[SvD] SL Access ytterligare försenat

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:
Patrick skrev:
bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?
Om Bruse hade åkt med Tvärbanan eller Nockebybanan (och andra konduktörbesatta banor) hade han upptäckt att det är just det dom har - dvs handhavda kortläsare! Men å andra sidan behöver dom kanske inte använda dom så ofta ännu.
Menar du att det ska springa runt konduktörer på ledbussarna. Är det inte trångt i gångarna som det är?
Du påminner mig om rollfiguren "Coach" i Cheers, som går på TV6 på kvällarna. :wink:

Du frågar ju om viseringsgubborna och gummorna ska ha handhavda kortläsare. Patrick svarar att sådana finns, genom att exemplifiera med konduktörerna. Då frågar du om han menar att det ska vara konduktörer på bussarna. Lite tankspridd efter Hjulmarknaden förstås? :mrgreen:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev: Du frågar ju om viseringsgubborna och gummorna ska ha handhavda kortläsare. Patrick svarar att sådana finns, genom att exemplifiera med konduktörerna. Då frågar du om han menar att det ska vara konduktörer på bussarna. Lite tankspridd efter Hjulmarknaden förstås? :mrgreen:
Vem är tankspridd? Jag talar om bussarna.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:
daniel_s skrev: Du frågar ju om viseringsgubborna och gummorna ska ha handhavda kortläsare. Patrick svarar att sådana finns, genom att exemplifiera med konduktörerna. Då frågar du om han menar att det ska vara konduktörer på bussarna. Lite tankspridd efter Hjulmarknaden förstås? :mrgreen:
Vem är tankspridd? Jag talar om bussarna.
Ja, och det du frågade var:
bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?
Och svaret på det är alltså, att det är fullt möjligt att utrusta de kostnadskrävande viseringsgubborna och gummorna med handhavda kortläsare.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Även jag har skaffat ett 30-dagars accesskort. Och visst, det fungerar bra men det gjorde å andra sidan magnetkortet också. Men om vi ska behöva uppsöka ett SL-center när det är dags att ladda kortet så är det ju en rejäl försämring jämfört med tidigare när jag kunde köpa magnetkortet på Pressbyrån.

Det har tidigare nämnts möjligheter att betala via Internet och/eller autogiro, inget av detta är nämnt i broschyren jag fick i samband med köpet. En annan fördel med Access skulle vara förlustgaranti, och enligt broschyren är detta någonting som ska komma, fast inte förrän någon gång i framtiden eftersom utveckling av programvaran pågår. Med tanke på att kortet är minst två år försenat tycker jag att man borde ha haft tid att göra denna programmering.

Under somrarna brukar det stå SL-personal på hållplatserna vid bl.a. Skansen och Gröna Lund och släppa på de som har kort via mittdörrarna. Kommer denna service att fortsätta, d.v.s. kommer denna personal att utrustas med handläsare?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Och svaret på det är alltså, att det är fullt möjligt att utrusta de kostnadskrävande viseringsgubborna och gummorna med handhavda kortläsare.
Idag noterade jag en sådan läsare hängande runt halsen på "viseringsgubben" på fyrans hållplats vid Tekniska högskolan/Östra station.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag läste på i broschyren om Accesskorten.
Läste om hur man laddar dem! Det verkar gå utmärkt att ställa sig i kö bakom någon som håller på med betalning i laddningsautomaten, och när han eller hon är färdig med betalningen så snabbar man sig på och sticker fram sitt eget kort till läs- och skrivenheten!

Förmodligen kan man få SL att flytta beloppet från bedragarens kort till sitt eget, men i alla fall. Jag skulle vilja att det ingick i rutinen att man först håller upp kortet för avläsning, sedan betalar man för laddning, och sedan kan bara det kort man först presenterade för maskinen laddas! Vet inte om detta har potential att bli ens ett litet problem. Men det skulle kännas tryggare, på något vis!

