Under sommartid är extravagnar till eller från Saltholmen vanliga. Det är många Göteborgare som beger sig ut i skärgården för sol och bad. Så där värst bra badväder var det tydligen inte i juli 1980 utan regnet hängde i luften, inte bara hängde det kom ned också. Men extratåg till Saltholmen kördes. Oftast vände vagnarna/tågen runt centrum via Viktoriagatan - Vasagatan - valand - Kungsportsplatsen - Brunnsparken och tillbaka mot Saltholmen. Oftast körde man dessa efter behov, vilket för en spårvagnsföare kunde vara riktigt kul. På bilden står två M25 med nr 530 som första vagn i Brunnsparken.
1980 hade man väl börjat med den s.k. C-tabellen som gällde fem veckor på sommaren, närmare bestämt hela juli plus några dagar i juni och augusti. I den var det tjugominuterstrafik hela dagen alla dagar. Även om det var trevagnståg på fyran så var det förstås för dåligt till Saltholmen.
Göteborgs Spårvägar har alltid använt sig av X eller ordet Extravagn för extratrafik, aldrig som i en del andra städer linjenummer + X eller E. När jag började köra spårvagn här i Göteborg i slutet av 1980 så fanns en del extravagnar och jag har nog aldrig riktigt tyckt GS system vara direkt smart. För kom man med ett extratåg på linje 2 från Tynnered och exempelvis stannade på Marklandsgatan så haglade frågorna över vilken väg som man körde. Detta hade man undvikit om man skyltat 2E eller 2X och destinationen Brunnsparken. Men som sagt....
Mycket riktigt X är tio, vilket några påpekade när extralinjen mellan Eketrägatan och Lana startades. Den fick inget linjenummer utan skyltades X. Måste ha varit linje 10.
Detta om detta
Jo Harald har helt rätt från 1978 kördes en mycket nedbantad tidtabell vilken gav en tur var 20:e minut på de flesta linjerna. Då var trevagnståg på fyran helt otillräckligt vid varma sommardagar med mängder av människor på väg till eller från Saltholmen. Trångt ombord på vagnarna var bara förnamnet. På eftermiddagen skulle alla hem, det kunde ibland komma in både två och tre fullastade båtar. Alla skulle byta till spårvagn och ett mer eller mindre kaos utspelade sig ute vid Saltholmen. Många kom inte med och blev givetvis irriterade över detta.
Om man som förare hade lyckats ta sig ur sin förarplats för att göra ett toalettbesök eller något annat ärende. Kom problemet att ta sig ombord och in på sin plats igen. Ibland ställde man sig utanför och bara kikade in, höjde rösten â€ursäktaâ€. Men blev snabbt snäst att här var det minsann fullsatt. Ett försiktigt påpekande om att vagnen kanske lättare skulle komma i väg om jag satt på min plats och då började folk röra på sig för att lämna plats för föraren.
Anders Forsberg skrev:Göteborgs Spårvägar har alltid använt sig av X eller ordet Extravagn för extratrafik, aldrig som i en del andra städer linjenummer + X eller E. När jag började köra spårvagn här i Göteborg i slutet av 1980 så fanns en del extravagnar och jag har nog aldrig riktigt tyckt GS system vara direkt smart. För kom man med ett extratåg på linje 2 från Tynnered och exempelvis stannade på Marklandsgatan så haglade frågorna över vilken väg som man körde. Detta hade man undvikit om man skyltat 2E eller 2X och destinationen Brunnsparken. Men som sagt....
Idag är det förhoppningsvis lättare med de elektroniska skyltarna för destination. Hur svårt/lätt är det att få fram lämpliga destinationer och via-skyltningar när man kör extratåg?
Jo det är lättare men tyvärr så gör man det oftast ganska lätt för sig. Tänk en fotbollsextra från det som numera heter Ullevi Norra skyltad X och destinationen Tynnered. Det finns många körvägar.................till Tynnered. Detta trots via destinationer. Mycket lättare om det stod 8X eller 8E, 1X eller 1E o s v... även här.
: På 60 talet var det vanligt med X vagnar skyltade Stampgatan med pappskylt Annedal -Valand eller Järntorget- Valand åkte mycke till skolan från Musikvägen till Plantagegatan.Eftersom man slapp och byta vid Axel Dalhstömstorg om man väntade på en x vagn så gjorde man det. Man kunde ofta se detta från långt håll när dom kom från Orgelgatan eller nuvarande Posetivgatan Det var ofta M22-S27 fram till hösten 1967