En fråga om SJ:s kampanj!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
En fråga om SJ:s kampanj!
Hejsan!
SJ har en lågpriskampanj enligt följande:
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d= ... 91098&l=sv
Jag testade att göra en bokning på sträckan Malmö C - Narvik där jag använde kampanjkoden "25" och så valde jag sedan 1 ungdom, 20 till 25 år och då ser biljetten för den resan ut enligt följande:
http://img208.imageshack.us/my.php?imag ... 025ka7.png
Sedan testade jag att använda kampanjkoden "25" och välja en vuxen och då ser biljetten ut enligt följande:
http://img523.imageshack.us/my.php?imag ... xenua5.png
Jag ringde till SJ:s kundtjänst och frågade om vuxenbiljetten med kampanjkoden var giltig eftersom köpet ändå gick att genomföra. Han jag pratade med sa att den inte var giltig och att de omgående skulle åtgärda felet.
Nu kommer jag till min fråga:
Om det nu är en vuxen som har köpt biljett Malmö - Narvik tur och retur för 124 SEK, har konduktören rätt att neka passageraren resa?
--- I och med att biljetten trots allt gick att köpa via SJ:s hemsida trots att den är ogiltig enligt SJ:s telefonförsäljare. Den vuxna kunden som köper biljetten kanske inte har informerat sig själv om att biljetten är ogiltig, och köper den med hopp om att ha gjort ett fantastiskt klipp.
SJ har en lågpriskampanj enligt följande:
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d= ... 91098&l=sv
Jag testade att göra en bokning på sträckan Malmö C - Narvik där jag använde kampanjkoden "25" och så valde jag sedan 1 ungdom, 20 till 25 år och då ser biljetten för den resan ut enligt följande:
http://img208.imageshack.us/my.php?imag ... 025ka7.png
Sedan testade jag att använda kampanjkoden "25" och välja en vuxen och då ser biljetten ut enligt följande:
http://img523.imageshack.us/my.php?imag ... xenua5.png
Jag ringde till SJ:s kundtjänst och frågade om vuxenbiljetten med kampanjkoden var giltig eftersom köpet ändå gick att genomföra. Han jag pratade med sa att den inte var giltig och att de omgående skulle åtgärda felet.
Nu kommer jag till min fråga:
Om det nu är en vuxen som har köpt biljett Malmö - Narvik tur och retur för 124 SEK, har konduktören rätt att neka passageraren resa?
--- I och med att biljetten trots allt gick att köpa via SJ:s hemsida trots att den är ogiltig enligt SJ:s telefonförsäljare. Den vuxna kunden som köper biljetten kanske inte har informerat sig själv om att biljetten är ogiltig, och köper den med hopp om att ha gjort ett fantastiskt klipp.
MVH Alexander från Värmdö
Re: En fråga om SJ:s kampanj!
Det var tur att du gjorde det - tänk om någon skulle ha fått åka jättebilligt utan att alla andra visste om det! Rättvist ska det vara, lika dyrt för alla.at1981 skrev:Jag ringde till SJ:s kundtjänst och frågade om vuxenbiljetten med kampanjkoden var giltig eftersom köpet ändå gick att genomföra. Han jag pratade med sa att den inte var giltig och att de omgående skulle åtgärda felet.
Och vad hade hänt om konduktören inte godkänt den billiga biljetten?daniel_s skrev:Det var tur att du gjorde det - tänk om någon skulle ha fått åka jättebilligt utan att alla andra visste om det! Rättvist ska det vara, lika dyrt för alla.at1981 skrev:Jag ringde till SJ:s kundtjänst och frågade om vuxenbiljetten med kampanjkoden var giltig eftersom köpet ändå gick att genomföra. Han jag pratade med sa att den inte var giltig och att de omgående skulle åtgärda felet.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Jag gissar att konduktören inte skulle funderat så mycket på det, om inte texten på biljetten sa att det var en biljett för personer max 25. Biljetter under 95 kronor (på längre sträckor) är väl normalt Traderabiljetter, och jag har för mig att det står på dessa att de är just sådana. Så viss misstanke skulle en normalbiljett till lågt pris visserligen väcka hos en uppmärksam konduktör, men vad skulle han göra? Anklaga resenären för att vara biljettförfalskare?Per Lind skrev:Och vad hade hänt om konduktören inte godkänt den billiga biljetten?daniel_s skrev:Det var tur att du gjorde det - tänk om någon skulle ha fått åka jättebilligt utan att alla andra visste om det! Rättvist ska det vara, lika dyrt för alla.at1981 skrev:Jag ringde till SJ:s kundtjänst och frågade om vuxenbiljetten med kampanjkoden var giltig eftersom köpet ändå gick att genomföra. Han jag pratade med sa att den inte var giltig och att de omgående skulle åtgärda felet.
-Per
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Om SJ sålt en biljett så har de, även om det gjorts "av misstag". Med vilket stöd skulle man kunna hävda att en biljett som man erbjudit till försäljning, och dessutom sålt, inte gäller? Det kan inte rimligtvis stå något i köpvillkoren (som man måste godkänna vid köpet) om att man som kund är skyldig att kontrollera huruvida det köp man gör är överensstämmande med eventuella specialerbjudanden som gäller just vid köptillfället..? Där kan vi snacka om fina kvällstidningsartiklar, om en tågvärd slänger av en kund trots att denne har köpt och betalat sin resa.
