Norrköping: Ännu mer spårväg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Norrköping: Ännu mer spårväg

Inlägg av bark »

I Norrköping har stadsbyggnadskontoret beställt en utredning om att dra vidare spårvägen till ett utbyggt Brånnestad. Det skulle väl i så fall innebära att man måste passera E66 (Jaja, den heter E22. Kan väl inte jag hålla reda på att femtifemman bytte namn igen 1992)

Artikeln i Folkbladet
Harald
Kontakt:

Re: Norrköping: Ännu mer spårväg

Inlägg av Harald »

Femtifemman :?: :? :o Du menar väl riksväg 4. :mrgreen:
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

bark skrev:I Norrköping har stadsbyggnadskontoret beställt en utredning om att dra vidare spårvägen till ett utbyggt Brånnestad. Det skulle väl i så fall innebära att man måste passera E66 (Jaja, den heter E22. Kan väl inte jag hålla reda på att femtifemman bytte namn igen 1992)

Artikeln i Folkbladet
Vore det inte enklare att bygga ut villaområden längs Finspångsvägen i stället för i Brånnestad?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
20581000184197

Inlägg av 20581000184197 »

Harald skrev:Femtifemman :?: :? :o Du menar väl riksväg 4. :mrgreen:
...som däremellan hetat riksväg 15:
4=>15=>E66=>E22!

Men visst är trevligt om det blir mera spårväg. Men jag väntar med att glädja mig tills utbyggnaden till Hageby kommit igång. Hur var det nu? Blev det något definitivt beslut och när skulle man i så fall starta enligt det?
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

20581000184197 skrev:...som däremellan hetat riksväg 15:
4=>15=>E66=>E22
Det var nog rv15 jag egentligen tänkte på.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad ska man söka på för att få rätt träff på t.ex. eniros kartor? Jag får upp fyra Brånnestad, två pekar på / i närheten av Navestad och två som ligger där det enligt kartan inte finns mycket bebyggelse. Är det träffen som är en bit söder om Navestad som är rätt träff?
Xist

Inlägg av Xist »

Brånnestad i folkmun (f.ö uttalat Brånnesta) är gatorna Brånnestadsgatan, Murkelgatan, Tryffelgatan och Kummelgatan. Det senaste tillskottet i området är Kantarell-, Lärksopps-, Björksopps-, Smörsopps-, och Stensoppsgatorna.

Man planerar utbyggnad av området från Syrisk Ortodoxa Kyrkan S:t Kyriakos söderut längs Söderköpingsvägen / E22. Där är det nu ett stort jordbruksfält, som sträcker sig från E22 mot Rambodal. Kommunen har för området en plan som jag f.n inte hittar.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Xist skrev:Brånnestad i folkmun (f.ö uttalat Brånnesta) är gatorna Brånnestadsgatan, Murkelgatan, Tryffelgatan och Kummelgatan. Det senaste tillskottet i området är Kantarell-, Lärksopps-, Björksopps-, Smörsopps-, och Stensoppsgatorna.

Man planerar utbyggnad av området från Syrisk Ortodoxa Kyrkan S:t Kyriakos söderut längs Söderköpingsvägen / E22. Där är det nu ett stort jordbruksfält, som sträcker sig från E22 mot Rambodal. Kommunen har för området en plan som jag f.n inte hittar.
Aha! På kartan på eniro.se så finns det gator som på flygfotot bara är åker :wink:

Det här är alltså ungefär en påbyggnad/avgrening på Navestad/Ringdansenutbyggnaden.
Användarens profilbild
Olle L

Inlägg av Olle L »

Xist skrev:Brånnestad i folkmun (f.ö uttalat Brånnesta) är gatorna Brånnestadsgatan, Murkelgatan, Tryffelgatan och Kummelgatan. Det senaste tillskottet i området är Kantarell-, Lärksopps-, Björksopps-, Smörsopps-, och Stensoppsgatorna.

Brånnestad har haft järnvägsstation. Mellan 1893 och 1966 gick Vikbolandsbanan genom byn.
Se boken "Järnvägsminnen 3" av Harry Harryson och Willy Forsström.
Stationen låg vid nuvarande Murkelgatan.

På den tiden fanns inget Navestad. Det området byggdes i slutet av 60-talet.
När jag bodde i Navestad på 70-talet var Brånnestad en by som man såg på andra sidan motorvägen.
Jag har inget minne av att ha varit där.

Det är lite märkligt att Norrköpings kommun diskuterat utbyggnad av spårvägen till Navestad ungefär lika länge som järnvägen dit varit nedlagd...
Tänk om järnvägen kunde ha behållits/breddats i stället! Med spåranslutning till spårvägen vid Östra Station/vagnhallen.
Men då hade nuvarande E22 fått gå någon annanstans. Och Hageby Centrum hade inte kunnat ligga där det ligger i dag.
Lagt spår ligger!
Skriv svar