Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Det bör gå.
Iaf så funkar det i Lettland, du måste bara lämna in en anmälan med tid och plats samt foto/video.
Ljudinspelningar ska dock inte gälla längre då dessa är för lätta att manipulera.
Mig veterligen så ska det funka med bildbevis i Sverige också.
Martin skrev:Kan ett foton som dessa användas för att bötfälla föraren i efterhand, eller måste han tas på "bar gärning"?
Ett foto går ju att manipulera, så tja... jag vet inte!
Men man diskuterade för en tid sedan att sätta kameror i fronten på bussar för att kunna bötfälla de som kör i kollektivkörfältet. Men det skulle väl kräva en lagändring eftersom man inte kan identifiera föraren med ett foto på av bilens bakvagn! Vore väll då bättre med samma typ av kamera som används för hastighetsövervakning och som fotograferar bilen framifrån så att föraren syns. Och en del fotar väl även samma bil bakifrån för att så många kör utan nummerplåt fram. (Att köra utan nummerplåt bak betyder att man kör utan kontrollmärke och anses väl som mer allvarligt formodligen.)
Att döma av tidigare debatter i detta forum, är det mer eller mindre säkerställt att man får sin lyxbil stulen om en bild av den publiceras på nätet utan att registreringsskyltarna maskerats. Så den här syndaren får väl i så fall sitt straff ändå...
Vet inte om de läser detta forum, de är nog inte så intresserade av spårvagnar och vi nämner ju inte i texten vad det är för bil, så de kommer inte hitta hit.
Man skulle kunna göra som här, vi har just nu en kampanj av en stor nyhetsportal där de publicerar bild och uppgifter om bilen samt ägaren av alla de (främst) lyxbilar som parkerat på handikapplatserna, som ju ligger närmast de inrättningar man vill besöka.
Dock så tycker jag att det ändå är väldigt tomt på handikapplatserna här jämfört med Sverige, där är det även vanliga svenssons som ställer sig i dem.
Det var den här tråden som startade diskution om lämpligheten att visa bilder med läsbar nummerplåt. Den diskutionen bröts sedan ut till en egen tråd!
Och apropå Bussmickes påpassligt tagna bilder så kan man ju undra vad det är för pucko till bussförare som stannar så långt från trotoarkanten så att passagerarna måste stiga av på gatan och som dessutom spärrar all östgående trafik på Flemmingatan alldeles efter en av stockholms mest trafikerade (och olycksdrabbade?) korsningar!
(För säkerhet skull är det väll bäst att säga att detta var ironiskt menat! Men att Bussmicke skall ha kredit för att han vara snabb med kameran och fångade situationen, det var ingen ironi!)
På framsidan hade bussen kört upp typ 3 cm bakom bilen och hängt sig på tutan till dess att bilen hade flyttat på sig.
Det funkar i det långa loppet för ingen stannar på busshållplatser om det kommer en buss eller vagn.
TonyM skrev:På framsidan hade bussen kört upp typ 3 cm bakom bilen och hängt sig på tutan till dess att bilen hade flyttat på sig.
Det funkar i det långa loppet för ingen stannar på busshållplatser om det kommer en buss eller vagn.
Men då går man ju miste om möjligheten att se trafikanterna gå rakt över motorhuven på bilen och såna grejer! Har sett det några gånger vid Stureplan. Naturligtvis har detta ingen långsiktig uppfostrande inverkan på bilförare (de förtränger snabbt en dylik kränkning), men däremot ett visst underhållningsvärde...
Det är helt ok att stanna på en busshållplats och släppa på och av folk enligt trafikförordningen dock med tillägget att man gör det utan att hindra bussen. Inte alltid så lätt att se om det kommer en buss eller inte i backspegeln. Jag säger inte att bilisten har gjort rätt (verkligen inte, han gör ju fel) men att han kanske trodde att han skulle hinna släppa av tjejen i tid.
Utrdag ut Trafikförordningen 3 kap. 54§:
"På en markerad hållplats för spårvagn, fordon i linjetrafik eller skolskjuts får andra fordon inte stannas eller parkeras annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för spårvägs-, linje- eller skolskjutstrafiken."
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Saxat från polisens hemsida ifredags: 11:28 CITY
TRAFIKHINDER, Hamngatan.
Busschaufförer ringer om att personbilar har parkerat i bussfilen. Kommunens parkeringsvakter informeras om händelsen.
