Tåg på gatorna i Gröndal.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Tåg på gatorna i Gröndal.

Inlägg av Reimersholme71 »

Är det någon som kan svara på en liten fundering?

Jag undrar väldigt varför det står "Tåg mot Sickla Udde" på skyltarna vid hållplatserna på tvärbanan? Istället för exempelvis "Spårvagn mot Alvik" då alltså, som det borde stå på hållplatsen mittemot.

Låter det inte mer hemtrevligt och lockande, inte så stort och skrämmande, om man säger spårvagn istället för tåg? :wink:

Visserligen går banan på egen banvall med betongsyll och allt nästan hela vägen, men i Gröndal är det ju "riktig" spårvagn och inte någon förortsbana. Och det går ju inte att jämföra Tvärbanan med Södra Lidingöbanan heller. Så jag undrar...

Det finns säkert stockholmsdiggare som vet?

Martin
Användarens profilbild
2763

Re: Tåg på gatorna i Gröndal.

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:Är det någon som kan svara på en liten fundering?

Jag undrar väldigt varför det står "Tåg mot Sickla Udde" på skyltarna vid hållplatserna på tvärbanan? Istället för exempelvis "Spårvagn mot Alvik" då alltså, som det borde stå på hållplatsen mittemot.

Låter det inte mer hemtrevligt och lockande, inte så stort och skrämmande, om man säger spårvagn istället för tåg? :wink:

Visserligen går banan på egen banvall med betongsyll och allt nästan hela vägen, men i Gröndal är det ju "riktig" spårvagn och inte någon förortsbana. Och det går ju inte att jämföra Tvärbanan med Södra Lidingöbanan heller. Så jag undrar...

Det finns säkert stockholmsdiggare som vet?

Martin
Det är ju spårvagnståg!

Precis som en lastbil+släp är ett vägtrafiktåg

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

TonyM skrev:Det är ju spårvagnståg!

/Tony
Nja... Lastbil plus släp är fortfarande en bil. En bil får nämligen vara 24 meter lång och väga 60 ton. :D

Alltså, med parallellism, är ju ett multippelkört spårvagnsekipage fortfarande en spårvagn. Det fins ju till och med speciella bestämmelser för trafikanters skyldighet att lämna tåg och spårvagn fri väg (i Trafikförordningen).

Alltså är det väl inte bara någon sorts känslomässig skillnad på tåg och spårvagn som gör att vi kallar spårvagnar för spårvagnar (de flesta som åker Tvärbanan kallar den väl för spårvagn?) utan också någon sorts legal/juridisk skillnad. Kan det vara något sådant som får SL att kalla spårvagnarna för tåg eller är det något annat skäl? Kallar dom vagnarna på Nockebybanan för tåg också?

Martin
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:
TonyM skrev:Det är ju spårvagnståg!

/Tony
Nja... Lastbil plus släp är fortfarande en bil. En bil får nämligen vara 24 meter lång och väga 60 ton. :D
Jodå, hur förklarar du annars vägmärket "Längsta tillåtna tåglängd" som finns och då avser längden på alla fordonskombinationer, det vill säga allt från cykel+cykelkärra till långtradare (spårvagnar omfattas dock inte av det märket)

Men visst är lastbilen en bil, men det är också ett tåg om den har släp.

Dessutom får bilen vara både längre och tyngre, om det är en tillståndsgiven specialtransport (Hur skulle GA specialtransporter annars kunna köra med ett släp som är 31 meter långt)

/Tony
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

TonyM skrev:Jodå, hur förklarar du annars vägmärket "Längsta tillåtna tåglängd" som finns och då avser längden på alla fordonskombinationer, det vill säga allt från cykel+cykelkärra till långtradare (spårvagnar omfattas dock inte av det märket)

Men visst är lastbilen en bil, men det är också ett tåg om den har släp.

Dessutom får bilen vara både längre och tyngre, om det är en tillståndsgiven specialtransport (Hur skulle GA specialtransporter annars kunna köra med ett släp som är 31 meter långt)

/Tony
Det är just för att bilar inte får vara längre och tyngre än sagda gränser som det kallas "specialtransport". :wink:

Men det förklarar ju ändå inte varför SL använt sig av ett språkbruk som ser så "fel" ut -- eftersom de flesta människor, och uppenbarligen också Trafikförordningen, anser att tåg och spårvagn är två olika saker. :!:

Har Tvärbanan någon officiell järnvägssignatur eller byggdes med koncession för järnväg eller något sådant, som Södra Lidingöbanan exempelvis? :?: Eller är det en för långsökt förklaring?

