Att vara Tunneltågförare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Att vara Tunneltågförare
Hej
Funtar på att söka till Tunneltågförare nu när Veolia söker 20st nya framtida Tuft.
Vill med detta inlägg fråga er som redan arbetar i tunnelbanan som förare, trafikledare etc. om jobbet. Är det roligt och omväxlande? Tröttnar man på på arbetsuppgiften eller det ett varierande jobb? Hur är arbetstiderna - vet att det innebär morgnar,kvällar och helger vilket inte är något större problem men är schemat man får ok eller tar det knäcken på en? Hur ser lönen (inkl ob-tilägg) ut?
Tacksam för råd och svar!
Funtar på att söka till Tunneltågförare nu när Veolia söker 20st nya framtida Tuft.
Vill med detta inlägg fråga er som redan arbetar i tunnelbanan som förare, trafikledare etc. om jobbet. Är det roligt och omväxlande? Tröttnar man på på arbetsuppgiften eller det ett varierande jobb? Hur är arbetstiderna - vet att det innebär morgnar,kvällar och helger vilket inte är något större problem men är schemat man får ok eller tar det knäcken på en? Hur ser lönen (inkl ob-tilägg) ut?
Tacksam för råd och svar!
//JONAS
Re: Att vara Tunneltågförare
Börja med att kolla lite i den här tråden!
Frågeställare får en bit fram rådet att söka sig till T-banan. Något matnyttigt finns där nog!
Frågeställare får en bit fram rådet att söka sig till T-banan. Något matnyttigt finns där nog!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Tja, jag gör väl som vanligt och visar några bilder. Den här gången är det faktiskt tidigare ovisade bilder!
Här i vagnhallen tillbringar man mycket tid under utbildningen:

Så småningom kan man komma ut och köra övningståg. Då står man ganska ofta på något uppställningsspår och väntar:

Sedan börjar snart allvaret. Ibland vill alla åka samtidigt. Då kan det se ut ungefär så här:

Lite senare på kvällen ser det kanske ut så här i stället:

Sammanfattningsvis är tunneltågföraryrket ett roligt jobb med bra villkor, för den som gillar ordning och reda.
Här i vagnhallen tillbringar man mycket tid under utbildningen:

Så småningom kan man komma ut och köra övningståg. Då står man ganska ofta på något uppställningsspår och väntar:

Sedan börjar snart allvaret. Ibland vill alla åka samtidigt. Då kan det se ut ungefär så här:

Lite senare på kvällen ser det kanske ut så här i stället:

Sammanfattningsvis är tunneltågföraryrket ett roligt jobb med bra villkor, för den som gillar ordning och reda.
Senast redigerad av daniel_s den torsdag 16 oktober 2008 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
- stockholm79
Dvs det kan va otroligt vackert?
/or

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Visst är det väl Nyboda,Vallinbryggan, Rådhusbryggan,Odenplan,å Bandis? 

Det är det enda jag saknar med gröna linjen, att få köra vinter nätter.daniel_s skrev: Lite senare på kvällen ser det kanske ut så här i stället:
![]()
(numer utan behörighet på grön/röd samt snöblåsen)
Fast om man väljer blå linjen ser det lite värre med utsikten:

Fast det finns ju tillfällen

Nyboda får du bakläxa på, men i övrigt var det helt rätt! Extra poäng för att du skrev Rådhusbryggan och inte Fridhemsplan (den ligger också där, men hundra meter bort)!Sparkfot skrev:Visst är det väl Nyboda,Vallinbryggan, Rådhusbryggan,Odenplan,å Bandis?
Hehe sorry, men då säger jag HÖ Eller VY, bostäderna känns som att det kunde vara HÖ men det finns ingen tegelkåk där? Så jag säger VY, vad säger juryn med Sundström i spetsen?daniel_s skrev:Nyboda får du bakläxa på, men i övrigt var det helt rätt! Extra poäng för att du skrev Rådhusbryggan och inte Fridhemsplan (den ligger också där, men hundra meter bort)!Sparkfot skrev:Visst är det väl Nyboda,Vallinbryggan, Rådhusbryggan,Odenplan,å Bandis?

Thomas: Din bild i tunneln ser ut att vara sträckan Tce-Gas?
Och bild nummer 2 antingen Kista eller Råcksta? Troligen Kista.
Det är definitivt inte Högdalen det där, så då är det Vällingby.Sparkfot skrev:Hehe sorry, men då säger jag HÖ Eller VY, bostäderna känns som att det kunde vara HÖ men det finns ingen tegelkåk där? Så jag säger VY, vad säger juryn med Sundström i spetsen?daniel_s skrev:Nyboda får du bakläxa på, men i övrigt var det helt rätt! Extra poäng för att du skrev Rådhusbryggan och inte Fridhemsplan (den ligger också där, men hundra meter bort)!Sparkfot skrev:Visst är det väl Nyboda,Vallinbryggan, Rådhusbryggan,Odenplan,å Bandis?
Thomas: Din bild i tunneln ser ut att vara sträckan Tce-Gas?
Och bild nummer 2 antingen Kista eller Råcksta? Troligen Kista.
Och självklart är det Kista... Mycket vacker bild från ett inte lika vackert område.

