Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av Anders Norén »

niklas_ skrev:
från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_tunnelbana
Stora statsbidrag betalades dock ut, så att mer än hälften av kostnaderna bekostats av svenska staten.
från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Premetro
Statsbidraget för tunnelbanor drogs in när Stockholms tunnelbana började bli klar.
Detta skulle jag vilja påstå bevisar att statsbidraget skapades specifikt för att Stockholm skulle kunna bygga tunnelbana.
Inget av påståendena är källbelagt så det kan vara rent nys. Allt som står på Internet är inte sant.

Aders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av TKO »

Anders Norén skrev:
niklas_ skrev:
från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_tunnelbana
Stora statsbidrag betalades dock ut, så att mer än hälften av kostnaderna bekostats av svenska staten.
från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Premetro
Statsbidraget för tunnelbanor drogs in när Stockholms tunnelbana började bli klar.
Detta skulle jag vilja påstå bevisar att statsbidraget skapades specifikt för att Stockholm skulle kunna bygga tunnelbana.
Inget av påståendena är källbelagt så det kan vara rent nys. Allt som står på Internet är inte sant.

Aders
Jag skulle vilja påstå att "statsbidraget för att bygga tunnelbanor" inte formellt är avskaffat än i dag! Genom Banverket finns ett statligt stöd till byggnad av spåranläggningar och rullande materiel för lokal kollektivtrafik - t ex tunnelbanor men också spårvägar. På senare tid har det dock varit dåligt med utbetalningar, och regeringen föreslår i infrastrukturproppen att stödet till rullande materiel skall avskaffas. Dock verkar det som om stödet till spåranläggningar skall finnas kvar.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
duga
Inlägg: 446
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av duga »

essin skrev:
duga skrev:Mycket fina förslag för Uppsala. Dock förutsätter två av de tre linjerna där järnväg Uppsala-Enköping respektive stopp för Upptåget i Bergsbrunna så de känns kanske inte helt realistiska de närmsta 20-30 åren.
Att handelsområdet vid Ikea är det enda som blir utan spårväg är lite märkligt, men det kanske finns någon anledning. Busslinjen dit (14) går bara i 20-minuterstrafik idag, men den går i många kringelikrokar genom Boländerna och är förmodligen inte så populär av den anledningen.

Förslaget med en linje Gränby centrum-Gamla Uppsala station (för nytillkomna tittare: den kommer att hamna vid västra änden av Iduns väg) har jag inte sett någon annanstans tidigare, men det känns framsynt med tanke på den planerade handelsbebyggelsen och arenan i norra Gränby. Linjen är väl tänkt att följa Iduns väg-Österleden-Vaksalagatan, även om man kan spekulera i en sydligare dragning genom Nyby. Om spårvägen byggs innan Gamla Uppsala station är en möjlighet att bygga en första etapp till nya norra Gränby.
Man kanske tror att det blir luftburen (säger man så?) spårtrafik i Boländerna?

Akademiska Sjukhuset-Resecentrum-Gränby Centrum ser jag som Linje 1 i Uppsala. Ev. med förlängning till Gamla Uppsala station som säkerligen kommer bli verklighet före stationer i Stenhagen och Bergsbrunna.
Ferdinand
Inlägg: 221
Blev medlem: lördag 01 december 2007 21:41

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av Ferdinand »