Undra föresten när man kommer att kunna ladda korten i dessa terminaler? Och hur länge kommer man att ha dubbla system? Antar att alla terminskort som lämnas ut nu är Accesskort.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

När tråden ändå är uppe, broschyren som kom med vårens säsongkort verkade inte vara omgjord sedan höstens, fortfarande samma oåtskillda blandning av grundläggande användningsinformation och sådant som bara de mest insnöade bryr sig om. Men någon har roat sig att ta nya bilder, eller photoshoppa om dem till gröna kort ;-)
rojje

Inlägg av rojje »

LÅ1 skrev:Antar att alla terminskort som lämnas ut nu är Accesskort.
Tyvärr inte. Samma "gamla" terminskort som förut.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Jag trodde att jag skulle kunna tanka på Access-kortet i automaterna på en del tunnelbanestationer, men nyår kom och gick och automaterna förblev inaktiverade. När jag inte längre kunde vänta köpte jag ett kort på Pressbyrån och då blev det den gamla modellen. Ett par dagar senare frågade jag på SL-center om jag kunde byta in det mot ett Access-kort, men det gick inte. (I efterhand insåg jag att SL mailat om att köpa kort på nätet, av någon anledning hade det fastnat i spamfiltret.)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Jag läste på i broschyren om Accesskorten.
Läste om hur man laddar dem! Det verkar gå utmärkt att ställa sig i kö bakom någon som håller på med betalning i laddningsautomaten, och när han eller hon är färdig med betalningen så snabbar man sig på och sticker fram sitt eget kort till läs- och skrivenheten!
Jag läste nog slarvigt!
Man måste "visa" kortet för terminalen innan man betalar. Och sedan hålla upp det igen eftersom betalningen lagras på kortet.

Förutom att detta hindrar att någon annan själ laddningen så hindrar det ju också att man betalar först och sedan upptäcker att kortet ligger hemma på hallbordet! :)

Ett minus är att man inte kan säga att det nya (virtuella) 30-dagarskortet skall gälla direkt efter att det befintliga går ut. Är man osäker måste man först göra en inspektion av kortet för att se när det går ut och komma ihåg det när man anger första giltighetsdag för det nya.
NerdBoy skrev:Jag trodde att jag skulle kunna tanka på Access-kortet i automaterna på en del tunnelbanestationer, men nyår kom och gick och automaterna förblev inaktiverade. När jag inte längre kunde vänta köpte jag ett kort på Pressbyrån och då blev det den gamla modellen. Ett par dagar senare frågade jag på SL-center om jag kunde byta in det mot ett Access-kort, men det gick inte. (I efterhand insåg jag att SL mailat om att köpa kort på nätet, av någon anledning hade det fastnat i spamfiltret.)
Den enda automat jag sett i drift är den inne i SL-center vid Sergels torg. Kanske är den bara öppen när det finns en värd som kan hjälpa till för dem som får problem?

Avlysnade ett samtal på T-banan. Fick då höra att de som abonnerar på kort får ett nytt kort vid varje tillfälle! Undra hur man löser det. Slutar med abonnemang?
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

I stort sett fungerar kortet mycket bra rent tekniskt på både tunnelbana, pendeltåg och bussar. Några gånger har det visserligen fallerat på bussen men det har tydligen berott på att föraren glömt att logga in.

Värre är det när man viserar SL-Access med handterminaler. För ett par veckor sedan åkte jag Djurgårdsfärjan och hon som kontrollerade fick pröva med terminalen i flera olika vinklar innan den äntligen lyste grön. Detta är väl inget större problem en vinterdag när det inte är så många resenärer och de flesta inte heller har SL-Access men hur ska det gå under sommaren när många ska hem från Skansen och Grönan och SL-Access blivit vanligare? Det kommer ju att ta en halv evighet att gå ombord!

Vad som är riktigt uruselt är däremot tillgängligheten när det gäller att ladda sitt kort. F.n. är det bara på några enstaka ställen, främt SL-Center, som detta går. Jag har själv två kompisar som köpt SL-Access men övergått till det gamla magnetkortet igen p.g.a. att det inte gick att ladda på bekvämt avstånd från vare sig bostaden eller arbetsplatsen. Systemet fungerar ju uppenbarligen, varför slår man inte på de automater som finns på stationerna? Värdar ska inte behövas, det är bara att läsa instruktionerna på skärmen.

När man laddar sitt kort i automaten så föreslår den att kortet ska gälla från dagens datum även om kortet gäller några dagar till. Hade det verkligen varit så svårt att programmera så att den ställde sig på dagen efter att den nuvarande biljetten går ut. Sen borde man kunna ändra framåt i tiden om man av någon anledning vill ha ett glapp i giltigheten, men inte bakåt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BosseW skrev:När man laddar sitt kort i automaten så föreslår den att kortet ska gälla från dagens datum även om kortet gäller några dagar till. Hade det verkligen varit så svårt att programmera så att den ställde sig på dagen efter att den nuvarande biljetten går ut. Sen borde man kunna ändra framåt i tiden om man av någon anledning vill ha ett glapp i giltigheten, men inte bakåt.
Håller helt med dig där! Det minsta man kunde begära är att man får upplysning om hur länge kortet gäller utan att först behöva göra en inspektion av biljetterna på kortet och därefter ladda.

