Ny hemsida om spårvagnar...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny hemsida om spårvagnar...
Får väl göra lite reklam för den nya hemsidan om svenska spårvagnar...http://www.svenskasparvagnar.se
Just nu bara Göteborg men mycket mer på gång..
Just nu bara Göteborg men mycket mer på gång..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Ny hemsida om spårvagnar...
Väntar på mer på gång...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
http://ungdomsbladet.se/sparvagnarshemsida/736ute.jpg
Och vad finner man på den nya hemsidan om inte en (svedd?) pedalåtta som står och trycker i en vagnhall. Jag visste väl att pedalåttan skulle finnas någonstans
Och vad finner man på den nya hemsidan om inte en (svedd?) pedalåtta som står och trycker i en vagnhall. Jag visste väl att pedalåttan skulle finnas någonstans

Satsa på Spårvägarna
-
http://ungdomsbladet.se/sparvagnarshemsida/736ute.jpg
Kanske funkar bättre med en vanlig länk, f-n nu syns det ju inte att det är en pedalåtta för att bilden var så stor, och inte kommer man åt "ändra" heller...
Kanske funkar bättre med en vanlig länk, f-n nu syns det ju inte att det är en pedalåtta för att bilden var så stor, och inte kommer man åt "ändra" heller...
Satsa på Spårvägarna
Kan du inte minska ned den och publicera om den och editera det inlägget. Ser ut å va en fin bild, men som du säger, jag ser en låda heheStefan_Brännström skrev:http://ungdomsbladet.se/sparvagnarshemsida/736ute.jpg
- Stefan Widén
Härligt med lite konkurens på området. Det ökar ju kraven på SSS sida att höja ribban ytterligare....
ska bli kul att se vad Herr webbmästare har i bakfickan
/Stefan
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Inte mycket. Vår hemsida är inte bättre än vad den fylls på med, från medlemmarna. Det är inte jag som ska göra allt, skriva plåta samla data. Det tycker jag alla medlemmar ska och bör göra.Stefan Widén skrev:Härligt med lite konkurens på området. Det ökar ju kraven på SSS sida att höja ribban ytterligare....
/Stefan
Så vad har medlemmarna i sina bakfickor?
Däremot sker mycket enligt 80/20 principen. Just nu är jag inte i 80-fasen, gör en massa, som inte syns. Flyttar runt, finjusterar, optimerar och förbättrar småsaker.
Ett exempel: flytta hela Vagnhallsdatabsen från MS Access och ASP till MySQL och PHP. Innebär att alla sidor måste göras om. Tre gånger; svenska engelska tyska. För ni har väl inte missat Vagnhallen, en databas med alla vagntyper som funnits i norden, samt samtliga bevarade museivagnar i norden. Eller rättare sagt, databasen är inte bättre än vad medlemmarna bidrar med. Så vad har medlemmarna i sina bakfickor?
Ja våran hemsida ska bli bättre uppdaterad...gäller bara hitta info om Norrköping o Sthlm spårtrafik, vilket inte är så enkelt. En hemsida måste alltid hållas uppdaterad också! Så har någon nån information
norrköping och sthlm så säg till!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Förvisso, kanske det är svårt att hitta data om spårvägar i andra städer, möjligen är det ju därför i allafall jag inte ens tänker tanken att göra en sida om annat än Norrköping.alex87 skrev:Ja våran hemsida ska bli bättre uppdaterad...gäller bara hitta info om Norrköping o Sthlm spårtrafik, vilket inte är så enkelt. En hemsida måste alltid hållas uppdaterad också! Så har någon nån information
Nu har jag ju inte ens kommit till skott med det, även om jag har en gamla liggande. Men visst skriv gärna, de har jag inget emot. Däremot kanske jag inte är så jätteintresserad
av att släppa ut alla data sådär hux flux ut i cyberrymden utan att ha egen kontroll på det. Lycka till !
-
Är det någon som har någon teori om varför den här tråden ser så konstig ut i min dator/bildskärm? Det fattas en massa av inläggen ute i högerkanten,
så att jag inte kan se allt som står, detta utan att det dyker upp en rullningslist för förflyttning av sidan i sidled. Kan det vara den stora bilden som
orsakar det på något sätt, men varför då just hos mig?
så att jag inte kan se allt som står, detta utan att det dyker upp en rullningslist för förflyttning av sidan i sidled. Kan det vara den stora bilden som
Det blir såi Firefox, inte IE.Med hänvisning till våra regler http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=18847 har jag ändrat bildens visning till en länk istället.20581000184197 skrev:Är det någon som har någon teori om varför den här tråden ser så konstig ut i min dator/bildskärm? Det fattas en massa av inläggen ute i högerkanten,
Ja men du behöver ju inte ens bry dig om att hemsidan finns att kolla på, det är väl trevligt att vissa har ett intresse av det....leifd skrev:Förvisso, kanske det är svårt att hitta data om spårvägar i andra städer, möjligen är det ju därför i allafall jag inte ens tänker tanken att göra en sida om annat än Norrköping.alex87 skrev:Ja våran hemsida ska bli bättre uppdaterad...gäller bara hitta info om Norrköping o Sthlm spårtrafik, vilket inte är så enkelt. En hemsida måste alltid hållas uppdaterad också! Så har någon nån information
Nu har jag ju inte ens kommit till skott med det, även om jag har en gamla liggande. Men visst skriv gärna, de har jag inget emot. Däremot kanske jag inte är så jätteintresserad
av att släppa ut alla data sådär hux flux ut i cyberrymden utan att ha egen kontroll på det. Lycka till !