Anders Norén skrev:Men om vi lämnar konspirationsteorierna därhän och jämför de två städerna utifrån de tre parametrarna folkmängd, antalet körfält över vattnet och antalet spårtrafikspår över vattnet så blir svaret tvärtom att Stockholm behöver fler körfält och Göteborg fler spår, såvitt man inte anser att de två städerna representerar två stadsbyggnadsmodeller, en spårburen (Stockholm) och en bilburen (Göteborg), och att dessa modeller ska bibehållas.
Göteborg har haft och har (hoppas jag) en stark bilbyggarindustri. Om man menar att detta inte haft någon betydelse för att Göteborg satsat mer på vägförbindelser än spårförbindelser jämfört med Stockholm, så tror inte jag att det är historiskt korrekt. När tunnelbanetrafik började diskuteras i Stockholm, så var det inte på grund av stadens storlek utan därför att den snabbt framväxande bilismen och därmed behov av omfattande brobyggen i Stockholm, i kombination med dess geografi och topografi, innebar betydande tekniska och ekonomiska problem. Att Stockholms stad inte kunde klara tunnelbanebygget helt på egen hand utan behövde statens hjälp är inte konstigare än om staten går in och stöttar regionalt på andra håll i Sverige, antingen det gäller gruvor eller stålverk i norrland, varv i Göteborg, broar till öar som Öland och Själland eller vad det nu kan vara. I Stockholm ledde det självklart till fler spår än vägkörfält.
Anders Norén skrev:Din slutsats, att Stockholm har mött trafiktillväxten med spårförbindelser och att det därför fortsättningsvis är i första hand till Stockholm investeringsmedlen för spårtrafik ska gå, förefaller mig inte riktigt logisk.
Om Miljöpartiet presenterar en skrift som heter Attraktiv spårväg i svenska städer tycker jag det är rätt logiskt att Stockholm som har väldigt lite av attraktiv spårväg i staden behöver investera mycket, medan Göteborg som har mycket av attraktiv spårväg i staden behöver investera mindre.
niklas_ skrev:Det du säger om att "sedan kom ingenting"...
Precis samma sak hände ju här. Jag tror att vi i Sverige (som har 2 städer i "nordisk huvudstads-storlek") satsar för lite på infrastruktur. I Norge, Finland och Danmark kanske det funkar bättre för där har man bara en storstad att försörja. Här ska lika mycket pengar räcka till 2 städer....
Att det satsats för lite på infrastrukturen i både Göteborg och Stockholm är vi helt överens om. Om vi bortser från planerade eller påbörjade förbindelser (Norra länken i Stockholm har varit "påbörjad" sedan över 16 år tillbaka) så är de enda riktigt stora och betydelsefulla färdigställda projekten på senare tid Södra länken i Stockholm och Götatunneln i Göteborg. När det gäller järnvägsspår genom Stockholm finns fortfarande bara de två järnvägsspår som blev klara 1871.

Nya spår behövs både i Stockholm, Göteborg och andra städer. Då hjälper det inte så mycket att blicka bakåt.
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av rote »

Lite kul att MP i sin rapport drog upp Paris som exempel på framsynt stad som "upphört med stora investeringar i vägtrafiken" med tanke på att man 2010 inviger ett av Europas största vägtunnelprojekt som kommer bli en del av en andra (motorvägs)ringled inom Paris: http://en.wikipedia.org/wiki/A86_autoroute

Få se om det verkligen blir "det sista" vägbygget i Paris...


Annars var det tråkigt att de hade ett så tunt förslag på spårvägslinjer i Malmö. Endast Rosengård/Lindängen till Västra Hamnen via Triangeln respektive Centralen kunde man börja tänka sig. En sydväst-nordostlig linje borde ochså ingå av nöden (Klagshamn/Bunkeflostrand - Limhamn - centrum - Kirseberg). Stadsbussarna mot Bunkeflostrand och Klagshamn tar idag alldeles för lång tid, dessutom finns utmärkta förutsättningar att låta banan gå på egen banvall långa sträckor längs Erikslustvägen, f.d. Kalkbrottsbanan som rivs upp i dagarna och Regementsgatan om man åter byggde om den - Eller varför inte låta spårvägen gå på paralellgatorna söder om Regementsgatan via Kronprinsen, Davidshallstorg och Kungsgatan till Värnhem och Lundavägen till Kirsebergs torg? Får jag dessutom föreslå en riktigt lång bana långt utanför staden borde en bana österut igenom Husie till Bara ingå i en malmöitisk spårvägssatsning - Där finns det utmärkta förutsättningar att integrera spårvägen med nya bostadsområden samtidigt som man når en ganska stor tätort av vilken det planeras en rejäl utbyggnad av de närmaste åren med PGA-golfbana, bostäder m.m. som ligger långt från allt vad järnvägar och spår heter.



För att komma in på Stockholm/Göteborg: Man kan alltid spekulera i om det hade blivit någon tunnelbana om topografin sett annorlunda ut i Stockholm.

