att det får bli en ganska kraftig stigning för att kunna passera under Centralplan och kanalen planskilt.
På tal om nåt helt annat än den tunneln som verkar totalt omistlig (jag är av en annan åsikt, men det är inte den jag vill framföra här) så vill jag bara meddela att Skånetrafiken och Malmö kommun ämnar avtrafikera hela Södra Förstadsgatan förbi Triangeln och istället dra spårvägstrafiken väster om Triangeln, där uppgångarna från Citytunneln är.
Södra förstadsgatan ska visst bli gågata hela den smala vägen som nu delas av massor av bussar och en hel del biltrafik.
Jag var på ett föredrag i Malmö om vad som skulle hända efter Citytunnelns invigning med satsning på kollektivtrafik, svaret var "i princip inget" pga rådande konjunktur. Men att projektering för bla spårväg i Malmö ligger rätt långt fram i alla fall. Liksom pågatåg till Trelleborg. Det sistnämnda var de lite hymlande med varför det kunde satsas på trots "locket på", men i tidningen Tåg stod att läsa att om banverket ämnar bygga ut den sträckan med klar-datum senast 2016 så hjälper Vellinge kommun till med pengar, annars inte.
Tillbaka till spårväg - nu till hur jag tror man kan lösa tunnelproblematiken:
Lägg spårvägen i Djäknegatan. Låt bussarna gå "den andra vägen", fortsättningen av Fersens väg norrut (har inte full koll på vad den heter), med undantag av vissa bussar som är genomgående - och således "behöver" båda gatorna - de får nog plats. Gula regionbussar kan gott gå någon annan stans.
Se sedan till att från Gustav Adolfs torg resp Centralen så släpps spårvagnarna med en eller två minuters mellanrum (beroende på mängd linjer och turtäthet) så det på hållplats Djäknegatan - och gärna en till hållplats söder om densamma - enbart står en spårvagn i taget. Hållplatserna kan bli så väldigt långa annars.
Bilar blir naturligtvis portade från Djäknegatan på detta sätt. Men det borde de nästan vara i alla fall. Usch vilken trafiksituation det är där, med bilar som kör om stående bussar och kommer från alla håll...
rote skrev:Om man skall satsa på en tunnel: Den där "håltagningen" borde gå att fixa om man lägger spåren från Triangeln mot Centralen genom Davidshallsgatan - Storgatan till Västra Kanalgatan (med hållplats vid SF:s bio nära Södra Förstadsgatan) och sedan utnyttjar parkeringsplatsen vid Västra Kanalgatan till att göra hålet i marken. Därefter kan man ordna cut-&-coverlösningar under Amiralsgatan och kanalen genom ett schackt på parkeringsplatsen och ett schakt vid Södra Promenaden för spårvägstunnel under Kanalen och Drottninggatan. Därefter föreställer jag mig cut&cover igenom Södergatan med underjordiska hållplatser nära marknivå på Gustav Adolfs torg och Stortorget. Spåren fortsätter under jord under Hamngatan och kanalen till Centralen. Där föreställer jag mig att man kan göra hål vid stationens västra entré där det idag är cykelparkering och buskage.
Det är en väldig omväg du skissar - Davidshallsgatan-Gustav Adolfs torg via Amiralsgatan. Ungefär 600 m längre än direkt Davidshallsgatan-Gustav Adolfs torg.
Den enklaste lösningen är givetvis att låta spårvägen gå där bussarna går.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!