Martin

PS.
Det här är vägmärket som omtalades:
Bild
Begränsad längd på fordon eller fordonståg

Fordonståg heter det för att en släpvagn också är ett fordon. Det är däremot inte en spårvagn. Fordon alltså. :wink:
Senast redigerad av Reimersholme71 den måndag 01 september 2003 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Per Lind

Tåg vs Spårvagn

Inlägg av Per Lind »

Är det inte så enkelt som att:
En spårvagn är en spårvagn. Framförs oftast ensam.
En spårvagn med ett eller flera släp (motoriserad eller ej) är ett spårvägståg.
-Per
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev: Fordonståg heter det för att en släpvagn också är ett fordon. Det är däremot inte en spårvagn. Fordon alltså. :wink:
Fel.

I vägtrafikförordningen är ett fordon ett fordon avsett att färdas på väg, det vill säga ett vägtrafikfordon - en spårvagn är inte ett sådant.

Däremot är en spårvagn ett fordon som är avsett att trafikera en spårväg/järnväg. I TRI-GS har jag för mig att man talar om spårvägsfordon på samma sätt som man talar om järnvägsfordon, exempelvis på postvagnen.

/Tony
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Tåg vs Spårvagn

Per Lind skrev:Är det inte så enkelt som att:
En spårvagn är en spårvagn. Framförs oftast ensam.
En spårvagn med ett eller flera släp (motoriserad eller ej) är ett spårvägståg.
-Per
Jovisst, det är säkert ett spårvägståg om spårvagnen framförs ensam också. Ett ensamt lok på järnvägen är ju också ett tåg.

Men jag väntar fortfarande på förklaringen om SL:s val att kalla spårvagnen för tåg på sina hållplatsskyltar... :wink:

Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den måndag 01 september 2003 11:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

TonyM skrev:
Reimersholme71 skrev: Fordonståg heter det för att en släpvagn också är ett fordon. Det är däremot inte en spårvagn. Fordon alltså. :wink:
Fel.

I vägtrafikförordningen är ett fordon ett fordon avsett att färdas på väg, det vill säga ett vägtrafikfordon - en spårvagn är inte ett sådant.

Däremot är en spårvagn ett fordon som är avsett att trafikera en spårväg/järnväg. I TRI-GS har jag för mig att man talar om spårvägsfordon på samma sätt som man talar om järnvägsfordon, exempelvis på postvagnen.

/Tony
Ursäkta mig, jag använde mig av ett förenklat språkbruk. Vägfordon är spårvagnen inte. :wink: Men i Trafikförordingen kallas vägfordon för fordon, rätt och slätt. Spårvagn kallas spårvagn. Vanliga tåg heter järnvägståg. :D

Undran kvarstår: varför heter spårvagnarna på Tvärbanan inte spårvagn på hållplatsernas elektroniska informationsskyltar när de uppenbarligen är spårvagnar i åtminståne vanligt folks ögon och i Trafikförordningens bestämmelser?

Det är ju trots allt detta märke som varnar vid korsningarna
Bild

och inte detta:
Bild
(som jag har för mig att dom har på Lidingöbanan).

I Tuben står det ju också "Tåg mot..." vilket väl är lättare att acceptera eftersom Tunneltågen liknar tåg mer än spårvagnen gör, men även där hade det ju kunnat stå "Tunnelbana mot..." eftersom det alltid känns trevligare med mer precis information än med mer vag dito. Någon SL-representant här som kan tillägga något till funderingarna kanske? :?:

Martin
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

"Tåg" är kortare än "Spårvagn" respektive "Tunnelbana" -> billigare skylt?
Eller snabbare att läsa?

/Micke
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Tvåstavingar vs. enstavingar

mickeb skrev:"Tåg" är kortare än "Spårvagn" respektive "Tunnelbana" -> billigare skylt?
Eller snabbare att läsa?

/Micke
Ja, kanske är det bokstavsspareri som gör att SL använder tre bokstäver istället för åtta. Men att det går snabbare att läsa ett enstavigt ord än att läsa ett tvåstavigt gör nog inte så mycket i det här fallet eftersom det antagligen inte är så många som kommer att läsa dessa skyltar högt. I alla fall inte under tidspress. :wink:

Men där har vi ju en möjlig förklaring. Jag tvivlar dock på att det skulle vara SL:s orsak -- om dom inte har dragit sin spariver lite väl långt. :lol:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kul diskussion, jag tror mer på att tåg är kortare än spårvagn.
Men men, SL vill ju inte använda ordet spårvagn i sin vokabulär. Det närmaste man kommer är snabbspårväg, för Tvärbanan. Man gör allt för att inte använda oret spårvagn och spårväg.... nån ångest sedan 1967?

Vid statistik och liknande använder sig SL av lokalbanor, för Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Tvåstavingar vs. enstavingar

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
mickeb skrev:"Tåg" är kortare än "Spårvagn" respektive "Tunnelbana" -> billigare skylt?
Eller snabbare att läsa?