Ferdinand skrev:Så tillkom Västerbron 1935. Förutom att förbinda Stockholms norra och södra delar, så var det också den huvudsakliga förbindelsen mellan norra och södra Sverige.
Sådär 99,5% av den trafiken som kommer till Stockholm oavsett om det är från norr eller söder har sin målpunkt i Stockholmsområdet/länet och det var nog likadant förr. Det är en rejält östlig omväg att köra via Stockholm om man ska köra Jönköping - Sundsvall exempelvis. Så, tja, jag är rätt tveksam till om Västerbron var "den huvudsakliga förbindelsen mellan norra och södra Sverige" på den tiden då motorvägarna inte var utbyggda.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av Ulrik Berggren »

rote skrev:Lite kul att MP i sin rapport drog upp Paris som exempel på framsynt stad som "upphört med stora investeringar i vägtrafiken" med tanke på att man 2010 inviger ett av Europas största vägtunnelprojekt som kommer bli en del av en andra (motorvägs)ringled inom Paris: http://en.wikipedia.org/wiki/A86_autoroute

Få se om det verkligen blir "det sista" vägbygget i Paris...


Annars var det tråkigt att de hade ett så tunt förslag på spårvägslinjer i Malmö. Endast Rosengård/Lindängen till Västra Hamnen via Triangeln respektive Centralen kunde man börja tänka sig. En sydväst-nordostlig linje borde ochså ingå av nöden (Klagshamn/Bunkeflostrand - Limhamn - centrum - Kirseberg). Stadsbussarna mot Bunkeflostrand och Klagshamn tar idag alldeles för lång tid, dessutom finns utmärkta förutsättningar att låta banan gå på egen banvall långa sträckor längs Erikslustvägen, f.d. Kalkbrottsbanan som rivs upp i dagarna och Regementsgatan om man åter byggde om den - Eller varför inte låta spårvägen gå på paralellgatorna söder om Regementsgatan via Kronprinsen, Davidshallstorg och Kungsgatan till Värnhem och Lundavägen till Kirsebergs torg? Får jag dessutom föreslå en riktigt lång bana långt utanför staden borde en bana österut igenom Husie till Bara ingå i en malmöitisk spårvägssatsning - Där finns det utmärkta förutsättningar att integrera spårvägen med nya bostadsområden samtidigt som man når en ganska stor tätort av vilken det planeras en rejäl utbyggnad av de närmaste åren med PGA-golfbana, bostäder m.m. som ligger långt från allt vad järnvägar och spår heter.
Fast en bana till Vellinge - Falsterbonäste borde väl vara än mer välkommet? Frågan har ju dessutom väckts av Vellinge kommun för inte så länge sedan. Hur många beräknas bo i Bara - Klågerup i framtiden resp hur många bor i Vellinge kommun? Sen att underlaget kan bli bättre i Svedala kommun än i biltäta Vellinge är en annan femma...

Annars håller jag givetvis med om att Malmö borde vara den stad som har bäst förutsättningar för en storsatsning på spårväg i närtid, men det är väl en bra början med femman? :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av CS »

niklas_ skrev:
från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_tunnelbana
Stora statsbidrag betalades dock ut, så att mer än hälften av kostnaderna bekostats av svenska staten.


från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Premetro
Statsbidraget för tunnelbanor drogs in när Stockholms tunnelbana började bli klar.


Detta skulle jag vilja påstå bevisar att statsbidraget skapades specifikt för att Stockholm skulle kunna bygga tunnelbana.



Inget av påståendena är källbelagt så det kan vara rent nys. Allt som står på Internet är inte sant.
Mig veterligen började påbörjade Stockholms stad tunnelbanebyggandet med egna medel och utnyttjade till stor del ett antal förortsbanor för tunnelbanan. Så var fallet fram till ca 1965.
samtidigt fanns det ett statsbidrag för vägbyggande vilket även kommuner kunde söka för större vägprojekt.