Hur mycket egenkontroll har du på en hemsida då? Du vet förvisso vad du skriver, men allting går att kopiera och lägga över på en annan sida oavsett om det ursprungligen kommer från din eller någon annans sida. Internets nackdel...leifd skrev:Däremot kanske jag inte är så jätteintresserad av att släppa ut alla data sådär hux flux ut i cyberrymden utan att ha egen kontroll på det. Lycka till !

Ja jag vet att det är ett lagbrott att kopiera utan tillstånd. Men hur många gånger har man inte sett det ändå här på internet?
Ja det är klart det går att kopiera, men och? Vi gör en hemsida så att intresserade ska kunna hitta allt på samma ställe.Bobban skrev:Hur mycket egenkontroll har du på en hemsida då? Du vet förvisso vad du skriver, men allting går att kopiera och lägga över på en annan sida oavsett om det ursprungligen kommer från din eller någon annans sida. Internets nackdel...leifd skrev:Däremot kanske jag inte är så jätteintresserad av att släppa ut alla data sådär hux flux ut i cyberrymden utan att ha egen kontroll på det. Lycka till !![]()
Ja jag vet att det är ett lagbrott att kopiera utan tillstånd. Men hur många gånger har man inte sett det ändå här på internet?
Och? Stöld av upphovsrättsligt material är inte ok ändå.alex87 skrev:Ja det är klart det går att kopiera, men och? Vi gör en hemsida så att intresserade ska kunna hitta allt på samma ställe.Bobban skrev:Hur mycket egenkontroll har du på en hemsida då? Du vet förvisso vad du skriver, men allting går att kopiera och lägga över på en annan sida oavsett om det ursprungligen kommer från din eller någon annans sida. Internets nackdel...leifd skrev:Däremot kanske jag inte är så jätteintresserad av att släppa ut alla data sådär hux flux ut i cyberrymden utan att ha egen kontroll på det. Lycka till !![]()
Det har jag inte sagt. Om ni nu inte tycker det är intressant med en hemsidan så bry er inte.
Jodå, vi väntar med spänning på att den fylls med massor av information.alex87 skrev:Det har jag inte sagt. Om ni nu inte tycker det är intressant med en hemsidan så bry er inte.
Okej, jag var ju medveten om att det var känsligt att skriva som jag gjorde. Ber om ursäkt för fottrampetalex87 skrev:Ja men du behöver ju inte ens bry dig om att hemsidan finns att kolla på, det är väl trevligt att vissa har ett intresse av det....leifd skrev:Förvisso, kanske det är svårt att hitta data om spårvägar i andra städer, möjligen är det ju därför i allafall jag inte ens tänker tanken att göra en sida om annat än Norrköping.alex87 skrev:Ja våran hemsida ska bli bättre uppdaterad...gäller bara hitta info om Norrköping o Sthlm spårtrafik, vilket inte är så enkelt. En hemsida måste alltid hållas uppdaterad också! Så har någon nån information

