Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Allllra längst på slutet så syns en vagn vid en ljusreglerad korsning.
Ovanför kollektivtrafiksignalen tänds en (röd?) lampa. Vad är det för lampa?
/or
Ovanför kollektivtrafiksignalen tänds en (röd?) lampa. Vad är det för lampa?
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Det är en lampa som talar om för föraren att han har signalprioritering. (På vissa ställen finns inte prioritering, men lampan finns oftast även där men då har den ingen större betydelse.)
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
I Stockholm finns denna annordning i form av en vit tub med bussbild bredvid korsningens ljussignal som lyser vid prioritering. Att de sedan inte alltid fungerar ÄR EN ANNAN SAK.
Ge spårtrafik företräde!
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Lampan visar inte att spårvagnen har prioritering men väl att anläggningen har uppfattat att en spårvagn kommer.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Man kanske skulle ha valt ALSTOM i stället som leverantör för bättre och säkre leverans.carltram skrev:http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1254350
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
M31 (M21 som den hette då den kom) hade än mer problem och fel i början jämfört med M32, men det löste sig. Då man uppenbarligen lyckats fixa till 403 så att den fungerar mycket bättre (bättre fjädring, snabbare dörrar och mer ljudisolering) så antar jag att man bedömer M32an som fullt fungerande. Man har option på ytterligare 80 vagnar, och det man tidigare hört talas om är att de nu löser ut 25 av dessa (?). Dessutom vore det oerhört dyrt och kostsamt att för många olika typer av vagnar i vagnparken, om man nu skulle bestämma sig för att göra en nyupphandling och skaffa ett annat bolags vagnar.
Ursprungligen kostade de 40 vagnarna 650 miljoner. Antar att man fått en del rabatter pga allt strul, men att en del merkostnader tillkommit för alla uppgraderingar. Det gör att vagnen fortfarande kostar under 20 miljoner styck, vilket kan jämföras med M06an i Norrköping där de nu betalar 250 miljoner för 10 vagnar. Det var även kostnaden som gjorde att man var tvungen, enligt reglerna för offentlig upphandling, att ta Italienaren istället för Alstom eller Bombardier.
Ursprungligen kostade de 40 vagnarna 650 miljoner. Antar att man fått en del rabatter pga allt strul, men att en del merkostnader tillkommit för alla uppgraderingar. Det gör att vagnen fortfarande kostar under 20 miljoner styck, vilket kan jämföras med M06an i Norrköping där de nu betalar 250 miljoner för 10 vagnar. Det var även kostnaden som gjorde att man var tvungen, enligt reglerna för offentlig upphandling, att ta Italienaren istället för Alstom eller Bombardier.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Allt för vanlig missuppfattning att det är LOU som ställer kravet att man måste ta den billigaste varan.Patrik S skrev:Det var även kostnaden som gjorde att man var tvungen, enligt reglerna för offentlig upphandling, att ta Italienaren istället för Alstom eller Bombardier.
Upphandling kan ske med andra nycklar än priset om man vill.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Visst, men i praktiken blir det ju ofta så i alla fall.TonyM skrev:Allt för vanlig missuppfattning att det är LOU som ställer kravet att man måste ta den billigaste varan.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Eftersom upphandlaren väljer att utforma upphandlingen så, ja. Men det gör ju också att LOU får oförtjänt mycket kritik.kildor skrev:Visst, men i praktiken blir det ju ofta så i alla fall.TonyM skrev:Allt för vanlig missuppfattning att det är LOU som ställer kravet att man måste ta den billigaste varan.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Det skulle vara intressant att höra vad JAgr har att säga om detta.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Rubriksättaren glömde skriva fula...borde stå dyra, dåliga, fula och försenade. Fula vagnar hade man också sluppit om man valt en vagn som fungerar, ex citadis
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Alltför stora frihetsgrader har man väl knappast? Man sätter givetvis upp en kravspec som garant för någon grad av kvalitet. Men det är ju svårare att väga in faktorer som att leverantör B har ett gott anseende och brukar leverera bra produkter på utlovad tid.TonyM skrev:Eftersom upphandlaren väljer att utforma upphandlingen så, ja. Men det gör ju också att LOU får oförtjänt mycket kritik.kildor skrev:Visst, men i praktiken blir det ju ofta så i alla fall.TonyM skrev:Allt för vanlig missuppfattning att det är LOU som ställer kravet att man måste ta den billigaste varan.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Enda kravet är att kriterierna skall vara objektivt kvantifierbara och att bedömningsgrunderna framgår av förfrågningsunderlaget. Tänker man efter så är det faktiskt väldigt rimliga krav.kildor skrev: Alltför stora frihetsgrader har man väl knappast? Man sätter givetvis upp en kravspec som garant för någon grad av kvalitet. Men det är ju svårare att väga in faktorer som att leverantör B har ett gott anseende och brukar leverera bra produkter på utlovad tid.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Fula, är en subjektiv kommentar som inte har med saken att göra. Om Citadis hade fungerat bättre eller sämre har du inte tillräcklig bakgrundsfakta för att svara på. Inte jag heller, men jag vet så mycket att det inte går att säga så.joxsfo skrev:Rubriksättaren glömde skriva fula...borde stå dyra, dåliga, fula och försenade. Fula vagnar hade man också sluppit om man valt en vagn som fungerar, ex citadis
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Måhända. Men Men det är bevisligen svårt att kvantifiera vissa egenskaper, och därmed blir LOU ett trubbigt verktyg. Faktorer som andra aktörer kan ta hänsyn till på marknaden faller bort.TonyM skrev:Enda kravet är att kriterierna skall vara objektivt kvantifierbara och att bedömningsgrunderna framgår av förfrågningsunderlaget. Tänker man efter så är det faktiskt väldigt rimliga krav.kildor skrev: Alltför stora frihetsgrader har man väl knappast? Man sätter givetvis upp en kravspec som garant för någon grad av kvalitet. Men det är ju svårare att väga in faktorer som att leverantör B har ett gott anseende och brukar leverera bra produkter på utlovad tid.
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade - lite OT om LOU
Min erfarenhet av LOU inskränker sej till tjänsteupphandlingar - och där används ofta relativt svårkvantifierbara faktorer som "kompetens", "kvalifikationer", "förmåga att driva projekt", "erfarenhet av liknande projekt" etc som urvalskriterium. Dessa egenskaper sätter upphandlaren poäng på och vips har man uppfyllt LOU!kildor skrev:Måhända. Men Men det är bevisligen svårt att kvantifiera vissa egenskaper, och därmed blir LOU ett trubbigt verktyg. Faktorer som andra aktörer kan ta hänsyn till på marknaden faller bort.TonyM skrev:Enda kravet är att kriterierna skall vara objektivt kvantifierbara och att bedömningsgrunderna framgår av förfrågningsunderlaget. Tänker man efter så är det faktiskt väldigt rimliga krav.kildor skrev: Alltför stora frihetsgrader har man väl knappast? Man sätter givetvis upp en kravspec som garant för någon grad av kvalitet. Men det är ju svårare att väga in faktorer som att leverantör B har ett gott anseende och brukar leverera bra produkter på utlovad tid.
Här kommer ett exempel på hur detta kan vara utformat:
"1. Fackkompetens mm 40%
– allmänna och specifika fackkunskaper som är betydelsefulla för uppdraget
– erfarenhet av liknande projekt för projektansvariga och övriga personer
som avser arbeta i projektet .
2. Pris 40%
– av beställaren bedömd totalkostnad baserad på angivna rörliga och fasta
arvoden, timpriser och andra kostnader
3. Genomförande mm 15%
– planerad organisation med bedömning av nedlagd tid för
respektive medverkande
– plan för uppdragets genomförande
– redovisning handlingsförteckningar mm
4. Kvalitet och miljö 5%
– plan för kvalitets- och miljöledning i projektet
– redovisning av de system och policy som används i verksamheten
Summa: 100 %
Vid utvärdering av icke-priskriterier nyttjas poängskala 0-5 där 5 är bästa poäng inom respektive faktor. Värderingen görs i relation mellan avgivna anbud.
Vid utvärdering av priskriteriet nyttjas en poängskala där lägsta pris tilldelas 5 poäng. Priser däröver tilldelas poäng enligt fallande skala ner till 0 poäng för 3 ggr lägsta pris.
Resultatet av utvärderingen redovisas med en decimals noggrannhet. Om två eller flera anbudsgivare har samma slutpoäng, så antas den anbudsgivare av dessa som har lägsta pris."
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade
Tunnelbaneupphandlingen som pågår nu är ett ex där priset inte kommar att vara det avgörande. Helheten i resptive offert kommer att väga tungt. Att få fram ett koncept på hur man vill bedriva trafiken utifrån de grundkrav som ställts i förfrågan. Det gäller ju att få mest för pengarna, sen om pengen är 100 eller 110 är av mindre intresse om de som vill ha 110 kan erbjuda så mycket mer. De som skall granska offerterna har en grannlaga uppgift framför sig.
/Stefan
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade - lite OT om LOU
Intressant! Finns det exempel på upphandlingar där det i motsvarande bestämmelse i stället har stått t ex "Om två eller flera anbudsgivare har samma slutpoäng, så antas den anbudsgivare av dessa som utlovar den bästa kvaliteten"?TKO skrev:"Resultatet av utvärderingen redovisas med en decimals noggrannhet. Om två eller flera anbudsgivare har samma slutpoäng, så antas den anbudsgivare av dessa som har lägsta pris."
Re: Nya spårvagnar dyra, dåliga och försenade - lite OT om LOU
Jag har aldrig sett någon sådan formulering men det innebär ju inte att sådana inte finns. Möjligen kan man då inte använda huvudprincipen om att anta "ekonomiskt mest fördelaktiga anbud" som även de utvärderingskriterier jag citerade faller under.daniel_s skrev:Intressant! Finns det exempel på upphandlingar där det i motsvarande bestämmelse i stället har stått t ex "Om två eller flera anbudsgivare har samma slutpoäng, så antas den anbudsgivare av dessa som utlovar den bästa kvaliteten"?TKO skrev:"Resultatet av utvärderingen redovisas med en decimals noggrannhet. Om två eller flera anbudsgivare har samma slutpoäng, så antas den anbudsgivare av dessa som har lägsta pris."
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!