Att vara Tunneltågförare

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av Bandit »

Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Sparkfot
Inlägg: 3588
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av Sparkfot »

Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Dude, det var ganska många ansökningar. :shock:
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av daniel_s »

Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Ja, fast när man har räknat bort dem som inte klarar hälsokraven och urvalstesterna så är det inte fullt så många kvar!
76
Inlägg: 88
Blev medlem: måndag 27 mars 2006 21:51

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av 76 »

Hur många av dessa var tvingade att söka jobbet av arbetsförmedlingen (med hot om indragen a-kassa)?

Eller har man kanske inte samma problem inom tunneltågstrafiken som inom busstrafiken?
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av daniel_s »

76 skrev:Hur många av dessa var tvingade att söka jobbet av arbetsförmedlingen (med hot om indragen a-kassa)?
Eller har man kanske inte samma problem inom tunneltågstrafiken som inom busstrafiken?
Bland de sökande finns det säkert många, men de blir ju inte nödvändigtvis antagna. Å andra sidan kan man aldrig helt säkert veta förrän man provat, det kan dölja sig ett och annat korn på de konstigaste ställen. Hursomhelst blir det nog lättare både för buss och tåg att hitta rätt folk nu när överhettningen i stockholmsområdet avtar och antalet mer sexiga lediga jobb minskar lite.
Sparkfot
Inlägg: 3588
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:
Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Ja, fast när man har räknat bort dem som inte klarar hälsokraven och urvalstesterna så är det inte fullt så många kvar!
Sant, vet inte om du kan svara på denna fråga men, går det att få dispens om man ej helt uppfyller något av delmomenten i hälsokraven? Står ju i TRI TUB förvisso att dispens tas i samråd med FLÄK eller liknande.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev:
daniel_s skrev:
Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Ja, fast när man har räknat bort dem som inte klarar hälsokraven och urvalstesterna så är det inte fullt så många kvar!
Sant, vet inte om du kan svara på denna fråga men, går det att få dispens om man ej helt uppfyller något av delmomenten i hälsokraven? Står ju i TRI TUB förvisso att dispens tas i samråd med FLÄK eller liknande.
Teoretiskt sett finns vissa undantagsmöjligheter, dock är undantag förhållandevis ovanliga och rör kanske oftast lite äldre medarbetare. Hälsokraven är nationella föreskrifter, och undantag kan endast medges av Järnvägsstyrelsen. Länk till föreskriften
Jan Molin
Inlägg: 140
Blev medlem: söndag 02 mars 2008 13:17
Ort: Stockholm

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av Jan Molin »

[/quote]Teoretiskt sett finns vissa undantagsmöjligheter, dock är undantag förhållandevis ovanliga och rör kanske oftast lite äldre medarbetare. Hälsokraven är nationella föreskrifter, och undantag kan endast medges av Järnvägsstyrelsen. Länk till föreskriften[/quote]

Och just med tanke på antalet ansökningar är det ingen större chans att några undantag går igenom för nya förare, det finns så många andra som uppfyller alla krav...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av 2763 »

Jan Molin skrev:
Teoretiskt sett finns vissa undantagsmöjligheter, dock är undantag förhållandevis ovanliga och rör kanske oftast lite äldre medarbetare. Hälsokraven är nationella föreskrifter, och undantag kan endast medges av Järnvägsstyrelsen. Länk till föreskriften
Och just med tanke på antalet ansökningar är det ingen större chans att några undantag går igenom för nya förare, det finns så många andra som uppfyller alla krav...
Det är inte arbetsgivaren som söker, avslår eller ens beviljar undantagen. Det är den enskilde personen som gör sökningen om dispens och det är JVS som beslutar om dispens. Förfarandet behöver alltså inte ha med en tilltänkt arbetsgivare att göra..

Däremot är det självklart enklare att få igenom ett dispensförfarande på en förare som har viss erfarenhet som i vissa fall kan vägas upp mot de krav som föreskriften ställer.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att vara Tunneltågförare

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Det är inte arbetsgivaren som söker, avslår eller ens beviljar undantagen. Det är den enskilde personen som gör sökningen om dispens och det är JVS som beslutar om dispens. Förfarandet behöver alltså inte ha med en tilltänkt arbetsgivare att göra..
Nja. Av Järnvägsstyrelsens kommentarer till föreskrifterna framgår att ansökan om undantag skall innehålla ett utlåtande från en läkare som har god kännedom om arbetsuppgifterna, och att även arbetsledningen bör meddela sin uppfattning. I praktiken måste därför den tilltänkta arbetsgivaren ställa sig bakom undantaget, annars riskerar man att stå där med ett intyg som inte går att använda till något, såvida man inte tänker starta ett eget trafikföretag förstås!
Skriv svar