Men vad jag egentligen menar är att om man ska ha en hemsida om spårvägen i en viss stad, så är det ju kanske bra att man känner till lite om sagda spårväg själv innan man skriver.
Jag skulle ju kunna skicka på dej en massa material, antingen sånt som är exakt riktigt och av hög kvalitet. men jag skulle ju även kunna kasta ihop något halvdant som kanske inte ens var rätt.
Har ju svårt att se att du skulle kunna avgöra vad som är rätt eller fel, om du inte känner till något om sagda spårväg. Därför skulle i allafall jag akta mej att tigga material som du gjorde, men de är ju ditt val.
Möjligen kommer det väl upp någon sida om "min stad" men det blir då det finns tid och framför allt då det finns ett bra material av hög kvalitet.
Nån slags spin-off eller nåt till den här idén:
Vad sägs om att låta någon lämplig grupp, t.ex. betalande medlemmar i spårvägssällskapet, lägga upp egna sidor på spårvägssällskapets server, där det tydligt framgår att det är en enskild medlems sida och reglerna är att sidans innehåll håller sig till "rätt" ämnen (t.ex. spårtrafik, färjan i Strausberg eftersom den körs med kontaktledning, trådbussar, kanske vanliga bussar) (till tillräckligt stor andel - att tipsa om resmål längs spårbunden trafik som en halvparantes till text/bilder om/kring en spårväg kan kanske vara okej)
Exempel såhär: adress: http://medlem.sparvagssallskapet.se/~nickname/ och kanske nån automagi som automatiskt prånglar ut info att sidan inte är spårvägssällskapets utan en enskild medlens, om motsvarande text inte redan finns med i sidan?
Jämför litegranna men inte helt med norska postvagnas bilduppladdningsfunktion bildvogna.
Visst finns t.ex. flickr och liknande tjänster, och visst ingår det ofta visst hemsideutrymme hos de flesta internetleverantörer, men det är ju svårt att få till mer än just bara bildvisning och lite enklare bildbeskrivningar på flickr, och om man gör en liten hemsida med en liten mängd info på det utrymme man har hos internetleverantören så är det stor risk att ingen hittar sidan.
Iofs finns redan länksidan. Tyvärr finns det inget lätt sätt att veta vilka av alla fina länkade sidor som uppdaterats sen sist. Det kanske vore en mycket trevlig och fräck funktion att lägga till, gärna kombinerad med nån RSS-funktion!

Jag avslutar med ett stort tack till alla er som har fina hemsidor!
Vad sägs om att låta någon lämplig grupp, t.ex. betalande medlemmar i spårvägssällskapet, lägga upp egna sidor på spårvägssällskapets server, där det tydligt framgår att det är en enskild medlems sida och reglerna är att sidans innehåll håller sig till "rätt" ämnen (t.ex. spårtrafik, färjan i Strausberg eftersom den körs med kontaktledning, trådbussar, kanske vanliga bussar) (till tillräckligt stor andel - att tipsa om resmål längs spårbunden trafik som en halvparantes till text/bilder om/kring en spårväg kan kanske vara okej)

Exempel såhär: adress: http://medlem.sparvagssallskapet.se/~nickname/ och kanske nån automagi som automatiskt prånglar ut info att sidan inte är spårvägssällskapets utan en enskild medlens, om motsvarande text inte redan finns med i sidan?
Jämför litegranna men inte helt med norska postvagnas bilduppladdningsfunktion bildvogna.
Visst finns t.ex. flickr och liknande tjänster, och visst ingår det ofta visst hemsideutrymme hos de flesta internetleverantörer, men det är ju svårt att få till mer än just bara bildvisning och lite enklare bildbeskrivningar på flickr, och om man gör en liten hemsida med en liten mängd info på det utrymme man har hos internetleverantören så är det stor risk att ingen hittar sidan.
Iofs finns redan länksidan. Tyvärr finns det inget lätt sätt att veta vilka av alla fina länkade sidor som uppdaterats sen sist. Det kanske vore en mycket trevlig och fräck funktion att lägga till, gärna kombinerad med nån RSS-funktion!

Jag avslutar med ett stort tack till alla er som har fina hemsidor!
Det går ju att ladda upp bilder i forumet. Räcker inte det? Tror de som vill ha egna hemsidor, redan har det. De som bara vill visa bilder, kan ju ladda upp dom i här i forumet.