David skrev:Det är helt ok att stanna på en busshållplats och släppa på och av folk enligt trafikförordningen dock med tillägget att man gör det utan att hindra bussen. Inte alltid så lätt att se om det kommer en buss eller inte i backspegeln. Jag säger inte att bilisten har gjort rätt (verkligen inte, han gör ju fel) men att han kanske trodde att han skulle hinna släppa av tjejen i tid.
Utrdag ut Trafikförordningen 3 kap. 54§:
"På en markerad hållplats för spårvagn, fordon i linjetrafik eller skolskjuts får andra fordon inte stannas eller parkeras annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för spårvägs-, linje- eller skolskjutstrafiken."
Ett enkelt sätt är väl att låta bli att stanna på blåbusshållplatser - där kommer bussarna för ofta för att det ska vara värt att chansa. Men värt att chansa tycker allt för många att det är i Stockholmstrafiken - dessvärre inte bara vad gäller parkeringar.
Och nej - jag tror inte detta är en Stockholmsföreteelse.
Dags för lagändring. Mitt tips är
"På en markerad hållplats för fordon i linjetrafik eller skolskjuts får andra fordon inte stannas eller parkeras annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för spårvägs-, linje- eller skolskjutstrafiken. Undantag: Spårväg och bussar i stadstrafik, där totalt stoppförbud för obehöriga fordon råder."
David skrev:Det är helt ok att stanna på en busshållplats och släppa på och av folk enligt trafikförordningen dock med tillägget att man gör det utan att hindra bussen. Inte alltid så lätt att se om det kommer en buss eller inte i backspegeln. Jag säger inte att bilisten har gjort rätt (verkligen inte, han gör ju fel) men att han kanske trodde att han skulle hinna släppa av tjejen i tid.
Utrdag ut Trafikförordningen 3 kap. 54§:
"På en markerad hållplats för spårvagn, fordon i linjetrafik eller skolskjuts får andra fordon inte stannas eller parkeras annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för spårvägs-, linje- eller skolskjutstrafiken."
Man får stanna för att släppa av passagerare om detta "kan ske utan hinder för spårvägs-, linje- eller skolskjutstrafiken".
Men i detta fall så hindrades ju trafiken! Alltså var det inte tillåtet! En riktig gummiparagraf!
Ungefär samma som att man får greja med viss elinstalation i hemmet om man har tillräcklig kunskap. (T.ex. byta en strömställare = "lyseknapp") Händer något så hade man tydligen inte tillräcklig kunskap och har alltså gjort något man inte fick. (Detta kan ha ändrat de senaste åren.)
Håller för övrigt med Kantorns förslag om ändring av paragrafen!
Kantorn skrev:Dags för lagändring. Mitt tips är
"På en markerad hållplats för fordon i linjetrafik eller skolskjuts får andra fordon inte stannas eller parkeras annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för spårvägs-, linje- eller skolskjutstrafiken. Undantag: Spårväg och bussar i stadstrafik, där totalt stoppförbud för obehöriga fordon råder."
Och hur har du tänkt att lagstiftningen och framförallt trafikanten ska avgöra vad som är stadstrafik? Tydlighet i lagstiftning är en dygd
Men jag håller med om att nuvarande lagstiftning medför att det i praktiken blir omöjligt att förhindra att ett hinder för kollektivtrafiken ändå sker eftersom en buss (t.ex.) kan dyka upp snabbt.
Ett annat sätt att förbättra situationen vore att omvandla hållplatsområdet på alla känsliga hållpatser i större städer till korta busskörfält i vilka den övriga trafiken inte överhuvudtaget får befinna sig alls.
Tillägg:
Då behöver man inte ändra lagen, upp med "lite" skyltar bara.
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Bussen dyker inte upp snabbt, speciellt inte vid hållplatsen på bilden i den aktuella trafikituationen. Det tar minst en minut från det att bussen blir synlig tills den kommer fram till hållplatsen. Gott om tid att säga hej då, stänga dörren och dra därifrån. Skicka ett sms om det var nåt mer liksom...
daniel_s skrev:Bussen dyker inte upp snabbt, speciellt inte vid hållplatsen på bilden i den aktuella trafikituationen. Det tar minst en minut från det att bussen blir synlig tills den kommer fram till hållplatsen. Gott om tid att säga hej då, stänga dörren och dra därifrån. Skicka ett sms om det var nåt mer liksom...
Snälla rara, ku du inte läsa innantill??
B Thomas skrev:en buss (t.ex.) kan dyka upp snabbt
I det aktuella fallet har jag inte uttalat mig, utan generellt. Och jag vidhåller, det finns situationer där det kan ske snabbt. Vad är ditt problem?
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!