Avlastning av vagntransport till Saltsjöbanan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Jan_Bäckström
Kontakt:

Avlastning av vagntransport till Saltsjöbanan

Inlägg av Jan_Bäckström »

Den 16 oktober skedde lite vagntransporter från Hammarby till SB och tillbaka. Här kommer lite bilder från 1 av avlastningarna som numera måste ske i Storängen pga att förbindelsen med statsgårdskajen har brutits.

Bild
Villaidyllen bryts abrupt med ett stort och högt ekipage på dom smala vägarna

Bild
Personal från Tågia tittar nervöst på när lastbilen manövreras i rätt position över spåret

Bild
Lastbilssläpet hakas av väldigt smidigt

Bild
Medföljande ramp byggs ihop

Bild
Parvagnen 2915 som levererats några timmar tidigare väntar otåligt på sin partner

Bild
Avlastning har påbörjats med hjälp av tyngdkraften och lastbilens vinsch

Bild
Vagnparet kopplas ihop och det kopplas luft för att säkerställa broms under färden till Neglinge. Från första bilden togs till denna har det tagit endast 30 min! Snacka om att denna lösningen fungerar riktigt smidigt!

Bild
Tomt släp, om någon timme så ska ett vagnpar (2909 & 2910) transporteras till Hammarby för att byggas om/revideras på samma sätt. (modernisering av vagnens elsystem (strömriktare, ny typ av kompressor, kupefläkt mm) och det mest efterlängtade för alla förare installation av riktig AC i hytterna! Allt detta görs för att hålla vagnarna trafikmässiga några år till innan det slutgiltiga beslutet om Danvikslösen/ombyggnad av SB till spårväg tas.
Användarens profilbild
Bildsköne Bengtsson

Re: Avlastning av vagntransport till Saltsjöbanan

Inlägg av Bildsköne Bengtsson »

Vad är det för vagn som står under skärmtaket?
Ser ut som en G-finka eller verkvagn
BB
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bildsköne Bengtsson skrev:Vad är det för vagn som står under skärmtaket?
Ser ut som en G-finka eller verkvagn
BB
Det är en makadamvagn, ser ut så här.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Mmmmm. Nymålade vagnar.
Ser alltid så läckert ut!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Vad är det för konstig koppeltyp den har i B änden? :?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sparkfot skrev:Vad är det för konstig koppeltyp den har i B änden? :?
Misstänker att det inte är ett koppel i vanlig mening, utan att vagnarna sätts samman näst intill permanent.
Men det är bara vad jag tror, inte vad jag vet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är det som kallas för semipermanent (semi betyder "halv") dragstång i Svenska lok och motorvagnar. Låna den omedelbart på skolans bibliotek och lär dig allting utantill :P

Samma typ av dragstång finns på parkopplade tunnelbanevagnar, och poängen är att den i normala fall sitter ihop utan att skapa en massa underhållspunkter, men vid behov går att dela på utan större svårigheter. Grabbarna i Neglinge är för övrigt hejare på detta, eftersom man måste ta isär kopplet varje gång en vagn skall lyftas. I tunnelbanan tror jag att man drar sig extremt mycket för att dela ett vagnpar och de flesta C14 har kanske aldrig varit isärtagna.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:
Det är det som kallas för semipermanent (semi betyder "halv") dragstång i Svenska lok och motorvagnar. Låna den omedelbart på skolans bibliotek och lär dig allting utantill :P

Samma typ av dragstång finns på parkopplade tunnelbanevagnar, och poängen är att den i normala fall sitter ihop utan att skapa en massa underhållspunkter, men vid behov går att dela på utan större svårigheter. Grabbarna i Neglinge är för övrigt hejare på detta, eftersom man måste ta isär kopplet varje gång en vagn skall lyftas. I tunnelbanan tror jag att man drar sig extremt mycket för att dela ett vagnpar och de flesta C14 har kanske aldrig varit isärtagna.
Äsch, biblotek ska man bränna å böcker med för den delen. :wink: å förresten går jag inte i skolan längre. :P Jag väntar fortfarande på SLM 2008, men den lär väl komma lagomt tills att det blir nytt år. :evil:
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Oslo har også denne typen halvpermanente koblinger på alle vognene fra 1031 til 1146 (- de utrangerte vognene da)
Forsjellen er her at de elektriske kontaktene sitter på selve koblingen

Bild
Halvpermanent kobling på vogn 1110

Andreas
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Andy skrev:Oslo har også denne typen halvpermanente koblinger på alle vognene fra 1031 til 1146 (- de utrangerte vognene da)
Aha! Intressant! Antingen hade jag glömt bort att även ni hade såna, eller så visste jag det inte. Känner du till några problem med de där kontakterna, eller fungerar de bra?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

daniel_s skrev:
Andy skrev:Oslo har også denne typen halvpermanente koblinger på alle vognene fra 1031 til 1146 (- de utrangerte vognene da)
Aha! Intressant! Antingen hade jag glömt bort att även ni hade såna, eller så visste jag det inte. Känner du till några problem med de där kontakterna, eller fungerar de bra?
Det eneste jeg mener jeg har hørt om er en del tilfeller av luftlekasjer, da koblene også har gjennomgående luft, mulig det har vært andre problemer også, men dette har jeg ikke hørt om, er jo ikke den samme slitasjen på disse som det er på vanlige automatkobler

Andreas
Skriv svar