Nu även på Djurgårdslinjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nu även på Djurgårdslinjen
Är det en farsot, ett virus?
Ännu ett dödsfall med spårväg inblandat.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=455401
http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... el=2415279
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1978331.svd
Ännu ett dödsfall med spårväg inblandat.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=455401
http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... el=2415279
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1978331.svd
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Nu även på Djurgårdslinjen
Annars har väl Djurgårdslinjen en hyfsad god statistik när det gäller personskador? Eller är det bara som det verkar för att antalet vagnkilometrar är lågt jämfört med andra spårvägslinjer?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
I år kommer Djurgårdslinjen definitivt att räknat per personkm ha fler dödsfall än någon annan spårväg i Sverige, om inte nåt väldigt enormt händer i Göteborg eller Norrköping.
Men låt oss inte ägna för mycket tanke åt statistik och utfall här. Detta är en mycket tragisk händelse och kombinationen av det som hänt de senaste dygnet gör det naturligtvis inte bättre. Låt oss inte debattera det här mer utan skicka en tanke till den omkomnes anhöriga och inte minst till besättningen på det tåg som var iblandad i olyckan samt till övriga aktiva vid Djurgårdslinjen.
//Tony
Men låt oss inte ägna för mycket tanke åt statistik och utfall här. Detta är en mycket tragisk händelse och kombinationen av det som hänt de senaste dygnet gör det naturligtvis inte bättre. Låt oss inte debattera det här mer utan skicka en tanke till den omkomnes anhöriga och inte minst till besättningen på det tåg som var iblandad i olyckan samt till övriga aktiva vid Djurgårdslinjen.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- stockholm79
Det måste nog va en av de svartaste dagarna i Stockholms spårvägshistoria.
Ett dödsfall orsakat av egen dumhet, ett av oaktsamhet. Så otroligt onödigt.
Bara att beklaga för förarna och de anhöriga.
Hoppas innerligen att det nu inte blossar upp nån spårvagnar-är-farliga-och-vi-vill-inte-ha-dem-på-våra-gator-debatt i media nu.
/or
Ett dödsfall orsakat av egen dumhet, ett av oaktsamhet. Så otroligt onödigt.
Bara att beklaga för förarna och de anhöriga.
Hoppas innerligen att det nu inte blossar upp nån spårvagnar-är-farliga-och-vi-vill-inte-ha-dem-på-våra-gator-debatt i media nu.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Verkligen beklagligt, tycker väldigt synd om förarna.
Hoppas bara Veolia tar sitt personalansvar NU och inte omplacerar spårvagnsföraren på Lidingö samt tunneltågföraren på bana 2 som de så gärna verkar vilja göra nuförtiden istället för att ta hand om personalen på bästa sätt och förbättra säkerheten runt om på banorna med SL.
Föraren på Djl kan man väl med säkerhet säga att denne blir bra omhändertagen..
/a32
Hoppas bara Veolia tar sitt personalansvar NU och inte omplacerar spårvagnsföraren på Lidingö samt tunneltågföraren på bana 2 som de så gärna verkar vilja göra nuförtiden istället för att ta hand om personalen på bästa sätt och förbättra säkerheten runt om på banorna med SL.
Föraren på Djl kan man väl med säkerhet säga att denne blir bra omhändertagen..
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
-
Det man kan hoppas angående 17-åringen som sparkade på tåget och föll ner, är att många andra ungdomar får läsa om det, och att dödsolyckan för med sig en lärdom till allmänheten vad som kan hända om man gör något liknande.
88-åringens dödsolycka lär däremot inte få folk att sluta springa framför spårvagnar, har jag en känsla av.
Det är väl ingen vild gissning att personen med tanke på den höga åldern kan ha haft nedsatt synförmåga, vilket isåfall bör ha bidragit till händelseförloppet.
88-åringens dödsolycka lär däremot inte få folk att sluta springa framför spårvagnar, har jag en känsla av.
Det är väl ingen vild gissning att personen med tanke på den höga åldern kan ha haft nedsatt synförmåga, vilket isåfall bör ha bidragit till händelseförloppet.
Satsa på Spårvägarna
-
Sorgligt var det när mannen sprang framför spårvagnen. Ännu sorgligare blev det när jag läste att han avlidit av sina skador. Kan inte minnas att något så allvarligt hänt de senaste åren på djurgårdslinjen.
Mina tankar går till mannens anhöriga och vänner.
Mina tankar går till mannens anhöriga och vänner.