/Micke
Ja, kanske är det bokstavsspareri som gör att SL använder tre bokstäver istället för åtta. Men att det går snabbare att läsa ett enstavigt ord än att läsa ett tvåstavigt gör nog inte så mycket i det här fallet eftersom det antagligen inte är så många som kommer att läsa dessa skyltar högt. I alla fall inte under tidspress. :wink:

Men där har vi ju en möjlig förklaring. Jag tvivlar dock på att det skulle vara SL:s orsak -- om dom inte har dragit sin spariver lite väl långt. :lol:
Eftersom jag själkv jobbar med liknande saker, så vill jag nog påstå att detta helt enkelt är väldigt personbetingat. Olika informatörer gör helt enkelt på olika sätt.
SL har nog inte någon policy för hur det ska skrivas på skyltarna heller´, varför skulle de ha det när det inte finns endydiga regler får en massa andra saker, som t.ex. vad olika linjer heter (Tvärbanan eller linje 22 ?).

Säkert så litar man här som i så mycket annat på vanligt sunt förnuft.
Att det sedan finns en och annan som ska haka upp sig på oväsentligheter, det kan man nog inte ta så stor hänsyn till, finns nog viktigare saker att "ödsla kraft" på.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Snillena spekulerar vidare...

bruse skrev:Kul diskussion, jag tror mer på att tåg är kortare än spårvagn.
Men men, SL vill ju inte använda ordet spårvagn i sin vokabulär. Det närmaste man kommer är snabbspårväg, för Tvärbanan. Man gör allt för att inte använda oret spårvagn och spårväg.... nån ångest sedan 1967?

Vid statistik och liknande använder sig SL av lokalbanor, för Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.
Är det Ångest eller Ågren sedan 1967, månne? :wink:

M
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Leif D skrev: Att det sedan finns en och annan som ska haka upp sig på oväsentligheter, det kan man nog inte ta så stor hänsyn till, finns nog viktigare saker att "ödsla kraft" på.

//Leif D
Det är ju just oväsentligheterna som gör Forum så roligt! :lol:

Men om det verkligen finns någon reell orsak till användandet av ordet "tåg" snarare än "spårvagn" i Stockholm (som antyds finns det ju en policy SL:s informatörer följer) vore det ju faktiskt kul att få veta vilken den är.

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Leif D skrev: Att det sedan finns en och annan som ska haka upp sig på oväsentligheter, det kan man nog inte ta så stor hänsyn till, finns nog viktigare saker att "ödsla kraft" på.

//Leif D
Det är ju just oväsentligheterna som gör Forum så roligt! :lol:

Men om det verkligen finns någon reell orsak till användandet av ordet "tåg" snarare än "spårvagn" i Stockholm (som antyds finns det ju en policy SL:s informatörer följer) vore det ju faktiskt kul att få veta vilken den är.

Martin

Möjligt att du har rätt !
Personligen tror jag den policyn stavas "av gammal vana".

//Leif D
vec

Inlägg av vec »

Eller snabbare att läsa?

/Micke
Och så alla tunnelbaneförare som på vissa stationer ropar "Tåg mot Hjulsta, tid för avgång, se upp för dörrarna, dörrarna stängs"

Undrar om det där är en standardtext som alla förare för lära sig... ibland verkar det nästan som det :)
Användarens profilbild
Stefan Widén

Tåg eller spårvagn

Inlägg av Stefan Widén »

Jag har för mig att man 1957 års trafikhandbok använder termen tåg. Ska kontrollera uppgiften i morgon.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Jag har bara Tri Nob 1993 åtkomlig för tillfället.
Bland begreppsförklaringar finns:
Tåg = gemensam benämning på arbt och spvt
Spårvagnståg (spvt) = tåg bestående av enbart spv eller spv vartill kopplats ytterligaer ett fordon.
/Kenny
AGR
Kontakt:

Tåg i Gröndal

Inlägg av AGR »

Enligt TRAFIKSÄKERHETSINSTRUKTION
för SL spårvägar
(Djurgårdslinjen, Lidingöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.
(TRI SPV)
Gällande fr.o.m:2003-07-01
Så används följande benämningar.

§ 1 mom 62: Spårfordon= gemensam benämning på lok,arbetsfordon och spårvagn.
§ 1 mom 65: Spårvagn=fordon med utrymme för trafikanter.
§ 1 mom 66: Spårvagnståg= Tåg som är sammansatt av enbart spårvagnar. Spårvagnståg indelas i "tåg i trafik" som är upplåtet för trafikanter och "tåg ur trafik" som inte är upplåtet för trafikanter.
§1 mom 87: Tåg= gemensam benämning för arbetståg och spårvagnståg.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Skriv svar