Siemensvagnarna i Lissabon

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Siemensvagnarna i Lissabon

Inlägg av Olle »

Siemensvagnarna i Lissabon är endast 10 till antalet. När vi voro på plats gick 6 i trafik och 4 var kvar i vagnhallen. Kanske för att linjen var avkortad till Belém. Är det någon i församlingen som vet vilka två vagnar som står bredvid 510 på min bild nedan? Två vagnar utan reklam. Jag tycker inte vagnarna är så långa, 24 meter, nu när man vant sej med de långa vagnarna i de nya franska spårvägsstäderna. 36 och 40 meter är många vagnar därstädes.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: Siemensvagnarna i Lissabon

Inlägg av Bussmicke »

Trevligt, dock hade jag svårt för helreklamen
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Olle skrev:Bild

Bild
Trevligt! Ser också att du fått med ett par äldre vagnar i bakgrunden. Museitrafik eller blandar de äldre och nyare vagnar?
Magst

Inlägg av Magst »

Trevligt! Ser också att du fått med ett par äldre vagnar i bakgrunden. Museitrafik eller blandar de äldre och nyare vagnar?
Alla linjer förutom just linje 15 (d.v.s. linje 12, 18, 25 och 28) går med äldre 2-axlade vagnar ursprungligen från 30-talet.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Magst skrev:
Alla linjer förutom just linje 15 (d.v.s. linje 12, 18, 25 och 28) går med äldre 2-axlade vagnar ursprungligen från 30-talet.
Även på linje 15 går det en del äldre vagnar mellan ledvagnarna.

Bobban

Inlägg av Bobban »

Min erfarenhet av dessa vagnar var att dem var väldigt högljuda att åka i. För att vara en någorlunda ny vagn så lät dem väldigt mycket.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Olle skrev:
Magst skrev:
Även på linje 15 går det en del äldre vagnar mellan ledvagnarna.

Är det inte så att det går äldre vagnar kvällstid på linje 15? Så minns jag det från 2007 i alla fall.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Karsten skrev:
Är det inte så att det går äldre vagnar kvällstid på linje 15? Så minns jag det från 2007 i alla fall.
Jomenvisst är det så. Eftersom tunnelbanenätet är så otroligt ologiskt uppbyggt blir det många byten vilket tar tid, och från Biaxa på kvällen var det enklast att ta 15 till Cais do Sodré och sedan tunnelbanan därifrån till hotellet. Och då blev det gammelvagn på kvällarna.

Bild

Skriv svar