Jo, men vad jag syftade på är att det redan finns ekonomiska styrmedel...det är bara att de verkar i motsatt riktning!Erik Sandblom skrev: ....Men för att få folk att sluta resa allihopa samtidigt så kan det vara bra att införa ekonomiska styrmedel. Det är inte fult att belöna den som cyklar till jobbet, flyttar närmare jobbet eller som åker tunnelbana en timme tidigare eller senare.
Jag anser visserligen att det behövs ringspårvägar och t-bana till Nacka. Men dessa kommer garanterat inte att bli klara i samma ögonblick som det uppstår trängsel på t-banans röda linje, eller hur? Därför behöver man fundera på hur man kan påverka efterfrågan och uppmuntra till nya beteenden.
de heter "övertid" och "kontrolleras" av facket.
istället för att försöka skapa incitament för att motverka denna "kraft" så kan man fundera på om man kan omformulera
den så att den skapar den flexibillitet vi önskar
(samt fortfarande behåller det skydd som vi kanske också önskar).
Noterade precis Daniels kommentar som säger? att man ska ge upp att försöka påverka när folk vill jobba då det bara går att påverka på landsbyggden ...om det går någonstans? Daniel kommenterar bara Thomas B kommentar men den tycks gilltig generellt? vet inte om jag är övertygad om det...
t.ex. kanske inte övertid ska definieras mha av fast klockslag som ofta görs i kontrakt. dvs vid 2000 blir det B tid vid 2200 blir det C tid
utan i stället att efter 8 arbetade timmar per 24h så blir det B tid
efter 4h B-tid per 24h så blir resten C-tid all tid över 16h
ni fattar säkert konceptet (som kanske inte fungerar....vet bara att jag tycker att vi ska undvika lager på lager av styrmedel)
Dan
PS väntar med spänning på mothuggen om kostnad för trafik under hög respektive låg trafik.....