Att vara Tunneltågförare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Att vara Tunneltågförare
Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Re: Att vara Tunneltågförare
Dude, det var ganska många ansökningar.Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...

Re: Att vara Tunneltågförare
Ja, fast när man har räknat bort dem som inte klarar hälsokraven och urvalstesterna så är det inte fullt så många kvar!Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Re: Att vara Tunneltågförare
Hur många av dessa var tvingade att söka jobbet av arbetsförmedlingen (med hot om indragen a-kassa)?
Eller har man kanske inte samma problem inom tunneltågstrafiken som inom busstrafiken?
Eller har man kanske inte samma problem inom tunneltågstrafiken som inom busstrafiken?
Re: Att vara Tunneltågförare
Bland de sökande finns det säkert många, men de blir ju inte nödvändigtvis antagna. Å andra sidan kan man aldrig helt säkert veta förrän man provat, det kan dölja sig ett och annat korn på de konstigaste ställen. Hursomhelst blir det nog lättare både för buss och tåg att hitta rätt folk nu när överhettningen i stockholmsområdet avtar och antalet mer sexiga lediga jobb minskar lite.76 skrev:Hur många av dessa var tvingade att söka jobbet av arbetsförmedlingen (med hot om indragen a-kassa)?
Eller har man kanske inte samma problem inom tunneltågstrafiken som inom busstrafiken?
Re: Att vara Tunneltågförare
Sant, vet inte om du kan svara på denna fråga men, går det att få dispens om man ej helt uppfyller något av delmomenten i hälsokraven? Står ju i TRI TUB förvisso att dispens tas i samråd med FLÄK eller liknande.daniel_s skrev:Ja, fast när man har räknat bort dem som inte klarar hälsokraven och urvalstesterna så är det inte fullt så många kvar!Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Re: Att vara Tunneltågförare
Teoretiskt sett finns vissa undantagsmöjligheter, dock är undantag förhållandevis ovanliga och rör kanske oftast lite äldre medarbetare. Hälsokraven är nationella föreskrifter, och undantag kan endast medges av Järnvägsstyrelsen. Länk till föreskriftenSparkfot skrev:Sant, vet inte om du kan svara på denna fråga men, går det att få dispens om man ej helt uppfyller något av delmomenten i hälsokraven? Står ju i TRI TUB förvisso att dispens tas i samråd med FLÄK eller liknande.daniel_s skrev:Ja, fast när man har räknat bort dem som inte klarar hälsokraven och urvalstesterna så är det inte fullt så många kvar!Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Re: Att vara Tunneltågförare
[/quote]Teoretiskt sett finns vissa undantagsmöjligheter, dock är undantag förhållandevis ovanliga och rör kanske oftast lite äldre medarbetare. Hälsokraven är nationella föreskrifter, och undantag kan endast medges av Järnvägsstyrelsen. Länk till föreskriften[/quote]
Och just med tanke på antalet ansökningar är det ingen större chans att några undantag går igenom för nya förare, det finns så många andra som uppfyller alla krav...
Och just med tanke på antalet ansökningar är det ingen större chans att några undantag går igenom för nya förare, det finns så många andra som uppfyller alla krav...
Re: Att vara Tunneltågförare
Det är inte arbetsgivaren som söker, avslår eller ens beviljar undantagen. Det är den enskilde personen som gör sökningen om dispens och det är JVS som beslutar om dispens. Förfarandet behöver alltså inte ha med en tilltänkt arbetsgivare att göra..Jan Molin skrev:Och just med tanke på antalet ansökningar är det ingen större chans att några undantag går igenom för nya förare, det finns så många andra som uppfyller alla krav...Teoretiskt sett finns vissa undantagsmöjligheter, dock är undantag förhållandevis ovanliga och rör kanske oftast lite äldre medarbetare. Hälsokraven är nationella föreskrifter, och undantag kan endast medges av Järnvägsstyrelsen. Länk till föreskriften
Däremot är det självklart enklare att få igenom ett dispensförfarande på en förare som har viss erfarenhet som i vissa fall kan vägas upp mot de krav som föreskriften ställer.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Att vara Tunneltågförare
Nja. Av Järnvägsstyrelsens kommentarer till föreskrifterna framgår att ansökan om undantag skall innehålla ett utlåtande från en läkare som har god kännedom om arbetsuppgifterna, och att även arbetsledningen bör meddela sin uppfattning. I praktiken måste därför den tilltänkta arbetsgivaren ställa sig bakom undantaget, annars riskerar man att stå där med ett intyg som inte går att använda till något, såvida man inte tänker starta ett eget trafikföretag förstås!TonyM skrev:Det är inte arbetsgivaren som söker, avslår eller ens beviljar undantagen. Det är den enskilde personen som gör sökningen om dispens och det är JVS som beslutar om dispens. Förfarandet behöver alltså inte ha med en tilltänkt arbetsgivare att göra..