Jag tror det här är den första olyckan med dödlig utgång på Djurgårdslinjen sedan starten 1991. Det har varit ett antal olyckor med personskador tidigare, tur nog inte så allvarliga, minns för måga år sedan en liten flicka som blev påkörd vid Nybroplan, fick ligga på sjukhus. Dessutom minns jag en berusad som sprang mellan två bussar vid Skansen och sprang rakt in i sidan av en spårvagn, fick lindriga skador - skrubbsår mm. Annars har nog bil/spårvagn varit de flesta olyckorna!
Mycket tragiskt det som hände nu på Djurgården - sänder mina tankar till de anhöriga samt till föraren som nog inte mår så bra för tillfället!
Mycket tragiskt det som hände nu på Djurgården - sänder mina tankar till de anhöriga samt till föraren som nog inte mår så bra för tillfället!
Naturligtvis är detta otäcka upplevelser både för förare, övrig personal och vittnen. Och för mannens familj och vänner blir det (som så ofta) en massa frågor blandat med sorgen. Frågor av typen varför... och hur mycket han han tänka/känna innan ...
Denna typ av olycka drabbar naturligtvis även utryckningspersonal som skall hämta och städa upp etc. Det antas nog av en del att dessa är vana, men det blir knappast rutin ändå, utan även dessa blir berörda. Även om det kanske kommer efteråt och inte när de är mitt uppe i situationen.
En del hör dåligt också. Av fri vilja, genom att ha musik i öronpropparna! (Var det inte så med ynglingen som blev påkörd vid Årstaberg för mindre än en månad sedan? Överlevde han?)
Och jag tror inte att vetskapen om orsaken till olyckan på Lidingö hjälper så värst länge! Dels så glöms det bort med tiden, dels så glöms det bort i den glada stämningen med kompisar och kanske med alkohol i blodet. Vi skall inte heller glömma "det händer inte mig"-inställningen!
Gick de grova ungdomsbråken ner i statistiken förra hösten efter mordet på Kungsholmen? Tror det gjorde det, men effekten satt väl inte i så länge?
Denna typ av olycka drabbar naturligtvis även utryckningspersonal som skall hämta och städa upp etc. Det antas nog av en del att dessa är vana, men det blir knappast rutin ändå, utan även dessa blir berörda. Även om det kanske kommer efteråt och inte när de är mitt uppe i situationen.
Stefan_Brännström skrev:88-åringens dödsolycka lär däremot inte få folk att sluta springa framför spårvagnar, har jag en känsla av.
En del hör dåligt också. Av fri vilja, genom att ha musik i öronpropparna! (Var det inte så med ynglingen som blev påkörd vid Årstaberg för mindre än en månad sedan? Överlevde han?)
Och jag tror inte att vetskapen om orsaken till olyckan på Lidingö hjälper så värst länge! Dels så glöms det bort med tiden, dels så glöms det bort i den glada stämningen med kompisar och kanske med alkohol i blodet. Vi skall inte heller glömma "det händer inte mig"-inställningen!
Gick de grova ungdomsbråken ner i statistiken förra hösten efter mordet på Kungsholmen? Tror det gjorde det, men effekten satt väl inte i så länge?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
-
Hur har det varit med spårvagnsolyckor och sådant i Gröndal och Liljeholmen egentligen?
Inte så många personpåkörningar mig veterligen men dock olyckor där spårvagn och bil/lastbil/buss krockat med varandra.20581000184197 skrev:Hur har det varit med spårvagnsolyckor och sådant i Gröndal och Liljeholmen egentligen?
-
Jag skulle, utan att ha någon statistik tillhands, vilja påstå att det är förhållandevis lite konflikter mellan Tvärbanetågen och övrigt trafik på nämnda sträcka.Personolyckor är ovanliga och även sammanstötningar med vägfordon. Kända olycksrisker är ouppmärksamma parkerare samt trevägskorsningen Lövholmsvägen/Liljeholmsvägen. Den sistnämnda är felaktigt utformad, men Stockholms stad vägrar även här att göra någonting åt saken.Sparkfot skrev:Inte så många personpåkörningar mig veterligen men dock olyckor där spårvagn och bil/lastbil/buss krockat med varandra.20581000184197 skrev:Hur har det varit med spårvagnsolyckor och sådant i Gröndal och Liljeholmen egentligen?
Risken för personlyckor är störst där man har stora trafikantflöden över spårområdet, i första hand Liljeholmen och Årstaberg. Främsta riskområde för sammanstötning Tvärbanetåg/vägfordon är alltjämt Hammarby sjöstad.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????