Med stöd av brottsbalken, eftersom det är bedrägeri om du medvetet använder en biljett som du inte uppfyller kraven för. Vilka krav som finns för de olika biljettyperna förväntas du som kund ta reda på innan du köper.djth skrev:Om SJ sålt en biljett så har de, även om det gjorts "av misstag". Med vilket stöd skulle man kunna hävda att en biljett som man erbjudit till försäljning, och dessutom sålt, inte gäller? Det kan inte rimligtvis stå något i köpvillkoren (som man måste godkänna vid köpet) om att man som kund är skyldig att kontrollera huruvida det köp man gör är överensstämmande med eventuella specialerbjudanden som gäller just vid köptillfället..? Där kan vi snacka om fina kvällstidningsartiklar, om en tågvärd slänger av en kund trots att denne har köpt och betalat sin resa.
I det här fallet är kravet att du ska ha en viss ålder och den kontrolleras när du använder biljetten, inte nödvändigtvis när du köper den. Jämför med att du utan problem kan köpa biljetter till reducerat pris av SL även om du inte uppfyller kraven, men du får inte använda dem.
För all del, men i exemplet ovan är det en vuxenbiljett som sålts. Säljaren har av misstag gett rabatt på biljetten, men det är likafullt en biljett utfärdad för en vuxen resenär.NerdBoy skrev:Med stöd av brottsbalken, eftersom det är bedrägeri om du medvetet använder en biljett som du inte uppfyller kraven för. Vilka krav som finns för de olika biljettyperna förväntas du som kund ta reda på innan du köper.djth skrev:Om SJ sålt en biljett så har de, även om det gjorts "av misstag". Med vilket stöd skulle man kunna hävda att en biljett som man erbjudit till försäljning, och dessutom sålt, inte gäller? Det kan inte rimligtvis stå något i köpvillkoren (som man måste godkänna vid köpet) om att man som kund är skyldig att kontrollera huruvida det köp man gör är överensstämmande med eventuella specialerbjudanden som gäller just vid köptillfället..? Där kan vi snacka om fina kvällstidningsartiklar, om en tågvärd slänger av en kund trots att denne har köpt och betalat sin resa.
I det här fallet är kravet att du ska ha en viss ålder och den kontrolleras när du använder biljetten, inte nödvändigtvis när du köper den. Jämför med att du utan problem kan köpa biljetter till reducerat pris av SL även om du inte uppfyller kraven, men du får inte använda dem.
Jo, fast det framgår av reklamen att kampanjkoden bara är för den som har en viss ålder. Ifall det syns på biljetten att den är köpt i samband med kampanjen så får resenären därför vara beredd på att visa leg. Ifall det inte syns, tja, då finns det väl egentligen ingenting för konduktören att reagera på?djth skrev:För all del, men i exemplet ovan är det en vuxenbiljett som sålts. Säljaren har av misstag gett rabatt på biljetten, men det är likafullt en biljett utfärdad för en vuxen resenär.NerdBoy skrev:Med stöd av brottsbalken, eftersom det är bedrägeri om du medvetet använder en biljett som du inte uppfyller kraven för. Vilka krav som finns för de olika biljettyperna förväntas du som kund ta reda på innan du köper.djth skrev:Om SJ sålt en biljett så har de, även om det gjorts "av misstag". Med vilket stöd skulle man kunna hävda att en biljett som man erbjudit till försäljning, och dessutom sålt, inte gäller? Det kan inte rimligtvis stå något i köpvillkoren (som man måste godkänna vid köpet) om att man som kund är skyldig att kontrollera huruvida det köp man gör är överensstämmande med eventuella specialerbjudanden som gäller just vid köptillfället..? Där kan vi snacka om fina kvällstidningsartiklar, om en tågvärd slänger av en kund trots att denne har köpt och betalat sin resa.
Och nu pratar jag om vad som gäller rent juridiskt, i praktiken kan det mycket väl hända att konduktören inte bryr sig det minsta, eller låter det gå för den här gången för att visa good will.
Visst framgår det, om man läser hela texten. Att det står "nu kan du åka för 25 spänn!" är ungefär så långt i budskapet som de flestas uppmärksamhet räcker. Helt klart är att man ska ha en viss ålder för att få utnyttja rabatten - men om SJ trots det faktiskt säljer rabatterade biljetter som gäller andra åldersgrupper, så är det inte rimligt att hävda att de biljetter man sålt inte gäller! Rent juridiskt då.NerdBoy skrev:Jo, fast det framgår av reklamen att kampanjkoden bara är för den som har en viss ålder. Ifall det syns på biljetten att den är köpt i samband med kampanjen så får resenären därför vara beredd på att visa leg. Ifall det inte syns, tja, då finns det väl egentligen ingenting för konduktören att reagera på?
Och nu pratar jag om vad som gäller rent juridiskt, i praktiken kan det mycket väl hända att konduktören inte bryr sig det minsta, eller låter det gå för den här gången för att visa good will.

Om jag hade in gått på SL Center och bett att få köpa ett kort för vuxna till reducerat pris, och SL hade sagt "visst, det kostar X kronor", tagit emot pengarna, skrivit ut kortet och gett mig det tillsammans med kvittot - då hade jag på goda grunder blivit riktigt förbannad om jag sedan blir stoppad av en kontrollant som hävdar att kortet jag köpt inte gäller!