Jag fick reda på att varje kort har två "fack" för biljetter. Därför kan man vid kortinspektion först få reda på att biljetten redan har gått ut, och sedan får man bläddra fram nästa biljett för att se när den går ut! Det lät på trafikvärden som om den alltid visar biljett 1 först vid inspektion, inte den nu gällande! När man köper nya 30-dagars biljett så lär den lagras den som biljett 1 varannan månad och som biljett 2 varannan. (Åtminstone om man konsekvent köper ny biljett innan den gamla har gått ut!)

Likaså visar alla spärrar och viseringsapparater gult som varning för att biljetten snart går ut även om det finns en ny biljett på samma kort som tar vid direkt.
Användarens profilbild
Jonas1968

Inlägg av Jonas1968 »

BosseW skrev:I stort sett fungerar kortet mycket bra rent tekniskt på både tunnelbana, pendeltåg och bussar. Några gånger har det visserligen fallerat på bussen men det har tydligen berott på att föraren glömt att logga in.

Värre är det när man viserar SL-Access med handterminaler. För ett par veckor sedan åkte jag Djurgårdsfärjan och hon som kontrollerade fick pröva med terminalen i flera olika vinklar innan den äntligen lyste grön. Detta är väl inget större problem en vinterdag när det inte är så många resenärer och de flesta inte heller har SL-Access men hur ska det gå under sommaren när många ska hem från Skansen och Grönan och SL-Access blivit vanligare? Det kommer ju att ta en halv evighet att gå ombord!
Förhoppningsvis så fungerar det kanske bättre när man trimmat in terminalerna och personalet lärt sig hur man enkelt skall läsa av korten.
BosseW skrev:När man laddar sitt kort i automaten så föreslår den att kortet ska gälla från dagens datum även om kortet gäller några dagar till. Hade det verkligen varit så svårt att programmera så att den ställde sig på dagen efter att den nuvarande biljetten går ut. Sen borde man kunna ändra framåt i tiden om man av någon anledning vill ha ett glapp i giltigheten, men inte bakåt.
Varför över huvud taget ha ett system där man vid köp måste bestämma första giltighetsdatum. I Örebro län så kan man köpa eller ladda in en period men perioden börjar gälla först vid första resan. Laddar man in en ny period medan den gamla fortfarande har giltighetstid kvar så aktiveras den nya först vid första användande efter det att den gamla perioden gått ut. Om detta funkar i Örebro som kör det gamla Scanpointsystemet så varför kan detta moderna system inte få samma funktion?
C30

Inlägg av C30 »

Försäljning av korten är nu igång i samtliga T-baneautomater. Även sortimentet har utökats.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

C30 skrev:Försäljning av korten är nu igång i samtliga T-baneautomater. Även sortimentet har utökats.
Bra, då väntar vi bara på att kunna registrera kortet för att kunna få förlustgaranti samt möjligheten att i lugn och ro betala tankningen på Internet och sedan ladda det i automaten. Har för mig att det fanns detta menyval i nov-dec men detta har tagits bort nu.

Jag laddade mitt kort i förra veckan och har för mig att det dök upp en möjlighet att ladda 72-timmarskort vilket kommer att bli aktuellt i slutet av maj när jag får besök av en kompis från Malmö. Frågan är bara var man får själva kortet ifrån. Att först stå i kö och hämta ett kort för att sedan gå till en automat och ladda det verkar inte helt genomtänkt med tanke på att 72-timmarskort normalt sett bara laddas en gång.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

C30 skrev:Försäljning av korten är nu igång i samtliga T-baneautomater. Även sortimentet har utökats.
Med kort menar du virtuella kort på de fysiska kort som inte tillhandahålls vid dessa automater! Antar jag!

BosseW skrev: Jag laddade mitt kort i förra veckan och har för mig att det dök upp en möjlighet att ladda 72-timmarskort vilket kommer att bli aktuellt i slutet av maj när jag får besök av en kompis från Malmö. Frågan är bara var man får själva kortet ifrån. Att först stå i kö och hämta ett kort för att sedan gå till en automat och ladda det verkar inte helt genomtänkt med tanke på att 72-timmarskort normalt sett bara laddas en gång.
Hur mycket kostar blanka kort för SL? Att lägga ut dem vid automaterna kanske ger onödigt stort svinn? Men om de finns att hämta i spärrar och kanske också i Pressbyrån så har man väl minimerat problemet. I ditt fall så är det väl en god idé att skaffa de blanka kort som behövs i förväg, som en service åt dina gäster. Det förutsätter förstås att du möter dem redan innan de behöver korten!

