Det bakvända landet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
anders karlsson

Det bakvända landet

Inlägg av anders karlsson »

Läser till min stora förvåning om planerna på att reducera spårvägslinjer i Oslo. Man läser och man läser om, man tror inte sina ögon. Menar de verkligen allvar, vilken planet lever de på?

Om man inte visste att det var i år det gällde skulle man tro att det var tankegångar från 50-talet. Har man inte lärt sig nånting? Har tiden stått still i Norge?

"Istället för att åka spårvagn var 15:e minut kan man åka buss var 10:e istället" sa nån intelligent person i det bakvända landet. Det är bara det att det är inte alls samma sak! Det kommer förmodligen också att visa sig i kraftigt minskat resande och ökad biltrafik.
Bra för miljön? Bra för staden? Bra för någon?

Sanslöst är bara förnamnet.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jag kan inte annat än att hålla med dig.
mn
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Philip

Re: Det bakvända landet

Inlägg av Philip »

Nästan så det är en dålig norgehistoria...

Är det inte så också att Oslo har trängselavgifter? Så att folk skall åka kollektivt - eller?

Fast det är klart - bussar och bilar går ju på olja - och det har man ju gott om (även om norrmännen inte får nån rabatt, bensin är väl billigare i sverige otroligt nog).

Man vill inte ha fördomar, men dom verkar vara lite konstiga hos vår granne i väst, vad var det Björn Rosengren sa nu igen? :-)

/Philip
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Nå´t om att Norge var den sista Sovjetstaten.... :twisted: :twisted: :shock: :lol:
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 20 maj 2011 1:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Apropå Sovjetstater

Inlägg av Ulrik Berggren »

Vet någon om hur statusen är för Liepajas (Lettland) spårvägslinje?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Nico
Inlägg: 173
Blev medlem: måndag 16 september 2002 15:43
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Nico »

Johan Eriksson skrev:
Det absolut minsta man kan förvänta sig är att OS låter infrastrukturen vara tills vidare, sen får man bara hoppas på att Styret byts ut och/eller politikerna byts ut. I annat fall så är det verkligen ett "Sovjetbeslut" :!:
ikke bare burde man beholde infrastrukturen, man burde også på ett eller annet vis få stallet opp de vognene man har tenkt å hogge :roll:
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Nico skrev:
Johan Eriksson skrev:
Det absolut minsta man kan förvänta sig är att OS låter infrastrukturen vara tills vidare, sen får man bara hoppas på att Styret byts ut och/eller politikerna byts ut. I annat fall så är det verkligen ett "Sovjetbeslut" :!:
ikke bare burde man beholde infrastrukturen, man burde også på ett eller annet vis få stallet opp de vognene man har tenkt å hogge :roll:
Trur ikke sporveien kommer til å hogge en eneste vogn (bortsett fra noen vogner fra en av v¨re svenske nabobyer!
De rundt 20 DÜWAG vognene representerer jo en viss salgsverdi, veit ikke hvordan bruktmarkedet på sporvogner er, men jeg kan vell tru at man kan få mellom 500 000 og en milion norske kroner per vogn!

Andreas
Skriv svar