Grovsnus skrev:Det var alla rätt där förutom att min sambo heter Malin.
TomCrame, du vinner en 3-växlad brödrost med oilinjection som du kan hämta ut på närmaste EPA.
Kolla var han bor så kanske du förstår... Men du gjorde ingen begränsning på vilka som fick svara! Och EPA ligger långt från dagens London, både i tid och rum.
Därav tid och rum. Tempo gick upp i Åhléns och har - mig veterligen - inget med de småbutiker på landsbygden som heter Tempo att göra. Men jag kan ha fel.
Kantorn skrev:Därav tid och rum. Tempo gick upp i Åhléns och har - mig veterligen - inget med de småbutiker på landsbygden som heter Tempo att göra. Men jag kan ha fel.
En koppling är att Tempo-butikerna är knutna till Axfood som, liksom Åhlens, ingår i Axel Johnson-koncernen.
Därav tid och rum. Tempo gick upp i Åhléns och har - mig veterligen - inget med de småbutiker på landsbygden som heter Tempo att göra. Men jag kan ha fel.
Nej, Kantorn du har rätt den tidigare varuhuskedjan Tempo gick upp i Åhléns och försvann som varumärke. Det Tempo som finns idag som namn på småbutiker (inte bara på landsbygden, utan även t.ex. i Stockholms innnerstad) är knutet till Axfood (Hemköp, PrisExtra, Willys mfl).
Kantorn skrev:
Nej, Kantorn du har rätt den tidigare varuhuskedjan Tempo gick upp i Åhléns och försvann som varumärke. Det Tempo som finns idag som namn på småbutiker (inte bara på landsbygden, utan även t.ex. i Stockholms innnerstad) är knutet till Axfood (Hemköp, PrisExtra, Willys mfl).
Men axfood ägs av Axel Johnson AB, som även äger Åhléns. Kanske därför de får använda namnet bara sådär - det är samma koncern. Och då har de ju med varandra att göra. Mittåt.
Dessutom tror jag att Tempovaruhusen ett tag hade skyltar med namnet skrivet på (ungefär) samma sätt som dagens Tempo.
Tempo är väl ett ganska bra namn, så det är väl inte så konstigt att det återkommit.
De gamla Åhléns-varuhus som fanns drevs väll som en del i Tempokedjan på slutet och då blev det besvärligt med olika namn, inte minst i reklamfilmer i TV3 och TV4. I tidningsannonser är det väl lättare att skriva ut båda namnen med adressen till de lokala varuhusen under.