Stockholm hade ursprungligen bara tänkt dra Ropstensbanan till Gärdet för sina egna behov. Under 1960-talet började man även fundera på kranskommunernas kollektivtrafikförsörjning och tunnelbanan drogs utanför Stockholms stads gränser och kollektivtrafiken landstingifierades.
I diskussionerna kring Ropstensbanan kom man fram till att man skulle kunna söka statsbidrag för vägutbyggnader och finansiera tunnelbanan till Ropsten. Resonemanget gick ungefär: Genom att plocka bort kollektivtrafiken från gatan och göra den bättre skulle inte lika mycket stadsmotorväg behöva byggas. Staden/landstinget/SS sökte bidraget, fick det och därigenom var statsbidraget till tunnelbaneutbyggnader fött. En bit in på 1970-talet ändrades statsbidraget till även att vara tillgängligt för spårvägsbyggnader.

Resultatet blev att i Stockholm fick vägutbyggnaderna konkurrera med tunnelbanutbyggnaderna om anslagen vilket ledde till färre vägtutbyggnader i Stockholm jämfört med Göteborg. Göteborgarna började således bygga "tunnelbana" i stället. Jag tror att Bergsjö- och Angeredsbanorna byggdes med statsstöd. Annars prioriterade Göteborg vägutbyggnader före "tunnelbana" med resultatet att det finns ungfär lika många bilar i trafik i storgöteborg som i storstockholm trots Göteborgsagglomerationens lägre befolkningsantal.

Stig Svallhammar har kanske nämnt det i sin tunnelbanebok. Ni andra som var med vill kanske meddela enn annan historieskrivning.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av RVR »

rote skrev:Lite kul att MP i sin rapport drog upp Paris som exempel på framsynt stad som "upphört med stora investeringar i vägtrafiken" med tanke på att man 2010 inviger ett av Europas största vägtunnelprojekt som kommer bli en del av en andra (motorvägs)ringled inom Paris: http://en.wikipedia.org/wiki/A86_autoroute
Fast super-périphérique parisien går inte innanför staden Paris stadsgräns, däremot i regionen ÃŽle-de-France. Påståendet är inte helt felaktigt, men givetvis vinklat till stöd för deras egna tes.
Anders S
Inlägg: 69
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 16:09

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av Anders S »

Kanske borde satsningen på motorväg och dubbelspår mellan Göteborg och Trollhättan tas med i jämförelsen om satsningar i Västsverige jämfört med i Mälardalen.
Dessa projekt togs fram i samband med att GM ville avveckla i Trollhättan och innebar att såväl järnvägs-som vägsatsningar i andra delar av Sverige senarelades.
Ferdinand
Inlägg: 221
Blev medlem: lördag 01 december 2007 21:41

öga för öga, tand för tand

Inlägg av Ferdinand »

Anders S skrev:Kanske borde satsningen på motorväg och dubbelspår mellan Göteborg och Trollhättan tas med i jämförelsen om satsningar i Västsverige jämfört med i Mälardalen.
Dessa projekt togs fram i samband med att GM ville avveckla i Trollhättan och innebar att såväl järnvägs-som vägsatsningar i andra delar av Sverige senarelades.
Kommer osökt att tänka på statens satsning på en bilfabrik i Uddevalla med tillhörande motorväg. Liknande i Malmö.

Spårvägssatsningar ska ju göras där de behövs, inte enligt principen "öga för öga, tand för tand", som det står i Bibeln.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Mp presenterar en miljardsatsning inom spårtrafiken

Inlägg av Erik Sandblom »

Richard Jacobsson skrev:
rote skrev:Lite kul att MP i sin rapport drog upp Paris som exempel på framsynt stad som "upphört med stora investeringar i vägtrafiken" med tanke på att man 2010 inviger ett av Europas största vägtunnelprojekt som kommer bli en del av en andra (motorvägs)ringled inom Paris: http://en.wikipedia.org/wiki/A86_autoroute
Fast super-périphérique parisien går inte innanför staden Paris stadsgräns, däremot i regionen ÃŽle-de-France. Påståendet är inte helt felaktigt, men givetvis vinklat till stöd för deras egna tes.

På vanliga Périphérique har trafiken minskat 15% på tio år. Källa Bilan des déplacements 2006 PDF, sidan 21

Ecoprofile: Paristrafiken ner 25% på tio år
Skriv svar