Edit: Om man tittar närmare på bilden och läser skylten "Kista Galleria" är det kanske inte så svårt att utesluta Råcksta sen...
Senast redigerad av djth den lördag 18 oktober 2008 23:30, redigerad totalt 1 gånger.
- stockholm79
På bild nr 2 ser man direkt Kistas nya höga landmärke.
Om man sen är lite observant så ser man även skylten 'Kista galleria'.
/or
Om man sen är lite observant så ser man även skylten 'Kista galleria'.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Jag gillar de "retrofuturistiska" broarna in till Kista söderifrån. Påminner lite om hur filmer - och serier - förr ansåg att det skulle se ut i framtiden. Och det gör det ju.
Professionell tyckare
Allra mest retrofuturistiskt blir det om man betraktar dem från Rinkeby. Med de små tågen som rör sig där borta blir det precis som i en modell.Kantorn skrev:Jag gillar de "retrofuturistiska" broarna in till Kista söderifrån. Påminner lite om hur filmer - och serier - förr ansåg att det skulle se ut i framtiden. Och det gör det ju.
Min första bild är Kista, ut från tunneln från Husby. Den andra bilden, ja var är den tagen? Jag vet knappt själv. Men det är en av alla dessa stationer som kommer efter en svag nedförsbacke och en svag högerkurva... (det finns ju några)
Nu måste jag be om en precisering. Är det stationen bakom dig eller nästa station som kommer efter en svag nedförsbacke och en svag högerkurva?Thomas skrev:Min första bild är Kista, ut från tunneln från Husby. Den andra bilden, ja var är den tagen? Jag vet knappt själv. Men det är en av alla dessa stationer som kommer efter en svag nedförsbacke och en svag högerkurva... (det finns ju några)
Gillar ordet "retrofuturistiska"!Kantorn skrev:Jag gillar de "retrofuturistiska" broarna in till Kista söderifrån. Påminner lite om hur filmer - och serier - förr ansåg att det skulle se ut i framtiden. Och det gör det ju.

daniel_s skrev:Nu måste jag be om en precisering. Är det stationen bakom dig eller nästa station som kommer efter en svag nedförsbacke och en svag högerkurva?
Bilden är tagen innan stationen ifrån sluthytt. Troligen solna centrum...
Aha, det förklarar varför tunnelbelysningen är till höger!Thomas skrev:Bilden är tagen innan stationen ifrån sluthytt. Troligen solna centrum...
Jepp. Men man förstår väl vad jag menar. Det är ju en paradox, det vet jag. Men (som Ernst K brukar säga): det funkarLÅ1 skrev:Gillar ordet "retrofuturistiska"!Kantorn skrev:Jag gillar de "retrofuturistiska" broarna in till Kista söderifrån. Påminner lite om hur filmer - och serier - förr ansåg att det skulle se ut i framtiden. Och det gör det ju.Var det en nyskapelse här och nu?
Professionell tyckare
Visst förstod jag, det var inget problem!Kantorn skrev:Jepp. Men man förstår väl vad jag menar. Det är ju en paradox, det vet jag. Men (som Ernst K brukar säga): det funkarLÅ1 skrev:Gillar ordet "retrofuturistiska"!Kantorn skrev:Jag gillar de "retrofuturistiska" broarna in till Kista söderifrån. Påminner lite om hur filmer - och serier - förr ansåg att det skulle se ut i framtiden. Och det gör det ju.Var det en nyskapelse här och nu?

Kan påminna lite om uttrycket att framtiden är inte längre vad den varit!

För att återgå till ämnet, hur är framtiden i dag för T-baneförare?
Tja, tunnelbanan kommer av allt att döma att finnas kvar - någon nedläggning eller "vi vet inte riktigt vad som kommer att hända med hjulstabanan/fruängsbanan/...banan så för säkerhets skull låter vi bli att underhålla den" har det inte talats om hittills i alla fall! Illvilliga rykten gör ibland gällande att tågen på T-bana 2 skall bli förarlösa men det stämmer ju inte; det som är sant är att de kommer att vara automatiska vilket inte är samma sak.LÅ1 skrev:För att återgå till ämnet, hur är framtiden i dag för T-baneförare?