Darkwand skrev:Nu har ju 685:an dykt upp is SL:s reseplanerare, runt 10 minuter verkar man tjäna om man ska till Fridhemsplan från Åkersberga, till Kista tjänar man ca 30 min
Tidtabellen finns med också, gäller från 6/10. Gillar tanken att det ska gå snabbt. Några få stationer i Åkersberga-området och sen hela norrortsleden till Kista. Tycker dock det är lite konstigt att man inte valt att dra den via Häggviks station så man kan byta till pendeltåg. Vet inte hur det ser ut vid Häggviks station, om den ens är nåbar med buss.
Nån som vet något om gångavstånd Häggviks station-hlp Häggviksleden? Har ingen aning om var den ligger.
Darkwand skrev:Nu har ju 685:an dykt upp is SL:s reseplanerare, runt 10 minuter verkar man tjäna om man ska till Fridhemsplan från Åkersberga, till Kista tjänar man ca 30 min
Tidtabellen finns med också, gäller från 6/10. Gillar tanken att det ska gå snabbt. Några få stationer i Åkersberga-området och sen hela norrortsleden till Kista. Tycker dock det är lite konstigt att man inte valt att dra den via Häggviks station så man kan byta till pendeltåg. Vet inte hur det ser ut vid Häggviks station, om den ens är nåbar med buss.
Till Häggviks station kan du åka 520, 525, 598 och kanske någon mer linje.
pellle skrev:Nån som vet något om gångavstånd Häggviks station-hlp Häggviksleden? Har ingen aning om var den ligger.
I tabellen heter hållplatsen "Häggviksleden", i linjekartan heter den "Södra Häggvik". Ingen av dem finns inlagd i reseplaneraren, men på Eniros utsiktsbilder verkar det finnas en ny hållplats nära korsningen Klasrovägen-Slånbärsvägen och en till på andra sidan Häggviksleden. Om det är de hållplatserna som är tänkta att användas så är det ungefär 500-600 meter till Häggviks station.
pellle skrev:Tycker dock det är lite konstigt att man inte valt att dra den via Häggviks station så man kan byta till pendeltåg.
Troligen är bussen ämnad för trafikanter mellan Åkersberga och Kista - och inget annat. Den stannar på vägen mellan dessa hållplatser, men den gör ingen avstickare. Varje avstickare förlänger resturen med ett okänt antal (x?) minuter.
Som det nu är så går det fortare med bussen från Åkersberga till Fridhemsplan. Om den ska stanna vid alla upptänkliga önskade platser - som innebär avvikande från den närmaste vägen - så är det tveksamt om man tjänar på den sträckan, ens om man ska till Solna Centrum.
pellle skrev:Tycker dock det är lite konstigt att man inte valt att dra den via Häggviks station så man kan byta till pendeltåg.
Troligen är bussen ämnad för trafikanter mellan Åkersberga och Kista - och inget annat. Den stannar på vägen mellan dessa hållplatser, men den gör ingen avstickare. Varje avstickare förlänger resturen med ett okänt antal (x?) minuter.
Som det nu är så går det fortare med bussen från Åkersberga till Fridhemsplan. Om den ska stanna vid alla upptänkliga önskade platser - som innebär avvikande från den närmaste vägen - så är det tveksamt om man tjänar på den sträckan, ens om man ska till Solna Centrum.
Är ju en lustig konsekvens att det går snabbare att åka till Fridhemsplan. I sånt fall skulle man ju kunna se linjen som en avlastning till Roslagsbanan, vilket nog inte är tanken. Det är ju inte till Fridhemsplan eller Solna Centrum det är dåliga förbindelser idag, utan till Sollentuna, Kista, Västerort, Järfälla och Upplands Väsby. Om det nu bara blir en linje, så tycker jag det är synd att när Åkersberga har så dåliga förbindelser med de norra och nordvästra förorterna att man åker direkt till Kista och inte anknyter till pendeltågsnätet.
pellle skrev:Tycker dock det är lite konstigt att man inte valt att dra den via Häggviks station så man kan byta till pendeltåg.
Troligen är bussen ämnad för trafikanter mellan Åkersberga och Kista - och inget annat. Den stannar på vägen mellan dessa hållplatser, men den gör ingen avstickare. Varje avstickare förlänger resturen med ett okänt antal (x?) minuter.
Som det nu är så går det fortare med bussen från Åkersberga till Fridhemsplan. Om den ska stanna vid alla upptänkliga önskade platser - som innebär avvikande från den närmaste vägen - så är det tveksamt om man tjänar på den sträckan, ens om man ska till Solna Centrum.
Är ju en lustig konsekvens att det går snabbare att åka till Fridhemsplan. I sånt fall skulle man ju kunna se linjen som en avlastning till Roslagsbanan, vilket nog inte är tanken. Det är ju inte till Fridhemsplan eller Solna Centrum det är dåliga förbindelser idag, utan till Sollentuna, Kista, Västerort, Järfälla och Upplands Väsby. Om det nu bara blir en linje, så tycker jag det är synd att när Åkersberga har så dåliga förbindelser med de norra och nordvästra förorterna att man åker direkt till Kista och inte anknyter till pendeltågsnätet.
Angående Norrortsleden och busslinjer skulle inte blåbuss linje 179 förlängas från Sollentuna via Norrortsleden till Täby C eller har dom planerna slopats är det någon som har fakta?
Sune41 skrev:Angående Norrortsleden och busslinjer skulle inte blåbuss linje 179 förlängas från Sollentuna via Norrortsleden till Täby C eller har dom planerna slopats är det någon som har fakta?
Som jag har uppfattat det så kommer det förmodligen att genomföras till nästa höst. Tanken är att ungefär varannan tur ska förlängas från Sollentuna till Täby C.