När alla biljetter säljs på dessa kort, via automater, kommer då all sådan försäljning att upphöra i Pressbyrån? Singelbiljetter kanske blir kvar i pappersform? Men det finns det ju automater för redan nu, på en del platser!

Vill minnas att jag någon gång hört eller läst en antydan om att man kommer att ta betalt för de fysiska korten i framtiden! Eller har jag bara drömt det? I så fall finns det ju incitament till att samla på sig sådana nu! T.ex. för gäster.

Någon som har erfarenhet av kortens fysiska hållbarhet? Tål de att bli lätt böjda, t.ex. i en bakficka på jeans? Eller riskerar man då att sitta sönder dem?
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

LÅ1 skrev: Hur mycket kostar blanka kort för SL? Att lägga ut dem vid automaterna kanske ger onödigt stort svinn? Men om de finns att hämta i spärrar och kanske också i Pressbyrån så har man väl minimerat problemet.
Jag har bara lite svårt att tro att någon skulle vara intresserad av att stjäla dessa kort. Man kan ju knappast använda dem till någonting utan att ladda dem.
LÅ1 skrev: När alla biljetter säljs på dessa kort, via automater, kommer då all sådan försäljning att upphöra i Pressbyrån? Singelbiljetter kanske blir kvar i pappersform? Men det finns det ju automater för redan nu, på en del platser!
Jo men dessa kräver ju att man har ett bankkort att betala med. Men även om nästan alla har det så finns det fortfarande ett fåtal som inte har det. Så jag förmodar att det måste finnan något alternativt betalningssätt kvar. I sammanhanget kan jag nämna att kompisen som kommer upp inte ens har ett bankkonto. Men det får vi ju lösa genom att jag betalar med mitt kort och får kontanter av honom.
LÅ1 skrev: Vill minnas att jag någon gång hört eller läst en antydan om att man kommer att ta betalt för de fysiska korten i framtiden! Eller har jag bara drömt det? I så fall finns det ju incitament till att samla på sig sådana nu! T.ex. för gäster.
Jag har hört att tanken är att de så småningom ska kosta 10 kr, så det är ju en överkomlig summa. Sen är det väl inget som hindrar att t.ex. min kompis behåller sitt kort och laddar det nästa gång han kommer upp. Korten kan ju laddas 6 år från räknat från första laddningen. Å andra sidan minns jag när dåvarande Sparbanken i mitten av 80-talet införde telefonbanken. I broschyren stod det att det var gratis i början men att det senare skulle kosta 2 kr per samtal. Denna kostnad infördes aldrig. Samma sak med ATG som tänkte införa en avgift på 10 % av eventuell vinst om man spelade på nätet. Kanske blir det samma sak med SL-korten.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BosseW skrev:Jag har bara lite svårt att tro att någon skulle vara intresserad av att stjäla dessa kort. Man kan ju knappast använda dem till någonting utan att ladda dem.
Inte? Har du inte sett SL:s affischer? Man kan ju bygga en modell av Stadshuset av dem! :D
Man kan nog leka med dem på många sätt! Eller bara sprida ut dem på golvet för att sabba!
De som vill kan nog hitta på både det ena och det andra! :wink:

Hur stort problem det skulle vara är svårt att säga!
Tranquility

Inlägg av Tranquility »

LÅ1 skrev:
BosseW skrev:Jag har bara lite svårt att tro att någon skulle vara intresserad av att stjäla dessa kort. Man kan ju knappast använda dem till någonting utan att ladda dem.
Inte? Har du inte sett SL:s affischer? Man kan ju bygga en modell av Stadshuset av dem! :D
Man kan nog leka med dem på många sätt! Eller bara sprida ut dem på golvet för att sabba!
De som vill kan nog hitta på både det ena och det andra! :wink:

Hur stort problem det skulle vara är svårt att säga!
Just det jag markerat i citatet tror jag skulle vara det största problemet. Det är bara att se hur det kan se ut kring Metroställ och andra ställ där saker dels ut gratis efter att den kreativa ungdomen alt. kreativa fyllskallar varit framme.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

BosseW skrev:Jag har hört att tanken är att de så småningom ska kosta 10 kr, så det är ju en överkomlig summa.
Härvarande länstrafikbolag (kommunen alltså) tar en pant på 20 kr för korten. Ingen kostnad alltså, men en pant, och det känns ju synnerligen rimligt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar