Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
En förstudie är i spårbyggarsammanhang en väl definierad fas i planeringsprocessen, så man kan som jag ser det verkligen se detta som startskottet. Sedan är det ju förstås en del vatten som ska rinna under broarna innan spårvagnarna börjar rulla...
Noterar också att benämningen är Spårväg Syd och inte något annat.
/Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den tisdag 25 november 2008 9:31, redigerad totalt 1 gånger.
Åh, Spårväg syd - klart det är en spårväg. Inte en banan (läs frukt).
Det var på ABC förut. Jag saknar dock en viktig länk, Hagsätra-Älvsjö. Antingen med en förlängd 19, eller så ska spårävgen gå dit. Den tomma snutten är tokig.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Åh, Spårväg syd - klart det är en spårväg. Inte en banan (läs frukt).
Det var på ABC förut. Jag saknar dock en viktig länk, Hagsätra-Älvsjö. Antingen med en förlängd 19, eller så ska spårävgen gå dit. Den tomma snutten är tokig.
Det är väl också lämpligt med nån förbindelse till Tvärbanan. Vad sägs om att slänga upp kontaktledning med spårvägsspänning på spåret Älvsjö-Liljeholmen? Eller är det för lågt i tak i tunneln?
Det vore väl förresten inte så dumt med en duobana Fruängen-Älvsjö så att man både kan köra spårvagnar och tunneltåg på samma spår...
bruse skrev:Åh, Spårväg syd - klart det är en spårväg. Inte en banan (läs frukt).
Det är väl också lämpligt med nån förbindelse till Tvärbanan. Vad sägs om att slänga upp kontaktledning med spårvägsspänning på spåret Älvsjö-Liljeholmen? Eller är det för lågt i tak i tunneln?
Det gick ju elektriska tåg där, så kontaktledning har funnits.
Det gick ju elektriska tåg där, så kontaktledning har funnits.
Problemet är att nå Älvsjö station, Liljeholmsspåret ansluter ju till Älvsjö Gbg.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
(s) har gått ut med en pressrelease där verkligheten beskrivs så här:
"Äntligen politisk enighet om Spårväg Syd!
- men fortfarande saknas finansiering
Igår kom moderaterna med det glädjande beskedet att en förstudie om Spårväg Syd ska påbörjas.
– Äntligen har moderaterna svängt så att vi nått politisk enighet kring Spårväg Syd som socialdemokraterna prioriterat i flera år, säger Lars Dahlberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd.
Idag behandlas budgeten för Stockholms läns landsting. Socialdemokraterna föreslår att pengar till Spårväg Syd avsätts i finansieringsplanen – sådana pengar saknas i borgarnas budgetförslag. En skugga hänger därför över Spårväg Syd-projektet. Var ska pengarna komma från? Vilket annat projekt är det som får stryka på foten när moderaterna saknar finansiering för Spårväg Syd?
– Det är beklagligt att borgarna ställer sig bakom projekt efter projekt utan att kunna presentera en hållbar finansiering. Nu står man med både Djurgårdslinjen och Spårväg Syd utan att pengarna för projekten finns. Nu hoppas jag att moderaterna tar till sig av fler av våra budgetförslag och även ställer sig bakom vår finansieringsplan där Språväg Syd finns med, säger Lars Dahlberg."
Ja, i och med att villaområdet väster om järnvägen vid Älvsjö sträcker sig i princip ända fram till spåren är väl det rimligaste alternativet för spårvägen mellan Älvsjöskogen och Älvsjö station att dra den i högläge över Västra stambanan, pendeltågsdepån, Nynäsbanan och Magelungsvägen. Den viadukten skulle också T-banan kunna vara med på. Alternativa möjligheter att föra in spårvägen till stationen är väl att bygga tunnel hela vägen, eller att bygga om hela spårområdet vid depån så att man kan klämma in spårvägsspåren väster om järnvägen (trädgårdarna får nog maka på sig lite också då) eller att riva de flesta villorna på östra sidan av Herr Stens väg.
ska bli intresant att se vad förstudien säger, gamla älvsjö har väll nånform av kulturmärkning?.
iövrigt borde spårväg syd åtminstone förlängas Älvsjö-Solberga-Västberga-Telefonplan. men det är kanske bara jag
Ident med Duospår till liljeholmen är klurig också.
Var skall depån byggas? Hittar inget om detta, eller tänker man sig att knyta ihop med Tvärbanan? Det är ju inget större avstånd och man får andra trafikmöjligheter.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Om Tvärbanans gren från Årstafältet hade byggts som planerats från början (1990-talet) så hade inte bara bytespunkt vid pendeltågens grenpunkt Älvsjö tillkommit och lite avsides Östberga och Liseberg fått spårväg och utan många spårresor utan byten hade kunnat förverkligas med denna "Tvärbana Syd". T ex Skärholmen/Kungens Kurva (IKEA m m) - Gullmarsplan, (kommande) Solna centrum - Älvsjömässan mm, mm. Nuvarande förslag utan koppling till befintlig Tvärbana har ju lite mindre möjligheter.
Misstänker att sträckan IKEA - Skärholmen kommer att vara den mest belastade vissa tider på dygnet! Dessutom skulle nog många uppskatta ett stort "banvagnsutrymme" på vagnarna på just den sträckan. Inte bara för barnvagnar utan också för skrymmande gods!
hubes skrev:
iövrigt borde spårväg syd åtminstone förlängas Älvsjö-Solberga-Västberga-Telefonplan. men det är kanske bara jag
Ident med Duospår till liljeholmen är klurig också.
Kan hålla med alla som efterlyser en sammankoppling med Tvärbanan. Hubes ide om förlängning Älvsjö-Solberga-Västberga-Telefonplan skulle man ju kunna fortsätts på lämpligt sätt till Örnsberg - Vinterviken - Gröndal, eller något sådant. Men det är väl lite branta backar mellan Telefonplan och Örnsberg.
Kombinerar man det med en förlängning Älvsö - Årstaberg så kan man ju köra en ringlinje, om man nu skulle tycka att det var ändamålsenligt! (Förutsatt att körning åt alla håll är möjligt vid alla brytunkter så skulle man också få en alternativ körväg när luftledningen blir nerkörd under viadukten mellan Liljeholmen och Årstadal. Men det kanske bara har hänt en gång?)